Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Ser fram emot uppdateringen efteråt!! :tummenupp

Du Jörgen, när ungefär kan det bli tal om provstart? Blir det öppet hus möjligen :) :banana
 
Du har ett otroligt handlag måste jag säga. Önskar man hadde en smula bara. Verkar ju sitta som en smäck ihop med insuget. Blir läckert med den arbetade sidan på motorn.
 
Nu är 2-1/8" sektionerna helsvetsade. Sektionerna med slutdiametern, 2-1/4", är tillpassade, men bara uppmockade på bilderna.
Varför börjar du med 2-1/8 tum och går upp till 2-1/4 tum? Varför inte 2-1/4 från cylindern direkt? Utblåsets storlek som bestämmer diametern?
 
Varför börjar du med 2-1/8 tum och går upp till 2-1/4 tum? Varför inte 2-1/4 från cylindern direkt? Utblåsets storlek som bestämmer diametern?

Ut från B2-topparna är det 2" diameter. Vill man bygga sk stepped headers, vilket Burns rekommenderade i sin beräkning även för denna motorn, så börjar man därför på 2".
Burns rekommendation/beräkning för denna motor var tre steg. 2" till 2-1/8" till 2-1/4". Varje steg 10" långa och följdaktligen en total längd på krökarna på 30" eller ca 76 cm.
Min utmaning här har alltså varit att få till en snygg och praktisk dragning som uppfyller detta, och som samtidigt låter krökarna avslutas samtidigt, så att jag kan skjuta på min x-pipe. Om man inte använder X-pipe eller kollektor, ja då blir det enklare med dragningen.

Mitt underlag och önskemål till Burns inför deras beräkning finns uppladdat några sidor tillbaka i tråden.

Ang fördelarna med stepped headers så har jag beskrivit mina kunskaper/erfarenheter tidigare om du vill söka. Annars kan du googla på stepped headers och läsa lite. En positiv effekt brukar ofta vara det som SteffoK skriver. Man breddar det aktiva registret.

Stepped headers återfinns tex på många av de dyrare termignioni-systemet till Ducati. Man kan själv titta på ett sånt system, så ser man att diametern ut från resp topp ofta är mindre än diametern på samma krök med längre nedströms. På produktionssystem som tex Termignioni syns dock inte alltid några steg, utan där har man oftast resurser att tillverka koniska rörsektioner.

/J
 
Last edited:
Jag gissar att det handlar om stegade grenrör för att minska backpulser?

Varför skulle man vilja minska returpulsen? Den brukar man ju dra nytta av Normalt sett stämmer man av avgassystemet till den svacka som den korrekt avstämda insugslängden medför. Pipemax brukar funka tillräckligt bra för att ge en grunddesign att finlira med i bromsbänken.
 
Varför skulle man vilja minska returpulsen? Den brukar man ju dra nytta av Normalt sett stämmer man av avgassystemet till den svacka som den korrekt avstämda insugslängden medför. Pipemax brukar funka tillräckligt bra för att ge en grunddesign att finlira med i bromsbänken.

Backpuls är motorslang för när ett övertrycksmax når avgasventilen under överlappsfasen. Dvs det "går back" genom insuget. Dvs en ovälkommen typ av returpuls.

Backpuls kanske inte ngt bra eller vidare spritt uttryck, ty liknande språkförbistring har skett kring uttrycket förr, just bara här på SH. Men bland många motorbyggare och bromsbänksoperatörer är uttrycket vederlagt och vanligt.

Här är en annan tråd jag minns, där jag förklarar mer ingående vad som menas i inlägg #4 och #19.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?249292-2-2-2-1-eller-2-1-2-avgassystem-p%E5-en-twin
 
Last edited:
Mina tidigare inlägg var helt fel, detta blev hur snyggt och stilrent som helst! Riktigt snygg dragning av rören.
Tack! Jag vet själv sällan vad som är snyggast i början, utan jag måste prova, dvs mocka upp och betrakta, sedan bygga bit för bit. En sorts iterativ process. Så det är samma för mig, att ibland måste jag förkasta det alternativ jag från början trodde skulle bli bäst.

