Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

tx 750

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
Linköping
Hoj
Buell XB9R
Nojjig!

Hej alla glada bulle ägare, har läst i många utländska forum att man ska byta till fjädrad remspännare annars går utgående lager.Vissa påstår att man bör göra det redan som ny och har man kört ca 1000 mil kan det vara försent.
Dessutom ska man byta oljepumpsdrev genast!
Är det någon som har några erfarenheter angående det, eller är det bara trams,själv blev jag väldigt nojjig,törs knappt köra pärlan.:confused:
 

Källe1

Ambivalent? Well, yes and no.
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Kolbäck
Hoj
08 Buell 1125R
Drar frågan här, då jag fått bra svar innan..


Batteriet på min Bulle verkar helt slut, laddade upp det pga att det var helt slut, sen kom jag ungefär 10 mil o ca 2 timmars körande. Vet inte om det bara är ett fuckat batteri eller om något annat är fel, men tänkte byta batteriet iaf.
Nu är det så att jag måste byta bakdäcket också, o det kostar ju sina pengar + en tandläkarräkning på ca 3500 innan idag (jo jag vet, det går bra nu:mad:)
Så därför en liten undran, om jag nu vill snåla, för ett originalbatteri för 1900 smakar inte bra just nu, var köper jag ett icke original?

Snälla inga svar om att leta i tidigare inlägg i tråden, eller att det bara är att dra ut o leta, eller att endast original är bra nog..
Behöver helt enkelt ett nytt batteri o cashen börjar tryta..
Tacksam för svar...

Du har PM. Jag kanske kan hjälpa.
 

Whintorpe

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XB9SX , V-Max
Starthjälp!

Hej alla Buell ägare,

Skulle behöva lite tips. Min XB9:a vägrar starta.
Sist den startade, började den hosta och hacka.
Gick ner på en cylinder, sen la den av helt.
Startmotorn drar runt men den vägrar starta.
Luktar bensin när man har försökt starta den.
Lämnade in batteriet för test, de påstod att
batteriet var rökt (klarade inte belastningtest).
Så jag köpte ett nytt för 1400:- , inte hjälpte det! :va
Kanske ska tillägga att den stått en längre tid.

Någon som ge tips var jag ska börja felsöka?

Bifogar bild på "liket"

/Whintorpe
 

Bifogat

  • P1010067x.jpg
    P1010067x.jpg
    231.2 KB · Visningar: 162

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Jag skulle börja med att kolla gnista tändkablar stift m,m ..

Har den gått bra i övrigt och hur länge har den stått?
 

Whintorpe

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XB9SX , V-Max
Den har väl stått sen september förra året. Har startat den ett par gånger under den tiden men den har inte gått några längre stunder..samma soppa i tanken.
Men den har startat utan problem då.
Ska kolla om det är gnista, imorrn.
 
Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Den har väl stått sen september förra året. Har startat den ett par gånger under den tiden men den har inte gått några längre stunder..samma soppa i tanken.
Men den har startat utan problem då.
Ska kolla om det är gnista, imorrn.

Där är nog boven i dramat... Buellerna, samt övriga Harleys, mår inte bra av att småstartas så där, tändstiften sotar igen illa kvickt tyvärr... Helst ska hojen stå helt orörd under "viloperioden" alternativt varmköras ORDENTLIGT.

Det positiva är väl att du troligen bara behöver byta tändstift :tummenupp

MVH
Björn
 

Whintorpe

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XB9SX , V-Max
Tändstift!!!

Hej,

Nu är man på bra humör igen.
Tack för tipsen Mr.Buell och Kenny :tummenupp
Helt riktigt, nya stift och Bullen startade!
Det främre stiftet är ju inga problem att komma åt.
Men det bakre sitter djävulskt illa.... tills man får fram
rätt verktyg, då går det som en dans. Sen hjälper det en del om man har små händer!!
Tycker att det är ett konstigt fel det här med stiften..är
det rent HD rellaterat eller??

