Bult på bromsok lös

Gollie

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2023
Hoj
KTM 690, 2014
Man kan i alla fall inse att det där med bromskänsla o svikt i systemet - det är inte lätt det :)
Jag upplevde något konstigt idag när jag luftade(bara några minuter) igen.

när jag påbörjade allting och hade luftat cirka 3 gånger, så insåg jag att oljan rinner baklänges in i nippeln igen.. slangen sitter tajt över, men ändå efter att jag pumpat så rinner lite ner i flaskan medans en del kryper tillbaka, kan ”läckage” i nippeln vara orsaken till trycket - muttern är spänd nog.

jag kan inte se/känna/höra att det läcker när jag ”inte luftar”(kanske för det inte finns luft kvar? 😂).

Jag är bara intresserad av alla olika tekniker/teorier ni ger mig, jag kommer såklart låta verkstaden ta hand om det om trixen tar slut 😂
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag upplevde något konstigt idag när jag luftade(bara några minuter) igen.

när jag påbörjade allting och hade luftat cirka 3 gånger, så insåg jag att oljan rinner baklänges in i nippeln igen.. slangen sitter tajt över, men ändå efter att jag pumpat så rinner lite ner i flaskan medans en del kryper tillbaka, kan ”läckage” i nippeln vara orsaken till trycket - muttern är spänd nog.

jag kan inte se/känna/höra att det läcker när jag ”inte luftar”(kanske för det inte finns luft kvar? 😂).

Jag är bara intresserad av alla olika tekniker/teorier ni ger mig, jag kommer såklart låta verkstaden ta hand om det om trixen tar slut 😂
En öppen nippel är inte helt tät. Skruva åt medan du fortfarande ger tryck med bromshandtaget, så ingen luft kan leta sig in bakvägen.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag upplevde något konstigt idag när jag luftade(bara några minuter) igen.

när jag påbörjade allting och hade luftat cirka 3 gånger, så insåg jag att oljan rinner baklänges in i nippeln igen.. slangen sitter tajt över, men ändå efter att jag pumpat så rinner lite ner i flaskan medans en del kryper tillbaka, kan ”läckage” i nippeln vara orsaken till trycket - muttern är spänd nog.

jag kan inte se/känna/höra att det läcker när jag ”inte luftar”(kanske för det inte finns luft kvar? 😂).

Jag är bara intresserad av alla olika tekniker/teorier ni ger mig, jag kommer såklart låta verkstaden ta hand om det om trixen tar slut 😂
Förutsätter att nippeln var åtdragen???
Om den var det så är det en synvilla - svårt att förklara men jag skall försöka
Slangen är sedan sista pumpandet och sedan åtdragning fylld med vätska från nippeln och en bit ut i slangen
Då kan inte vätskan rinna utfrån nippeln utan att ersättas med luft
Luften kommer från utloppet på slangen och rör sig uppåt
För att luften skall komma upp så måste vätskan ge plats för den
Vad du ser är luften som rör sig uppåt - dvs vätskan ser ut att gå bakvägen
Men.... det gör den inte, den rinner (eller sipprar) istället intill slangens innervägg och ut i flaskan. Du ser det inte för att a) du tittar inte tillräckligt noga b) vätskan tar lite plats, luften tar mer

PS - är nippeln inte åtdragen så är det som Sniglom säger
 

Gollie

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2023
Hoj
KTM 690, 2014
En öppen nippel är inte helt tät. Skruva åt medan du fortfarande ger tryck med bromshandtaget, så ingen luft kan leta sig in bakvägen.
Ah, jag fattar. Finns det något ”rätt sätt” att lufta? Ser att många har olika tekniker.
Jag har kört med att få tryck i bromsen och i sista ”pumpen” håller jag ner bromsen och öppna nippeln och fortsätter på samma visa igen.


