Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Grattis för fan!!!:yoparty Det har du förtjänat:tummenupp
Tack! Ja jag bestämde mig för att "offra" de två första semesterveckorna åt att vara kvar i stan och lägga heltid på hojen. Har lagt många mil/timmar på loggning, mappning och bänkning. För att hitta feler och få tillbaks effekten, så det känns skönt att nu kunna gå vidare.

Jag minns faktiskt inte vad vi kom upp i för effekt i tisdags, tror att det var 137 rwhp men inte säker, men nu går hojen som den gjorde förr, dvs den lyfter framhjulet när effekten kommer vid ca 100 km/h, och känns som den gjorde förr. Så nu släpper jag detta och går vidare, det är så liten skillnad från förra effekten att det kan ha varit inom mätfelen, väderdata osv.

Men en erfarenhet av detta är att om man magrar ur min motor så är det sondmässigt den bakre cylindern man ska titta på när man mappar. Dvs låta bakre cylinderns vara master, inte den främre.

Detta har även Mil Blair tipsat mig om (han som konstruerat sprutet). Han säger att en HD-motor (med gemensamt insug) som är bra avstämd ska skilja sig från en otrimmad HD-motor, såtillvida att den bakre cylinderna ska flöda bäst på höga varvtal. Så beteer sig ju nu även min motor, dvs från ca 4000 rpm och stora trottelöppningar så magrar den bakre burken ur. Och då är det den man ska se till att mätta. Så Eriks magkänsla att dunka in brutalt mycket mer bränsle och ner förtändning var helt rätt. Den främre cylinderns låg då i stort sett kvar, medan den bakre tog åt sig, så att kurvorna gick ihop.

På en otrimmad HD-motor med vanligt avgassystem och lite överlapp så är det ofta så att den bakre cylinderns oftast går fetast även på fullgas.
 
Tack

Tänkte att jag ska prova kamaxlar nu, så att jag äntligen kan lägga frågan om originalkammen (S&S600) verkligen är optimal i min gatmotor med varvstopp på 7000, eller om det finns ngn kam som kan höja merparten av kurvan. Det tänkte jag prova nu.

Men min hpoj är ju inte snabb på ngn bana, varken på strippen eller svänga. I synnerhet när jag kör :D

På strippen är den för kort, och på svängeriet är ju allt fel, där är det mest för att lära mig själv hantera hojen, tycker inte det är så kul att åka köra på tex Rörken eller G-åsen, mest en plikt för att hålla mig i skick sas. Men det ska jag göra igen.

Men det vore kul att köra 402 och 201 meter när tillfälle bjuds, för att se tendensen på dessa ändringar.

Stötstångrejset vore kul att prova, då är man ju i sällskap med andra med samma diagnos. Men jag hittar inget om det på nätet längre :va

Får man vara med utan stötstänger?:D
 
Får man vara med utan stötstänger?:D

Säkerligen :D Det var Eskils som anordnande stötstångsrejsen. Så vi får hålla koll på dem.

eskils2.jpg


Vad jag vet så kommer tex ordet lyftare/lifter från sidventilstiden, dvs då ventilen verkligen lyftes av kammen. Så att de skulle utesluta urmodern låter ju helt otänkbart i min värld :D
 
Last edited:
Haha kul att se Anders (Oran) på hans gammla sporre som nu ägs av hans grabb den är riktigt rå han (grabben ) brukar även ha tjejen bakpå JÄTTESKÖNT på en skumgummibit:)
Men han kom 2:a sist va?? & skönt att du verkar fått det att funka. Har du fler bilder på han??
 
Det är lite skumt det där med amerikanska motorer.
De går oftast bäst om man hinkar i dem soppa.
Jag trodde tidigare att det berodde på dåliga förgasare, ineffektiva förbränningsrum, för låg kompression eller dåliga tändsystem.
Men det verkar vanligt även på välbyggda räjsmotorer.

