Buell XB9R eller en Ducati Monster

Witlock

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Norge
Hoj
Ducati Monster S2R
Hejsan.!
Jag tænkte køpa mig en hoj men vet inte vilken.
Jag har siktat in mig Buell XB9R eller en Ducati Monster.
Men vilken av mærkena/modell ger æn mæst før pengarna?

För och nakdelar mellan hojarna?

//Witlock
 
Du måste provköra!
Glöm inte att det finns ett helt gäng olika Ducati Monster med olika motorer och chassin.
 
Jag har ägt en Monster -96 och nästan ägt en Buell -02 och kan säga att Buellen blev avhängd både i toppfart och acc, dock har den en härlig motorgång med fint rupp på gasen. Drivremmar går av, lager skär och metallen oxiderar. Ska väl nämna att Buellen hade fabrikstrimkit dessutom.

Med Buellen kommer du in på HD träffar, tjejerna & småkillar kollar lika mycket på bägge.

Duccen har dessutom känsla..


( :FU you all ya haters ):tungan
 
Jag har inte provat Buell:en men det är ju lite skillnad på Monster och Monster.
Hade en 620 som jag körde på de första två åren med kortet. Trevligt chassi och bra första-cykel. I våras var jag på Italia Bike Centers prova-ducati-dagar och provade bland annat nya 695:an men även S4R:en. Kanske inte helt oväntat var skillnaden som natt och dag.
Ska du jämnföra så gör det med Monster 800 och uppåt.
 
Okay.! Tack før dom riktigt snabba svaren.
Har siktat in mig på Ducati 600/620i eller 750.
Men vilken hoj ær dyrast att æga och att bruka?
Men var kan man probkøra någon av hojarna?

Det som ær lite surt ær att jag inte har hoj kort.
Men ska ta det næsta år p.g.a dåliga tider før uppkørning/uppskrivning.

//Witlock

Jag har ägt en Monster -96 och nästan ägt en Buell -02 och kan säga att Buellen blev avhängd både i toppfart och acc, dock har den en härlig motorgång med fint rupp på gasen. Drivremmar går av, lager skär och metallen oxiderar. Ska väl nämna att Buellen hade fabrikstrimkit dessutom.

Med Buellen kommer du in på HD träffar, tjejerna & småkillar kollar lika mycket på bägge.

Duccen har dessutom känsla..


( :FU you all ya haters ):tungan


Svar: Låter inte så vættigt att lægga 60-70k på en hoj som man får rep då & då. Men vad ær nakdelen med Duccen?

//Witlock
 
Last edited:
Buell är ju riktigt billiga, som du skriver, 60.000,- för en -02/03

Varför då kan man undra:rolleyes:

Finns inga kända problem eller nackdelar med Monster. Överhuvudet taget.
 
Fördel med Duccen: Ducatiklubben
Nackdel: De vill få dig att dricka grappa (som är en sämre variant av finkel...)

Kan bara instämma i båda påståendena.
Monster är bra då du kan börja med en liten billig och sedan byta upp dig när du vill ha mer effekt, eller byta till anna Duccemodell om du t.ex. fastnar för bankörning på allvar.
Och ja, ducceklubben är toppen. Sveriges snabbaste fettishistförening :hojsmilie
 
Som sagts tidigare; provkör så att du får ett hum om vad DU tycker.

Vad gäller ev. problem på olika årsmodeller på Buell råder jag dig att läsa/skriva i denna tråd: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=118844 istället för att lyssna på italien-skadat folk, som i frustration över att de får tonvis med skit från den japsägande majoriteten, måste klaga över en annan (ännu mindre mainstream) hoj.

Flame on motherfuckers! :D
 
hahahahaha okay.!
Får væl sikta in mig på en Ducce 620i och sen nær man børjar bli varm i stællet så får man byta upp sig i større kubik.

Men kollade lite på blocket annonser:
http://www.blocket.se/vi/12637057.htm?ca=23_11_s

http://www.blocket.se/vi/12583127.htm?ca=23_11_s

Ær det mer æn jag som tycker att det værkar vara lite konstigt.
Mailade han men han svarade på engelska/svenska och sen så har hojarna gått minder æn 200mil. Æven 02:an!

Så vad tycker ni import eller ej.

Och vilken årsmod ska man hålla sig till just på 620i?
Jag kan tænka mig lægga 30-60k.

Och hur ær det att importera sjælv?
Vad gæller før regler och vad ska man tænka på?