Stiften ser något sura ut (se bild).
Hittade en hel uppsats skriven på ljuddämparen (se bild,fick inte med hela).
Amerikanerna är duktiga på att friskriva sig..annars är det någon som stämmer skjortan av dem.

Än en gång, TACK!

Mvh,
Whintorpe
 

Bifogat

  • stift1.jpg
    stift1.jpg
    210.7 KB · Visningar: 107
  • ljuddamptext1.jpg
    ljuddamptext1.jpg
    209.8 KB · Visningar: 140

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Hej,
Tycker att det är ett konstigt fel det här med stiften..är
det rent HD rellaterat eller??

Amerikanerna är duktiga på att friskriva sig..annars är det någon som stämmer skjortan av dem.

Än en gång, TACK!

Mvh,
Whintorpe

Inte specifikt HD-relaterat, alla motorer är mer eller mindre känsliga för varmkörningsperioden då motorn på ett eller annat sätt måste kompensera med fetare blandning. Luftkylda motorer kommer snabbare upp i arbetstemperatur så de måste vara lite snabbare på att gå ifrån den fetare blandningen till en mer korrekt blandning. H-D's med insprutning tycker jag har blivit mycket mindre känsliga genom åren.
Men Buellens insprutning är fortfarande av ganska rå och elementär typ och de har en del att lära fortfarande... Fast till -08 så finns det tydligen en funktion i insprutet som kan känna samt "rensa" stiften, sen om det funkar i praktiken eller ej har jag ingen aning om... Men det låter ju tjusigt iaf :gnissla

Apropå amerikanska friskrivningar så kommer jag att tänka på ett TopGear avsnitt där de provar nya Dodge Viper. Vid dörrposten sitter där en ordentlig friskrivning där man både i bild och text strängeligen uppmanas att spänna fast sina barn i baksäte med bilbälte annars var det det sedvanliga "may cuase serious injury or death"... Alla som vet hur en Viper ser ut tycker nog att friskrivningarna spårat ur en aningens kanske..... :rolleyes:

MVH
Björn
 

nihas

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Oxelösund
Hoj
Buell xb9s 2003
byta ljduddämpare?

:D hej tänkte byta ut buells orginal trim burk mot orginalet inför en uppkörning för att inte irritera med för fläskigt ljud.. det sitter kn filter och race ecm i. kan jag bara byta till orginaldämparen och köra på eller bör jag byta ecm också? har läst om nåt att nollltälla en tps...? eller något liknande.. tacksam för svar


/niklas
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
:D hej tänkte byta ut buells orginal trim burk mot orginalet inför en uppkörning för att inte irritera med för fläskigt ljud.. det sitter kn filter och race ecm i. kan jag bara byta till orginaldämparen och köra på eller bör jag byta ecm också? har läst om nåt att nollltälla en tps...? eller något liknande.. tacksam för svar


/niklas

För info: TPS=Throttle Position Sensor. Du har alltså i princip en pott som i små men dock digitala steg "läser av" hur mycket du vrider på gasreglaget, och ett program som anpassar insprutningen därefter.

Nån som har praktisk erfarenhet av det får gärna kommentera, men jag tror att du bör kunna skippa TPS-reset om det bara gäller ett enstaka tillfälle som besiktning eller uppkörning, i och med att du bara byter avgasrör, och inte ECM, men just iom att det gäller en uppkörning skulle jag ändå rekommendera dig att göra bytet till originalburk några dagar i förväg så du a) lär känna hojens eventuella "nya" egenskaper (det kan exempelvis hända att maskinen uppför sig lite sämre på låga varv om avgasventilen i originalburken spökar - med race-ECM har den ju ingen styrning) och b) har tid att få till en TPS-reset om det mot förmodan skulle bli problem efter bytet.
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
:D hej tänkte byta ut buells orginal trim burk mot orginalet inför en uppkörning för att inte irritera med för fläskigt ljud.. det sitter kn filter och race ecm i. kan jag bara byta till orginaldämparen och köra på eller bör jag byta ecm också? har läst om nåt att nollltälla en tps...? eller något liknande.. tacksam för svar


/niklas

Det beror på hur länge du tänkt köra med orginaldämparen... Den kan ev. gå lite lustigt när avgassidan blir mer igentäppt medans insuget flödar mer än orginal, men jag tror inte XB9:an är riktigt lika känslig som XB12:an som har en avgasventil. Om jag vore du skulle jag prova, det absolut värsta som kan hända är att stiften surar ner sig...

