Buss lr släp?

transporter is the shit

volkswagen transporter,..drar 1 liter milen, rostar pålitligt, lätt 140km/h, köpte min för 30 för 3 år sen :yoparty

Skåpbil e BÄST:tummenupp

En Transporter i bra bruksskick kan du få för 25-30 papp, inga jättepengar, kostar heller inte mkt att skatta o försäkra samt drar relativt lite, typ 1 L/milen..

Det bästa om man kör längre sträckor, kör utomlands o liknande.

Beror på vad du har för dragbil och hur mycket prylar du har med dig.

Vettig dragbil + inte för mycket prylar = bil+släp

Jag kör med ett 4P-släp med aluminium-kåpa, låsbar.
Tomvikt 270kg, totalvikt 1000kg, lättrullat. Köpte nytt då släp har löjligt liten värdeminskning. Och då jag behöver inte ens besiktiga förrän efter 4 år!

80km/h + moms = 110km/h (annars somnar man), man tjänar väldigt lite tid med buss. Komfort i en bra dragbil är klart bättre än i en billig buss.

Men det viktigaste argumentet för mig är ändå att slippa allt underhåll på en billig buss! Jag avskyr att meka bil i allmänhet, och svetsa rost på en buss, nejtack.

Och mina släpkostnader är väldigt trevliga, stöldförsäkring och skatt på ca 400kr/år. Värdeminskningen är minimal. Däcken har ännu inget synbart slitage efter nästan 3 säsonger (500 mil/år). Eftersom jag har beställde med dubbfria vinterdäck (som jag kör med året runt) behöver jag inte ens byta hjul 2 ggr/år (eller förvara dem). Dessutom är släpet är stor tillgång för mig som villaägare.

Förstå mig rätt, en schysst buss är kanon. Fast då behöver ju budgeten vara rejäl....

/Stefan M

Skåpbil e BÄST:tummenupp

En Transporter i bra bruksskick kan du få för 25-30 papp, inga jättepengar, kostar heller inte mkt att skatta o försäkra samt drar relativt lite, typ 1 L/milen..

Det bästa om man kör längre sträckor, kör utomlands o liknande.

Glömde, om du ska åka väldigt långt går släpfaktorn ner lite....

/Stefan M

Last edited:
Ja, inte lätt att välja kanske.
Har åkt med släp tidigare men köpte buss förra veckan som gått 11,000 mil, ingen rost en Vito -03 för 40'

Buss
+ Lastar gärna kvällen före nu.
+ Drar ca 0,7 liter.
+ Sover gott i skåpet
+ Ser hojen hela tiden
+ Får med allt annat i skåpet, grill, verktyg, säng, kläder, mat, bensin osv.
+ Samma hastighet som en "vanlig bil"
+ Kul att köra
+ Måste inte ta hand om all skit när man kommer hem sent söndag kväll
+ Lägre att lasta in i skåpet kontra vagnen.
- Försäkring ca 3200 helår (inte så dyrt)
- Skatt ca 3500.

Allt är relativt. Allas behov är olika och du ska givetvis välja det som passar dina behov bäst. För mina behov passade släpvagn modell minimal bäst.

Bifogat

• n652574857_200676_2438.jpg
    n652574857_200676_2438.jpg
    71.8 KB · Visningar: 135
Jag har en Mercedes Sprinter-01. Toppar 170 km/h, marschar lätt 140. Farthållare och sprintshift gör att man kan koncentrera sig på att äta medan man kör. Har man tur behöver man inte röra pedalerna på flera timmar! :tummenupp

Allt är relativt. Allas behov är olika och du ska givetvis välja det som passar dina behov bäst. För mina behov passade släpvagn modell minimal bäst.
Oj, den där bilden är nostalgi. Tänk så många gånger man tutandes swischat förbi den kombinationen på väg till tisdagsträningarna :)

Din racemoppe med släp väger väl som en hygglig kantarellharv startklar.....:D

Beror på vad du har för dragbil och hur mycket prylar du har med dig.

Vettig dragbil + inte för mycket prylar = bil+släp

80km/h + moms = 110km/h (annars somnar man), man tjänar väldigt lite tid med buss. Komfort i en bra dragbil är klart bättre än i en billig buss.

Men det viktigaste argumentet för mig är ändå att slippa allt underhåll på en billig buss! Jag avskyr att meka bil i allmänhet, och svetsa rost på en buss, nejtack.

Och mina släpkostnader är väldigt trevliga, stöldförsäkring och skatt på ca 400kr/år. Värdeminskningen är minimal. Däcken har ännu inget synbart slitage efter nästan 3 säsonger (500 mil/år). Eftersom jag har beställde med dubbfria vinterdäck (som jag kör med året runt) behöver jag inte ens byta hjul 2 ggr/år (eller förvara dem). Dessutom är släpet är stor tillgång för mig som villaägare.

Förstå mig rätt, en schysst buss är kanon. Fast då behöver ju budgeten vara rejäl....

/Stefan M
Billigt is the shit. :tummenupp

Det blev ett nyrenoverat släp med kåpa från 77 (skattebefriat).

Eftersom budgeten inte är så fet (bra buss = 50K+) så tror jag att släpet kommer fungera bra så länge. Om släpet suger så har jag iaf användning för det hemma och får köpa buss istället.

Back