Buell-tråden

  • Thread starter Dark_Messenger
  • Start date

nihas

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Oxelösund
Hoj
Buell xb9s 2003
Det som kan hända är väl att hojen kan gå lite magert när man öppnar upp på både insug- och avgassidan utan att justera insprutningen därefter.

Ett alternativ är att ladda ner programvaran ECMSpy och köpa en kabel (se tidigare i tråden) för att programmera om din befintlige ECM. Som jag skrev här ovanför så är det gjort på min hoj och det blev jävligt bra.

Nu ska jag inte ta åt mig nå'n som helst cred för detta, utan det var grabbarna på Robban's Speedshop som mappade sprutet och körde hojen i bromsbänk. Läs: Jag vet inte hur man använder ECMSpy till sin fulla potential.

Dock kör jag ju med 1 400 cc kit utöver luft/buller, så det kanske var därför min TFI-box inte räckte till.

Ett annat alternativ är att du köper min TFI-box och kopplar in. Just nu ligger den i baksätet på min bil utan att göra nytta. :D

hej!

okej..då undrar jag lite ..så en TFI-box är alltå ett ecm substitut? man kan köra med orginal ecm men använda en tfi box istället för gå runt ecmen och ändra insprutningen genom den istället för mixter med ecmen? kanske lättare att montera också?. du säger det kanske inte var tillräcklgit för din 1400cc men då bordet det ju väl vara tillräckligt för en xb9 på 984cc. och föressten är tfi-boxen fixerad vid sina inställnigar elelr går den också att justrera och leka med, jag menar så jag inte får en tfi inställd för din hoj och alldeles för fet blandning då du faktiskt kör med ett x hundratal större cylindervolym?

för hur mycket kränger du din skräpandes tfi-box för då? :pannkyss

/niklas
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
hej!

okej..då undrar jag lite ..så en TFI-box är alltå ett ecm substitut? man kan köra med orginal ecm men använda en tfi box istället för gå runt ecmen och ändra insprutningen genom den istället för mixter med ecmen? kanske lättare att montera också?. du säger det kanske inte var tillräcklgit för din 1400cc men då bordet det ju väl vara tillräckligt för en xb9 på 984cc. och föressten är tfi-boxen fixerad vid sina inställnigar elelr går den också att justrera och leka med, jag menar så jag inte får en tfi inställd för din hoj och alldeles för fet blandning då du faktiskt kör med ett x hundratal större cylindervolym?

för hur mycket kränger du din skräpandes tfi-box för då? :pannkyss

/niklas

TFI-boxen kopplar du in tillsammans med original ECM:n. Enkelt sagt så går TFI:n in och förstärker signalerna från original-ECM:n, som med vilken chiptrimning som helst på moderna bilar.

Det är ju inte den mest sofistikerade metoden att modda insprutningen på, men å andra sidan är den ju ganska enkel att hantera och billig i inköp. Det finns 4 små potar att justera på; låg- mellan- och högvarvsregister samt accpump (om jag inte fattat det hela helt fel).

Den är hyfsat enkel att koppla in; pluskabel, jordkabel och två kontaktstycken som ska sitta på spridarna, se'n sätts original "spridarkablar" i dessa kontaktstycken.

Du kan läsa mer här, här och här

Har för mig att jag betalade strax över 2 000 spänn för boxen, kan släppa den för en tusenlapp. Den har suttit monterad se'n juni förra året fram till för nå'n vecka se'n. Manual och installationsanvisningar finns kvar.
 

nihas

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Oxelösund
Hoj
Buell xb9s 2003
TFI-boxen kopplar du in tillsammans med original ECM:n. Enkelt sagt så går TFI:n in och förstärker signalerna från original-ECM:n, som med vilken chiptrimning som helst på moderna bilar.

Det är ju inte den mest sofistikerade metoden att modda insprutningen på, men å andra sidan är den ju ganska enkel att hantera och billig i inköp. Det finns 4 små potar att justera på; låg- mellan- och högvarvsregister samt accpump (om jag inte fattat det hela helt fel).

Den är hyfsat enkel att koppla in; pluskabel, jordkabel och två kontaktstycken som ska sitta på spridarna, se'n sätts original "spridarkablar" i dessa kontaktstycken.