Att byta ecm innebär att man, som du säger, måste nolla TPS'n. Det man gör då är att man via dator säger till den nya ecm'n vart noll-läget på gasspjället är, annars blir datorn förvirrad och hojen kan gå precis hur konstigt som helst!
Den kan ge extra gas trots att man inte gasar själv, den kan slå av på gasen helt när man håller jämn gas etc...

Jag har provat att byta ecm'er fram och tillbaks på en och samma hoj, utan att röra gasspjället överhuvudtaget. Min tanke var den att gasläget borde bli sparat i ecm'n och om man då inte rört spjället så borde det lira. Så bra var det inte, iaf inte när jag provade...
Men jag vet också att man, om man har tur, kan hamna riktigt nära ibland, så att hojen "bara" spottar och hostar litegrann.... Men det är ju en ren chansning...

Så har man inte tillgång till en auktoriserad verkstad med Digital Technician-dator eller har laddat ned ECM-spy och fixat en kabel så skulle jag bara montera orginal ljuddämpare och köra på!

MVH
Björn
 

nihas

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Oxelösund
Hoj
Buell xb9s 2003
Jag har provat att byta ecm'er fram och tillbaks på en och samma hoj, utan att röra gasspjället överhuvudtaget. Min tanke var den att gasläget borde bli sparat i ecm'n och om man då inte rört spjället så borde det lira. Så bra var det inte, iaf inte när jag provade...
Men jag vet också att man, om man har tur, kan hamna riktigt nära ibland, så att hojen "bara" spottar och hostar litegrann.... Men det är ju en ren chansning...

Så har man inte tillgång till en auktoriserad verkstad med Digital Technician-dator eller har laddat ned ECM-spy och fixat en kabel så skulle jag bara montera orginal ljuddämpare och köra på!

MVH
Björn

OKEJ.. jo för jag trodde också jag bara kunde byta, sätta in orginal ecm lådan och på med orginal ljuddämparen och bara köra för trodde inställniningarna låg låsta i ecm'en. men vad jag förstår är tps'en något som måste ställas in varje gång ecm kopplas ur och in igen? hur blir det då när batteriet i hojen kopplas ur? blir tpsen fel då? eheh ? okej, för att reda ut och få mig att förstå en gång för alla, tps är det en inställning i ecm? eller är det en komponent utanför ecm som ska vara synkad med den och som alltid ska ställas in till vilken ecm man har? det borde betyda att min tps ar synkad till race ecmen vilket i sin tur betyder att om ajg sätter in orginal ecm så kommer det inte matcha... sen när jag trycker dit race ecm igen så behöver jag INTE GÖRA nåt för då är tps inställd efter race ? och hojen ska gå som den gjorde ?

jag blir lite konfunderad då ajg tänkt, byta ljddämparen och möjligtvis sätta dit orginal ecm lådan så den inte går för saftigt och ryker har sig.

Ska som sagt bara köra en uppkörning med hojen och vill itne den ska låta så mycket.. och vill absolut inte sabba mina inställnigar jag har nu för den går väldigt fint som den gör..

/niklas

För info: TPS=Throttle Position Sensor. Du har alltså i princip en pott som i små men dock digitala steg "läser av" hur mycket du vrider på gasreglaget, och ett program som anpassar insprutningen därefter.....