Ser fram emot uppdateringen efteråt!! :tummenupp

Du Jörgen, när ungefär kan det bli tal om provstart? Blir det öppet hus möjligen :) :banana
Tack. Åh det är fortfarande bortom min horisont. Just nu är det närmaste delmålet att få ram, oljetank och tillhörande fästen iväg på lack. Jag hoppas att jag hinner dit den här månaden.
När jag startar den här för första gången, så är jag gärna själv, så att jag inte blir distraherad av ngn. Det är så mycket som ska kollas, skötas och göras de första minuterna motorn går.

Du har ett otroligt handlag måste jag säga. Önskar man hadde en smula bara. Verkar ju sitta som en smäck ihop med insuget. Blir läckert med den arbetade sidan på motorn.

Tack, ja jag hoppas också att det blir fint även att titta på!

Porr Jörgen, porr!:tummenupp:Bugar

Tack Tomas!


En uppdatering.

Här nedan har jag helsvetsad den sista 1-1/8"-böjen på den främre headern, samt punktat fast den första delen av 2-1/4"-röret.Bilden visar även en av anledningarna till varför jag lät det främre röret runda den bakre cylinderns rör vid dess 180-böj. Det är nippeln som syns i bakkant på kamkåpan. Ut från den går nämligen en tryckutjämningsslang till den övre delan av oljetanken. Det hade blivit konflikt mellan denna slang och den främre headern om denna inte fick den S-böj som syns på bilden. Så här gick form och funktion hand i hand.
IMG_5019.jpg

På bilden nedan har jag sedan helsvetsat 2-1/4"-sektionen på främre röret.
IMG_5020.jpg

På bilden nedan har jag kapat ändarna på de bägge röret ovanför varann, samt tillverkat och punktat fast två stycken turnouts. Nu är båda krökarna 30" långa, dvs ca 76cm. Allt enligt Burns beräkning. De två bilderna nedan är tagna uppifrån för att visa att trots att systemet ser ganska rakt och okomplicerat ut från sidan, så har jag alltså jobbat ganska mycket med att packa systemet tight mot hojen ovanför fotpinne och bromspedal, så att det finns plats för högerfoten. Akter om fotpinnen kommer sedan systemet att välla utåt igen, för att kunna runda höger stötdämpare.
IMG_5023.jpg

På bilden nedan har jag sedan skjutit på X-pipen.
IMG_5025.jpg

IMG_5029.jpg

IMG_5030.jpg
 
Last edited:
Så in i bänken fin dragning! Kommer du låta fogarna vara kvar eller slipar du slätt?
Tack!
Jag tycker det är snyggast om fogarna syns, dessutom är dessa rör ganska tunnväggiga, 1.2mm. Så att slipa fogarna är lite riskabelt, risk för försvagning om man råkar slipa för mycket. Dock kommer jag att att beta hela systemet med betpasta, sedan ge det en borstad yta genom våtslipning med ScotchBrite-duk.
 
Last edited:
Tack!
Jag tycker det är snyggast om fogarna syns, dessutom är dessa rör ganska tunnväggiga, 1.2mm. Så att slipa fogarna är lite riskabelt, risk för försvagning om man råkar slipa för mycket. Dock kommer jag att att beta hela systemet med betpasta, sedan ge det en borstad yta genom våtslipning med ScotchBrite-duk.

Helt rätt:thumbup:
 
Tack!
Jag tycker det är snyggast om fogarna syns, dessutom är dessa rör ganska tunnväggiga, 1.2mm. Så att slipa fogarna är lite riskabelt, risk för försvagning om man råkar slipa för mycket. Dock kommer jag att att beta hela systemet med betpasta, sedan ge det en borstad yta genom våtslipning med ScotchBrite-duk.

Rätt tänkt.
Man skall inte dölja något om man inte skäms över det.
 
Tack. Åh det är fortfarande bortom min horisont. Just nu är det närmaste delmålet att få ram, oljetank och tillhörande fästen iväg på lack. Jag hoppas att jag hinner dit den här månaden.
När jag startar den här för första gången, så är jag gärna själv, så att jag inte blir distraherad av ngn. Det är så mycket som ska kollas, skötas och göras de första minuterna motorn går.
Förståeligt, ville bara kolla så att man inte missat det om du hade tänkt bjuda in folk :)
 

Tack! Hänt ngt på din hoj sedan sist?

Förståeligt, ville bara kolla så att man inte missat det om du hade tänkt bjuda in folk :)

Jag ska ordna en film när hon är igång, sen kan det säkert komma flera tillfällen att se och höra henne live när hon är mappad besiktigad och klar!