En bekant som skruvar dragracevåttor (mycket erfaren, har bland annat jobbat heltid i USA som top-fuelmek) kör sin nuvarande pro "gasser" på 1:11.
En "normal" motor borde bluddra, men den går klockrent!
Skumt.
 
Säkerligen :D Det var Eskils som anordnande stötstångsrejsen. Så vi får hålla koll på dem.

eskils2.jpg


Vad jag vet så kommer tex ordet lyftare/lifter från sidventilstiden, dvs då ventilen verkligen lyftes av kammen. Så att de skulle utesluta urmodern låter ju helt otänkbart i min värld :D

Jo, eskils är väl lite kända för sin förkärlek till sidventilare om jag inte missminner mig...
Har letat som en tok på tuben nu efter ett klipp med en sida, inte helt olik min, som körs i bänk på proservice, vilken härstammade från eskils. ....bugger, såg det ju härom dan!:mad:

Edit hittade klippet:banana
Robbans inte proservice skulle det visst vara.
[YOUTUBE-ID]o64GCbNgzp0[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Förlåt om jag varit ouppmärksam någonstans, men jag minns inte riktigt hur det ligger till... Hur många kamset är det nu du har?:va Minns att du köpte ett kit (redshift va?), men var det något mer förutom originalkammarna?:va Och vilka kammar är det som ska göra vad, siktar du på toppeffekt eller mellanregister? Skja bli spännande att se vad bytet ger oavsett:) Själv hoppas jag på ett riktigt ruppigt motorljud, film är ett måste:yoparty
 
- klipp -

Ringarna verkar iaf verkligen gilla dessa segjärnscylindrar. Nu är det i stort sett bara vatten i catch-tanken.(Första bilden), ingen noterbar oljeförbrukning. Har bytt olja och filter i förrgår, bla mtp nya vippan och att topparna var av nyligen. Fortsätter på mineral med mycket zink ett tag till.

- klipp -


Är det vevhusventilationen på bild 1?
Är det bara tom burk inuti, eller har du något tidigare i slingan som återför olja till motorn, eller fyller du på olja allteftersom den putsar ut lite efterhand?
Eller, vad är det du ventilerar?? :)

/hej
 
Är det vevhusventilationen på bild 1?
Är det bara tom burk inuti, eller har du något tidigare i slingan som återför olja till motorn, eller fyller du på olja allteftersom den putsar ut lite efterhand?
Eller, vad är det du ventilerar?? :)

/hej

Ja det är en catchtank som fångar vevhusventilationen. Vevhusventen går via original paraplyventiler i ventilkåporna, sedan i slangar via varsin inline S&S-backventil. Finns beskrivet tidigare i tråden. Mest vattenkondensat i tanken, har beskrivit var jag köpt kärlet tidigare i tråden.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5278004&postcount=3438

Google-sök på Jörgen Karlsson catchtank catch-tank site:sporthoj.com
 
Last edited:
Förlåt om jag varit ouppmärksam någonstans, men jag minns inte riktigt hur det ligger till... Hur många kamset är det nu du har?:va Minns att du köpte ett kit (redshift va?), men var det något mer förutom originalkammarna?:va Och vilka kammar är det som ska göra vad, siktar du på toppeffekt eller mellanregister? Skja bli spännande att se vad bytet ger oavsett:) Själv hoppas jag på ett riktigt ruppigt motorljud, film är ett måste:yoparty

Jag har dels originalkammar, S&S600, sen har jag RedShift615, sedan en custom grind från andrews, specad av Jörgen på supertwin. Har provat alla tidigare, men det var med förra cylinderobalansen, jag fick dock relativa skillnader. Supertwin och RedShift gav mer på slutet, men totala arean under kurvan ökade inte.

Jag provar nu en egen dual pattern, av lober från ovanstående.
 