.

tack för din svar! tror jag ska testa o sätta dit endast ljddämparen till o börja med för o se hur det blir!:tummenupp
 
Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
hur blir det då när batteriet i hojen kopplas ur? blir tpsen fel då? eheh ? okej, för att reda ut och få mig att förstå en gång för alla, tps är det en inställning i ecm? eller är det en komponent utanför ecm som ska vara synkad med den och som alltid ska ställas in till vilken ecm man har? det borde betyda att min tps ar synkad till race ecmen vilket i sin tur betyder att om ajg sätter in orginal ecm så kommer det inte matcha... sen när jag trycker dit race ecm igen så behöver jag INTE GÖRA nåt för då är tps inställd efter race ? och hojen ska gå som den gjorde ?

jag blir lite konfunderad då ajg tänkt, byta ljddämparen och möjligtvis sätta dit orginal ecm lådan så den inte går för saftigt och ryker har sig.

Själva tps'n är en givare som sitter på gasspjället, Throttle Position Sensor. Det är helt enkelt en potentiometer som mäter hur mycket du gasar. ECM'n är styrenheten för insprutningen, Electronic Control Module.

När man gör en reset av TPS'n så skruvar man ut tomgångsjusteringen så att man vet att gasspjället är HELT stängt. När det är gjort så, via dator, säger man till ECM'n att här är noll-läget, då vet den hur gasspjället står och kan göra alla beräkningar korrekt.

Så nollningen sparas i ECM'n och ligger kvar där även om man kopplar bort batteriet. Teoretiskt tycker jag även att noll-läget borde ligga kvar även om man då kopplar bort ECM'n från hojen, förutsatt att man naturligtvis INTE ändrar tomgångsskruven! Men jag testade det som sagt på min hoj, och då gick den inte alls lika bra... Dock var det mest att den nös lite då och då, det kan bli mycket värre om spjället varit justerat emellan.

Varför det inte funkade för mig att bara byta ECM'er har jag ingen aning om faktiskt, men så blev det iaf :)

MVH
Björn
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Själva tps'n är en givare som sitter på gasspjället, Throttle Position Sensor. Det är helt enkelt en potentiometer som mäter hur mycket du gasar. ECM'n är styrenheten för insprutningen, Electronic Control Module.

När man gör en reset av TPS'n så skruvar man ut tomgångsjusteringen så att man vet att gasspjället är HELT stängt. När det är gjort så, via dator, säger man till ECM'n att här är noll-läget, då vet den hur gasspjället står och kan göra alla beräkningar korrekt.

Så nollningen sparas i ECM'n och ligger kvar där även om man kopplar bort batteriet. Teoretiskt tycker jag även att noll-läget borde ligga kvar även om man då kopplar bort ECM'n från hojen, förutsatt att man naturligtvis INTE ändrar tomgångsskruven! Men jag testade det som sagt på min hoj, och då gick den inte alls lika bra... Dock var det mest att den nös lite då och då, det kan bli mycket värre om spjället varit justerat emellan.

Varför det inte funkade för mig att bara byta ECM'er har jag ingen aning om faktiskt, men så blev det iaf :)

MVH
Björn

Det här låter lite intressant.
Kollade du med programvara att TPS-inställningarna inte blivit sparade, eller var det bara att den "nös"? En liten teori skulle ju kunna vara att den sparar TPS-inställningen men inte bränsleblandningstabellen (de rekommenderar ju att man ska köra en cykel på >3000 varv några minuter efter att ha bråkat med TPS:en eller haft ur batteriet), så att det skulle lösa sig av sig självt bara du kört cykeln varm och låtit tabellen uppdateras med färska värden?
 

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Det här låter lite intressant.
Kollade du med programvara att TPS-inställningarna inte blivit sparade, eller var det bara att den "nös"? En liten teori skulle ju kunna vara att den sparar TPS-inställningen men inte bränsleblandningstabellen (de rekommenderar ju att man ska köra en cykel på >3000 varv några minuter efter att ha bråkat med TPS:en eller haft ur batteriet), så att det skulle lösa sig av sig självt bara du kört cykeln varm och låtit tabellen uppdateras med färska värden?

