Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bäst är nog att göra ett leak down-test.
För att det ska bli stor gastransport ut ur vevhusventen måste det helt enkelt tryckas in gas i motorn.
Om kompet och oljeförbrukningen är ok, så är ju dock en möjlighet att bygga en extern oljeavskiljare, tex att gå upp i dia och dra slangen upp mot styrhuvudet, innan den vänder nedåt. Som på XR750.

Det är också bra att kolla status på butterfly-ventilerna och/eller komplettera med en slangmonterad backventil. Tex S&S modell eller liknande modell från bromservovacuum-slangen på ngn bil.
Tack för utförligt svar, alltid kul att läsa om olika lösningar!

Har läst allt jag funnit om problemen med blow-by och övertryck i vevhuset på xlforum och liknande sidor, men blir inte riktigt klok på varför min motor vill trycka ut så mycket oljedimma. Kompressionstest på varm motor gav mig 135/140 psi bak och fram så ringarna verkar täta, ventilerna kontrollerades av en maskinverkstad när jag hade av topparna (avbruten avgasbult :näsblod ) nu i vår och de var täta och fina. Kör med det så i år, får hålla koll på oljenivån bara, och se över allt när jag väl konverterar 1200/1250, men först ska bromsar och väghållning förbättras då det är min daily driver.

Länkar en bild på hur det ser ut nu, du kan säkert se att jag blev inspirerad av ditt luftfilter :tummenupp
http://mellqvist.org/foto/sportster/image (3).jpeg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
I garaget har det sakta gått framåt.
Vad gäller elsystemet så är nu allt klart under sadeln. Så jag har även kunnat återmontera batterihyllan.
image.jpg

Framme vid styret håller jag på med kontaktering, använder här den mindre typen av Deutsch-kontakter, DTM. Dessa är dock tillverkade av Amphenol, och heter då ATM. Finns på Elfa. Kabelstammen ska här terminera i 7 st svansar, 2 av dessa ska ha 8-poliga kontakter, och resten 2 poliga. Crimptängerna går varma...
image.jpg


Avgassystemet är även återmonterat
image.jpg

Det är några kvällars jobb kvar till provstart.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Äntligen!

Lagom till helgen blev jag så äntligen klar med elsystemet på hojen. Det sista av denna vinters projekt. Så idag söndag har jag med datorn i ryggsäcken varit ute och kört auto tuning på vägarna.

Allt funkar bra!

image.jpg
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Så impad av ditt bygge Jörgen, en sån hängivenhet är sällsynt!:):tummenupp
Har du någon plan, något slut på det hela eller ska du fortsätta med bygget i all oändlighet?
Vad är slutmålet?:)
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Ser fram emot en mer utförlig rapport kring väghållning och effekten på högre varv.

Det är kul att se hur fint allt kom samman även ur ett estetiskt perspektiv. Proportioner och stance föll liksom på plats. Fantastiskt hur stor skillnad sånt kan göra. :tummenupp
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Lagom till helgen blev jag så äntligen klar med elsystemet på hojen. Det sista av denna vinters projekt. Så idag söndag har jag med datorn i ryggsäcken varit ute och kört auto tuning på vägarna.

Allt funkar bra!

View attachment 430933
Något litet nytt klipp på denna den mest välljudande HD jag hört (nåja, på film men iaf).
Nu när den förhoppningsvis inte kommer att, s.a.s tröttna på slutet, så lär det kanske höras mer och vassare skönsång?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så impad av ditt bygge Jörgen, en sån hängivenhet är sällsynt!:):tummenupp
Har du någon plan, något slut på det hela eller ska du fortsätta med bygget i all oändlighet?
Vad är slutmålet?:)

Tack Niklas!
Hojen kommer nog att fortskrida i ett tillstånd av ständiga förbättringar. Iaf under vintrarna, på sommaren kör jag ju med henne. Men visst, de stora penseldragen är ju klara nu. Men det finns ju alltid saker som kan förbättras. Tex en lockup-koppling, så att kopplingshandtaget blir lättare.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ser fram emot en mer utförlig rapport kring väghållning och effekten på högre varv.