Last edited:
Jo, eskils är väl lite kända för sin förkärlek till sidventilare om jag inte missminner mig...
Har letat som en tok på tuben nu efter ett klipp med en sida, inte helt olik min, som körs i bänk på proservice, vilken härstammade från eskils. ....bugger, såg det ju härom dan!:mad:

Edit hittade klippet:banana
Robbans inte proservice skulle det visst vara.

Plättvändare är hårt.

http://www.youtube.com/watch?v=b9SPCU4vXzI

http://www.youtube.com/watch?v=AVJX8TwtLU0&NR=1

Go honey gooo! 227,4 km/h utan kåpor

http://www.youtube.com/watch?v=ERCNnDEqul4&playnext=1&list=PLBEC3938EAB88577B

Det är lite skumt det där med amerikanska motorer.
De går oftast bäst om man hinkar i dem soppa.
Jag trodde tidigare att det berodde på dåliga förgasare, ineffektiva förbränningsrum, för låg kompression eller dåliga tändsystem.
Men det verkar vanligt även på välbyggda räjsmotorer.

En bekant som skruvar dragracevåttor (mycket erfaren, har bland annat jobbat heltid i USA som top-fuelmek) kör sin nuvarande pro "gasser" på 1:11.
En "normal" motor borde bluddra, men den går klockrent!
Skumt.

Ja jag har liknande intryck, amerikanska tvåventilare med bra förbränningsrum och tight squish "tål" mycket bränsle utamn att krokna. De har effektmässigt stor skillnad mellan för mager och för fet blandning sas. Men att det skulle ge så mycket mer effekt att feta upp så mycket trodde jag inte.
 
Last edited:
Hörru farbror Jürgen, vad sägs om att ta oss en sväng i veckan om vädret vill lira boll? Jag kan åka bakom med fångstnät och samla upp det som trillar av den där mutterspridaren...:)
 
Hörru farbror Jürgen, vad sägs om att ta oss en sväng i veckan om vädret vill lira boll? Jag kan åka bakom med fångstnät och samla upp det som trillar av den där mutterspridaren...:)

Ja kanske det! Men idag ska det tydligen vara lite muppigt väder. Och jag vill ändra lite i mappen innan jag gör första turen med nya kamkombinationen. Så idag blir det nog mest vara i garaget. Kanske ngn provtur om det blir en lucka med torrt på vägarna
 
Under bänkningen den 19/7 så provade vi även med att variera insugslängden, innan vi upptäckte att det var mer bränsle än sonderna gav intryck av, som erfodrades.

Jag hade därför köpt basreflexrör i passling diameter, kostade bara 21 kr styck på den gamla kultfirman HIFI-Kit på St eriksgatan.

Mha av att såga av dessa så kunde jag förlänga insuget med 2 X 30 mm. Fästa trattarna till insuget mha tejp under proverna.

Kan ju vara ett tips till er andra som vill ha enkla trattar för att prova olika insugslängder innan man låter svarva eller köpa en permanent insugstratt/velocity-stack med rätt längd. Köp billiga basreflexrör med snygg radie i änden, och såga till den längd man vill prova.


Våra experiment i bänken visade dock att hojen vart lite starkare i mellanregistret av längre insug, men vi fick inget mer på topp, och framförallt löstes inte cylinderobalansen. Så detta gjorde jag bara för att se om det var ngn resonans som kunde ändras och därmed jämna till cylindrarna.

Problemen löstes ju sen när vi gav mer bränsle.
Kanhända skulle det provats igen, efter att motorn frisknat till mha de 20% mer bränsle hon ville ha på fullgas, men då hade vi redan hållt på hela dagen i bänken. Man kan inte prova allt
 

Bifogat

  • IMG_3006.jpg
    IMG_3006.jpg
    240.4 KB · Visningar: 156
  • IMG_3008.jpg
    IMG_3008.jpg
    240.2 KB · Visningar: 156
  • IMG_3018.jpg
    IMG_3018.jpg
    223.4 KB · Visningar: 405
  • IMG_3009.jpg
    IMG_3009.jpg
    198 KB · Visningar: 162
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top