Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Då tolkade du det helt fel, menade 'kör hårt o håll tungan i rätt mun'! Jisses, klart jag inte tror du får bränndiken..
Kan väl hända om man måste få livsmedelgods genom röntgen, det är lite knivigt i början. Tycker jag då.

Ok, då feltolkade jag.
Själv är jag ingen yrkessvetsare, men har svetsat av och till sedan 18-årsåldern. Ibland blir jag förstås inte nöjd med fogar, då kapar jag oftast bort och gör om. Avgassystem som ska sitta på en vibrerande HD-motor är det lika bra att göra så bra man kan, plus att det är roligt om det tål att tittas på. Så jag gör så gott jag kan. Kollar alltid att det är full genomsmältning på baksidan osv. Att avgassystem är rätt påkända detaljer lärde jag mig tidigt, när jag började bygga expansionskammarsystem på 80-talet. Mig-svetsfogar på en sån funkar inte, spricker oftast sönder. Därför gasvetsade jag på den tiden. TIG-svetsar var dyra saker då. Och kammarsystemen byggde jag i svartplåt.

Så idag, nästan 30 år senare, är det stor skillnad att bygga avgassystem. TIG-svets och 304 RF är så otroligt lyxigt. Det var inte många hobbypulare som kunde unna sig det på 80-talet. Så det känns fortfarande otroligt lyxigt.
 
Last edited:
Har jobbat vidare på avgassystemet på kvällarna, tog några bilder ikväll, så här ser det just nu.
Längderna taktar bra nu, båda piporna kommer att terminera samtidigt, dvs de kommer att ha samma längd (+- ngn centimeter) innan de går in i x-pipen. Det känns bra.

Helsvetsning av den första (2")sektionen ut från främre burken är klar.
IMG_5001.jpg

Systemet uppmockat på hojen, 2"-sektionen är klar och helsvetsad på bägge burkarna. På bakre burken är sedan 2-1/8" sektionen punktad och 2-1/4" sektionen är påskjuten. På främre burken syns endast 2" och 2-1/8" sektionerna, där den sistnämda är punktad.
Främre burkens rör kommer sedan att göra en chikan förbi bakre burkens 180-böj. Så att båda rören avslutas över/under varann.
IMG_5007.jpg

IMG_5008.jpg

IMG_5009.jpg
 
Last edited:
Fantasktisk motorbygge, snygga svetsar och böjar men jag måste fråga. Finns det någon anledning till att man måste dra avgasrören på HD så högt och med klara risker för brännskador eller handlar det bara om design ?

Om det bara är design förstår jag det också, smaken är ju som baken delad.

Jag förstår självklart detta med lika längd, det gäller ju alla motorer och är ju därför man tex talar ormbo till VWs boxermotorer. På en hoj går ju dock lika längd att åstadkomma på många olika sätt.

På en cross eller liknande finns det ju en praktisk anledning men där har man ju också rediga värmeskydd, inte så snyggt på en race preppad gat hoj kan jag tycka.

Jo jag vet det finns trajor med detta också tex scramblern. Jag förstår det inte meningen där heller :generad.
 
Fantasktisk motorbygge, snygga svetsar och böjar men jag måste fråga. Finns det någon anledning till att man måste dra avgasrören på HD så högt och med klara risker för brännskador eller handlar det bara om design ?

Om det bara är design förstår jag det också, smaken är ju som baken delad.

Jag förstår självklart detta med lika längd, det gäller ju alla motorer och är ju därför man tex talar ormbo till VWs boxermotorer. På en hoj går ju dock lika längd att åstadkomma på många olika sätt.

På en cross eller liknande finns det ju en praktisk anledning men där har man ju också rediga värmeskydd, inte så snyggt på en race preppad gat hoj kan jag tycka.

Jo jag vet det finns trajor med detta också tex scramblern. Jag förstår det inte meningen där heller :generad.

Tack
Det vanliga på HD är nog inte upplagda system, en del choppers brukar ibland ha bakre burkens rör draget lite ovanför hjulaxeln. Men annars är det inte så vanligt, det är ju oftast mycket jobbigare att bygga ett upplagt system.

Men att jag har det på den här hojen är för att min hoj är lite flattrack/H-D XR750-inspirerad. Även om det dock har spårat ur vad gäller motorbiten för länge sen. En flat-/streettracker ska ju vara en smal lätt och smidig hoj.

Sen tycker jag att det är rätt snyggt med upplagt 2:2-system på ena sidan på twinnar. Men visst, man måste oftast bygga värmeskydd, som jag gjorde även på systemet till förra motorn. Det kommer jag att få bygga till det här systemet också.

Den enda praktiska fördelen jag noterat är att man kan använda en motorlyft av den typ som syns på mina bilder, när jag tex ska serva eller byta olja. Lägsta punkten under motorn är vaggrören. Smidigt med maximal markfrigång ibland, när man ska rulla upp hojen i racebuss/släp tex.

Nackdelar är ju högre tyngdpunkt, olämpligt med passagerare på hojen. Plus att det, som du säger, oftast erfordras värmeskydd. Men det ser rätt maffigt ut med såna här system tycker jag. Man exponerar tekniken, lite som ett ånglok. Extern, exponerad teknik, istället för intern och dolt undertill eller bakom kåpor, som ett tråkigt pendeltåg.
 