Förutsätter att nippeln var åtdragen???
Om den var det så är det en synvilla - svårt att förklara men jag skall försöka
Slangen är sedan sista pumpandet och sedan åtdragning fylld med vätska från nippeln och en bit ut i slangen
Då kan inte vätskan rinna utfrån nippeln utan att ersättas med luft
Luften kommer från utloppet på slangen och rör sig uppåt
För att luften skall komma upp så måste vätskan ge plats för den
Vad du ser är luften som rör sig uppåt - dvs vätskan ser ut att gå bakvägen
Men.... det gör den inte, den rinner (eller sipprar) istället intill slangens innervägg och ut i flaskan. Du ser det inte för att a) du tittar inte tillräckligt noga b) vätskan tar lite plats, luften tar mer

PS - är nippeln inte åtdragen så är det som Sniglom säger
Ah, synvillan är människans fiende 😂 hur många ”ronder” tar det innan man luftat systemet, jag förstår att det är lite olika beroende på.

Jag upplever kanske några några små luftbubblor när jag pumpar, men det är inte några överdrivet stora som man ser på vissa youtube videos.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag upplever kanske några några små luftbubblor när jag pumpar, men det är inte några överdrivet stora som man ser på vissa youtube videos.
Brukar gå snabbt att lufta - kan vara lite meckigt om nippeln sitter lite lågt på oket, dvs ligger en bubbla i oket som inte riktigt vill åka med i flödet. Du borde vara klar om du luftat som Sniglom rekommenderar - dvs pumpa upp tryck, släpp nippel lite långsamt, tryck ner pedalen, dra åt nippeln innan du släpper pedalen. Dra åt lagom - små gängor i aluminium går gärna sönder om man är vårdslös.
 

Gollie

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2023
Hoj
KTM 690, 2014
Brukar gå snabbt att lufta - kan vara lite meckigt om nippeln sitter lite lågt på oket, dvs ligger en bubbla i oket som inte riktigt vill åka med i flödet. Du borde vara klar om du luftat som Sniglom rekommenderar - dvs pumpa upp tryck, släpp nippel lite långsamt, tryck ner pedalen, dra åt nippeln innan du släpper pedalen. Dra åt lagom - små gängor i aluminium går gärna sönder om man är vårdslös.
Jag testade faktiskt att lufta en gång till nu och följde stegen som ni nämnde - ack så mycket bättre bakbromsen blev 😂

Jag öppnade nippeln lite istället och det verkar faktiskt ha gjort sitt 😊

Testade köra en ytterst liten bit nu och bromsen tar iallafall som den ska nu :) Jag håller tummar och tår att det är detsamma imorgon 😂

Återigen, tusen tack för hjälp, tips, trix och engagemang… kan inte tacka ordentligt.

Vilket häftigt community jag nyss kom in i! :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag använder en bromsluftare som kopplas till kompressorn och som suger genom luftningsnippeln.

Tycker att en bromsluftare är en bra investering, min köptes efter att jag ensam luftat bromsarna på en 65:a Mustang. Till hojarna tycker jag den funkar kanon bra och är också praktisk om man ska byta bromsolja då man bara kopplar på den på luftnippeln och suger in ny olja i systemet och fyller på i behållaren under tiden.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Jag använder en bromsluftare som kopplas till kompressorn och som suger genom luftningsnippeln.

Tycker att en bromsluftare är en bra investering, min köptes efter att jag ensam luftat bromsarna på en 65:a Mustang. Till hojarna tycker jag den funkar kanon bra och är också praktisk om man ska byta bromsolja då man bara kopplar på den på luftnippeln och suger in ny olja i systemet och fyller på i behållaren under tiden.
Håller med! Köpte en sådan för ett par år sen och första gången jag använde den så tyckte jag den var lite meckig men efter att man slutligen (jag är trög uppenbarligen) insett att handtaget ska vara intryckt hela tiden (så att den suger kontinuerligt) och inte bara stötvis så gick det oerhört smidigt. :)

