Bussfiler fortsatt stängda för MC

Nä, det är en snutt mellan typ Frescati och Roslagstull. Den har var Ok för MC i tretti år men blev plötsligt inte ok.

Där kör jag varje dag. Sträckan Danderyd in till Roslagstull är ganska besvärlig nu med många byggen och bussfiler som byter sida...

Trivial fakta: Om 10 procent av ett samhälles bilister skulle köra motorcykel istället, skulle all trafik minska med 40 procent...
Fatta vad mycket mindre/färre/kortare köerna skulle vara.
Kortare/färre köer = mindre utsläpp
Mindre utsläpp = lägre fordonsskatter...
KÖR HOJ ;)

Vi bör nog tala tyst om den saken, eller åtminstone använda hållbara argument. Dessutom kanske vi blir tvungna att leva som vi lär och så vill vi inte ha det.

Den där hemresekoefficienten är suspekt. När jag bodde en halvmil från jobbet på vägen in var det inte helt ovanlgit att det var 15 eller till och med 25 mil hem. :va

Men du är väl ändå en utav väldigt få med "kat-en" kvar så då gör det inget.

Framförande av Rd-n torde däremot föranleda stening, stegling och hängning, i den ordningen.

Kör i bussfilen! Kommer norrifrån och sk in till centrala Sthlm varje morgon. Är det mycket bilar kör jag absolut i varje bussfil som finns. Känns idiotiskt att hålla på att trixa mellan filerna när bussfilen är helt ren. Åker man dit får man ta smällen..

Men du är väl ändå en utav väldigt få med "kat-en" kvar så då gör det inget.

Framförande av Rd-n torde däremot föranleda stening, stegling och hängning, i den ordningen.
Jo, båda hojarna har originalrören kvar. :)
Och RDn är ju riktigt bra på att minska köbildningen. När jag, dum som jag var, tog E4 upp genom sthlm i rusningen i somras och fastnade mitt i smeten där det var avsmalnat så det var omöjligt att klämma sig emellan så hade jag åtminstone 30 meter till bakomvarande fordon hela tiden! :D

Om man tar hänsyn till regeln att man har väjningsplikt för bussar på sträckor upp till 50km/h. Man bör inte åka fortare än så i bussfilen iaf :)

EDIT: slänger väl in en quote också.

Bussregeln

50 km/h eller lägre: Du ska lämna bussen företräde om den blinkar ut (gäller enbart körfältet längst till höger).
Över 50 km/h: Bussen ska alltid lämna dig företräde.

Köp en jävla buss och kör i bussfilen då om politikerna tycker det verkar smartare. Alla SHare är ju rika som troll så det ska väl inte vara nåt problem.

buss.jpg

Se det ur bussförarens syn:

* HUR ser jag MC:n när jag ska svänga ut - antingen från hållplatsen eller filbyte?
* Finns det någon MC som jag inte ser?
* Vilken hastighet har denna MC bakom mig?
* Kommer MC-föraren att stanna/sakta ner för att jag ska svänga ut?

Så det handlar även om trafiksäkerhet, IMHO. Har kört både buss och lastbil och kan påtala det där med att synas i trafiken kan vara svårt när det gäller MC/cyklar.
Jo, det är klart att kanske inte alla bussfiler är möjliga att låta MC åka i. Men den här, när det är stillastående bilar i alla de andra tre filerna så kan man lätt åka i bussfilen. Inga hållplatser eller liknande, ovanstående problematik är obefintlig.
131023_E4.jpg

Köp en jävla buss och kör i bussfilen då om politikerna tycker det verkar smartare. Alla SHare är ju rika som troll så det ska väl inte vara nåt problem.

Där sa du något. Med tanke på hur man börjar göra särskilda bussfiler även i mindre städer för att skapa trängsel i den filen som finns kvar kanske det inte vore så dumt att köpa en buss. Gäller bussfilen för en privatperson som köper sig en buss eller måste den gå i kommersiell trafik? Att ingen har tänkt på det i Stockholm. Problemet är väl var man ska parkera den :va

Där sa du något. Med tanke på hur man börjar göra särskilda bussfiler även i mindre städer för att skapa trängsel i den filen som finns kvar kanske det inte vore så dumt att köpa en buss. Gäller bussfilen för en privatperson som köper sig en buss eller måste den gå i kommersiell trafik? Att ingen har tänkt på det i Stockholm. Problemet är väl var man ska parkera den :va
Och gäller det minibuss?
Isf blir ju parkeringen ett lite mindre problem...
Eller så kan man ju taxiregistrera sin MC, då får man ju köra i bussfilerna bäst man vill!

Populärt i Oslo. Gynnsamma försäkringar och att man får köra bussfil gör att en bussreggad caravelle är ett vanligt familjefordon. När den blivit några år, (osäker på när det blir gynnsamt), plockar man ut några säten och registrerar om den. Förmodar att privilegiet med att köra i bussfilen försvinner då.

Så gjorde bror min och det betalade sig även om hustrun fick uppgradera till busskort, han hade sen tidigare.

Och gäller det minibuss?
Isf blir ju parkeringen ett lite mindre problem...
Eller så kan man ju taxiregistrera sin MC, då får man ju köra i bussfilerna bäst man vill!

Man kan ju alltid köpa en sådan som färdtjänst åker runt med. De godkänns garanterat. En familjebuss är nog mer tveksamt och väl genomskinligt. Det får ju inte bli så att var och varannan utnyttjar systemet. Då är man tillbaka till ruta ett igen. Både gällande trängsel och att man har gjort sig besväret att ta ett busskort och skaffat själva bussen.

Det går faktiskt inte då busskylten betyder "Påbjudet körfält för fordon i linjetrafik". Ibland kan man dock se tillägsskyltar "gäller även buss" men de lär väl ryka de med.

Man kan ju alltid köpa en sådan som färdtjänst åker runt med. De godkänns garanterat. En familjebuss är nog mer tveksamt och väl genomskinligt. Det får ju inte bli så att var och varannan utnyttjar systemet. Då är man tillbaka till ruta ett igen. Både gällande trängsel och att man har gjort sig besväret att ta ett busskort och skaffat själva bussen.

Såg en FD färdtjänst Renault Master minibuss med ramp och högt skåp på blocket för ett par veckor sedan, apropå det.

Det går faktiskt inte då busskylten betyder "Påbjudet körfält för fordon i linjetrafik". Ibland kan man dock se tillägsskyltar "gäller även buss" men de lär väl ryka de med.

Förstod nästan att det skulle finnas en hållhake som du nu påpekade. Frågan är väl då hur ovanligt eller vanligt det är med tilläggsskylten i city och ytterområdena. Det är inget man som vanlig trafikant noterar.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman