Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ikväll svetsade jag klart det sista, bla nya lägra fjäderöglor på mina krökar, eftersom kollektorn kräver att krökarna justeras ngt tightare ihop än tidigare så var jag tvungen att ta bort de tidigare fjäderfästena som var högre för att även klara skruv och mutter isf fjädrar.

Sen vart det lite svartfärg och avgasisolering för att inte bränna högervaden. Efter en sista provmontering så skruvade jag sedan tillbaks 2-2-systemet. Tar med mig 2-1-systemet tillsammans med datorn (för att kunna mappa om) och verktyg i ryggan när jag kör till bromsbänken på torsdag. Knäpper mina händer att det inte regnar på torsdag, har ju 7 mil till bromsbänken. Ska bli spännande att höra vilket sound det blir med 2:1 samt framförallt: hur det påverkar effektkurvan.

Men innan dess blir det nog lite onsdagsåka efter jobbet, om det är torra vägar.

Du har inte möjlighet att prova några olika ändstycken på moppefuckohemsmidet?
Jag befarar att det kan bli konstiga bakpulser som det ser ut nu.
Jag tror att det skulle räcka med en stegmuff från biltema (även om en svarvad kona skulle vara optimalt).
Utloppet skall helst vara lite mindre än inloppet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du har inte möjlighet att prova några olika ändstycken på moppefuckohemsmidet?
Jag befarar att det kan bli konstiga bakpulser som det ser ut nu.
Jag tror att det skulle räcka med en stegmuff från biltema (även om en svarvad kona skulle vara optimalt).
Utloppet skall helst vara lite mindre än inloppet.

Nej nu är det enligt Burns spec, skulle egentligen vara 1" lång diffuser från kollektorns 2 3/4" upptill 3" direkt.

Men om den går bättre på topp men tappar på mellan så kan det bli aktuellt. Kan ju kanske dämma genom att klämma ihop mynningen så att jag få fishtail!:D

Men efter kollektorn har man inte så mycket att säga till om längre enligt min erfarenhet, iaf så länge det inte flödar för dåligt. Mycket mindre respons än att dämma mynningen på 2:2 system.
Har man backpulsproblem i kollektorsystem är det bättre att ge sig på headerlängder, D-porta avgas (redan gjort) osv.

Denna motor har ju dock aldrig haft några backpulsproblem, vridkurvan ser ju ut som ett bord, och jag kör ju nu med samma headers.

Så jag håller tummarna att jag inte ska få effekttapp ngnstans i mellanregistret. (Ev backpuls på sportster brukar bli vid ca 3000-3500 om systemet är räknat för att peaka vid 6000-7000 rpm)
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nej nu är det enligt Burns spec, skulle egentligen vara 1" lång diffuser från kollektorns 2 3/4" upptill 3" direkt.

Men om den går bättre på topp men tappar på mellan så kan det bli aktuellt. Kan ju kanske dämma genom att klämma ihop mynningen så att jag få fishtail!:D

Men efter kollektorn har man inte så mycket att säga till om längre enligt min erfarenhet, iaf så länge det inte flödar för dåligt. Mycket mindre respons än att dämma mynningen på 2:2 system.
Har man backpulsproblem i kollektorsystem är det bättre att ge sig på headerlängder, D-porta avgas (redan gjort) osv.

Denna motor har ju dock aldrig haft några backpulsproblem, vridkurvan ser ju ut som ett bord, och jag kör ju nu med samma headers.

Så jag håller tummarna att jag inte ska få effekttapp ngnstans i mellanregistret. (Ev backpuls på sportster brukar bli vid ca 3000-3500 om systemet är räknat för att peaka vid 6000-7000 rpm)

Nej, jag tror inte heller att det är något problem på ett så kort avgassystem.
På bilavgassystem brukar felet vara att avgaserna håller (ungefär) samma hastighet, men krymper i volym när de svalnar.
Därför är det bättre att börja grovt och sedan gå ner lite i rörstorlek, så att tryckfallet inte förstärker bakpulsen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej, jag tror inte heller att det är något problem på ett så kort avgassystem.
På bilavgassystem brukar felet vara att avgaserna håller (ungefär) samma hastighet, men krymper i volym när de svalnar.
Därför är det bättre att börja grovt och sedan gå ner lite i rörstorlek, så att tryckfallet inte förstärker bakpulsen.