När jag ändå delar hur trög jag är ibland så kan jag väl även dela att jag häromveckan, när jag luftade bromsarna på hojen, skulle gå över till bakbromsen. Sagt och gjort, jag kopplade in slangen på nippeln och startade sugen. Därefter släppte jag på nippeln och höll koll på behållaren, på styret. :oops: Det rann vätska från oket till slangen men av någon anledning som jag för mitt liv inte kunde begripa just då så sjönk det inget alls i behållaren. När jag hållit på en halv minut eller så så stängde jag av luftaren och kliade mig i skallen. Då gick det upp för mig att visst fan, det sitter ju en behållare bak också. :LOL: Jag har luftat och bytt vätska flera gånger tidigare på hojen utan problem men just denna gången hade jag hjärnsläpp. Sådant som händer och jag fick lite mer jobb än jag räknat med men det gick bra även denna gång till slut. (y)
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Håller med! Köpte en sådan för ett par år sen och första gången jag använde den så tyckte jag den var lite meckig men efter att man slutligen (jag är trög uppenbarligen) insett att handtaget ska vara intryckt hela tiden (så att den suger kontinuerligt) och inte bara stötvis så gick det oerhört smidigt. :)

När jag ändå delar hur trög jag är ibland så kan jag väl även dela att jag häromveckan, när jag luftade bromsarna på hojen, skulle gå över till bakbromsen. Sagt och gjort, jag kopplade in slangen på nippeln och startade sugen. Därefter släppte jag på nippeln och höll koll på behållaren, på styret. :oops: Det rann vätska från oket till slangen men av någon anledning som jag för mitt liv inte kunde begripa just då så sjönk det inget alls i behållaren. När jag hållit på en halv minut eller så så stängde jag av luftaren och kliade mig i skallen. Då gick det upp för mig att visst fan, det sitter ju en behållare bak också. :LOL: Jag har luftat och bytt vätska flera gånger tidigare på hojen utan problem men just denna gången hade jag hjärnsläpp. Sådant som händer och jag fick lite mer jobb än jag räknat med men det gick bra även denna gång till slut. (y)
Funderade på att skriva ett inlägg på samma tema. När man väl får koll på hur det funkar är det världens bästa pryl, men innan dess svor jag mest över den…
 

Gollie

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2023
Hoj
KTM 690, 2014
Nu när tråden ändå är i rullning så kan jag passa på att ställa en annan fråga och se om några fler tips eller trix strömmar in.

Vad jag har märkt på Kawazaki(z800 åtminståne) så är det omöjligt att lita på att den inbyggda hjulinställningsmöjligheten eftersom markörerna är rörbara både framåt och bakåt några antal mm..

Nu till frågan, vilken metod använder ni er utav - eller känner ni ger bäst resultat när ni kollar hjulinställningen(bak)?

Jag har testat:

*Trådmetoden
*Följa inbyggda hjulinställningen
*Mäta från svingarmen till själva axeln.

Jag har funderat på att köpa in en "kedjekollare", som man fäster på kedjan och ser ganska snabbt om åtminstone kedjan ligger rakt. Har dock hört och sökt lite om att denna metoden inte ska vara så pålitlig eftersom bakre kugghjul "inte sitter helt fast".

Vad föredrar ni?

Tack :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu när tråden ändå är i rullning så kan jag passa på att ställa en annan fråga och se om några fler tips eller trix strömmar in.

Vad jag har märkt på Kawazaki(z800 åtminståne) så är det omöjligt att lita på att den inbyggda hjulinställningsmöjligheten eftersom markörerna är rörbara både framåt och bakåt några antal mm..

Nu till frågan, vilken metod använder ni er utav - eller känner ni ger bäst resultat när ni kollar hjulinställningen(bak)?

Jag har testat:

*Trådmetoden
*Följa inbyggda hjulinställningen
*Mäta från svingarmen till själva axeln.

Jag har funderat på att köpa in en "kedjekollare", som man fäster på kedjan och ser ganska snabbt om åtminstone kedjan ligger rakt. Har dock hört och sökt lite om att denna metoden inte ska vara så pålitlig eftersom bakre kugghjul "inte sitter helt fast".

Vad föredrar ni?

Tack :)
Snabbast och enklast är ett verktyg av den här typen. Finns många olika men principen är densamma.

 

Gollie

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2023
Hoj
KTM 690, 2014
Tack, jag har letat efter en sådan men aldrig kommit upp med vad det heter.
Jag kan se i produktinformationen att dom anger specifika modeller, jag förmodar att den passar i stort sätt alla motorcyklar?

1709019451767.png

Tack för tipset!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Mät från svingen till fälgkanten och snurra hjulet.
En löst hållen pinne kan fungera som indikatorklocka.
 

