Buss lr släp?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag behöver nytt traspormedel och velar mellan minibuss (typ transporter) eller släp.

Jag tänker att bussen är bra eftersom det kan vara skönt att komma in under tak om vädret blir skit. Kör man långa sträckor i regn kan det vara skönt med tak över hojen och alla andra prylarna. Allt har alltid sin plats i bussen och man kan snyggt och prydligt hänga upp grejerna.

Samtidigt är det bra med kärra eftersom man kan hjälpa till lite hemma och slänga skräp och åka till tippen (lättare att få sponsring :D) . Det kan man iofs göra med en buss också men den brukar vara lite dyrare är släpen (inköp, skatt och försäkring). Hmmm, det finns ju släp med hård kåpa + tält.

Ni som har varit med ett tag, hjälp mig att välja rätt :confused:

Jag föredrar skåpbil av flera anledningar:

1. Hojen står tryggt och inlåst vart man än stannar på vägen till och från banan.
2. Vill man vara laglig går det fortare med buss.
3. Är det risigt väder är det skönt att ha en buss att gå in i.
4. En grej mindre som ska besiktigas, försäkras, skattas osv.

Jag föredrar skåpbil av flera anledningar:

2. Vill man vara laglig går det fortare med buss.

Bra, :tummenupp

Laglig fart med släp e väl 70 och bussen kan maxa 110 på samma väg :D.

Sthlm - Sivestad lr Gälleråsen turåretur ~ 40 mil.
70Km/h ~ 6h
110km/h ~ 4h
Man sparar ~ 2 h i bussen, laglig fart.

4. En grej mindre som ska besiktigas, försäkras, skattas osv.

Om det är ditt enda fordon ja. Men har du en personbil som sväljer lite last skulle jag säga att jag hellre besiktigar och försäkrar ett släp än en gammal hantverkarskåpbil om ~30K mil.

Har testat både buss och släp i sommar,letar nu buss.
Blev väldigt hoppigt på släpet om man jämför med buss,större risk att något band går av eller liknande,lättlastat oxå,bara slänga in allt som har med hojåkandet tillsammans med hojen längst in och resten lättåtkomligt vid en dörr.

Buss är lika användbar som bil och släp hemma med fast billigare om man skaffar en diesel,färre sittplatser då men har man redan 2 bilar är det inga problem att ersätta den ena med en buss.

Laglig hastighet för släp är för övrigt 80.

Henrik

Resandet är illa nog i en skåpbil som ändå går hyfsat fort. Med ett släp kommer du att tumma på hastigheten och få snordyra böter även fast du "bara följer trafikrytmen". Köp en buss.

Efter att ha kört Linköping - Malmö med släp i förra veckan skulle jag inte tveka en sekund på att köpa en skåpbil. Farthållaren på 80 km/h, ett kort stopp i Jönköping för upplockning, lunch i Värnamo och en glass i Åstorp blev totalt strax över sju timmar. Normalt kör jag den sträckan på fyra eller strax under.

Ska man ha ett vettigt släp så kostar dom lika mycket som en skåpbil.
Det är skönare att sova i en skåpbil och lättare att bygga hyllsystem och annat lullull.

Skåpbil!

Om det är ditt enda fordon ja. Men har du en personbil som sväljer lite last skulle jag säga att jag hellre besiktigar och försäkrar ett släp än en gammal hantverkarskåpbil om ~30K mil.
Sjävklart varierar det från person till person beroende på förutsättningar.

Jag hade buss men bytte till släp. Det finns flera orsaker till det bland annat.

1. Har nu tjänstebil och kör billigare med släp.
2. Åker i princip bara på Mittsverigebanan och tävlar inte så det är 10 mil enkel väg för att ta mig till banan. Tappar inte så mycket tid med släp. Bor dessutom i Norrland där det är färre poliser.
3. Hade en långsam buss, dvs 110 km/h var en pina att åka i. Låg för det mesta kring 90-100.
4. Det kostar rätt mycket att hålla igång en buss, skatt, försäkring, underhåll, värdeminskning. De är mer rostbenägna än en släpvagn och en släpvagn tappar inte speciellt mycket i värde.
5. Bussen, en diesel, drog klart mer bränsle än bil och släp. Drygt 1 lpm mot 0,71 för bil-släp.

