Buell XB9R eller en Ducati Monster

Nu är jag ingen Ducatimek, men jag skulle köpa originalfilter. Ang oljor så hävdar många lite mer teknikintresserade ducatister att Q8:as racingolja SBK 15W-50 är den bästa till just Ducatis ventilsläpor. Det är nämligen det mest kritiska delen för smörjningar i det flesta moderna Duccar. Denna olja är lätt att få tag på och finns tom att handla på macken.http://www.rollersdack.se/view.asp?a=1192

Köp gärna 20 litersdunk så spar du pengar om du ska ha kvar hojen en tid.

Sedan är det mer i en service än olja och filter. Ventiljust tex. Att ställa ventilerna på en Ducati är ngt man kan läsra sig själv om man är intresserad och lite teknisk. Annars får man lämna bort det. Börja med att skaffa mekhandboken så ser du ju vad det är som ska göras utöver olja och filter, samt vilka intervaller som gäller för olika serviceåtgärder.

/J

Mvh
Jörgen

Svar: Tack før svaret. Då blir det att åka och handla lite olja/Oljefilter.
Kommer att göra servicar m.m hos en ducati verkstad för stämplar m.m.

Fick ett litet problem när jag var ute och skulle starta upp den idag.
Startade upp den var inga problem men när jag tog ut nyckelen så stod höger blickers och blinkade och båda Varv/Hastighets mätarna nålarna stod och gick upp ner mellan blinkandet.

Kan det vara att batteriet har låg ström eller något el fel.
När man sätter på täningen ska inte båda mätarna gå upp till max och sen ner igen?

//Witlock

Svar: Tack før svaret. Då blir det att åka och handla lite olja/Oljefilter.
Kommer att göra servicar m.m hos en ducati verkstad för stämplar m.m.

Fick ett litet problem när jag var ute och skulle starta upp den idag.
Startade upp den var inga problem men när jag tog ut nyckelen så stod höger blickers och blinkade och båda Varv/Hastighets mätarna nålarna stod och gick upp ner mellan blinkandet.

Kan det vara att batteriet har låg ström eller något el fel.
När man sätter på täningen ska inte båda mätarna gå upp till max och sen ner igen?

//Witlock
Det där låter som ngn felkod, men italienska datoriserade elsystem är inte riktigt min påse ska jag erkänna. Skaffa som sagt mekhandboken eller vänta tills ngn annan som kan just din modell svarar. Fick du inte med ngn dokumentation med hojen? Felkoder och sånt där ska ju stå tom i instruktionsboken.

Hoppas du får bättre svar från ngn som kan Ducce bättre än jag.

Mvh
J

Last edited:

//Witlock

Ja, när du sätter på tändningen så ska nålarna till hastighetsmätaren och varvräknaren svepa upp och sedan ner igen, en gång.
När du stänger av tändningen så ska allt slockna utom den gula blinkande lampan som visar att immobilisern är aktiv. Denna lampa slutar dock att blinka efter 24 h för att inte tära på batteriet.
Om något annat lyser efter att du stängt tändningen så är det något som är fel.

Jörgen: Beroende på vilken motor det är, så kan ett monster ha antingen våt- eller torr-koppling.

Satt batteriet på laddning under natten, och gick ut nu precis och skruvade på batteriet. Nu fungerar allt som det ska igen. Tråkigt att felet gick bort sådär. Och om det var ett jord fel, så kan ju inte det själv jorda sig igen och fungera eller?

- Kan det vara så att jag sprayade på 6-66 som gjorde ett el fel.
- Kan det vara att batteriet var för svagt.
- Kan det vara att jag raderade fel koden genom att koppla bort batteriet?

//Witlock

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...