Bussfiler fortsatt stängda för MC

Förstod nästan att det skulle finnas en hållhake som du nu påpekade. Frågan är väl då hur ovanligt eller vanligt det är med tilläggsskylten i city och ytterområdena. Det är inget man som vanlig trafikant noterar.

men vad är definitionen av linjetrafik. Kan man starta Olle busservice HB, förlägga rutten mellan bostad och arbetsplats en gång om dagen och få åka bussfil?

men vad är definitionen av linjetrafik. Kan man starta Olle busservice HB, förlägga rutten mellan bostad och arbetsplats en gång om dagen och få åka bussfil?

Enligt wikipedia: Linjetrafik är när ett fordon eller fartyg används för persontransporter, för vilka ersättningen bestäms särskilt för varje passagerare och som följer en fastställd tidtabell.

Så ditt exempel kan nog skohornas in i den regeln. ;)

Enligt SFS 2011:178 Får nu även körbana för fordon i linjetrafik m.fl. fritt trafikeras i yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid Kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär. Dessutom för transporter av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt samt vid räddningstjänst eller i andra jämförliga trängande fall.

Bara att bli sjuksköterska. Borde gå att fixa utbildningen på kvällskurser. :D

Last edited:
Det går faktiskt inte då busskylten betyder "Påbjudet körfält för fordon i linjetrafik". Ibland kan man dock se tillägsskyltar "gäller även buss" men de lär väl ryka de med.
Fast det brukar väl stå "Buss i beställningstrafik".

Förstod nästan att det skulle finnas en hållhake som du nu påpekade. Frågan är väl då hur ovanligt eller vanligt det är med tilläggsskylten i city och ytterområdena. Det är inget man som vanlig trafikant noterar.

Det står ju så mycket dynga på de skyltarna, så ingen utan fotominne hinner läsa all text ...

Finns det ingen bussförare här på SH som har något att bidra med i diskussionen? :)

Har det t ex nånsin hänt att en MC ställt till det för en busschaffis och hur gick det i så fall till?
Jag jobbar som busschaffis.
Vi har inga problem med hojar i Stockholm, det stora problemet är taxiförare som gärna parkerar på hållplatser, kör väldigt märkligt, gör u-svängar utan att blinka, håller på med sin taxidator istället för att kolla på trafiken m.m. När man lyssnar på snacket med kollegor finns det inga problem med hojar, de är ju smidiga och flyttar på sig om det skulle vara något.

Själv kör jag ofta i bussfilen med hoj, inte blivit stoppad men har sett någon mc blivit det.

Jag jobbar som busschaffis.
Vi har inga problem med hojar i Stockholm, det stora problemet är taxiförare som gärna parkerar på hållplatser, kör väldigt märkligt, gör u-svängar utan att blinka, håller på med sin taxidator istället för att kolla på trafiken m.m. När man lyssnar på snacket med kollegor finns det inga problem med hojar, de är ju smidiga och flyttar på sig om det skulle vara något.

Själv kör jag ofta i bussfilen med hoj, inte blivit stoppad men har sett någon mc blivit det.

Tack för det beskedet:banana. Vet du om nån kollega som råkat ut för nåt? och i så fall vad? Kan ju vara bra att veta vad man ska undvika för att inte reta upp de man lånar utrymme av.

Tack på förhand.

Problemet ligger inte hos vare sig busschaufförerna eller SL, jag har alltid stor respekt till bussar när jag kör hoj. Dom är stora och kräver mycket utrymmme för att ta sig fram, jag är liten och oskyddad. Bussen får alltid förkörsrätt i min värld.

Problemet är de trångsynta byråkraterna på Transportstyrelsen. Jag tror det gått prestige i den här frågan.
Man väljer den enkla vägen, d v s man säger nej. Då behöver man inte oro sig för några konsekvenser heller.

Problemet ligger inte hos vare sig busschaufförerna eller SL, jag har alltid stor respekt till bussar när jag kör hoj. Dom är stora och kräver mycket utrymmme för att ta sig fram, jag är liten och oskyddad. Bussen får alltid förkörsrätt i min värld.

Problemet är de trångsynta byråkraterna på Transportstyrelsen. Jag tror det gått prestige i den här frågan.
Man väljer den enkla vägen, d v s man säger nej. Då behöver man inte oro sig för några konsekvenser heller.

Fast om det blir tillräckligt tråkiga konsekvenser av att säga nej kanske man tänker sig för både en och två gånger - eller kanske till och med säger ja?

Hade det exempelvis handlat om att inskränka franska bönders rätt att köra traktor i bussfilen hade det ju med största sannolikhet redan legat 23 ton ruttnande djurkadaver och väntat i den moderata riksdagsgruppens lunchrum när de första slipsarna anlände måndag morgon...

Vi, som kollektiv, har kanske lite att lära.

Fast om det blir tillräckligt tråkiga konsekvenser av att säga nej kanske man tänker sig för både en och två gånger - eller kanske till och med säger ja?

Hade det exempelvis handlat om att inskränka franska bönders rätt att köra traktor i bussfilen hade det ju med största sannolikhet redan legat 23 ton ruttnande djurkadaver och väntat i den moderata riksdagsgruppens lunchrum när de första slipsarna anlände måndag morgon...

Vi, som kollektiv, har kanske lite att lära.

Och Franska bönder är nog de mest effektiva i hela Europa på att lyckas krama ur olika former av stöd och bidrag ur en annars tom centralmaktsplånbok:7peta

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman