Byggtråd - Cafébobber

Det där bygget var inte tråkigt. Kickstart hade klart varit ball.

Jo, jag har ramlat in i sporthojsträsket från att skruvat mest gammskrot och därmed så anser jag att en riktig hoj ska ha kick. Skulle vilja ha det på min mille men det är nog ett satans jobb att få det att funka...:va
Händer det nått i garaget då?
 
Händer det nått i garaget då?

Inte så mycket... Men jag har byggt ett par hållare till fotpinnar som jag köpte på e-bay. Lite jox med fäste till bromscylinder och bromsljuskontakt, kortade av pinnen till växelarmen etc. Fästena sitter i gamla svinglagerhållaren. Tog fan en halv dag att bara få ut lagren :tungan

Väntar sen ett antal veckor på distanser till drevhållare och skivan bak. Har lämnat det till en kille som inte har så bråttom...
 

Bifogat

  • fotpinne h.jpg
    fotpinne h.jpg
    102.5 KB · Visningar: 219
  • fotpinne v.jpg
    fotpinne v.jpg
    105.5 KB · Visningar: 251
Detta kommer ju bara bli för jävla underbart! Ska de reggas ellr blir det bara "ful bygge"?
 
Detta kommer ju bara bli för jävla underbart! Ska de reggas ellr blir det bara "ful bygge"?

Nejnej - jag gör saker ordentligt :) Sedan kan man ha synpunkter på utseende etc... Jag hade kontakt med SFRO ang ramen när jag hade häftat ihop den och fick ok på konstruktion och material. Blir en första besiktning om någon månad förhoppningsvis. Mycket som de kan ha synpunkter på dock :näsblod
 
Funderar på bakskärm / cuts. Kanske inte blir någon stänka alls, men kunde vara lite flott med något som drar åt caféhållet. En fördel är att man får ett naturligt läge på bakljuset. Synpunkter någon!?
 

Bifogat

  • Test 1.jpg
    Test 1.jpg
    117.5 KB · Visningar: 605
Funderar på bakskärm / cuts. Kanske inte blir någon stänka alls, men kunde vara lite flott med något som drar åt caféhållet. En fördel är att man får ett naturligt läge på bakljuset. Synpunkter någon!?

självklart ingen men måste du ha va det där klockrent...
förr va macgyver min idol.. nu är de du. får jag en autograf :tungan

finns ju en hoj med fethjul som har gjort nåt så när stödet är ute så ligger skylt och ljus infällt i breddningen. inte helt men bra mycket. sen när han fäller in stödet åker allt ut så de syns.. nåt o tänka på :)
 
Last edited:
Funderar på bakskärm / cuts. Kanske inte blir någon stänka alls, men kunde vara lite flott med något som drar åt caféhållet. En fördel är att man får ett naturligt läge på bakljuset. Synpunkter någon!?

Klockrent, fan va ballt.
Var har du fått tag på sadeln? letar efter något liknande till min fighter.
 
Sjuuuukt skönt stuk på hojen! :Bugar

Vore det upp till mig skulle jag skippa cuts och bakskärm, mycket snyggare och dessutom finns det inget fränare än en grusblästrad sträng bak på skinnjackan. :)
 
ozeo: Tackar - att bräda MacGyver är stort hehe. Det där med plåt som fälls in låter snyggt. Känns dock som det kan bli lite mycket "anordningar", ska fundera på det.

quip: Tackar! Handlade sadeln på egay från Thailand :D Tror det gick på typ 700 bagis inkl allt. Riktigt fin är den faktiskt.

Johansson: Tackar! Jo ni har nog övertygat mig om att skippa skärm. Men det kan ändå bli en för att ha på besiktning. Ser den ut som på bilden kommer den inte hindra grussträngen på ryggen ändå :D
 
ozeo: Tackar - att bräda MacGyver är stort hehe. Det där med plåt som fälls in låter snyggt. Känns dock som det kan bli lite mycket "anordningar", ska fundera på det.

quip: Tackar! Handlade sadeln på egay från Thailand :D Tror det gick på typ 700 bagis inkl allt. Riktigt fin är den faktiskt.

Johansson: Tackar! Jo ni har nog övertygat mig om att skippa skärm. Men det kan ändå bli en för att ha på besiktning. Ser den ut som på bilden kommer den inte hindra grussträngen på ryggen ändå :D

Tyckte det var snyggt med skärmen, men då måste "tomrummet" mellan sadeln och skärmen minskas på något sätt.

Vad använde du för material till ramombyggnaden?
 
Helt rätt!
Bobbers är coolt.

Kolla in www.suckerpunchsallys.com, det är klassiska old school bobber med V-twin, kanske inte vad du kommer att bygga men jag tycker att dom är läckre.

Följer tråden me spänning
 
ozeo: Tackar - att bräda MacGyver är stort hehe. Det där med plåt som fälls in låter snyggt. Känns dock som det kan bli lite mycket "anordningar", ska fundera på det.

quip: Tackar! Handlade sadeln på egay från Thailand :D Tror det gick på typ 700 bagis inkl allt. Riktigt fin är den faktiskt.