//Witlock
 
Tilläggas bör väl, innan nå'n ducatist blir helt till sig i trosorna, är att jag själv sneglade på en Monster innan jag köpte bullen. Tycker Monster är en klart ball hoj också. Men eftersom jag kör italienskt på fyra hjul kändes det som att utmana ödet i överkant att äga TVÅ fordon från samma land (med rykte om tveksam kvalitet). :D
 
Last edited:
Som sagts tidigare; provkör så att du får ett hum om vad DU tycker.

Vad gäller ev. problem på olika årsmodeller på Buell råder jag dig att läsa/skriva i denna tråd: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=118844 istället för att lyssna på italien-skadat folk, som i frustration över att de får tonvis med skit från den japsägande majoriteten, måste klaga över en annan (ännu mindre mainstream) hoj.

Flame on motherfuckers! :D



Svar: Klart folk som ær frælsta i Italjenska hojar m.m snackar ju mycket gott om mærket. Næ får væl ta en tur till sverige och klæmma och kænna. Men klart lite info om barndoms fel m.m ær ju inget man kan mærka nær man provar den m.m.

Tack før lænken, jag postar in ett inlægg och så får jag se vad grabbarna sæger. Men får væl samma svar som folken postar om ducce hær. Skulle jag tro.

Har ægt en italjensk bil och den gick direkt efter 1 månads ægade ut på blocket. Så någon italjensk kvalite ær jag van vid. men hur det ær med hojarna m.m vet jag inte. Vill ju ha en hoj som man inte mekkar med hela sommaren. Vill tanka och køra.


//Witlock
 
Tilläggas bör väl, innan nå'n ducatist blir helt till sig i trosorna, är att jag själv sneglade på en Monster innan jag köpte bullen. Tycker Monster är en klart ball hoj också. Men eftersom jag kör italienskt på fyra hjul kändes det som att utmana ödet i överkant att äga TVÅ fordon från samma land (med rykte om tveksam kvalitet). :D


Snarare utmanade du ödet deluxe genom att äga en Alfa och en Buell:D

Har ngn motortidning INTE lyckats köra av 5000,- remmen vid provkörning?
 
620:n är en underbart rolig hoj som är lättkörd och med bra egenskaper.
Har kört Buell, fast 12:an, och den är lättstyrd och snabb att manövrera i stan. Dock blir den väldigt nervös när man tar ut den på små krokiga vägar och pressar den lite i något högre hastigheter. Den känns vinglig och man får ofta justera spåret inne i svängarna.
Det beror på den korta hjulbasen och den branta gaffelvinkeln.
Bromsarna imponerar inte heller.

Monstret har man lyckats med eftersom den både är lättstyrd och dessutom stabil vid ordentlig kurvtagning i högre hastigheter (140+).
Undvik 600 cc dock. Den har några nackdelar som inte alls finns på de nyare Monstren.
 
Snarare utmanade du ödet deluxe genom att äga en Alfa och en Buell:D

Har ngn motortidning INTE lyckats köra av 5000,- remmen vid provkörning?

Kör inte Alfa, det är alldeles för dyrt. Eftersom jag vill ha diesel måste jag isåfall välja 159:an och den går på minst 300 papp. Kör en liten Fiat istället. Bra(?) och billligt. :tummenupp
 
Tack før svaren alla. Har fått lite mer køtt på benet.

Jag gør føljande: Ængnar en dag till att åker och provkør diverse mærke modeller och sen får jag singla slant och vad det blir. Men jag tror att slanten ligger mer på ducce. Men klart allt kan ju ændra sig, om man hittar den rætte :) .


//Witlock
 
Jag har kört både Buell XB9 och Monster av diverse format. Säga vad man vill om italiensk kvalitet, men jänkarna är fan strået sämre. Registret i en Buell är tokkort men aggresivt, kylfläkten tjuter som en vinkelslip ( o den går igång rätt ofta ). Monster känns trevlgiare på alla sätt och vis...
 
Jag skulle välja Monster alla dar i veckan: snygga och enormt roliga att köra. Men som många har påpekat så finns det bättre och sämre varianter beroende på vilken motor det gäller.

Tidiga 600 ska du INTE köpa...en riktigt klen surhink till motor, bland det sämsta Ducati satt ihop. 620i är en annan historia även om jag personligen tycker den lite saknar kraft och temperament för att matcha resten av hojen. 620i och 750 är fö likvärdiga.

Mest bang for the buck får du med 800/900. Eller varför inte en 1000? :tummenupp

Buell...tjaa, en del attityd kanske men egentligen helt obegripliga motorcyklar för mig: man sitter som en påse ankskit, fula som stryk, nervösa & klena motorer....nepp inget att lägga pengarna på.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top