Det är kul att se hur fint allt kom samman även ur ett estetiskt perspektiv. Proportioner och stance föll liksom på plats. Fantastiskt hur stor skillnad sånt kan göra. :tummenupp

Tack!
Ja jag ska återkomma om det. De mil jag kört hittils har jag mest varit fokuserad på mappningsjobbet, men jag känner ju hur fjädringen är mycket bättre. Den sväljer mer, hojen känns säkrare, mer komfort och mer kontrollerbar.
Det nya frambromsarrangemanget går ju heller inte av för hackor. Har kommit på mig själv med att bromsa bara för skojs skull :)

Jag får återkomma om motorn när jag jobbat mig upp till de högre trottelpositionerna. Dessa kommer ju även att finjusteras i bänken, då blir det svart på vitt hur stor en ev förbättring är!

- - - Updated - - -

Något litet nytt klipp på denna den mest välljudande HD jag hört (nåja, på film men iaf).
Nu när den förhoppningsvis inte kommer att, s.a.s tröttna på slutet, så lär det kanske höras mer och vassare skönsång?

Tack!
Jag har ju ingen go-pro eller ngt sånt, men en rundfilmning av hojen skulle jag kunna göra. Men motorn igång förstås!
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
image.jpg

Den senaste veckan har jag mest hållt på med mappningsturer.
I år var det även dags för kontrollbesiktning.
Så i torsdags stack jag in foten i buren.

Här har besiktningsmannen just provkört hojen.
Det blev blankt papper som vanligt.
Nu har jag två år innan det är dags nästa gång.
 
Last edited:

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Hej
I garaget har det sakta gått framåt.
Vad gäller elsystemet så är nu allt klart under sadeln. Så jag har även kunnat återmontera batterihyllan.
View attachment 430641

Framme vid styret håller jag på med kontaktering, använder här den mindre typen av Deutsch-kontakter, DTM. Dessa är dock tillverkade av Amphenol, och heter då ATM. Finns på Elfa. Kabelstammen ska här terminera i 7 st svansar, 2 av dessa ska ha 8-poliga kontakter, och resten 2 poliga. Crimptängerna går varma...
View attachment 430642


Avgassystemet är även återmonterat
View attachment 430643

Det är några kvällars jobb kvar till provstart.

Den där hojen är vacker även utan tank och sadel. Ett konstverk helt enkelt
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Djävlar vad fet den blev med nya gaffeln. Nu är det inte längre ett bisarrt välbyggt HD-objekt utan också en hoj jag själv är sugen på att köra (utöver att lösa om i den här tråden).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jörgen Karlsson skriver:
Det nya frambromsarrangemanget går ju heller inte av för hackor. Har kommit på mig själv med att bromsa bara för skojs skull
Låter bra :), önskar jag kunde säga detsamma med Busan.
Har beställt nya slangar men lika bra byta beläggen också för de är nästan slut.
Vilka bromsbelägg har du satt in, sett det är EBC men vilken modell ?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jörgen Karlsson skriver:

Låter bra :), önskar jag kunde säga detsamma med Busan.
Har beställt nya slangar men lika bra byta beläggen också för de är nästan slut.
Vilka bromsbelägg har du satt in, sett det är EBC men vilken modell ?

Om du även sätter dit en Brembopump och kör med Brembo röda belägg så kommer du att få en bromsverkan på Busan som är på gränsen till farligt kraftig. En enorm förbättring mot de träiga originalbomsarna på Gen 2.
 

Bifogat

  • FILE0008-800.jpg
    FILE0008-800.jpg
    36.4 KB · Visningar: 128

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Noterade idag att den 24de juni är det 10 år sen jag signade upp här. Kan också notera att i snitt per år har jag spenderat mer tid den här tråden och dess föregångare än på hojen... :/


Men det är ok. Varje gång jag läser något nytt här, kommer jag ihåg varför jag inte jobbar som fordonsmekaniker.
Jag fick lära mig att laga/renovera gamla och trasiga saker. Idag ska allt bytas mot nytt, och det är få som verkligen vet hur, och varför en motor, ja, mekanik överhuvudtaget fungerar...

Fan, när jag var 13 höll jag föredrag för klassen hur 2-takt vs 4-takts motorer fungerade, med modellmotorer som jag plockade isär och ihop. (I en skolklass med 13 åringar gör det dig inte till klassens coolaste kille...)

Men i det här sammanhanget är du det Jörgen, klassens coolaste kille, med omsorg och råge :)

Även om jag varken har plats eller tid att köra eller bygga på min SR400, så njuter jag av det du skapar.
Hoppas bara att vi råkar befinna oss på samma ställe någon gång så man får se hojen i verkligheten :)

Tack för all härlig läsning genom åren :)
/Danne
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top