På bilsystemn gå man nog ned i diameter av kostnads- och viktmässiga skäl. Finns ingen anledning att hålla samma diameter när avgaserna svalnat till lägre volym, och pulserna jämnats ut. Efter första ljuddämparen påverkar inte diametern just ev backpuls, mer mottrycket/flödet. Det är ett sånt areasteg i ljudämparen, i synnerhet om den är av kammartyp, så vågrörelser nedströms den hittar inta tillbaks.

Dessutom vill man hålla upp hastigheten i bilsystemen, så att man undviker kondens iom minskad temperaturgradient med högre flödeshastighet.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Såg att du var ute och brummade.
Satt hos polarn på Rådmansgatan och han tyckte att det var tyst och lugnt i lägenheten.
Han är ganska nyinflyttad.
Straxt därefter börjar det bullra ordentligt nere vid rödljuset, och vem står inte där om inte vår Jörgen!
Lät bra uppe på 3e våningen! :)
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Skall bli kul att se vad det kan ge med 2-1.
Visst har dubbla pipor sin charm, men form för funktion har också sin estetik :tummenupp

Har du sett denna förresten?

http://www.bikeexif.com/mule-motorcycles-2#more-12699

mule-motorcycles.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fy satan vad den var stekhet!
Hur gick det i torsdags med bänkningen Jörgen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Tack! Ja Mule-hojarna har jag ofta postat på SH. De är riktigt nice. Använder samma S&S-motor som jag. Fast två framtoppar från Baisley och äkta flattrackram! :Bugar Lite dålig effekt dock :arsele

De verkar inte vara riktigt klara med den än,
står ju i texten att de bara haft motorn i bitar
tre eller fyra gånger sedan byggstart...bara som
jämförelse....:tungan :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
2 till 1 Äntligen! :krama Du är hemma nu. Hålla på att skämma ut sej med 2 till 2 :huvet vet hut!

Det verkar vara lite touring över 2:1, gav ju inget på toppen ;)

Såg att du var ute och brummade.
Satt hos polarn på Rådmansgatan och han tyckte att det var tyst och lugnt i lägenheten.
Han är ganska nyinflyttad.
Straxt därefter börjar det bullra ordentligt nere vid rödljuset, och vem står inte där om inte vår Jörgen!
Lät bra uppe på 3e våningen! :)

Ish ish, ja hon är bra högljudd. Skulle vilja ha henne tystare, iaf när man kör lugnt. Har förbättrat ljuddämparna många ggr (finns i byggtråden) men det verkar som att allt som sitter akter om en megafon får det svårt. Lite som expansionskammare, resonansen i en välräknad megafon/expkammare gör att det longitudinalvågorna flyger rakt igenom en absorptionsljuddämpare utan att ens slå ihop vingarna. :ätapiller

Det snirkliga 2-2 systemet var alltid lite :ghey.
Skorsten is the grej. :tummenupp
Du kan va gej:mad:

Skall bli kul att se vad det kan ge med 2-1.
Visst har dubbla pipor sin charm, men form för funktion har också sin estetik :tummenupp

Har du sett denna förresten?

http://www.bikeexif.com/mule-motorcycles-2#more-12699

mule-motorcycles.jpg

Fy satan vad den var stekhet!
Hur gick det i torsdags med bänkningen Jörgen?

De verkar inte vara riktigt klara med den än,
står ju i texten att de bara haft motorn i bitar
tre eller fyra gånger sedan byggstart...bara som
jämförelse....:tungan :tummenupp


Mitt 2-1 system verkade uppfylla de hävdvunna åsikterna jag läst om 2-1 på HD. Det tryckte upp fyllnadsgraden i mellanregistret men tappade på toppen. Så du kan vara lugn Bushido :tungan

Dessa två kurvor fick vi fram på eftermiddagen, efter att ha mappat in de båda systemen. Lite mer finmappning på 2:2-systemet gav sedan 1 hk till, 136 komma någonting.

