Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu blir jag lite nyfiken på vad du håller på med i avgasväg.

Jag har ett Smaltmoto G1-system på min Aprilia som är 2-2. Jag klarar inte få till markfrigången på vänster sida av hojen, och dubbla 60mm-rör får inte plats på höger sida.

Smaltmoto säger själva att man inte kan ersätta 2-2 med 2-1 med bibehållen kollektor (de hävdar att deras research gett resultatet att 2-1 inte fungerar på den motorn). Annars hade jag velat kapa kollektorn där det delar sig till två utgående rör, och ersätta med ett rör med arean hos 2x60mm rör.

Vad brukar man får för skillnader i register om man går mellan 2-2 och 2-1 på en 60-graders twin? Som det är nu har jag ett register där inte mycket händer under 8000rpm med bäst vrid från 9000-10700 ungefär, och toppeffekten vill jag inte offra för mycket av.
Har du en kollektor i ditt befintliga 2-2? Det är alltså ett 2-1-2?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Aha. Ja det ser ju uta att ha ungefär samma grunddrag som Termignionis Ducatisystem. Med en X-pipe-liknande del för att ta bort backpuls i lägre mellanregistret.

Jag tror att många tillverkare väljer denna design för att kunna kombinera bra flöde med tillräcklig ljuddämpning. Man får ju två ljuddämpare som hjälps åt, och det blir lättare att ta sig fram med två klenare rör än ett grovt rör på de ofta kompakt byggda och inplastade sporthojarna. Vad gäller ev skillnader i prestanda mellan ditt system och ett bra matchande 2-1 system med samma headerlängd så vet jag inte. Det beror ju på så mycket, kamtider, insugsdesign osv. Det är nog bäst att prova, som jag gör nu. Vad gäller krökarnas längd och diametrar är det ju bra att räkna på dessa eller kopiera ngt lyckat exempel, men vad gäller fortsättningen är det nog bäst att prova.

Burn's ritning ovan är ju tex vad de rekommenderade till min motor och kamtider. Krökarna är ju där det minst osäkra, de måtten lär jag inte behöva ändra på.

Man blir så glad när man ser att Jörgen har uppdaterat sin tråd, alltid en massa finfina delar och vettigt snack!

Dessutom med en trevlig ljudkuliss i bakgrunden!

/Offtopic
Den svarta Corvetten från Landracing-filmen lät riktigt elak, tänk att få höra den i en lång tunnel!
/ontopic

Tack! :krama
Ja det var många farkoster som lät rart på Lunda helt klart!

Grymt nav! :kär

Jag är lite sugen på att byta ut 17" bak till 18" och kanske ett något smalare 21" fram.

Finns det rätt typ av fälgar tror du? BMW har ju en rätt speciell ekring med ekrarna i fälgkanten för att kunna köra slanglöst.
 
Last edited:

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Hur går det med din sportster? Några vinterplaner?

Jag menar inte att ISR-navet är orimligt prissatt på något vis, det passar helt enkelt inte in i min vinterbudget.

Vinterplaner - byta framgaffel till sportmodellen samt även försöka få tag på några nya bakdämpare, där finns det största behovet just nu eftersom kolvstången på den ena dämparen är krokig.
Jag väntar på att dollaren blir tillräckligt låg för att det ska motivera ytterliggare inköp från amerika.
Nytt framhjul är också ett måste då det nuvarande är både ovalt samt skevt, funderar på att återanvända originalnav och skaffa ny fälgbana (18" förstås :D )
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag menar inte att ISR-navet är orimligt prissatt på något vis, det passar helt enkelt inte in i min vinterbudget.

Vinterplaner - byta framgaffel till sportmodellen samt även försöka få tag på några nya bakdämpare, där finns det största behovet just nu eftersom kolvstången på den ena dämparen är krokig.
Jag väntar på att dollaren blir tillräckligt låg för att det ska motivera ytterliggare inköp från amerika.
Nytt framhjul är också ett måste då det nuvarande är både ovalt samt skevt, funderar på att återanvända originalnav och skaffa ny fälgbana (18" förstås :D )

Ja lyckas inte Obama få med republikanerna på sitt åtgärdspaket lär nog dollarn sjunka ytterligare :gnissla

Ok! Öhlins har ju ett par snygga budgetdämpare som är svarta. Utan piggyback-gasbehållaren Ser rätt fina ut på sportster.
Gaffeln blir nog fin! Finns även gold valve cartridge från Race Tech. Förutom linjära fjädrar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ikväll vart test-2-1-systemet nästan klart efter lite TIG-svetsande. Bakom kollektorn är det byggt av vanliga billiga kolstålsdelar från biltema. Kollektorn är dock amerikansk fullrace i 304 RF och invändigt bearbetad enligt tidigare bilder. Att använda en lågpriskollektor med tveksam design ville jag inte ens i detta testsystem, ty kollektorns utformning är såpass viktig att det isf hade kunnat bli ett prov utan värde om jag hade snålat där. Men kollektorn planerar jag åas att återanvända i den slutgiltiga versionen med ljuddämpare som jag kommer att bygga om detta 2-1-system supportar min motor bättre än det nuvarande 2-2-systemet i bromsbänken på torsdag.

