Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Du köper alltså märkeskläder för tusentals kronor, sen ska du ta bort "märket" :va




:rolleyes: :)

Snyggt ställ:tummenupp

Tack!
Köpesaker är halvfabrikat, man ska alltid göra om. Den dag man slutar bygga om är man gammal. :näsblod Det här är ju en byggtråd dessutom .D
 
Tack!
Köpesaker är halvfabrikat, man ska alltid göra om. Den dag man slutar bygga om är man gammal. :näsblod Det här är ju en byggtråd dessutom .D

:tummenupp :yoparty

Nu blire ut i garaget med en kall pilsner och lyfta tank och dra åt klämmorna till luftburksgummina:gnissla :tummenupp Nattmek är det bästa:yoparty
 
:tummenupp :yoparty

Nu blire ut i garaget med en kall pilsner och lyfta tank och dra åt klämmorna till luftburksgummina:gnissla :tummenupp Nattmek är det bästa:yoparty

Hmmm, jo e ju oftast efter nattmecken med bira man.. Hmm får göra om..göra rätt:D :D Nej e bara vad jag hört.. Alldrig vart med om själv:D :D
 
Bilbytarfunderingar?
Rekomenderar:

I stället.

Vi är bra lika! Den där kärran har jag också länkat till ett antal ggr. Liksom denna Rover med Merlin :

[YOUTUBE-ID]2sIqRiQVmeA&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]v-aC5B348rA&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Men det var väl själva fan...:mad:

Det här är ju bäst jue!! :mad:

[YOUTUBE-ID]DxqEWTG1CwE[/YOUTUBE-ID]

För oss som inte lever för deg.

Hoho, det där är ju en pajasbil:D . Lite ball är den ju men svår att pendla till jobbet med.
Den blå v12-an däremot skulle grannarna uppskatta ljudkulissen från när den backades ut från garaget 06.15 på morgonen för dagens arbetsresa:D .

/Ingvar
 
[YOUTUBE-ID]DxqEWTG1CwE[/YOUTUBE-ID][/QUOTE]

Denna bilen såg jag i verkligt format på briesladd i Norge.


[YOUTUBE-ID]r0ij9NeT8g4[/YOUTUBE-ID]
 
Om jag minns rätt så var förebilden till bilen i "Flåkrypa grand prix" "Chitty chitty bang bang" ( http://www.youtube.com/watch?v=jbuTGNQkwLo ).
Förebilden till den filmbilen finns på riktigt i England.
Slog hastighetsrekord på stränderna.
Kraschade ordentligt.
Grävdes ner.
Grävdes upp många år senare.
Renoverades.
Flygmotor, möjligen en tidig meteor.
 
Alphojar, pistmaskiner och andra nymodigheter är förvisso ofta morotsoranga. Men HD var före. Dessutom är min hoj lackad med samma färgkod som Mopars Hemi-orange, så jag hävdar att orange är stötstångsrelaterat iaf :mad:

Se så vettigt och bra val av färg! :fakta



Men du skulle bytt ut den mot sublime green, såklart.

Grym tråd f.ö! :tummenupp
 
Se så vettigt och bra val av färg! :fakta



Men du skulle bytt ut den mot sublime green, såklart.

Grym tråd f.ö! :tummenupp

Min gamla kawa jag hade när jag var i din ålder var grön. Men på en rejs-HD är det orange som gäller! :tuttar
 

Bifogat

  • bikereportagesid2.jpg
    bikereportagesid2.jpg
    15.9 KB · Visningar: 635
En uppdatering:

Nu är det höst, körde sista turen i måndags. Sedan tappade jag ur oljorna och ställde av henne. Har plockat av tank, kuts, insug, spällhus och avgassystem. Nu är jag på vag av med topparna. i vinter ska jag som sagt byta ventilfjädrar eftersom mina nuvaranda fjädrar mattats. Eftersom jag nu ändå ska byta fjädrar med allt vad det innebär i mätande så tänker jag även byta kammar. Jag byter till Redshift 643 isf mina nuvarande S&S 600.

Om ngn vill jämföra kammarna så finns specarna på nuvarande S&S 600 och blivande RedShift 643 under rubriken "Evolution Sportster and Buell cams" på nedanstående sida:

http://www.nrhsperformance.com/partscamshafts.shtml

Det finns lite kammar att välja på om man åker Sportster! :D

För att hålla marginalerna så oförändrade som möjligt trots värre kam så ska jag även kosta på min ventilmekanism lite. På ventilfjäderfronten blir det ProComp "behive springs" (dvs koniska) singelfjädrar med ventilbricka och knaster i titan (mycket lägre vikt än nuvarande cylindriska S&S-dubbelfjädrar med stålbrickor). Ska jag även byta mina nuvarande S&S-lyftare till Jim's hydrosolids, de hålls för att vara de rejsigaste hydraullyftarna som finns. Jag ju haft lift off pga ventilfladder denna säsong innan jag upptäckte detta i Supertwins bänk och sänkte varvstoppet resten av säsongen, så det kan vara klokt att pensionera nuvarande lyftarna för den händelse de fått lagerskador i rullen. Annars ska mina nuvarande lyftare klara den nya kammen utan problem.

Ska även byta mina nuvarande S&S krommoly-stötstänger till Rivera Taper-Lites i samma material. Mina nuvarande stötstänger ska klara den nya kammen utan problem men Taper-Lites hålls för att vara de lättaste och styvaste stötsängerna till HD. De har entasis (likt trumpinnar). Diametern är alltså störst på mitten där böjmomentet vid knäckning är störst. Sedan smalnar de av i ändarna till skillnad från alla andra hi perf-stötstänger som ofta likt mina S&S har konstant diameter. Härigenom bli Taper-Lites faktiskt både styvare och lättare på en gång. Dubbelt så dyra att tillverka mot alla andra stötstänger dock :gnissla

RIVERA_TAPER_lite


Jag har mätt upp mina nuvarande stöstänger och mailat till Rivera i USA som ska tillverka Taper-Lites till min motor. De har färdiga på hyllan till sportster, men min S&S-sporstermotor har ju 5/16" längre pinnar eftersom den har längre slag än en originalsporster 1200.a. (4" isf 3 13/16")
 

Bifogat

  • IMG_0373.JPG
    IMG_0373.JPG
    129.1 KB · Visningar: 146
  • IMG_0374.JPG
    IMG_0374.JPG
    119.6 KB · Visningar: 159
  • IMG_0375.JPG
    IMG_0375.JPG
    46.9 KB · Visningar: 129
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top