Byggtråd: "Jörgens Sportster"

God jul, god fortsättning och gott nytt år på dig! Önskar dig all lycka med nya kammarna och sedermera lösningen på problemen du stötte på vid senaste bänkningen:krama
 
Blecket mellan främre kammarna är det original s&s ?
Har inte sett den detaljen i H-D orginal.
Kul med super twin kammarna :) har en i min race motor designad av Jörgen också dock känner jag bara till lyftet, resten är väl lite hemlig tror jag :rolleyes: Ljudet i min motor är väldigt hårt o aggressivt , Carla va lite nyfiken om vad det va för något o hans kommentar va att andra ptb låter som mopeder jämfört med min :tummenupp
Nu åter står det bara till att lära mig köra skiten.. vilket inte alltid är så lätt. bara dom som kört på klistrad bana har en aning om hur det kan vara med i testosteron hingst mellan benen :D
// Lasse
 
Blecket mellan främre kammarna är det original s&s ?
Har inte sett den detaljen i H-D orginal.
Kul med super twin kammarna :) har en i min race motor designad av Jörgen också dock känner jag bara till lyftet, resten är väl lite hemlig tror jag :rolleyes: Ljudet i min motor är väldigt hårt o aggressivt , Carla va lite nyfiken om vad det va för något o hans kommentar va att andra ptb låter som mopeder jämfört med min :tummenupp
Nu åter står det bara till att lära mig köra skiten.. vilket inte alltid är så lätt. bara dom som kört på klistrad bana har en aning om hur det kan vara med i testosteron hingst mellan benen :D
// Lasse

Blecket är det yttre kamshimset, sitter ett likandan på insidan, finns i olika tjocklekar. På bilden sitter dock inte det bakre shimset på plats än. Det är samma på HD-original. Men trots att denna S&S-motor är en 07.a ska komma ihåg att S&S använder sportster 86-90'-designen på kamhuset, tack vare att man här har lösa lyftarhus och storhjuliga lyftarna. Kraftigare design.

Jajag är nyfiken på Redshift-kammen, jag tror den passar min motor bättre, eftersom jag har så fint avgassystem, beräknat för just min motor, med steppade krökar, megafoner med stor volym osv.

RS-kammen håller ju igen rätt bra på avgas vilket är bra, 11 grader mer insugsduration men bara 4 grader mer på avgas, dessutom öppnar den avgas rätt sent, 59-grader.

Jag tror att ST-kammens generositet på avgas gjorde att jag tappade mycket tryck, mycket avgaskam kan ju dock funka bättre på hojar med trånga avgassystem, vilket ju tyvärr är vanligt på HD (tänker på alla dessa kromade dragpipe-system med insatser och med liten volym) . Kort och gott så tror jag att om man nu öht ska prova ngn mer dual pattern-kam på den här motorn så ska det isf vara med mer kam på insug och mindre på avgas, inte tvärtom. Eftersom jag tror att min hoj med sina portade toppar och fina avgas tömmer burkarna rätt bra.

RS-kammen har ju dessutom rätt bra med overlap vilken jag tror är bra, just för att det hjälper till att stoppa studs mot insugsventilen innan den hunnit öppna ordentligt. Och framförallt så har RS-kammen mer duration på insug, samtidigt som den inte stänger insug senare än att jag klarar mig bra med mitt CR på 10.7:1.

Från landspeed-internetkontakter i USA med likadana S&S-1640sportstermotorer så har jag dessutom blivit rekommenderad denna RedShift-kam, de ska vara mycket bra i denna motortyp. (RS 643 finns ju inte slipad till 86-90'. 86-90' har ju offset-lyftare samt större lyftarrullar, så annan geometri.)

Så det gör att det känns rätt att montera i denna kam nu, ty skulle även denna redshift-kam ge sämre effekt än bänkningen av S&S600-kammen i somras, ja då kan jag vara rätt säker på att det är ngn skillnad i bänkens programvara som påverkat även bänkningen av supertwin-kammen.

God jul, god fortsättning och gott nytt år på dig! Önskar dig all lycka med nya kammarna och sedermera lösningen på problemen du stötte på vid senaste bänkningen:krama

Tack, ja det hoppas jag med. Denna gång har jag ju ett oprövat vapen om det är stor skillnad i Afr mellan cylindrarna, då ska vi ge oss på pulstimingen.


God jul och kör försiktigt :hojharley

Tack! Gott slut och gott nytt år i förskott.
 
Last edited:
Okidoki.. då rationaliserade dom bort det shimset 04 för i min motor satt det inga sådana alls.
Jag hade också som du säker kommer ihåg s&s 600 kammarna i min och när jag byggde om den till 1440 fick jag svarva bort ca en 10on delen från kam 2 för den kärvade lite :va

Annars kan jag bara beundra din energi och total kontroll över din motor :Bugar
 
Okidoki.. då rationaliserade dom bort det shimset 04 för i min motor satt det inga sådana alls.
Jag hade också som du säker kommer ihåg s&s 600 kammarna i min och när jag byggde om den till 1440 fick jag svarva bort ca en 10on delen från kam 2 för den kärvade lite :va

Annars kan jag bara beundra din energi och total kontroll över din motor :Bugar

Tack! Ja viktigt med axial- kuggspelet helt klart, hellre för mycket än för lite:gnissla. Ja 600-kammen är uppenbarligen ingen dålig kam till större gatsportsters. Den gick ju rätt bra i din sporster minns jag från bänksiffrorna från Mek1.

Jag håller tummarna för dig, hoppas att du får en fin säsong och att hojen håller. Det blir ju så mycket lättare att jobba vidare när hojen börjat gå jämna tider kan jag tänka mig, ty då har man ju äntligen underlag att utvärdera.

Ok, jag har dålig koll på de nya gummiupphängda sporster/buell-motorerna, de verkar ju dock funka bra. Men jag gillar den här äldre designen bättre, kasettväxellåda, lösa lyftarhusen osv. Men jag kan ju förstå att det var omständliga att tillverka för HD. S&S tar ju rätt rejält betalt för dessa motorer.
 
Last edited:
Tror inte att ngn hojåkare är vidare intelligent, hojar är ju livsfarligt :D

Jag har sett många "X på sporthoj"-trådar. X har aldrig stått för mensa.

Kul som alltid att se att det går framåt. Hade kunnat ta en kopp (glögg?), då jag också är i Skåne nu. Min bättre hälft är ju från Ystad :)
 
Nu har jag läst igenom HELA tråden från första sidan kan bara säga att jag är grymt imponerad av ditt kunnande och din energi, jag och många andra hade gett upp för länge sen efter alla motgångar

just ja det är ju nyårsafton nu så får passa på att önska gott nytt (hoj) år med
 
Jag har sett många "X på sporthoj"-trådar. X har aldrig stått för mensa.

Kul som alltid att se att det går framåt. Hade kunnat ta en kopp (glögg?), då jag också är i Skåne nu. Min bättre hälft är ju från Ystad :)

Du ställer mig. :D

Jag får också passa på och önska gott nytt år

Tack detsamma! Jag gillar din byggtråd!

Nu har jag läst igenom HELA tråden från första sidan kan bara säga att jag är grymt imponerad av ditt kunnande och din energi, jag och många andra hade gett upp för länge sen efter alla motgångar

just ja det är ju nyårsafton nu så får passa på att önska gott nytt (hoj) år med

Du imponerar alltid mest Pierre, tråden är är ju sjukt lång :Bugar

Laddade upp en filmsnutt rån när vi körde in min hoj hårt i Proservice bänk och ringarna äntlingen vart täta.
Så nu finns det äntligen en film hur min hoj låter med sprutet som monterades för 3 år sedan. SH medlemmar som är stockholmare vet nog redan hur hon låter :gnissla

[YOUTUBE-ID]Q02TCyxvS5M[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
God fortsättning på det nya året.

Galet ljud på den körningen så det behövs ingen redigering innan. Ljudet talar för sig själv

Fredrik
 
Du ställer mig . Men jag hoppas jag slipper gå på fler sporthojsbegravningar.



Tack detsamma! Jag gillar din byggtråd!