Imorgon ska jag svetsa det sista samt isolera med biltema avgasbandage en bit efter kollektorn, så att inte Erik på Proservice, som ska bänka hojen, bränner sin högervad.


Kommer bli tyst och fint det här...
 

Bifogat

  • IMG_3104.jpg
    IMG_3104.jpg
    247.7 KB · Visningar: 308
  • IMG_3106.jpg
    IMG_3106.jpg
    251.7 KB · Visningar: 315
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det där ser helt sjukt ut, som det kommer låta!:D Du filmar väl?:yoparty
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
2-1 bör väl flytta upp effekten lite i varv om jag minns rätt.
Som vanligt så anser jag att om man väljer mellan två olika lösningar, så skall man välja den lättaste.
Låg vikt är viktigare än hög effekt.
Jag tror att 2-1 blir kanon - Särskilt om du väljer en stor, upplagd, platt dämpare.
Har sett det på flat-track hojjar, och det är en sådan grej som EGENTLIGEN inte är snygg, men räjsig.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det där ser helt sjukt ut, som det kommer låta!:D Du filmar väl?:yoparty

Jag ska försöka filma lite. Ja det här svartbygget kommer nog att snäppa upp ljudtrycket i dynocellen till kittelnivån: när näsvingarna flapprar mot varann så det kittlar :gnissla
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag ska försöka filma lite. Ja det här svartbygget kommer nog att snäppa upp ljudtrycket i dynocellen till kittelnivån: när näsvingarna flapprar mot varann så det kittlar :gnissla

:rofl

Det skulle man ju uppleva någon gång, bara för att:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
2-1 bör väl flytta upp effekten lite i varv om jag minns rätt.
Som vanligt så anser jag att om man väljer mellan två olika lösningar, så skall man välja den lättaste.
Låg vikt är viktigare än hög effekt.
Jag tror att 2-1 blir kanon - Särskilt om du väljer en stor, upplagd, platt dämpare.
Har sett det på flat-track hojjar, och det är en sådan grej som EGENTLIGEN inte är snygg, men räjsig.

Ja det jag hoppas på är just det, att jag inte tappar ngt i mellanregistret, men att detta system ventilerar motorn ännu bättre på höga varv.
Med den kamkombination jag kör nu har jag rätt mycket overlap (48 grader vid .053" lyft) och ganska lite lobseparation, 106.5 grader. Så det gör ju motorn känslig på avstämningen av avgassystemet. Och kan då 2-1-systemet supporta motorn bättre på höga varva så an det ju vara så att min motor kommer att gilla detta.

Jag tycker nämligen att min motor alltid har varit seg på toppen. Dvs den accar bra de till 201 meter. Men den anra halvan av strippen är det som att den motarbetar sig själv. Det an vara att det nuvarande avgassystemet hamnar fel när motorn fått bygga värme i systemet ett tag och man stoppar i 4:an och det börjar gå fort. Samma i bänken, det trillar bort många hästar om man kör på sexan (överväxel) isf 5:an som är 1:1. Jag har länge misstänkt att det kan bero på att megafonerna i 2-2-systemet taktar dåligt när de får bygga värme ordentligt så att ljudhastigheten går upp.

Ja om det blir ett 2-1 system så sa jag anstränga mig att få det lättare. Har rean börjat lura en del. Men inte lätt, ty det befintliga 2-2-systemet är byggt i 0.9 mm RF plåt. Så det systemet är rätt lätt. Kanske kan vinna ½-1 kg max, jag vill ju ha ett robust system också, som inte spricker och har sig, eftersom det är en gathoj.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja det jag hoppas på är just det, att jag inte tappar ngt i mellanregistret, men att detta system ventilerar motorn ännu bättre på höga varv.
Med den kamkombination jag kör nu har jag rätt mycket overlap (48 grader vid .053" lyft) och ganska lite lobseparation, 106.5 grader. Så det gör ju motorn änslig på avgassystemet. Och kan då 2-1-systemet supporta motorn bättre på höga varva så an det ju vara så att min motor kommer att gilla detta.

Jag tycker nämligen att min motor alltid har varit seg på toppen. Dvs den accar bra de till 201 meter. Men den anra halvan av strippen är det som att den motarbetar sig själv. Det an vara att det nuvarande avgassystemet hamnar fel när motorn fått bygga värme i systemet ett tag och man stoppar i 4:an och det börjar gå fort. Samma i bänken, det trillar bort många hästar om man kör på sexan (överväxel) isf 5:an som är 1:1. Jag har länge misstänkt att det kan bero på att megafonerna i 2-2-systemet taktar dåligt när de får bygga värme ordentligt så att ljudhastigheten går upp.

