Bygga om honda cr250R 85a, till hoj!

De va något jag tänkte på bara, fel tanke i fel stund antagligen, de e som sprit dricker man 1 nubbe 40% o sen 1 nubbe till på 40% så blir de inte 80%, de blir bara 2 nubbar, men i cc e de la helt annorlunda uträkning har jag för mig, 1 cylinder e ju 350cc men vad e då 2 cylindrar? tycker inte de stämer med bara 2st 350cc cylindrar bara stannar på 350cc, men de kanske e så.


2 st cylindrar på 175cc vardera = 350cc:tummenupp

Där har du lösningen, och det rätta svaret rörande rd 350´s kubikkonfiguration..

Vadå göra 160km/h? min cross trimmad o 14/32 drevning o rd 350 fälgarna gjorde den upp mätt på 5an 158km/h, 122km/h på 4an, jag vet att de låter helknepigt att den gör 36km/h på sista växseln, eller vad de du tänkte på? sen väger inte jag specelt mycke heller under 60kg, skule någon på över 80kg sätta sig på den så kan jag garantera att den inte skule göra ens 160km/h som den e nu, tillomed när jag kör den på 4 an o slänger i 5an så sänks varvet grymt mycke o den värkligen får kämpa sig för o komma igång på 5an, har annars en film men då e de bara drevning 14/37.

Nopp inga gasläckor i Rävlanda en, fast har inga gas butiker, närmsta stället som har gas e Bollebygd.

Ja du göra den lättare, hum genom o ta bort orginal bakramen som finns nu o bara bygga upp något till den nya sadeln o alu fästen bak som bara stöder upp den nya baken, borde ju få ner vikten några kg ju. (svårt o jaga kg när ramen e av järn) men som sakt hojen e inte klar en, detta kommer ta minst någon månad innan den e helt färdig

Bara jag får på motor/fram gafflar med hjulet & bromsarna fram så har jag något o toffa runt med så länge tills jag fixsar tank/bakram/kåpor.


Du har alltså kört den med rd hjulen?
 
Last edited:
Låt se: Du har alltså ägt och kört en ZX7:a?
Och nu ska du bygga "sporthoj" av en crossram från -85??
Men vet inte ens hur cc på en motor beräknas???

Ska bli intressant att se hur det blir!!!


Ja jag har ägt en Kawa ZX7 för 3 år sen. nja inte sport hoj av cross, snarare vad jag e ute efter på detta bygget, mer motorkraft/bätre väghålning/bätre bromsar/mindre luftmotstånd

Jo jag vet hur man räknar men tänkte fel nä jag räknade just för stunden.
 
Kom igen ge inte upp!

ROCK ON RÄVLANDA HELL RACERS:yoparty
 
Kom igen ge inte upp!

ROCK ON RÄVLANDA HELL RACERS:yoparty

Nej då de e lungt, jag ger inte upp så lätt.

Men lite jobbigt med sporthoj nu på sista tiden att alla inlägg försvinner i mellan åt, lite retsamt ju.

Men de ska no bil fart på den när jag får åning på pryllarna, men har svårt å hitta ett elsystem till yamaha rd 350 bara, alla andra delar har jag hittat som jag ska ha till hojen. :yoparty
 
Så nu va min cross motor såld, gött å bli av med den :P

Har beställt fram fälg med skivor o gummi från en yamaha R6 02a, fast de finns en skrapskada ca 7 cm, men de oroar inte mig, blir o lagga skadan o lacka om den så blir de bra, gammalt fram däck så länge så man har något den kan rulla på, så blir de nytt gummi senare :) kommer hem nästa vecka, tar ett kort på den när den kommit :)

Har tänkt över bensintanken okså, funderar o bygga en själv så som jag vill ha den i glasfiber, borde tåla bensin tycker jag, om man inte kan hälla något i tanken som gör så den blir tåligare mot bensinen, tanken kommer bli ca 2-4mm tjock, borde räcka, ska rymma ca12-16 liter.



Men på måndag börjar man jobba 2 veckor framot :) kanske blir lite mera kosing o handla delar av :)
 

Bifogat

  • DSC00324.JPG
    DSC00324.JPG
    100.5 KB · Visningar: 380
Last edited:
Säg vad ni vill, men jag ser allt fram emot att följa denna kakafoni i cross-dressing! :-)

Heja innovatörerna!