Fortfarande problem med att adressera bränslet till rätt burk, ca 1 afr i skillnad mellan burkarna på WOT. Funderar på att bygga ett nytt insug i vinter, men innan dess labba mer med injection timingen på resp burk för att se om jag kan adressera bränslet bättre. Nu avslutar jag insprutningen 450 grader efter TDC i kompressionstakten på båda burkarna. Men merparten av extrabränslet vi ger till den svältande bakre, hamnar i främre burken... Dumma!:huvet

Här är kurvorna i samma diagram.
Bänkat hos Proservice, Erik Larsson.
Tappet i botten med 2:1-systemet tror jag dock beror på att det var så lite motstånd efter kollektorn. Så det skulle säkert blivit bättre med ljuddämpare och tex ett 2½" mynning.

2:1-systemet, med endast 3"-rör efter kollektorn, lät som väntat rätt ordentligt. Min laptop vandrade runt på arbetsbänken :gnissla http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5341591#post5341591
 

Bifogat

  • 2-1 vs 2-2.jpg
    2-1 vs 2-2.jpg
    65.9 KB · Visningar: 260
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Naturligtvis stämde inte prognosen, utan det vart ösregn heela vägen till Proservice och halva vägen hem. Stundtals fint ångmoln efter henne, vi var nog lika förbannade.

Var så less på regnet att jag på hemvägen chansade på att hinna ända hem till stan. Eftersom jag aldrig behövt fylla mer än 6 liter när jag inbillat mig att min 9-literstank snart är tom, tänkte jag i mitt dyngsura tillstånd, "att det räcker säkert hela vägen till Sthlm, bara jag som ständigt tankar för ofta"
Då dör hojen på Norra Stationsgatan. Jag har dock sånt flyt att hojen dör av soppatorsk när jag rullar in på den fina gamla undangömda macken mittemot Prisextra, där jag tankat så många ggr förr. En av de sista mackarna kvar innanför tullarna. Men oflyt inträder omedelbart då jag upptäcker jag att de drontarna har lagt ned macken. Pumparna är borta! :mad:

D1ce ryckte dock ut och levererade en dunk V-Power.
Stort tack Andreas!:krama


D1ce fyller dunken medan den korkade amerikanskan törstigt och förundrat tittar på.
Bredvid ligger min rygga med 2:1-systemet som hon underkände.
 

Bifogat

  • IMG_3121.jpg
    IMG_3121.jpg
    247.3 KB · Visningar: 443
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Mitt 2-1 system verkade uppfylla de hävdvunna åsikterna jag läst om 2-1 på HD. Det tryckte upp fyllnadsgraden i mellanregistret men tappade på toppen. Så du kan vara lugn Bushido :tungan

Puh!:D

Skämt åsido, synd att experimentet inte gav nånting. Men 2-2 systemet ser bättre ut, och när det nu funkar bättre också så...:banana

Cool nitrofilm btw:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tyckte det kom ett roligare uttryck vid 2.14: "There's nothing really harley about it" :rolleyes:

Det är ännu dyrare...

Ja det är faktiskt lite samma i min pluttmotor, det ända som är original hd i min motor är transkåpan, växlingshakarmen (shift pawl) som drar kulissrullen samt "detent arm" som håller lägena på kulissrullen.

Sen är allt annat eftermarknad.

Men hur många andra mc-motorer finns det som man kan köpa så stor andel eftermarknad till? Specialdesignade block osv.
Det är ju det som är så nice med HD.:D

Notera att det är sportsterkonfiguration på kamaxlarna (4-kam) i filmen. Det är kutym på de flesta vassa HD. Det brukar jag säga till de som vill att jag sa byta upp mig till bigtwin
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Då dör hojen på Norra Stationsgatan. Jag har dock sånt flyt att hojen dör av soppatorsk när jag rullar in på den fina gamla undangömda macken mittemot Prisextra, där jag tankat så många ggr förr. En av de sista mackarna kvar innanför tullarna. Men oflyt inträder omedelbart då jag upptäcker jag att de drontarna har lagt ned macken. Pumparna är borta! :mad:

Jag minns vad du sa, och du kallade dem inte för drontar ;)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kan inte låta bli lite OT.
Satt och tittade på denna intervju av en nitroharleyförare.
Så skönt uttryck vid 2.42."Carry the tire" !

Lite annan fokus från den vanliga frågan ang bakhjulet från människor i våra gathojskretsar, "hur kan jag rycka upp framhjulet, ska jag koppla upp den?" :D


Tyckte det var intressant när han visar bränsletanken "yeah, we'll burn close to three gallons per run"; 250 liter/mil är en ganska imponerande bränsleförbrukning :D
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top