Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Tummarna har börjat bli lila. Nu får du allt komma med lite resultat Jörgen så att jag kan pusta ut.
 
Antagligen var den så stark så ramen vek sig. Då klämde han fingrarna och kan därför inte skriva nu. Han försöker skriva med näsan nu, därför det tar sån tid :tummenupp Just nu tror jag att han försöker lösa problemet "copy paste" :D
 
Inte för att hetsa, men man är ju galet nyfiken.

150hp och 192nm? :rolleyes:

/E
 
Han skriver för fullt i detta nu, inlägg med uppdatering kommer:)
Den enda info jag fick var "varit mycket idag"...
 
Stort tack till Larzon för skåpbilsutryckningen.

Det var både bra och dåliga nyheter.

Det bra var att den hårdare inkörningstekniken verkar ha gått bra, jag kollade in i burkarna med boroskop efteråt hemma i garaget. Inga blankningar eller så, och honingsreporna obrutna runt om, har heller inte tryckt ur sig just ngn olja. Så det verkar ju onekligen positivt. Detta var ju det viktigaste. Om nu ringarna är inkörda... men det hävdar Erik med fler att de är efter en sån här dag med iaf 20 fullgaspullar/motorbroms.
Så det känns skönt.

Ang mappning av kammarna. Naturligtvis... hade det bytts till nu programvaruversion i bänken, så detta kastade en stor osäkerhet över möjligheten att kunna jämföra resultaten. Därtill var det dålig balans på AFR mellan cyl 1 o 2. Cyl 2 gick magert och cyl 1 fett. I området för maxeffekt magrade dock även främre burken ur. Då vart jag glad, ty det kunde ju vara tecken på högre fyllnadsgrad vid runt 6000. Men när detta rättats till så kom inte effekten, minns inte vad vi kom upp i efter att vi trimmat upp bränslemängden maximalt på den bakre burken, men jag tror det var runt 128 rwhp som jag sa till Larzon i bilen.

Hela dagen vart rätt stressig eftersom jag var tvungen att vara tillbaks med skåpbilen i stan 1630 vilken inte var helt kommunicerat. Detta är ju över en timmes bilresa enkel väg. Plus lastning och surrning.

Vi provade att byta plats på sonderna för att se om obalansen var mätfel, men obalansen mellan burkarna följde med och syntes även ngt på stiften.

Vid dagens slut hade vi lyckats jämka ihop burkarna så att det "bara" skillde bara 1-1.5 enhet i AFR jämfört med 2-2.5 nät vi började. Men då gav vi den bakre burken 13% mer. Märkligt. Jag tror det är ngn olycklig resonans i insuget med dessa kammar. Det är bla mindre overlap på dessa kammar, så det kan ju vara ngn insugsstuds när insugsventilen öppnar.

Själv misstänker jag att dessa kammar kanske kräver en annan inställning av insprutningspulsens avslut. Hittills har jag alltid haft den ställd på grundvärdet, vilket är 450 vevaxelgrader från TDC i kompressionsslaget. Dvs insprutningen avslutar när kolven är ca halvvägs ned i insugstakten. Ju mer soppa man ger i en viss lastcell, desto tidigare startar insprutningspulsen, bränslemängden regleras ju med pulstiden. Jag tror att den nuvarande inställningen taktar illa med ngn resonans i insuget vid höga varv med dessa kammar, som drabbar just cyl 2, att ju mer man ger cyl två desto mer hamnar i cyl 1 eller separerar ur och bränns dåligt.

Jag tror att man ska prova att terminera insprutningspulsen lite senare. Lite som att anpassa pulsen efter lobecenter typ.

Men jag ska kolla med PFI som gjort sprutet för att se om de har ngn idé kring värdet på pulstermineringen när man som här upptäcker att bakre burken kräver mycket positivt rear cylinder trim, att bakre vill ha mer soppa. Ty det är erkänt att det finns en koppling mellan just vevaxelläge vid pulsens avslut och obalans mellan bränslemängd mellan cyl 1 och 2. Detta är dock lite svartkonst. Man får prova sig fram. Det beror sannolikt på hela systemet: kanalform, tps-position, kamtider, avgassystem och varvtal. Lite som varför backpuls kan uppstå i ett insug.

Ang effekt så provade vi även att labba med tändningen men ingen bättring, den stod bra som den gjorde.

Hemma i garaget kollade jag även sprutbilden på båda spridarna för att utesluta att det inte hänt ngt med bakre cylinderns spridare, spridare 2. Men de båda spridarbilderna såg både lika och bra ut.

Nåväl, rätt segt. Jag hade hoppast att jag kunde använda mellandagarna till att byta till nästa kamset, men nu känns det inte riktigt som att dessa kammar är färdigutvärderade. Jag skulle ju kunna byta tillbaks till originalkammarna och deras mapp och bänka igen för att se vad programvaruändringen innebär, men det är ju mycket jobb pengar och tid bara för att prova ett program. Inte mitt jobb.

Erik lovade ska kolla med leverantören ang den nya programvaran, för att se om det går att utesluta att det ligga förklaringar i programvaruändringen. Korrektionsfaktorn denna dag hade inte så stor skillnad mot i våras att det skulle kunna förklara skillnaden. Rätt lika luftparametrar alltså.


Bara tråckla vidare.
 
Last edited:
Men huvudsaken just nu är väl i alla fall att du inte verkar ha scuffing eller något sånt. Funkar det mekaniska som det ska så kan man ju alltid justera det elektriska senare. :)
 
Det är kul att läsa sådana här lite mer djuplodande analyser, och det ska bli intressant o se om o när du lyckas lösa gåtan vad det var.

Är det nån som ska ha lite o bita i gällande felsökning så är det ju just en motoringenjör.

Tändstiftsavläsning stiger i graderna allt mer.

?

-Jo, ju mindre man vet dessto mindre bekymmer:D
 
Grattis till att cylindrar och kolvar funkar då :tummenupp Kammen får du klura lite till på.
Säger som Elffors, kul att se lite mer djupgående analyser :tummenupp

Kollade senast 00:51 igår och då var det inte uppe. Handlade om sekunder alltså :(
 
Inga haverier denna gång i alla fall, skönt det! Grattis!:)

Bara lite "småfel" att få ordning på då alltså? Sen kan man alltid börja jaga hästar i andra hand, det viktigaste är väl ändå att hon fungerar?:)
 
Det är kul att läsa sådana här lite mer djuplodande analyser, och det ska bli intressant o se om o när du lyckas lösa gåtan vad det var.

Är det nån som ska ha lite o bita i gällande felsökning så är det ju just en motoringenjör.

Tändstiftsavläsning stiger i graderna allt mer.

?

-Jo, ju mindre man vet dessto mindre bekymmer:D

Det är skönt att läsa i såna här trådar så klådan från den senaste R1-kopplingen som slirar, eller miljonte vad ska jag ha för olja-tråden försvinner:gnissla

Jörgen, håll ångan uppe, sånt här ar kul att läsa om!!:tummenupp
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top