Gollie

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2023
Hoj
KTM 690, 2014
Hej på er igen.

förmodligen sista frågan, sedan har jag nog svar på samtliga av mina intressen för denna gången 😂

jag har ett litet problem med att bakbromsen inte lättar på trycket efter bromsningen - kloss ligger emot och hjul går knappt att spinna.

På bifogad bild, vad är denna ”fjäder” eller vad det nu ska kallas för något? Vad gör den för nytta i oket?

kan se att två ”flärpar” är uppvikta typ, ska den vara så för att möjligtvis trycka tillbaka något efteråt?

IMG_0013.jpeg

edit: allting är smort i bromsok, kolven går att trycka tillbaka med handkraft fullt in. Jag kan även se efter broms att kolven drar sig tillbaka(jag förstod vad fjädern va till för efter mycket tänk). Kan det möjligtvis vara ”sneslitna” belägg? Jag ser att ovansidan av belägget tar emot lite, men inte nederkant(bromsskivan är inte skev!)

är det möjligtvis så att beläggen slipar till sig inom en kort tid, eller hinner skivan bli skev innan?😂
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Om du smort med något annat än bromsvätska på ytan där O-ringarna tätar mot kolvarna så har du säkert svullna O-ringar nu.
Då går inte kolvarna tillbaka så lätt själva.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Hej på er igen.

förmodligen sista frågan, sedan har jag nog svar på samtliga av mina intressen för denna gången 😂

jag har ett litet problem med att bakbromsen inte lättar på trycket efter bromsningen - kloss ligger emot och hjul går knappt att spinna.

På bifogad bild, vad är denna ”fjäder” eller vad det nu ska kallas för något? Vad gör den för nytta i oket?

kan se att två ”flärpar” är uppvikta typ, ska den vara så för att möjligtvis trycka tillbaka något efteråt?

View attachment 495718

edit: allting är smort i bromsok, kolven går att trycka tillbaka med handkraft fullt in. Jag kan även se efter broms att kolven drar sig tillbaka(jag förstod vad fjädern va till för efter mycket tänk). Kan det möjligtvis vara ”sneslitna” belägg? Jag ser att ovansidan av belägget tar emot lite, men inte nederkant(bromsskivan är inte skev!)

är det möjligtvis så att beläggen slipar till sig inom en kort tid, eller hinner skivan bli skev innan?😂
Blecket du håller i är till för att hålla beläggen stilla på plats, dels för att de inte ska skramla och föra oväsen, dels för att de inte ska kunna påverka kolvarnas position av rörelser när de är lösa, alltså utan blecket.
Angående kärvheten så kolla att du inte fyllt behållaren proppful ( ska vara en luftspalt emellan ) och att du har ett litet litet spel i pinnen som sitter i bromspedalen, är den stum så går kolven inte fullt tillbaka i bromscylindern.
Typ så.
 

Gollie

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2023
Hoj
KTM 690, 2014
Blecket du håller i är till för att hålla beläggen stilla på plats, dels för att de inte ska skramla och föra oväsen, dels för att de inte ska kunna påverka kolvarnas position av rörelser när de är lösa, alltså utan blecket.
Angående kärvheten så kolla att du inte fyllt behållaren proppful ( ska vara en luftspalt emellan ) och att du har ett litet litet spel i pinnen som sitter i bromspedalen, är den stum så går kolven inte fullt tillbaka i bromscylindern.
Typ så.
Tack!

Sist jag hade behållaren öppen så var den så vitt jag kommer ihåg inte fullproppad, jag får kika igen!

Jag tänkte att bläcket skulle hjälpa klossen att bli "tillbaka tryckt" imed det fanns två flärpar så var uppvikta, har jag fel? Jag upplevde iallafall att kolven gick lite längre tillbaka när jag monterade främre bläcket "innanför" flärparna.

Jag kan även se att kolven drar sig tillbaka efter inbromsning(så att det släpper på nedre delen av klossen), toppen av det främre(närmst ok) ligger emot lite - Vågar man ha det på depåstöd och låta den rulla i ettan i låg hastighet för att den ska slipa till sig, eller kommer bromsskivan bli skev desto snabbare?

Tack.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top