Busschaufförer tvingas tala svenska

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article8678528.ab

Busschaufförer tvingas tala svenska
Jönköping. Svenska blir enda tillåtna språk mellan förarna när företaget Keolis tar över busstrafiken i Jönköping. Även i lunchrum förbjuds andra språk. Facket stöder regeln, men riksdagsledamoten Peter Persson (S) är kritisk.

– Det är för mig obegripligt, säger han till Sveriges Radio Jönköping.

Facket ser dock inget fel med regeln. Bussförarna bör bara prata svenska med varandra eftersom det är ett stort problem när många språk blandas, speciellt i matsalen, enligt Kommunals Thor Tärnbring.

– Kommer man från utlandet kanske man är van vid lite yvigare svängar, säger han till SR Jönköping.

På central nivå gillar inte facket policyn om att det bara ska talas svenska förarna emellan.

– Vi tar avstånd från den, säger Lenita Granlund, avtalssekreterare på Kommunal, till TT.

– Alla människor och alla medlemmar ska bemötas med respekt.

Lokalavdelningen har fått i uppdrag att undersöka vad som har hänt.

– Både vad gäller policyn och vad den fackliga företrädaren egentligen har sagt, säger Lenita Granlund.

Bara i Sverige gnäller folk om sånt här :mad: På mitt bolag måste ALLA prata engelska i personalrummet och när vi arbetar, med undantag om man pratar med en passagerare eller ett utrop i högtalarsystem på ett annat språk behövs göras. Men inte är det med i någon tidning. :mad:

På mitt företag får man välja det språk som fungerar bäst i samtalssituationen.

Jag kan väl skriva under på att de bör (kunna) prata svenska i tjänst, dvs i bussen. I lunchrummet får väl folk prata vilket språk de vill. Tror inte det är juridiskt hållbart att tvinga folk att prata ett visst språk. Men en policy kan man ha förstås.

Tycker jag är självklart.

Dom allra flesta passagerarna är väll ändå svenskar, och det kan bli lite halvdeppig stämning i lunchrummet om det sitter några, vi kallar dom utsocknes, och pratar på sitt språk. Vissa kan må dåligt om dom inte vet om det är de dom pratar om eller något annat...

På mitt jobb måste jag försöka prata Öländsk, Svenska/Kalmaritiska är mer eller mindre tabu...

Helt rätt, huvudandelen kunder lär ju prata svenska, så att personalen är kunnig i kundens språk kan bara anses som vettigt.

Det finns ju minst sagt värre problem i världen än detta, jävla i-landsproblem...

vilket språk som används i MATSALEN kan väl knappast skapa ett problem!?

"– Kommer man från utlandet kanske man är van vid lite yvigare svängar"
Vilken jädra bullshit, det är ju i andra länder det finns lite krav och regler att följa, Sverige är ju slappare än en blåvals rövhål när det kommer till ryggrad...

Vad sägs om att vara så simpel att när dom pratar med en passagerare/kund då prata med det språk som gör kommunikationen möjlig!? Svårare än så behöver det inte vara, vare sig det rör sig om svenska, arabiska eller italienska.

Jag tycker det är bra, dels för att kunderna ska kunna bli bemötta på svenska i Sverige, och dels för att minska utanförskap bland personalen. Får man prata sitt eget språk, och man har många olika kulturer, kommer det att bygga upp en vi-och-dom-känsla, och snarare dela upp personalen i olika grupper än svetsa den samman.

Jag tycker det är bra, dels för att kunderna ska kunna bli bemötta på svenska i Sverige, och dels för att minska utanförskap bland personalen. Får man prata sitt eget språk, och man har många olika kulturer, kommer det att bygga upp en vi-och-dom-känsla, och snarare dela upp personalen i olika grupper än svetsa den samman.

Varför har vi inte inte-gilla-knappen kvar för? Det är ju helt kookoo® det du skriver.

"– Alla människor och alla medlemmar ska bemötas med respekt."

Vad är det som är respektlöst med att kräva att de pratar svenska i tjänst? Snacka om att hitta problem där det inte finns några... Låter som att det börjar bli dags att lägga ned SFI också *suck*

Framförallt blir det ett jävla liv runt araber* som pratar sitt hemlands språk.

Det går tydligen inte att prata dom språken på ett sansat vis, det ska skrikas och spottas och flaxas med armarna dunkas nävar i bord, spillas ut grejor och kastas saker.....

Speciellt om det diskuteras foboll...

(*araber är alla som härstammar någonstans söder om danmark, allt enligt en polack jag känner)

Last edited:
"– Alla människor och alla medlemmar ska bemötas med respekt."

Vad är det som är respektlöst med att kräva att de pratar svenska i tjänst? Snacka om att hitta problem där det inte finns några... Låter som att det börjar bli dags att lägga ned SFI också *suck*

I tjänst i matsalen?

Varför tycker du det, har du möjlighet att utveckla din synpunkt?

Absolut.

Du vill alltså minska utanförskapen för utlänningarna genom att hindra dem från att prata sitt eget språk med landskamrater som gör att de känner sig mindre utanför? O_o

Jag tror du har stört fel att det byggs upp en vi-och-dem-känsla. Vi har säkert 30+ nationaliteter här på jobbet och det finns ingen vi-och-dem. Jag tror vi-och-dem-känslorna snarare har med inskränkta personer som flera här i tråden som inte vågar vara vän med icke-svenskar. Som vanligt är det (fattigt, både ekonomiskt och etiskt) folk som är minst världsvana som är mest kritiska till att vistas bland blandade nationaliteter.

Återinför inte-gilla-knappen nu!

Absolut.

Du vill alltså minska utanförskapen för utlänningarna genom att hindra dem från att prata sitt eget språk med landskamrater som gör att de känner sig mindre utanför? O_o

Ja, det kanske inte skulle skada om greker pratade med turkar, spanjorer med fransmän och tyskar med libaneser, istället för att folk sitter i klunger efter ursprungsland och förtalar dom andra grupperna på ett annat språk.

Absolut.

Jag tror du har stört fel att det byggs upp en vi-och-dem-känsla. Vi har säkert 30+ nationaliteter här på jobbet och det finns ingen vi-och-dem. Jag tror vi-och-dem-känslorna snarare har med inskränkta personer som flera här i tråden som inte vågar vara vän med icke-svenskar. Som vanligt är det (fattigt, både ekonomiskt och etiskt) folk som är minst världsvana som är mest kritiska till att vistas bland blandade nationaliteter.

Återinför inte-gilla-knappen nu!

Fungerar säkert alldeles utmärkt på arbetsplatser där man trots allt arbetar tillsammans, nu pratar vi busschafförer, dom träffas typ knappt på lunchen.

Personal som jobbar sida vid sida har en tydlig tendens att stå ut med varandra oavsätt nationalitet.

Vad händer med den enda, låt säga, kosovo-albanen bland ett tiotal turk-bulgarer eller viseversa tror du?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT