Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ikväll valde jag att montera den polerade Metmachex-svingen. Eftersom den har suttit på hojen sedan 2007 så gav jag den en lätt våtslipning med 1200-papper, sedan maskinpolering och vaxning. Så att den återfick samma glans som när den var ny. Samma med mitt hembyggda kedjeskydd.
Sedan förstås det vanliga. Fotogentvätta lagren och packa om de koniska Timken-rulllagren med nytt fett.
IMG_5286.jpg

Sedan kunde jag momentdra fast svingen på hojen.
IMG_5289.jpg
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Sista bilden är så bra beskrivning av dig.
Übercool teknik mit knullputz !:tummenupp

Måste erkänna att jag var lite bajsnödig innan du tittat på doningarna.
Inte varje dag det sprutas färg på så fina saker i min verkstad.
Kul att du blev nöjd !
 
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Finns det nått bättre när man får börja montera färdiga delar som man provpassat 100 ggr?
Nästan nerförsbacke nu va??
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sista bilden är så bra beskrivning av dig.
Übercool teknik mit knullputz !:tummenupp

Måste erkänna att jag var lite bajsnödig innan du tittat på doningarna.
Inte varje dag det sprutas färg på så fina saker i min verkstad.
Kul att du blev nöjd !


Finns det nått bättre när man får börja montera färdiga delar som man provpassat 100 ggr?
Nästan nerförsbacke nu va??


Tack båda!
Ingen fara Pucken! Så lyxigt att få delarna hämtade och lämnade rakt hem till garaget dessutom!

Ja nu är det skönt med lite nerförsbacke ett tag. Även skönt att successivt få tillbaks ytor på min mekplats för varje detalj som skruvas på. Jag har vandrat runt bland kartonger (fyllda med min hoj) så länge att jag nästan vant mig vid att alla avställningsytor är belamrade.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Vad fint det blir!

Angående ljuddämpningen, är det bara "längre" ljuddämpare som ger dovare ljud än förut? Eller är det någon annan del i konstruktionen av ljuddämparna som också bidrar?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ska bli intressant att få reda på hur ljuddämparna funkar, har tänkt mig bygga något liknande (fast fulare förstås).


Så nu är frågan: Vad ska du göra på hojen NÄSTA vinter?
Gäller att ha något att se fram emot under sommaren!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad fint det blir!

Angående ljuddämpningen, är det bara "längre" ljuddämpare som ger dovare ljud än förut? Eller är det någon annan del i konstruktionen av ljuddämparna som också bidrar?

Tack!

Det gamla avgassystemet hade ganska klen ljuddämpning (lät mycket även på tomgång och låglast). Iaf utan de slutrör med stängbara spjäll jag tvingades bygga. Så därför ville jag ha längre dämpardel på detta system. Eftersom det i båda fallen rör sig om absorbtionsljudämpare, så dämpar de mest högfrekvens. Så desto längre absorbtionsljudämpare, desto mindre högfrekvensinnehåll, och därmed dovare ljud i teorin.

Ang din fråga om andra delar i konstruktionen som kan ge skillnad på ljudet: Denna motor är ju 24% större i slagvolym, och med större avgasventiler och grövre krökar. Dessa toppar har 2" rör ut från varje topp, så dessa steppade krökar är 2" -> 2-1/8" -> 2-1/4". Den gamla motorn/avgassystemet hade 1-3/4" -> 1-7/8" -> 2". Dessutom har den nya motorn mer ventilllyft och ngt mer duration än den gamla motorn.
Så det kommer säkert göra skillnad på frekvensinnehållet i ljudet det med, men då snarare att det blir en starkare och mer lågfrekvent insignal till ljuddämparna att ta hand om. Dvs en negativ faktor ur ett bullerdämpningsperspektiv.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm


Tack!

Ska bli intressant att få reda på hur ljuddämparna funkar, har tänkt mig bygga något liknande (fast fulare förstås).


Så nu är frågan: Vad ska du göra på hojen NÄSTA vinter?
Gäller att ha något att se fram emot under sommaren!

Tack!

Ja jag är också nyfiken på ljudet. Skönt vore att få en hoj som utan några spjäll, kan vara salongsfäig när man kör lugnt. Om det dånar när man gasar har jag inga problem med, då kan jag ju med körstilen hålla låg profil där det annars skulle störa, inne i stan och vid bostadsområden tex. Det är inte kul när det låter som kriget heeela tiden, även när man kör lugnt eller på tomgång.

Ev jobb nästa vinter kan vara byte av framgaffel. Pratade en del om det för några sidor sedan.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag får tårna i ögonen!! :Bugar :yoparty :tummenupp :kär :krama
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Att följa det här bygget är ju en fröjd för såväl syn- som teknik-loben innanför skallbenet. :)

En liten undran dock. Utan att ha de minsta tekniska fakta att grunda min fråga på så undrar jag om inte professorn är det minsta rädd för att det här projektet helt enkelt resulterar i för mycket motor i för lite motorcykel? Det sitter ju trots allt en hysteriskt stor och potent motor i den där lilla rörramen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Att följa det här bygget är ju en fröjd för såväl syn- som teknik-loben innanför skallbenet. :)

Tack!

...En liten undran dock. Utan att ha de minsta tekniska fakta att grunda min fråga på så undrar jag om inte professorn är det minsta rädd för att det här projektet helt enkelt resulterar i för mycket motor i för lite motorcykel? Det sitter ju trots allt en hysteriskt stor och potent motor i den där lilla rörramen.

Det är ju målet med hela projektet!!1 :rullandeu

remember_when_sex_was_safe_s44.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gårdagskvällens skörd i garaget.

Polerade och vaxade styrkronor och monterade och fettade in nya Timken styrlager.
IMG_5290.jpg

Hann sedan med att momentdra dit gaffeln och justera in styrlagerförspänning. När man har såna här motorer är det bra att ha mer förspänning i styr och svinglager. För att undvika att motorvibrationerna får lagerrullarna att stämpla märken i lagerbanorna.
Polerade även upp och vaxade framhjulet och monterade och provade av hjul och frambroms.
IMG_5291.jpg


IMG_5302.jpg


Jag får tårna i ögonen!! :Bugar :yoparty :tummenupp :kär :krama

Rätt och redigt det!

SH är mc-världens svar på Säters stormavdelning. Desto mer vansinnigheter, desto mer uppskattning från alla andra intagna. Tack!
 
Last edited:

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Du har stora missbruksproblem Jörgen, men vackert blir det.

Har följt din byggtråd under ett par år och förundrats och imponerats av ditt "missbruk" och kunskap.
Varje år har jag tänkt att jag måste få se och höra den IRL någon gång, hoppas det blir i år :tummenupp
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Vaf-n, jag har bara hunnit montera styrkronorna med nya lager, gaffelbenen ska oljebytas innan montering och vaxa framhjul har jag inte ens på listan.... ?!?!

Du måste tametusan ha fladdermus i generna som du håller på om nätterna !! :Bugar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack alla!
Igår blev det för sent i garaget för att göra en uppdatering, men det jag hann med då var att popnita fast stänkskyddet i framkant på bakstänkan. Köpte ett nytt HD-original. Sedan monterade jag bakskärmen på hojen.
IMG_5304.jpg

När ändå popnitttången var framme så nitade jag dit hållarna för original bimetallsäkringarna på det kombinerade fästet jag byggde tidigare. Även dessa sitter nämligen med 4.8mm:s popnit.
IMG_5306.jpg

Sedan plockade jag fram momentnyckel och låsvätska och drog dit 22T-framdrevet.
IMG_5307.jpg

Sedan blev det tvätt och polering osv av bakhjulet. Infettning av axel och sedan montering av bakhjulet, bakbroms, kedjeskydd och 530-kedjan.
IMG_5308.jpg

IMG_5311.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top