Johansson: Tackar! Jo ni har nog övertygat mig om att skippa skärm. Men det kan ändå bli en för att ha på besiktning. Ser den ut som på bilden kommer den inte hindra grussträngen på ryggen ändå :D

en slide konstruktion bakom skylten och den kopplad med stålomspunnen vajer till stödet.. ahh.. bara ideer, jag litar på dig :D
 
Bygget blir jäkligt coolt, personligen så tycker jag att den nog blir snyggare med en slimmad ganska kort bakskärm som följer hjulet med infästning i svingen (bakram) är ju stelbent så det går att få ganska tajt, med belysning på sidan (efter besiktningen).
 
Tyckte det var snyggt med skärmen, men då måste "tomrummet" mellan sadeln och skärmen minskas på något sätt.

Vad använde du för material till ramombyggnaden?

Jag har använt kalldragna sömlösa hydraulikrör (DIN 2391) med stålsort St 37.4. Rören är normaliserade. Till förstärkningsplåtar har jag använt Domex 355. Bakramen kommer från en HD-sving. Krav ställs även på tillsatsmaterial för svetsningen, minns inte vad det var, men det är TIG-svetsat.

en slide konstruktion bakom skylten och den kopplad med stålomspunnen vajer till stödet.. ahh.. bara ideer, jag litar på dig :D

Aha - ja det låter ju ganska smutt. Mer och mer lockande när jag tänker på det :tummenupp
 
Last edited:
Jag har använt kalldragna sömlösa hydraulikrör (DIN 2391) med stålsort St 37.4. Rören är normaliserade. Till förstärkningsplåtar har jag använt Domex 355. Bakramen kommer från en HD-sving. Krav ställs även på tillsatsmaterial för svetsningen, minns inte vad det var, men det är TIG-svetsat.



Aha - ja det låter ju ganska smutt. Mer och mer lockande när jag tänker på det :tummenupp

Gutt gutt. Då har jag lite hum om vad man ska leta efter.
 
Hur mycke axelutstick har du på mellanaxeln?

Känns nästan som den kommer flexa om du inte sätter ett lager längst ut på axeln?

Hade nästan jag gjort iaf, lite snyggt. Och istället kanske skippa dubbla lager längre in på axeln.

=)
 
Hur mycke axelutstick har du på mellanaxeln?

Känns nästan som den kommer flexa om du inte sätter ett lager längst ut på axeln?

Hade nästan jag gjort iaf, lite snyggt. Och istället kanske skippa dubbla lager längre in på axeln.

=)

Jag håller med; det hade varit bättre med ett lager längre ut. Men det blir en mycket mer komplicerad konstruktion i och med att jag vill kunna sträcka kedjan till motordrevet, lagerbockarna sitter alltså inte svetsade i ramen utan går att flytta.

Det är ca 75 mm mellan dreven och det inre drevet sitter nära lagret. Jag har funderat på detta en hel del och räknat på det. Det är inte alls samma sak som en utstickande axel t.ex. från motorn, en mellanaxel påverkas av krafter åt två håll, kedjan till motordrevet och kedjan till bakdrevet.

Axeln ska ta upp både böjning och vridning. Jag får det till att axeln klarar ca 325 Nm i denna situation, motorn ger max 50 Nm. Flex blir det ju alltid, men det borde inte vara farligt eftersom det är kedjedrift.

Eftersom dreven på mellanaxeln sitter 75 mm från varandra uppstår ett moment vilket är den kraft lagren ska ta upp. Kraften på lagren blir ju då större ju närmare lagren sitter varandra. I detta fall räknar jag med att max kraft på lagren blir 700N (ca 70kg), ca halva den kraft som lagret på utgående axel från växellåda tar.

Jag är ingen ingenjör :rolleyes: så gärna mer tankar om detta. Kanske tänker jag fel!?
 
Last edited:
Hehe, jag hade nog tänkt fel... Bra att du fick mig att fundera på detta igen micke.
Kom på att vridmomentet som anges för motorn inte är detsamma som vridmoment på utgående axel. Det måste väl vara så att man får maximalt vrid på axeln, och därmed störst dragkraft i kedjan, på 1ans växel!? Då blir det ett vrid på 105 Nm istället vilket ger ca 2625 N maximal dragkraft i kedjan. Med lite noggrannare beräkningar så får jag det nu till att maximal spänning (kombinerad böjnings- och vridspänning) i axeln blir ca 218 N/mm2. Stålet i axeln är CK45 vilket jag tror har en sträckgräns på 515 N/mm2. Säkerheten mot flytning (deformation) är alltså ca 2,3. Tillräckligt?
När jag räknar på böjning av axeln så får jag det till att den kommer böjas bakåt max 0,19 mm vid yttersta drevet. Kan det vara ett problem? Innebär det våldsamt stor effektförlust?

Alla ingenjörer och hobbytekniker (som jag) därute, tror ni jag är rätt ute?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top