Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen Karlsson skriver:

Låter bra :), önskar jag kunde säga detsamma med Busan.
Har beställt nya slangar men lika bra byta beläggen också för de är nästan slut.
Vilka bromsbelägg har du satt in, sett det är EBC men vilken modell ?

Hej
Klicka upp bilden i inlägg #5291 till maxförstoring så ser man beteckningarna på paketen.
Jag kan inte så mycket om bromsbelägg, jag bara stoppar in de belägg som Acke rekommenderar. "Double-H" verkar det vara.

http://www.sporthoj.com/forum/showt...ortster-quot&p=6240834&viewfull=1#post6240834
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Noterade idag att den 24de juni är det 10 år sen jag signade upp här. Kan också notera att i snitt per år har jag spenderat mer tid den här tråden och dess föregångare än på hojen... :/


Men det är ok. Varje gång jag läser något nytt här, kommer jag ihåg varför jag inte jobbar som fordonsmekaniker.
Jag fick lära mig att laga/renovera gamla och trasiga saker. Idag ska allt bytas mot nytt, och det är få som verkligen vet hur, och varför en motor, ja, mekanik överhuvudtaget fungerar...

Fan, när jag var 13 höll jag föredrag för klassen hur 2-takt vs 4-takts motorer fungerade, med modellmotorer som jag plockade isär och ihop. (I en skolklass med 13 åringar gör det dig inte till klassens coolaste kille...)

Men i det här sammanhanget är du det Jörgen, klassens coolaste kille, med omsorg och råge :)

Även om jag varken har plats eller tid att köra eller bygga på min SR400, så njuter jag av det du skapar.
Hoppas bara att vi råkar befinna oss på samma ställe någon gång så man får se hojen i verkligheten :)

Tack för all härlig läsning genom åren :)
/Danne

Tack för de vänliga orden Danne! Jag känner igen det där med att vara klassens nörd. Jag minns när jag gick i lågstadiet och vi var på studiebesök på musei-isbrytaren St Erik. När jag förklarade för guiden och klassen att det var en trippelexpansionsmaskin och fick sedan förklara ångans väg. Eftersom detta var oklart. Det var tidig nördvarning även här. Så du är inte ensam :D

Jag ska faktiskt ut med hojen imorgon, ska köra ut till Gålö och bygga vidare på nya huvudmotorn till T46. Efter detta blir det nog en sväng till Rosenhill mm innan jag far hem.

Jag har tills nu endast kört mappningskörningar, men nu har jag fått stil på tomgång, motorbroms och mellanregister. Så nu är hojen rätt behaglig och inte längre så rå att köra. Jag har lite småryck vid jämn fart på 2000-2200rpm. Men det är inte så farligt alls, men det ska jag finpilla lite med senare.
WOT har jag även autotunat. Det är det minst svåra, ty sånt fixar sprutet väldigt bra i closed loop. Där är det nämligen inga problem med reversion av luft bakvägen till sonderna.

Dock måste jag ändå köra hojen i bänk på WOT, detta eftersom det endast är med effektmätning som man kan se vilket Target-AFR som ger mest effekt. Samma med tändning. Men tändkurvan på WOT slipper vi nog behöva ändra i bänken, den ska inte påverkas av att motorn nu får mer luft. Borde vara samma som tidigare.

Har även gett hojen mer förtändning på tomgång för att inte värma så mycket på tomgång. Ökade på tomgångständningen från 10 till 18 grader. Det gör att motor nu går svalare på tomgång, det är bra vid rödljus. Har även moddat tändmappen vid motorbroms, så nu motorbromsar den ganska rent ända ned till ca 1700 rpm, det är skönt och gör att jag slipper använda kopplingen lika mycket när man följer långsam trafik.

Så det går åt rätt håll.
Hoppas också att vi kan ses irl någon gång! Det vore kul!
 
Last edited:

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Hej Jörgen,

Jag har för mig att du använder en varvräknare/hastighetsmätare från Revtech med artikelnummer 42-081. Stämmer detta?

Skulle du i så fall kunna ta en kopia på instruktionsboken på denna då jag tappat bort min. Jag har försökt fått tag i en kopia men ej lyckats..

