Bussfiler fortsatt stängda för MC

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Transportstyrelsen säger nej till att öppna upp bussfiler för MC.

SMC överklagade Trafikverkets tidigare beslut men Transportstyrelsen tog ingen hänsyn till argumenten utan gick helt på verkets linje.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nej-till-MC-i-bussfil-fran-Transportstyrelsen/

Fast vem fan bryr sig om vad Transportstyrelsen tycker? Av ren självbevarelsedrift undviker jag att köa tillsammans med alla facebook'ande lattermorsor och alla andra nötter som läser tidningar eller prylar. Finns det en bussfil tar jag den, oavsett vad tilläggstavlan säger.

Det är väl ändå svenska myndigheter i ett nötskal i synnerhet transportstyrelsen.. När gjorde dom senast något som gagnade fordonstrafikanter? :3freak

hur mycket av de svenska kronor måste man gräva ur fickan för denna "olagliga körning"?
Själv åker jag inte ofta i trafik pga natt jobb, men när man väl hamnar i den katastrofen så brukar man åka bussfil också. I england är det väl tillåtet att köra i bussfiler med MC.

Håller med om att det är förjävligt. De tycker alltså att man ska hålla på att trängas mellan fordonen i stället för att vara hyfsat laglig. Konstigt dock att det är tillåtet på Ulvsundavägen, men den vägen är väl kommunen väghållare, inte TV.

Polisen hade nån bussfil-drive för kanske 2 veckor sen. De stoppade massa bilar i bussfilerna, har aldrig sett det tidigare. Nåväl, jag ligger i bussfilen med min moppe och brassar kön. Rätt som det är har jag en snut i häcken med blåblin på. Fakk.

Kan inte svänga in i trafiken (heldraget), så kör ut i vägkanten för att få mig en avhyvling, men snuten drog vidare och stoppade mercan som låg framför. Dristade mig faktiskt till att stanna till och fråga hur de ser på MC i bussfilen. Självklart får de inte säga att de inte bryr sig, men underförstått var det ungefär vad de sa, och de blev nästan lite sura på mig för att jag var så korkad som stannade och frågade...

Håller med om att det är förjävligt. De tycker alltså att man ska hålla på att trängas mellan fordonen i stället för att vara hyfsat laglig. Konstigt dock att det är tillåtet på Ulvsundavägen, men den vägen är väl kommunen väghållare, inte TV.

Allvarligt, ligger du och krånglar mellan bilar om det finns en helt tom bussfil 3 meter till höger :confused:
Då får du skylla dig själv :hihi

Har för mig att det är 800kr i böter på otillåten körning i bussfil...

Dock kör jag själv i bussfil, och gärna fort där också :P

Finns det ingen bussförare här på SH som har något att bidra med i diskussionen? :)

Har det t ex nånsin hänt att en MC ställt till det för en busschaffis och hur gick det i så fall till?

Vet några sträckor där det står "Gäller även MC" under Bussfilsskylten.

Men har dom förbjudit MC i bussfil ÖVERALLT nu? Eller vadå...

Trivial fakta: Om 10 procent av ett samhälles bilister skulle köra motorcykel istället, skulle all trafik minska med 40 procent...
Fatta vad mycket mindre/färre/kortare köerna skulle vara.
Kortare/färre köer = mindre utsläpp
Mindre utsläpp = lägre fordonsskatter...
KÖR HOJ ;)

Vet några sträckor där det står "Gäller även MC" under Bussfilsskylten.

Men har dom förbjudit MC i bussfil ÖVERALLT nu? Eller vadå...

Förut stod det "Gäller även MC" på typ alla sträcker runt omkring Stockholm (inte inne i stan p.g.a. många hållplatser). Nu har de tagit bort nästan alla dessa tilläggsskyltar.

Förut stod det "Gäller även MC" på typ alla sträcker runt omkring Stockholm (inte inne i stan p.g.a. många hållplatser). Nu har de tagit bort nästan alla dessa tilläggsskyltar.

När är förut för dig?
Jag kan bara komma på Ulvsunda och där borta vid Akalla och dom är inte borta vad jag vet. Några tips på fler?

Allvarligt, ligger du och krånglar mellan bilar om det finns en helt tom bussfil 3 meter till höger :confused:
Då får du skylla dig själv :hihi
Jag skrev inte att jag gjorde det, jag skrev att de tyckte att man skulle göra det. Definitivt olika saker, jag åker i bussfilen. Jag åker även i vägrenen om det är stillastående trafik. Bor i Tumba, har jobbet antingen i Nykvarn eller Hammarby sjöstad. Åker i tunneln och upp vid Gullmarsplan, idag var det totalt stillastående från Heron City och hela vägen in, i tunneln upp till Gullmarsplan var det folk som stod bredvid bilen. Skönt att bara åka förbi.

Finns det ingen bussförare här på SH som har något att bidra med i diskussionen? :)

Har det t ex nånsin hänt att en MC ställt till det för en busschaffis och hur gick det i så fall till?

SL har ju själva sagt att de tycker det är helt okej med hojar i bussfilerna.

Se det ur bussförarens syn:

* HUR ser jag MC:n när jag ska svänga ut - antingen från hållplatsen eller filbyte?
* Finns det någon MC som jag inte ser?
* Vilken hastighet har denna MC bakom mig?
* Kommer MC-föraren att stanna/sakta ner för att jag ska svänga ut?

Så det handlar även om trafiksäkerhet, IMHO. Har kört både buss och lastbil och kan påtala det där med att synas i trafiken kan vara svårt när det gäller MC/cyklar.

Se det ur bussförarens syn:

* HUR ser jag MC:n när jag ska svänga ut - antingen från hållplatsen eller filbyte?
* Finns det någon MC som jag inte ser?
* Vilken hastighet har denna MC bakom mig?
* Kommer MC-föraren att stanna/sakta ner för att jag ska svänga ut?

Så det handlar även om trafiksäkerhet, IMHO. Har kört både buss och lastbil och kan påtala det där med att synas i trafiken kan vara svårt när det gäller MC/cyklar.

Absolut. Skall man köra MC i bussfil så får man själv till att ha koll. Brakar man ut framför en buss som kommer i full kareta så får man nog skylla sig själv.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back