Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Ikväll blev det mest tankearbete. Det enda fysiska framsteget på hojen var ett fäste för bakbromskontakten. Det tog mycket klurande och ett fäste som fick kastas innan det blev klart. Fästet var tvunget att positionera kontakten på ett sånt sätt att bromsledningen gick fritt från alla delar. Annars hade jag fått låta pressa en ny bromsslang vilket hade kostat tid Men till slut löste det sig som sagt.
Nu är det helsvenska bromssystemet iaf klart, fram- och bakbroms avluftade och provade. På bilden syns även ISR-baknavet med cush drive och integrerad skivhållare.
IMG_5312.jpg


Resten av kvällen satt jag mest och planerade montageordning och hur jag ska dra elsystem och oljeslangar etc på bästa sätt.
Tankemödan resulterade iaf i att jag nu vet vad jag ska montera för delar härnäst och i vilken ordning.
Det torde bli oljetank, dess oljeledningar, speedo-sensor, växellådans och primärens ventilationsslangar samt starkströmskablarna till startmotorn. Sen är det dags att börja anpassa och montera elsystemet.
 
Last edited:
Ja herregud vad det har hänt saker sedan jag var och ölade i garaget senast.:fyllisar
Du är fanimig bäst och värst! Bugar mig ödmjukast.:Bugar
 
Tjusigt som tusan Jörgen! Tänk vad en klick färg på ramen och lite polish på aluminiumdetaljerna gör mycket. :tummenupp
 
Här händer det grejer! Det är så härligt att se nån göra nåt ordentligt (and then some!). Vackert! :tummenupp
 
Tack Tomas, Viktor och Tarmac!

Igår hann jag med det jag planerade i inlägget ovan, samt kunde sedan börja med elen.

Mao är oljetanken och alla dess slangar nu fotogensköljda och monterade. Samt som jag skrev ovan, hastighetsgivaren, startmotorkablarna och transmissionens ventilationsslangar, dessa syns dock inte på bilden nedan.
IMG_5316.jpg

Började sedan med elsystemet. På bilden syns även ECM:en monterad i det elastiska fästet jag byggde tidigare. Jag börjar med att lägga ut originalelsystemet, sen tar jag motorstyrningskablaget.
IMG_5319.jpg

Har även monterat på bimetallsäkringarna och startmotorreläet på det kombinerade fästet jag byggde tidigare.
IMG_5320.jpg

Nu måste jag tulta iväg till garaget så att det händer ngt idag också. Men först via Classe. Måste köpa mer buntband. Det går åt när man monterar elsystem.
 
Last edited:
Riktigt riktigt snyggt jobb!

Utöver att köra hoj är det här det bästa, prestandamodifieringar som ser lika bra ut eller bättre än original in i mista detalj.

Så ett stort tack för att vi får ta del av ditt jobb! :tummenupp
 
Riktigt riktigt snyggt jobb!

Utöver att köra hoj är det här det bästa, prestandamodifieringar som ser lika bra ut eller bättre än original in i mista detalj.

Så ett stort tack för att vi får ta del av ditt jobb! :tummenupp

Tack Fredrik! Det känns nästan som att jag är frisk när jag får läsa så fina omdömen!

Jag lägger timmar i garaget varje kväll. Men det är lite grötigt att dokumentera eftersom jag gör och monterar smågrejer lite överallt på hela hojen nu när den slutmonteras. Men här är några bilder tagna sedan sist. Det är mycket el. Men också monterat smågrejer som tändspole, sidostöd, laddregulator, styrdämpare, baklykta mm mm. Det tar också mer tid när jag slutmonterar jämfört med den tidigare uppmockningen. Nu är det tvätt, renblåsning, ev polering, momentnyckel, slå i S&S-manualer och FSM etc, innan många av delarna monteras. Så att inget blir fel. Men det går framåt iaf!. Cykeln ökar i vikt varje kväll! :D

IMG_5323.jpg

IMG_5325.jpg

Har även börjat klä på insuget med sina komponenter. Här syns spridare, fuel rail, air intake temp sensor, tomgångsservomotor mm.
IMG_5327.jpg

Jag har också kopplat in och provat de elektriska dekompressionsventilerna enligt S&S-instruktioner och medföljande kabelhärva. De funkade fint. Man hör klickljud från varje topp när pysventilerna får spänning och öppnar. De är inkopplade så att de får spänning när startmotorn arbetar.
 
Last edited:
På sista bilden ser man två knipkulor på ett v-format stag.
Vad är det?
/Nyfniken gul o blå
 
På sista bilden ser man två knipkulor på ett v-format stag.
Vad är det?
/Nyfniken gul o blå

Med tanke på att kulorna sitter ovanpå varsin spridare så måste det vara vad Mäster kallar fuel rail. Ser faktiskt lite skojjigt ut (och något överarbetat). Mina hojar brukar bara ha en slang i hårdplast direkt från pumpen till varje spridare men hur sexigt är det?

edit: Slagen igen.
 
