Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Ytterligare ett poäng till andersson inget till mig..

Han försökte få mig att fräsa bort alla vårtor o skit på kompressorhuset men nejdå inte då. sånt tyckte jag bara var onödigt, vad jag inte visste var att det inte skulle gå att hitta ett filter som skulle uppfylla alla krav såsom suporta 300hk ha 60mm anslutnings dia samt inte kunna användas som sidostöd, som INTE tar i alla jävla grunkor fastgjötna på kompressorn:huvet

Mr andersson -i´m not worthy:Bugar :Bugar
 
Ytterligare ett poäng till andersson inget till mig..

Han försökte få mig att fräsa bort alla vårtor o skit på kompressorhuset men nejdå inte då. sånt tyckte jag bara var onödigt, vad jag inte visste var att det inte skulle gå att hitta ett filter som skulle uppfylla alla krav såsom suporta 300hk ha 60mm anslutnings dia samt inte kunna användas som sidostöd, som INTE tar i alla jävla grunkor fastgjötna på kompressorn:huvet

Mr andersson -i´m not worthy:Bugar :Bugar

Kolla in K&N:s filterserie XSTREAM, egentligen bilfilter. Filteryta även i toppen.
Tex filter rx4950/1 på sid 36 i Roffes katalog. http://www.roffesmotor.se/smartupdate/archive/Roffes_Motor_AB_Gruppkatalog_103:2.webb.pdf

Jag köpte ett sånt förra veckan till turbon på bilen. XSTREAM-filterserien är bland de mest högflödande man kan hitta mtp yttermåtten. Dessutom fria från krom, helgjutna i gummi. Så de skaver inte sönder kringliggande delar om de ligger emot ngn detalj. K&N uppger för de betydligt mindre filtren Apollo att dessa supportar 350 turbohästar och 250 sugmotorhästar. Så de större XSTREAM ska nog klara mer. Som du ser på bilden har de inbyggd tratt.
 
Last edited:
Kolla in K&N:s filterserie XSTREAM, egentligen bilfilter. Filteryta även i toppen.
Tex filter rx4950/1 på sid 36 i Roffes katalog. http://www.roffesmotor.se/smartupdate/archive/Roffes_Motor_AB_Gruppkatalog_103:2.webb.pdf

Jag köpte ett sånt förra veckan till turbon på bilen. XSTREAM-filterserien är bland de mest högflödande man kan hitta mtp yttermåtten. Dessutom fria från krom, så de skaver inte sönder om de ligger emot ngn detalj. K&N uppger för de betydligt mindre filtren Apollo att dessa supportar 350 turbohästar och 250 sugmotorhästar. Så de större XSTREAM ska nog klara mer. Som du ser på bilden har de inbyggd tratt.

Det var snällt av farbror o skicka med en jättebra länk!
I förra veckan försökte jag i ord beskriva för 3olika killar på dalhems vad för filter jag behövde men nu passar inte skiten iaf:huvet :huvet

tack
 
Det var snällt av farbror o skicka med en jättebra länk!
I förra veckan försökte jag i ord beskriva för 3olika killar på dalhems vad för filter jag behövde men nu passar inte skiten iaf:huvet :huvet

tack

Vet inte om du var ironisk där, men länken funkade för mig iaf. :gnissla

Här är en bild på K&N Xstream-filtret jag handlade av Roffes.

Den invändiga tratten är lika fin i verkligheten som på genomskärningsbilden i länken. Filtret känns rejält i övrigt.

Hoppas du hittar ngt filter som passar och att dalhems går med på att byta tillbaks.
Jag brukar klippa till pappmallar efter måttuppgifter i katalogerna och prova på plats innan jag beställer, men jag misslyckas rätt ofta med beställningar ändå kan jag säga till tröst :gnissla
 

Bifogat

  • IMG_0509.JPG
    IMG_0509.JPG
    86.6 KB · Visningar: 86
  • IMG_0525.JPG
    IMG_0525.JPG
    108.1 KB · Visningar: 129
  • IMG_0494.JPG
    IMG_0494.JPG
    79.7 KB · Visningar: 104
Last edited:
Vet inte om du var ironisk där, men länken funkade för mig iaf. :gnissla

Här är en bild på K&N Xstream-filtret jag handlade av Roffes.

Den invändiga tratten är lika fin i verkligheten som på genomskärningsbilden i länken. Filtret känns rejält i övrigt.

Hoppas du hittar ngt filter som passar och att dalhems går med på att byta tillbaks.
Jag brukar klippa till pappmallar efter måttuppgifter i katalogerna och prova på plats innan jag beställer, men jag misslyckas rätt ofta med beställningar ändå kan jag säga till tröst :gnissla

Länken funkade fint och ironin var inte påslagen! Det får nog bli en uppsnyggning av kompressorhuset så hoppas jag att det kommer funka bättre.



IT´S ALIVE Moahaha!

Så jävla gött o se att allt verkade funka, Bara lite oljeläckage från filterflyttar slangarna (temporära trädgårdsslangstumpar, o så oväntat)
Det var bara lite små strul med startmotorn som slutade dra. Efter att ha meckat isär all el till den och konstaterat att inget var fel så skruvade jag ihop den och då funkade det!

Provkörning är nog en bit bort för vår grusväg är täckt av isbark samt hojen saknar filter, men men skiten funkar ju!
 
Länken funkade fint och ironin var inte påslagen! Det får nog bli en uppsnyggning av kompressorhuset så hoppas jag att det kommer funka bättre.



IT´S ALIVE Moahaha!

Så jävla gött o se att allt verkade funka, Bara lite oljeläckage från filterflyttar slangarna (temporära trädgårdsslangstumpar, o så oväntat)
Det var bara lite små strul med startmotorn som slutade dra. Efter att ha meckat isär all el till den och konstaterat att inget var fel så skruvade jag ihop den och då funkade det!

Provkörning är nog en bit bort för vår grusväg är täckt av isbark samt hojen saknar filter, men men skiten funkar ju!



Fan va gött !! :tummenupp
 
Länken funkade fint och ironin var inte påslagen! Det får nog bli en uppsnyggning av kompressorhuset så hoppas jag att det kommer funka bättre.



IT´S ALIVE Moahaha!

Så jävla gött o se att allt verkade funka, Bara lite oljeläckage från filterflyttar slangarna (temporära trädgårdsslangstumpar, o så oväntat)
Det var bara lite små strul med startmotorn som slutade dra. Efter att ha meckat isär all el till den och konstaterat att inget var fel så skruvade jag ihop den och då funkade det!

Provkörning är nog en bit bort för vår grusväg är täckt av isbark samt hojen saknar filter, men men skiten funkar ju!

Grattis!! :tummenupp
Trägen vinner!
 
Kul som fan !:tummenupp
 
Grattinerar som fan!:tummenupp Film?:)
 
Kul som fan! :tummenupp
Nästan onödigt tidigt? Det är ju inte ens säsong än hehe...:D

Själv har man säkert 2 månader längre till sommaren än ni bortskämda sörlänningar har så känner lugnet haha... Att det dessutom kom 3-4 dm snö bara idag spär bara på mitt lugn.:hihi
 
Grattis! Surt bara att det är några månader kvar till säsongen börjar, men hellre det än att stå en solig julikväll och tokmecka.:tummenupp
 
Kul som fan! :tummenupp
Nästan onödigt tidigt? Det är ju inte ens säsong än hehe...:D

Själv har man säkert 2 månader längre till sommaren än ni bortskämda sörlänningar har så känner lugnet haha... Att det dessutom kom 3-4 dm snö bara idag spär bara på mitt lugn.:hihi

Grattis! Surt bara att det är några månader kvar till säsongen börjar, men hellre det än att stå en solig julikväll och tokmecka.:tummenupp

Ja, ja först ska tusen små grejer fixas sen ska man ju få skiten o funka med laddtryck efter det tänkte jag plocka ner han för blästring o lack, så säsongen kommer nog som en plötslig överraskning för mig som för alla andra.

Sen vart det ju det här med besiktning.. tycker ni att man ska besikta med turbo eller plocka bort skiten?
Hål i ramen = regbesiktning eller totalbanning från besiktningen?
Time will tell..
 
Ja, ja först ska tusen små grejer fixas sen ska man ju få skiten o funka med laddtryck efter det tänkte jag plocka ner han för blästring o lack, så säsongen kommer nog som en plötslig överraskning för mig som för alla andra.