/perris
 
Dethär är framtidens mellodi! Lyssna inte på alla dessa idéförtryckare och gammelmodiga människor! Detta lär bli en riktig killer på stripen när den är klar!! Keep on :yoparty




Sen kanske den skulle bli lite mer funktionsduglig med en rd350-motor i motardskrud, men det är ju inte det viktigaste i sammanhanget! :D
 
Jupp jag ska dra på sporthojs kåpor på hoj bygget men vet inte vilka kåpor de blir på den en, de måste finnas lampa fram/bak på kåporna, drar ju elen från rd motorn så man får lampor, lite jobbigt o köra hojen när de e mörkt utan lampor, eller inte jobbigt tänker främst på att trafikanterna ska se mig.

2 motorer får jag om några veckor men såg att jag inte fick med några förgasare på någon av motorerna, undra hur mycke man behöver bestycka om den förgasaren som sitter på crossen nu på 43mm så den räcker för 2 slurkande 350 cylindrar, ska köras org i början för å få allt o lira o sen ska motorn lämnas in på full trimm, någon som vet storleken på org förgasarna som sitter org på yamaha rd 350 motorerna?

Vill inte köra motard, för mycke luftmotstånd, jag jagar km/h o då e de inte bra om man sitter i upp rätt läge o sen e de för mycke luftmotstånd fram, de e främst därför jag ska ha sporhojskåpa på hojen för de blir snyggare :)

Orginal förgasare är på 27mm, att trimma en Rd 350 till 80-100hk!! krävs lite mer än vanligt bonn trimm! men annars en kul grej:yoparty men är inte en R6 gaffel väldigt mycke kortare än en crossgaffel?

Eller varför inte bygga så här
 

Bifogat

  • RDax05-62.jpg
    RDax05-62.jpg
    89.1 KB · Visningar: 1,660
Last edited:
Orginal förgasare är på 27mm, att trimma en Rd 350 till 80-100hk!! krävs lite mer än vanligt bonn trimm! men annars en kul grej:yoparty men är inte en R6 gaffel väldigt mycke kortare än en crossgaffel?

Eller varför inte bygga så här

Jo jag vet vad de e för storlek på org förgasarna, fick svar för ett tag sen på de men tack en då :)

Jo jag vet att de krävs arbete för å nå 100 hk o den ena motorn ska jag lämna in på max triming, medans 1 motror ska jag lämna oröd.

Jo hoppas värkligen yamaha R6 gaffalrna e minst 10-15cm kortare en dom jag har nu, har ju dragit dom jag har nu 10cm över gaffelkronan.
 
Last edited:
hur ska du lyckas regga detta bygge?

ett tips är ju att köpa en billig rd350 på blocket och slakta på delar. det blir betydligt billigare och lättare än att försöka köpa delar löst hela tiden.
 
Jo jag vet vad de e för storlek på org förgasarna, fick svar för ett tag sen på de men tack en då :)

Jo jag vet att de krävs arbete för å nå 100 hk o den ena motorn ska jag lämna in på max triming, medans 1 motror ska jag lämna oröd.

Jo hoppas värkligen yamaha R6 gaffalrna e minst 10-15cm kortare en dom jag har nu, har ju dragit dom jag har nu 10cm över gaffelkronan.

Eller bygga så här i mitt tycke, men några målar fel blev de nä jag gjorde en klud hur jag tänkte ha de ( bakpartiet/tanken- e dom 2 sakerna jag fundera o ha så efter bilden)

Ser ut som en minimoto enligt mig men lycka till iaf...:tummenupp
 
r6 gaffel är ca 74cm lång från topp till hjulaxel.

Gött de räknade på min gaffel från topp till hjulaxsel att den är 94cm lång o hel längden e 105cm, men jag har ju dragit min gaffel 7,5cm över styrkronan, o räknar jag på ca 74cm så kommer min hoj bli 7-10 cm kortare en vad den i dag, så de blir ju susen ju :)

hur ska du lyckas regga detta bygge?

ett tips är ju att köpa en billig rd350 på blocket och slakta på delar. det blir betydligt billigare och lättare än att försöka köpa delar löst hela tiden.

Kan forfarande reggas som ombyggt ammatör fordon om jag vill, men jag ska inte regga fordonet.

Ja jag vet at jag kunde gjort de men ville inte göra de, så lätt ska jag inte få de byggt.

2 kompletta motorer/ 1 Tändningslås/ 1 kyllare/ 2 avgasrör/ instrument v/h / 2 clip on styren/ tanklock/ elsystem/ fick jag för 2200kr, o skule jag köpt billigaste yamaha rd 350in på blocket skule jag få ge 5500kr, så jag tror de blir bra de här en då.
 
Last edited:
Det var inte så att din FARSA ägde en kawasaki zx7r för 3 år sedan när du var 12?:va
 
Hmm.... någon verkar ha knaprat roliga zWampaR nyligen :va :confused:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top