Du imponerar alltid mest Pierre, hur många ggr gasade vi inte på Barkarby:Bugar

Eftersom jag inte pallade att vända på kompisarna som kan redigera rullar så har jag nu laddar upp en råfilmrulle från när vi körde in min hoj hårt i Proservice bänk och ringarna äntlingen vart täta.
Så nu kan alla som är nyare än 3 år i tråden höra hur min hoj låter med sprut. SH medlemmar som är stockholmare vet nog redan hur hon låter.
Gillar man inte HD-sound så är det bäst att köra "Du Hast" med Rammstein på Spotify när man kollar in inkörningsrullen.
[YOUTUBE-ID]Q02TCyxvS5M[/YOUTUBE-ID]

Så där ser en riktig inkörning ut, värmer så här i vinterkylan:)

/Ingvar
 
Eftersom jag inte pallade att vända på kompisarna som kan redigera rullar så har jag nu laddar upp en råfilmrulle från när vi körde in min hoj hårt i Proservice bänk och ringarna äntlingen vart täta.
Så nu kan alla som är nyare än 3 år i tråden höra hur min hoj låter med sprut. SH medlemmar som är stockholmare vet nog redan hur hon låter.
Gillar man inte HD-sound så är det bäst att köra "Du Hast" med Rammstein på Spotify när man kollar in inkörningsrullen.

Kopplingen tar inte långt ut eller?

Spännande feature på bänkpanelen som dippar kopplingen lite.
 
Kopplingen tar inte långt ut eller?

Spännande feature på bänkpanelen som dippar kopplingen lite.

Ja jag svarade på det redan i YT-texten vid uppladdningen för att slippa svara på den frågan. Men det är riktiktigt som jag skriver där, handtaget tar i panelen. Jag såg det under denna första repa och rättade till det till nästa repa.

Lika bra att svara på nästa fråga
Varför filmade du inte nästa repa när kopplingshandtaget inte tog i?
-För att då rättade jag till mätarpanelen så att den inte tog i kopplingshandtaget. :D
 
Vilket är jobbigast, bygga hojen eller svara på alla frågor?

Fota och skriva i byggtråden helt klart, har en parallell byggtråd på harleyportalen, men det blir för jobbigt att skriva om och om igen, så den har fått halta efter lite. :D

God fortsättning på det nya året.

Galet ljud på den körningen så det behövs ingen redigering innan. Ljudet talar för sig själv

Fredrik

Skönt att höra! Tack!

Så där ser en riktig inkörning ut, värmer så här i vinterkylan:)

/Ingvar

Tack! JA det är ju en annan fördel med Eriks bänk, att han använder tempererad luft till fläkten. Tror vi hade 17 grader på luften hela bänkningen och det var runt 10 minus ute. En förutsättning för att kunna mappa/bänka så här års tycker jag

Gott snark :tummenupp

Anar jag en viss nervositet i kroppspråket eller misstar jag mig.:D

Tack! Erik har nog suttit på betydligt värre hojar, men eftersom dessa cylindrar värmenöp med det första kolvsetet, så var det ju lite spännande. Vi var därför angelägna om att värma upp cylindrarna ordentligt först. Segjärnscylindrar är ju ganska oeftergivliga, så bra att ha iaf värme i dem innan kolvarna får expandera ut till maxmåttet.

Den låter rätt argsint. :)

Härligt klipp Jörgen. :tummenupp

Tack! Ja ljudet vart ju rätt ok, jag trodde att ljudet skulle bli kass, detta är ju filmat med min Pocketkamera, (Canon Ixus 80 IS)
 
Last edited:
Är man dryg slipper man både besökare och frågor i det långa loppet. ;)

Det är ju rätt kul att skriva i byggtråden för det mesta. Även att svara på frågor samt få konstruktiva synpunkter. Jag vet bara med mig att kopplingshandtaget kommer att utgöra det vanligaste påpekandet av alla kommentarer på YT om denna film. Men det visste jag ju om när jag laddade upp den.

Jag ska se när jag kan få bänktid nästa gång, ty nu är RedShift-kammarna monterade och hojen provkördes i garaget igår.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top