Ligger lite efter med uppdateringar, så här är lite bilder på vad som hände i helgen.

Sedan sist har jag helsvetsat de avslutande fogarna på resp header.
Har även måttat ut och svetsat dit svetsmuttrar för bredbandslambdasonder. Det blir två stycken uttag på resp rör. De två vinklade är för motorns interna closed loop-sonder, de andra är externa mätuttag för tex bänkkörning eller körning med min Innovate-logger.

På de två bilderna nedan är det röret för den främre cylindern som får sina svetsmuttrar.
IMG_5033.jpg

IMG_5036.jpg

På bilden nedan syns motsvarande för den bakre cylindern.
IMG_5040.jpg

På bilden nedan kan man skymta båda svetsmuttrarna för closed loop-sonderna. Jag har monterat cloosed loop-sonderna så att de sitter lite dolda och skyddade, vända inåt mot cykeln. Sonderna sitter ca 8" nedströms avgasflänsarna. S&S rekommenderar 4-12".
IMG_5041.jpg

Svetsade även dit fjäderfästen. På bilden nedan syns allt provmonterat. Här syns även de två svetsmuttrarna för externa sonder. Så om man undantar värmeskydd, så är nu systemet klart t.o.m. x-pipen.
IMG_5043.jpg
 
Last edited:
Tjusigt Jorgen!!

Tackar! Hoppas du får stil på dumpventilfrågan. Läste just din turbotråd!


Lite uppdatering.


Har börjat tillverka ljuddämpardelen av avgassystemet. Tillverkar i 1mm rostfritt.
Jag började med att tillverka konorna ut från X-pipen. Sist jag tillverkade konor var när jag byggde expansionskammare på 80-talet :gnissla
Men det kom tillbaka ganska fort.

Först malla och såga ut.
IMG_5050.jpg

Sedan förböja ändarna.
IMG_5051.jpg

Sedan valsa till konan. Den här behändiga rundvalsen (RBM 610-8) köpte jag från Automatic Production i Dalarna. http://automatic.jetshop.se/rundvals-rbm-6108--kampanj-p-1118-c-695.aspx Den har assymetriskt placerade rullar vilket gör att man kan förböja kanter med den, den bakre rullen kan även vinkelställas, vilket är bra när man gör konor.
IMG_5052.jpg

Sedan punktade jag ihop resp kona med TIG:en.
IMG_5053.jpg

Sedan slog jag ned svetsarna och sträckte varje svets med pen-änden på hammaren. Det är viktigt att sträcka punktsvetsarna. Eftersom varje punkt drar ihop sig när dess smälta stelnar, är det bra att sträcka punkterna allteftersom man svetsar dessa. Jag brukar sträcka efter 3 st punkter. Annars kan svetsspänningarna dra plåten om lott. Då är det bara att kasta arbetsstycket och börja om igen. Sedan jag lärde mig detta av Stellan, har jag nått mycket bättre resultat vid stumsvetsning av tunnplåt.
IMG_5045.jpg

Sedan rundvalsade jag varje kona igen.
IMG_5054.jpg

Efter helsvetsning använde jag sedan min lilla kinesplanslip med ställbart bord till att slipa till rätt vinkel på lilla änden på resp kona, samt på utoppen från X-pipen. En sån här slipmaskin är mycket praktisk när man bygger avgassystem. Just för att man kan få till bra precision och rätt vinkel i svetsfogarna. Vilken annars kan vara svårt med enbart fil, i synnerhet vid större rördiametrar. Först ritsar och sågar man förstås med bågfil, men planslipen är sedan bra att ta de sista millimetrarna med.
IMG_5056.jpg
 
Last edited:
Efter lite mätande och passande kunde jag sedan svetsa dit konorna på X-pipen.
Skulle jag startat hojen i den här konfiguration ryker nog garagehyreskontraktet. Men det ser onekligen rätt busigt ut. Socker-Conny bygger avgassystem typ.
IMG_5058.jpg

IMG_5062.jpg


Här är en plojbild, tagen in i den övre konan, man ser alltså in i x-pipen och de två krökarna som ansluter till X-pipen.
Det gråa och svarta vid alla svetsfogar är fluss (Solar Flux typ B), det ska tvättas bort när systemet är färdigbyggt.
IMG_5074.JPG

IMG_5078.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top