Last edited:
Ok, då feltolkade jag.
Själv är jag ingen yrkessvetsare, men har svetsat av och till sedan 18-årsåldern. Ibland blir jag förstås inte nöjd med fogar, då kapar jag oftast bort och gör om. Avgassystem som ska sitta på en vibrerande HD-motor är det lika bra att göra så bra man kan, plus att det är roligt om det tål att tittas på. Så jag gör så gott jag kan. Kollar alltid att det är full genomsmältning på baksidan osv. Att avgassystem är rätt påkända detaljer lärde jag mig tidigt, när jag började bygga expansionskammarsystem på 80-talet. Mig-svetsfogar på en sån funkar inte, spricker oftast sönder. Därför gasvetsade jag på den tiden. TIG-svetsar var dyra saker då. Och kammarsystemen byggde jag i svartplåt.

Så idag, nästan 30 år senare, är det stor skillnad att bygga avgassystem. TIG-svets och 304 RF är så otroligt lyxigt. Det var inte många hobbypulare som kunde det på 80-talet. Så det känns fortfarande otroligt lyxigt.

Det ÄR otroligt lyxigt! Och när jag kommenterar ditt bygge nästa gång kan du väl bara förutsätta att jag är imponerad, hejar på och tycker du är skitduktig, så det inte blir några förbistringar p.g.a öst/väst, gammelräv/osnutenlillskit Hd/triumph eller vad det nu kan vara :) svetsa hårt!
 
Man exponerar tekniken, lite som ett ånglok. Extern, exponerad teknik, istället för intern och dolt undertill eller bakom kåpor, som ett tråkigt pendeltåg.

Jag förstår analogin, särskilt passande att jämföra moderna hojar med pendeltåg, men jag kunde inte låta bli att småskratta på jobbet åt den mångfacetterade ironin när du jämför ditt bygge med ett ånglok :hihi
 
Jag förstår analogin, särskilt passande att jämföra moderna hojar med pendeltåg, men jag kunde inte låta bli att småskratta på jobbet åt den mångfacetterade ironin när du jämför ditt bygge med ett ånglok :hihi

Ja många brukar ju kalla HD för fiskebåtar eller ånglok. Det är ju bara att tacka och ta emot. Dunkande tändkulefiskebåtar och ånglok är ju bland det fränaste som finns. Ånglok har jag dock avstått från att skaffa, det blir lite trassligt, iaf i skala 1:1. Jag har dock en 50cm lång ångvissla i lyan. Det borde alla ha.

Varje gång ett ånglok passerar nedanför mitt fönster springer jag dit för att titta. Har jag gått och lagt mig, så hinner jag inte alltid. Men har jag tur ligger där kvar en lång korv av stenkolsrök, som en sorts protest mot tyngdlagen, och längst bort mot Karlberg hörs fortfarande stånket när ekipaget försvinner ur sikte.
 
Last edited:
Ok då vet jag, design och då är det ju helt upp till betraktaren. Mitt bygge får nog inte många tändstift för skönhet :rolleyes: av så många men jag gör det för att jag kan och att det är kul att ibland göra något helt meningslöst och urflippat.

Jag kollar alltid denna tråd, keep on welding :)
 
Avgassystem som ska sitta på en vibrerande HD-motor är det lika bra att göra så bra man kan, plus att det är roligt om det tål att tittas på. Så jag gör så gott jag kan. Kollar alltid att det är full genomsmältning på baksidan osv. Att avgassystem är rätt påkända detaljer lärde jag mig tidigt, l.


Jag håller med du.
Kom o tänka på dina rader när jag beskådade detta verk från amerikanskt chopper forum.
Prio verkar ha varit att det inte skulle behövas rotgas för att hålla de invärtes graderna i schack.
Hållfasthet blaha, dessutom slipades röret rent från kattskiten o polerades:död


View attachment 400378
attachment.php
 

Bifogat

  • pipe.jpg
    pipe.jpg
    32.4 KB · Visningar: 148
Last edited:
Jag håller med du.
Kom o tänka på dina rader när jag beskådade detta verk från amerikanskt chopper forum.
Prio verkar ha varit att det inte skulle behövas rotgas för att hålla de invärtes graderna i schack.
Hållfasthet blaha, dessutom slipades röret rent från kattskiten o polerades:död
Det man saknar i hantverk får man ta igen i krom och kåpor...
 
Jag håller med du.
Kom o tänka på dina rader när jag beskådade detta verk från amerikanskt chopper forum.
Prio verkar ha varit att det inte skulle behövas rotgas för att hålla de invärtes graderna i schack.
Hållfasthet blaha, dessutom slipades röret rent från kattskiten o polerades:död


View attachment 400378
attachment.php

Får inte upp bilden, man jag kan tänka mig :D
 
Ikväll blev det lite mer gjort, tog två bilder innan jag gick hem. Nu är 2-1/8" sektionerna helsvetsade. Sektionerna med slutdiametern, 2-1/4", är tillpassade, men bara uppmockade på bilderna.

IMG_5012.jpg

IMG_5015.jpg
 
Det är ju sagolikt grannt, det är så man får tårna i ögonen :Bugar :banana
 
Hur gör man om man kör med enkeldämpare på en sådan motor?
Försöker man få rören olika långa, för att fördela pulserna rätt eller kör man lika långa rör då med?

Lika långa då med. Ur motorns synvinkel så är det minimal skillnad mellan min X-pipe och en kollektor. En X-pipe, iaf enligt Burns design, är ju i praktiken två stycker kollektorer som svetsats samman back-to-back.
Dvs skillnaden rör mest flöde och ljuddämpning. Med mitt x-pipe-system kommer ju alltså båda ljuddämparna hjälpas åt att evakuera och dämpa varje puls.
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top