Ja om det blir ett 2-1 system så sa jag anstränga mig att få det lättare. Har rean börjat lura en del. Men inte lätt, ty det befintliga 2-2-systemet är byggt i 0.9 mm RF plåt. Så det systemet är rätt lätt. Kanske kan vinna ½-1 kg max, jag vill ju ha ett robust system också, som inte spricker och har sig, eftersom det är en gathoj.

Vad blir merkostnaden för titan?

Jag är inte förtjust i avgassystem i rostfritt.
Tungt och sprickbenäget.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad blir merkostnaden för titan?

Jag är inte förtjust i avgassystem i rostfritt.
Tungt och sprickbenäget.

Jag är positivt överraskad av RF i avgassystem. Det håller inne värmen bra tack vare den dåliga värmeledningsförmågan, är billigt och lätt att svetsa i. Och jag har inte haft en spricka i mitt nuvarande system varken på hojen eller bilen. Båda systemen i 304

Det bökiga med titan är iaf för mig inte priset, utan krånglet med svetsningen. Men visst är det ett bra material,
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag är positivt överrasa av RF i avgassystem. Det håller inne värmen bra tack vare den dåliga värmeledningsförmågan, är billigt och lätt att svetsa i. Och jag har inte haft en spricka i mitt nuvarande system varken på hojen eller bilen. Båda systemen i 304

Det bökiga med titan är iaf för mig inte priset, utan krånglet med svetsningen. Men visst är det ett bra material,

Stellan näster ihop ett system till dig, han har ju i princip lovat nu när du fick en kollektor... ;) :tummenupp :rolleyes:
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Man hade ju inte svårt att höra dig över Danmarks gärde när du var på ingång förut...
Skulle gissa på att man med bra hösel kan utskilja dig i höjd med Knivsta med detta system!

Snyggt var det i alla fall :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man hade ju inte svårt att höra dig över Danmarks gärde när du var på ingång förut...
Skulle gissa på att man med bra hösel kan utskilja dig i höjd med Knivsta med detta system!

Snyggt var det i alla fall :)

....samt i det närmaste estetiskt fulländat!:näsblod

Ja visst vart det vackert! :glömdet

Det ska ju dock inte tjänstgöra mer än några pullar i bromsbänken.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja visst vart det vackert! :glömdet

Det ska ju dock inte tjänstgöra mer än några pullar i bromsbänken.

Jag ser fram emot att se hur den tar sig ut med ett 2-1. Jag kan tycka att dina välbyggda avgasningar är något oproportionerliga för ögat, väl medveten om att de är uträknade och följer ett specifikt stilideal. Tror den blir än kaxigare med 2-1-arrangemanget, detta utan att förta sleeperlooken. Givetvis får ju prestandan avgöra på ett bygge som detta, men det är inte utan att jag hoppas det som komma skall vinner.

När kommer TV-dokumentären?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag ser fram emot att se hur den tar sig ut med ett 2-1. Jag kan tycka att dina välbyggda avgasningar är något oproportionerliga för ögat, väl medveten om att de är uträknade och följer ett specifikt stilideal. Tror den blir än kaxigare med 2-1-arrangemanget, detta utan att förta sleeperlooken. Givetvis får ju prestandan avgöra på ett bygge som detta, men det är inte utan att jag hoppas det som komma skall vinner.

När kommer TV-dokumentären?

Ja "nackdelen" med dubbla upplagda megafonsystem är ju att de skymmer mycket av hojens högersida och förstärker assymetrin. Det kan jag också tycka. Min hoj är ju helt olika väsen beroende på vilken sida av den man betraktar. Så även jag tycker att det finns för och nackdelar designmässigt.

Till de designmässiga fördelarna med 2:2-systemet tycker jag hör att det framhåller flirten med flattrackhojarna. Men även ett 2-1 system kommer ju att ha ett stråk av flattrack över sig, iom att det fortfarande kommer att vara upplagt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ikväll svetsade jag klart det sista, bla nya lägra fjäderöglor på mina krökar, eftersom kollektorn kräver att krökarna justeras ngt tightare ihop än tidigare så var jag tvungen att ta bort de tidigare fjäderfästena som var högre för att även klara skruv och mutter isf fjädrar.

Sen vart det lite svartfärg och avgasisolering för att inte bränna högervaden. Efter en sista provmontering så skruvade jag sedan tillbaks 2-2-systemet. Tar med mig 2-1-systemet tillsammans med datorn (för att kunna mappa om) och verktyg i ryggan när jag kör till bromsbänken på torsdag. Knäpper mina händer att det inte regnar på torsdag, har ju 7 mil till bromsbänken. Ska bli spännande att höra vilket sound det blir med 2:1 samt framförallt: hur det påverkar effektkurvan.

Men innan dess blir det nog lite onsdagsåka efter jobbet, om det är torra vägar.
 

Bifogat

  • IMG_3110.jpg
    IMG_3110.jpg
    249.2 KB · Visningar: 184
  • IMG_3113.jpg
    IMG_3113.jpg
    248.6 KB · Visningar: 178
  • IMG_3117.jpg
    IMG_3117.jpg
    250 KB · Visningar: 179
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top