Jag har faktiskt själv funderat i dem banorna men jag är inte helt övertygad eftersom dem gångera som jag nollat AFV-värdet så har hojarna inte blivit riktigt så benägna att nysa som min hoj blev. Men det är ju ändå en bra teori, nån med ECM spy kanske vill ut och leka lite i garaget? :)

Jag kommer inte ihåg vad det var jag höll på med min hoj när jag bytte ecm'er fram och tillbaks, men huvudsyftet var iaf inte att forska kring TPS nollningen. Man var ju lite bortskämd på förra jobbet där man alltid hade datorn till hands, var ju 1 minuts arbete att nolla TPS'n och vara helt hundra på inställningen!
Så alla parametrar kring AFV'n och trottel-läget var inget som jag kollade då, skulle faktiskt vara kul att veta! Synd att man inte har nån dator att leka med bara, och ingen hoj heller för den delen.... :huvet :gnissla :D

MVH
Björn
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Jag har faktiskt själv funderat i dem banorna men jag är inte helt övertygad eftersom dem gångera som jag nollat AFV-värdet så har hojarna inte blivit riktigt så benägna att nysa som min hoj blev. Men det är ju ändå en bra teori, nån med ECM spy kanske vill ut och leka lite i garaget? :)

Jag kommer inte ihåg vad det var jag höll på med min hoj när jag bytte ecm'er fram och tillbaks, men huvudsyftet var iaf inte att forska kring TPS nollningen. Man var ju lite bortskämd på förra jobbet där man alltid hade datorn till hands, var ju 1 minuts arbete att nolla TPS'n och vara helt hundra på inställningen!
Så alla parametrar kring AFV'n och trottel-läget var inget som jag kollade då, skulle faktiskt vara kul att veta! Synd att man inte har nån dator att leka med bara, och ingen hoj heller för den delen.... :huvet :gnissla :D

MVH
Björn

Håller på att bygga ut huset på fritiden, så just nu blir det inte mycket mekande för min del heller, men dator/ECMSpy blir ju oavsett ett måste att ha nu när garantin går ut i höst, och en livsfilosofi jag har är att man ju lika gärna kan kunna allt om det man pysslar med när man ändå håller på. :D
 

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Bergshamra
Hoj
Buell
Har en fråga gällande ECM och tomt batteri som jag brottades med efter vinterförvaringen.

Efter många turer med uppladdning samt lite fix och trix med batteriet så fick jag liv i det igen men hojen har stått strömlös under rätt lång period men det jag undrar över är hur eller om det påverkar inställningarna? (Buells s.k luft & buller kit)

Bullen startar/går hur fint som helst men det känns som att den saknar effekt.
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Har en fråga gällande ECM och tomt batteri som jag brottades med efter vinterförvaringen.

Efter många turer med uppladdning samt lite fix och trix med batteriet så fick jag liv i det igen men hojen har stått strömlös under rätt lång period men det jag undrar över är hur eller om det påverkar inställningarna? (Buells s.k luft & buller kit)

Bullen startar/går hur fint som helst men det känns som att den saknar effekt.

Har inte fakta själv, men jag tar ur batteriet inför vintern eftersom jag har kallgarage. Jag tyckte den spottade lite fram till första tankningen (2 rejäla turer; kan kanske vara dåligt blandad bränslestabilisator?), men nu tycker jag den är finfin. Jag förväntar mig inte att kunna dra rettor vid rödljusen ändå. :D
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Har inte fakta själv, men jag tar ur batteriet inför vintern eftersom jag har kallgarage. Jag tyckte den spottade lite fram till första tankningen (2 rejäla turer; kan kanske vara dåligt blandad bränslestabilisator?), men nu tycker jag den är finfin. Jag förväntar mig inte att kunna dra rettor vid rödljusen ändå. :D

behöver inte dra de vid rö-ljusen.....det är ba ta de i kurvorna!!:tummenupp
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top