Mvh
Peter
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Jag brukar länka till SPA när jag får den frågan. De är SPA som tillverkade mätarna.
Det är i stort sett den manualen som följde med de mätarna som tillverkades åt revtech.
http://www.spatechnique.com/manuals/

/J

Hej Jörgen,

Jag har för mig att du använder en varvräknare/hastighetsmätare från Revtech med artikelnummer 42-081. Stämmer detta?

Skulle du i så fall kunna ta en kopia på instruktionsboken på denna då jag tappat bort min. Jag har försökt fått tag i en kopia men ej lyckats..

Mvh
Peter
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det har ju efterfrågats nya videos som visar hur hojen ser ut nu, med nya framdelen.
Så igår när jag var ute och jobbade på T46 på Gålö så gjorde jag en rundfilmning i all enkelhet. Jag har ju ingen GoPro eller liknande.
När jag väl får bänktid så blir det säkert ytterligare ngn film därifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=3GM6nBXu810
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sjukt snygg!
Har du funderat på att sätta en MT01-lampa på den?

Tack!
Nej det har jag inte. En av grejerna med ISR-kronorna var ju att de har fästöron för att bära sportsterlampan med den för sportster typiska lampkepsen. Lampkepsen är en av sportsterns adelsmärken som har hängt med väldigt länge.
 
Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Tack!
Nej det har jag inte. En av grejerna med ISR-kronorna var ju att de har fästöron för att bära sportsterlampan med den för sportster typiska lampkepsen. Lampkepsen är en en av sportsterns adelsmärken som har hängt med väldigt länge.

Vilken tur!
Det hade ju varit ett tecken på galenskap av en osund sort.
(Frågan var alltså inte allvarligt menad)

Hon blev riktigt bra i den här konfigurationen. Jag noterade en liten grej och det var oljetrycksmätaren. Den tycker jag är en riktig pärla där den sitter och borde vara standard på alla maskiner. Sånt vet ju du och alla maskinare, det är bara resten av befolkningen som behöver utbildas :)
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Finns ju snart inget att tillägga:kär
Tycker nog att du skall va nöjd med gaffelfärgen. Blev väldans bra balans mot dämparna.Framstänkan satt fint den åxå.
Väcker en smula avundsjuka:D
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag gillar den sista touchen där med biltemas mäta-fjädringsvägen-indikator-ring på gaffelbenet :tummenupp
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
oj haru kvar den ännu...... (inte varit så aktiv här)

var väl 2007 eller nåt ja såg den sist..

skulle va fint o se den nån dag. orkar inte läsa genom tråden på 800 inlägg typ va som e gjort mm.

men kul att du fortfarande håller på :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
oj haru kvar den ännu...... (inte varit så aktiv här)

var väl 2007 eller nåt ja såg den sist..

skulle va fint o se den nån dag. orkar inte läsa genom tråden på 800 inlägg typ va som e gjort mm.

men kul att du fortfarande håller på :)

Det är kvalitetsläsning av rang, är du mekintresserad rekommenderar jag varmt att du läser igenom allt för jag vet ingen som är så duktig som Jörgen på att förklara och fotodokumentera allt han gör så att vi vanliga dödliga kan förstå och följa på ett förnöjsamt sätt! :tummenupp

Jörgen, vackert som alltid! Jag får tårna i ögonen! :) :tummenupp
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Efter tips tidigare från Jörgen har jag nu beställt ett bromskit av Acke på ISR Brakes. Jag gillar att stå på lite så då måste man se till att ha bromsar och chassi som fungerar. Original är det bara ett 2-kolvsok och 290 mm skiva. Nu blir det ett riktigt 4-kolvsok och 320 mm skiva som i alla fall gör att man får en vettigt fungerande broms jämfört med tidigare.

Hojen får även nya och fullt justerbara bakdämpare och gaffeln får en översyn med rengöring, oljebyte och progressiva fjädrar. Det är inte någon optimal lösning men ett sätt att både ha hygglig komfort och att gaffeln inte bottnar ännu värre än tidigare när den får kraftigare broms.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Hoppas du haft en bra sommar så långt Jörgen. Det är kanske inte bara jag som är nyfiken på om du pysslat ngt mer med hojen och hur du tycker den är att köra i den senaste tappningen. :)
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top