Vad du väljer beror på vilket behov du har. Skall du tävla och köra på flera banor så är helt klart en buss att föredra. Den är mer lättlastad och eftersom hojen då står mellan axlarna så hoppar det betydligt mindre än med släp.
För att få ut maximal tidsvinst köp en buss som det går att köra 110 km/h med på ett vettigt vis. Annars faller det argumentet.

Har man inte råd att köpa sig en bekymmersfri buss är släp da shit....

Visst tar det längre tid då man bara får hålla 80km/h men vi lägger ju ändå fre-sön på ett race och mängder med tid på prepparering och lastning. Då är 2h extra körning inte så farligt.....

Släp
-Långsamt
- Svårare att inreda
+180kr i skatt
+ Ingen försäkring (stöld av släpet då det ej är tillkopplat måste dock köpas)
+ I princip underhållsfritt (om man kör tillräckligt ofta för att bromsarna inte skall kärva)

Buss
+ 110km/h
+ Lätt att inreda
+ Låsbart bagage
- Bränsleförbrukning
- Underhåll (en buss rookies har råd med ÄR sunkig)
- Skatt
- Försäkring

Jag kör själv med det största skåpsläpet som gick att köpa utan boogie. Omregistrerat till 1000kg för att få dras på B kort, detta ger en tillåten lastvikt på 100kg då släpet väger 900kg tomt men övervikt på ett oskyldigt släp kollas aldrig. Väderskyddat och rymmer 3 racehojjar eller 5 endurohojjar, tungt att dra bakom en Renault megane 1,8i pga vindfånget men du marchar 80km/h och det drar under 1L/mil.

Har kuskat runt i norrland med släp när jag tävlade med skoter och jag tröttnade rejält på det.
Nu har jag buss och något annat skulle inte funka för mig. Med allt lastat inför en tävlingshelg och med en marschfart på 120-130 drar den 0,8 l/mil. :tummenupp

Jag skulle säga husvagn med extra dörr för hojen. Alla fördelar ett släp har plus att man faktiskt kan sova bra i den.

Släp
-Långsamt
- Svårare att inreda
+180kr i skatt
+ Ingen försäkring (stöld av släpet då det ej är tillkopplat måste dock köpas)
+ I princip underhållsfritt (om man kör tillräckligt ofta för att bromsarna inte skall kärva)

Buss
+ 110km/h
+ Lätt att inreda
+ Låsbart bagage
- Bränsleförbrukning
- Underhåll (en buss rookies har råd med ÄR sunkig)
- Skatt
- Försäkring

Ja, det lutar åt släp hur mycket bekvämare det än är med en buss då det regnar. Det är mindre meck och släpet står sig i värde bättre. Om jag köper släp och bygger en låda på det, då kan jag låsa och känna mig lite sker iaf.
Får man bygga hur som helst på ett släp (nä, inte höghus)?

Last edited:
Ja, det lutar åt släp hur mycket bekvämare det än är med en buss då det regnar. Det är mindre meck och släpet står sig i värde bättre. Om jag köper släp och bygger en låda på det, då kan jag låsa och känna mig lite sker iaf.
Får man bygga hur som helst på ett släp (nä, inte höghus)?
Köp ett färdigt skåpsläp. Jag har ett Reko med lastramp, det är skitsmidigt när man ska lasta hojar å allt annat skräp.

Jag körde släp när jag körde ERF tycker det funkar bra speciellt då du fick med 5st + hojen + grejerna.

Självklart kan man ha en skåpbil med alla fördelar, men det grymt trångt om du har en för liten skåpbil

Det bästa är väl om du kan ha en husbil komb med hojtransport.

Mvh Martin i Bürstner 660 Nexxo

Back