Sen vart det ju det här med besiktning.. tycker ni att man ska besikta med turbo eller plocka bort skiten?
Hål i ramen = regbesiktning eller totalbanning från besiktningen?
Time will tell..

Yaaay, grattis som fasen! Lite sugen på att köra en sväng eller? :D Det är jag. Här är bara blött och ingen snö. Dessutom fick jag ihop ganska mycket av hojen i helgen... men det är mycket kvar.

Besikta med turbo, tycker jag. Det är inte så klurigt som det låter, bara man känner någon som har bromsbänk och får skriva bromsintyg till SBP. (Och som kan tänka sig att fuska lite med siffrorna :D Det står ju ingenstans att man måste ha full gas i bänken...) Men det där hålet lär vara kört att regga med om de får syn på det, så ett tips är ju att tillverka någon snygg kåpa som täcker det där väldigt bra... eller säga att en originalram ser ut så, men det finns en risk att besiktningssnubben vet hur det ska se ut. Eller skit i att regga, men det kan bli strul senare om du blir stoppad.
 
Jag tror jag får ringa anonymt till regbes o fråga om hål i ramar annars blir det nog bes utan turbo och stora kevlar dekaler på ramen..
 
K&N uppger för de betydligt mindre filtren Apollo att dessa supportar 350 turbohästar och 250 sugmotorhästar. Så de större XSTREAM ska nog klara mer. Som du ser på bilden har de inbyggd tratt.
Otroligt intressant, har inte riktigt koll på hur mycket plats jag har men kan tänka mig att det är riktigt trångt och har därför smygkikat lite på det minsta XStream filtret, 10,2cm diameter och 12,1cm långt låter rätt nätt.

Frågan är då vart Du hittat data på hur mycket luft man kan suga genom filtren?

MVH
/Leo
 
Otroligt intressant, har inte riktigt koll på hur mycket plats jag har men kan tänka mig att det är riktigt trångt och har därför smygkikat lite på det minsta XStream filtret, 10,2cm diameter och 12,1cm långt låter rätt nätt.

Frågan är då vart Du hittat data på hur mycket luft man kan suga genom filtren?

MVH
/Leo

Som jag skrev så gällde effektuppgiften från K&N ett mindre filter i en serie som heter Apollo. Jag mailade ju som sagt K&N ang alla måttuppgifter på Apollo. Effektuppgifterna för Apollo fanns på deras hemsida.
http://www.knfilters.com/universal/apollo.htm

Men eftersom Apollo sedan inte passade tog jag ett Xstream, som har större kapacitet/filterarea än Apollo.

Mvh
J
 
Last edited:
Som jag skrev så gällde effektuppgiften från K&N ett mindre filter i en serie som heter Apollo. Jag mailade ju som sagt K&N ang alla måttuppgifter på Apollo. Effektuppgifterna för Apollo fanns på deras hemsida.
http://www.knfilters.com/universal/apollo.htm

Men eftersom Apollo sedan inte passade tog jag ett Xstream, som har större kapacitet/filterarea än Apollo.

Mvh
J
Aha, från sidan, då är jag med, trodde jag missat ngt :hihi

MVH
/Leo
 
Efter nogrant övervägande så bjuckar jag väl på en skäggbild då. Det blir ju lite svårare att trimma det i smyg om man lägger ut skägglängden löpande..

Idag har det betats av lite nödlösningar som var inför uppstarten.
Jag har konstruerat oljefilterflytaren med vvs klämkopplingar och där den är lokaliserad är det helt omöjligt att komma åt! Det tar ca en timme att dra den lite lätt. Hmm, läge för ett special verktyg..

Postar en bild på oljeflyttarrören, det var tänkt att de skulle skarvats med flashiga AN-kopplingar det skulle kostat 250kr styck +moms nu blev det vvs lödkopplingar à 5kr styck inkl moms:tummenupp

Fy faen jag är en sniken jävel:D

Nån som vet ett bra ställe att bänka hojen på denna sida sverige?
Förslag på bike i trollhättan ignoreras..
Alla andra förslag välkommna.
 

Bifogat

  • skägg.jpg
    skägg.jpg
    31.5 KB · Visningar: 138
  • omdragning.jpg
    omdragning.jpg
    38.5 KB · Visningar: 226
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top