Med tanke på att kulorna sitter ovanpå varsin spridare så måste det vara vad Mäster kallar fuel rail. Ser faktiskt lite skojjigt ut (och något överarbetat). Mina hojar brukar bara ha en slang i hårdplast direkt från pumpen till varje spridare men hur sexigt är det?

edit: Slagen igen.

:skrämd
 
10175055_10152174337502108_1304275006237993840_n.jpg

Hallå!
Som vanligt imponerad av ditt jobb Jörgen... Nu har mitt bygge rullat ca 10 mil : ) Bänkning och slutmappning nästa lördag, skall bli lite intressant. Ha det! Och lycka till när det är dags för provstart....:yoparty
 
Grattis! Roligt att se!
Hur är spisen att köra, rätt tom i botten va? :D

Några problem med sprutet?
Hur gjorde du när du kopplade in Closed loop härvan i Universal wiring harness? Stift #8 and #23 är ju redan upptagna i 36-pinnarskontakten men framdragna till vehichle harness interface-kontakten. Så det känns ju mer seriöst att crimpa på deutsch-pinnar på cloosed loop-kablarna och lägga in dessa i
vehichle harness interface-kontakten istället, så att man slipper använda förgreningsklämma och annat fusk inne i 36-pinnarskontakten (såsom beskrivs i instruktionen). S&S-instruktionen för cloosed loop-kitet verkar ju vara skriven för de som kör med en HD-original kabelhärva. S&S kabelhärva som vi har, är ju mer påkostad och förberedd för detta.

Lägg gärna upp resultatet från bänkningen hos Evenson. Kan tänka mig att de blir en rätt fet vridkurva från den där pjäsen :D

View attachment 405609

Hallå!
Som vanligt imponerad av ditt jobb Jörgen... Nu har mitt bygge rullat ca 10 mil : ) Bänkning och slutmappning nästa lördag, skall bli lite intressant. Ha det! Och lycka till när det är dags för provstart....:yoparty
 
Last edited:
Grattis! Roligt att se!
Hur är spisen att köra, rätt tom i botten va? :D

Några problem med sprutet?
Hur gjorde du när du kopplade in Closed loop härvan i Universal wiring harness? Stift #8 and #23 är ju redan upptagna i 36-pinnarskontakten men framdragna till vehichle harness interface-kontakten. Så det känns ju mer seriöst att crimpa på deutsch-pinnar på cloosed loop-kablarna och lägga in dessa i
vehichle harness interface-kontakten istället, så att man slipper använda förgreningsklämma och annat fusk inne i 36-pinnarskontakten (såsom beskrivs i instruktionen). S&S-instruktionen för cloosed loop-kitet verkar ju vara skriven för de som kör med en HD-original kabelhärva. S&S kabelhärva som vi har, är ju mer påkostad och förberedd för detta.

Lägg gärna upp resultatet från bänkningen hos Evenson. Kan tänka mig att de blir en rätt fet vridkurva från den där pjäsen :D


Jag gjorde precis som du beskriver... Dvs rakt i interface kontakten : )
 
Här är några bilder på saker som hänt på hojen. Arbeten är som sagt lite spridda över hela hojen just nu. Fixa en massa saker som står på att-göra-listan.

En sak var att bygga ett fäste för oljetryckmätaren. Jag valde att utgå från det rostfria fästet jag byggde till tuned induction-intaget. På bilden nedan har jag ur 2mm:s rostfritt tillverkat och punktat fast ett fästöra till mätaren.
IMG_5329.jpg

På de två bilderna är det klart och helsvetsat. Satte ett 4mm:s stag på undersidan, eftersom motorn vibrerar.
IMG_5330.jpg

IMG_5331.jpg

För en tid sedan fick jag även hem en saknad packning. Det ska sitta en packning på varje sida om stödplåten mellan trottelhus och insug.
IMG_5336.jpg

Så nu kunde jag slutmontera hela insugssystemet med Marshall oljetrycksmätaren inkluderad.
IMG_5340.jpg

På bilden nedan syns knacksensorn monterad. Den sitter på den bakre cylindern. Rostfri skruv och hållare även här.
IMG_5333.jpg

Har även svarvat en aludistans...
IMG_5337.jpg

...så att jag kunde slutmontera laddningsregulatorn, som i likhet med generatorn är från GSX1300 Hayabusa
IMG_5338.jpg
 
Last edited:
Bra med knacksensorn :) Harley original lägger en ström på stiften direkt efter tändning och på så sett känner av joniseringen? är ej hundra på hur det fungerar men reglerar tändningen så inte spikningar uppstår ( tror det är en Saab uppfinning) Knacksensorer är åldrat jänke system även om det funkar, Thundermax sprutet jag köpte o installerade har varken eller så tändmappar får justeras efter öra :crash
 
Inser nu vilket unikum jag är. Åkte tillsammans med dig på en gruppkörning i oktober 2006 (när kjecop var med). Sedan dess verkar du ha meckat. Ser fram emot en ny gruppkörning och att få lyssna på Sothorans nya basröst.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top