Du kan läsa mer här, här och här

Har för mig att jag betalade strax över 2 000 spänn för boxen, kan släppa den för en tusenlapp. Den har suttit monterad se'n juni förra året fram till för nå'n vecka se'n. Manual och installationsanvisningar finns kvar.

hej igen!

snackade precis med robbans speed shop i etuna.. han tyckte jag skulle köpa din gamla tfi box (inte köpa en ny ecm) men han tvekade på att jag själv skulle kunna fixa rätt inställningar utan bänk osv. han trodde det skulle ryka på rätt bra där bak med en insprutning inställd till din 1400cc. vi pratade lite om priser och det skulle nog hamna på ca 2500 kr om dom ska ställa in den bra åt mig, så då är jag uppe i 3500kr med tfiboxen. jag vet inte riktigt om det är värt det med tanke på den går rätt fint som den gör. det enda som talar emot är att jag inte vill den ska gå för snålt... måste suga lite på karamellen. men jag vet den ligger där i baksätet på din bil! tack så hemskt mykt för hjälpen!

/niklas


ps. var nyss ute och kollade, sitter ju en race ecm på hojen redan! för hittade orginalet bland alla delar jag fick med. har ju inte gått igenom allt sen jag köpte hojen. och förra ägaren sa bara att det var bytt burk och luftfilter så jag antog att det itne var bytt ecm. dumt att anta. men fan vad skönt! jag har ju lärt mig ett och annat nu iallfall. tack för all hjälp men beklagar besväret! /niklas:yoparty

ps2.

för övrigt hittade jag en utförlig rapport över alla olika aftermarket slip ons där dessa jämförs i bänk mellan varandra på xb9 samt xb12 och hur de passar ihop med buells race ecm! innehåller en bra sammanfattning över alla olika mufflers!

ftp://ftp.americansportbike.com/outgoing/XB_Exhaust_Shootout_Test_Report.zip

http://www.americansportbike.com/

/niklas
 
Last edited:

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Buell -08
Hej alla och tack för en trevlig tur upp tilll Norrtälje. Tyvärr så tappade jag bort er alla som hängde på där uppe. Jag styällde 1125;an vid trailern och sen var ni borta, klantigt av mig. Jajaja, solen sken, vägen var torr och vi hade ett hyfsat tempo upp till Norrtan.
Kul att träffa er var det!!!!!
Peae//Rickard
 

fullcave

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
Buell XB12 1430 kit och en KTM 620 super comp
Hej alla och tack för en trevlig tur upp tilll Norrtälje. Tyvärr så tappade jag bort er alla som hängde på där uppe. Jag styällde 1125;an vid trailern och sen var ni borta, klantigt av mig. Jajaja, solen sken, vägen var torr och vi hade ett hyfsat tempo upp till Norrtan.
Kul att träffa er var det!!!!!
Peae//Rickard

Ja var lite kul att träffa alla som sitter här och snackar dagarna i ända :)

var tog k-holm killen vägen, björn tappade han farten vid in checkningen?

/M
 

Björne666

Member
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Buell XB12S Lightning
Ja var lite kul att träffa alla som sitter här och snackar dagarna i ända :)

var tog k-holm killen vägen, björn tappade han farten vid in checkningen?

/M


Träffade några polare och sen såg jag inte till er mer... Var ju rätt mycket folk! :jisses Har inte vart där på några år, och utställningen har ju inte direkt krympt...

PS. Farten tappar jag aldrig! hehe
 

Barjerka

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Buell XB12Ss
Hej alla och tack för en trevlig tur upp tilll Norrtälje. Tyvärr så tappade jag bort er alla som hängde på där uppe. Jag styällde 1125;an vid trailern och sen var ni borta, klantigt av mig. Jajaja, solen sken, vägen var torr och vi hade ett hyfsat tempo upp till Norrtan.
Kul att träffa er var det!!!!!
Peae//Rickard

Som sagt kul resa både fram & tillbaka, väldigt rörigt & fan va stort det blitt, inte så konstigt att vi tappade bort varandra, vi såg dig dra med 1125'an precis när vi skulle tillbaka till stan, vi blev ändå 5 hojar tillbaka.

Hoppas vi ses snart alla Bulle åkare.

// Erik
 

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Buell -08
Vad tror ni om att träffas typ en onsdag och dra ut och åka lite samt fika med social tillvaro !!!!
Ha det bäst!
Rickard
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Tack för en trevlig dag i lördags - kul sällskap och kanonroliga vägar! Ljudet i tunneln i Åkersberga(?) var ju jävligt nice!

Hänger gärna på nå'n mer gång, även om det kan bli svårt att hinna med mitt i veckan (fast snart är det ju iofs semester :) ).

/Patrik
 

Källe1

Ambivalent? Well, yes and no.
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Kolbäck
Hoj
08 Buell 1125R
Så det låter som att Norrtälje gav lite mersmak. En bulleträff kanske? Och varför inte en bulle-bankörning? Det sista kanske är mycket begärt, jag vet att det var en för några år sedan och att antalet åkare inte var så stort. Men intressekontroll för det kan ju alltid göras på en eventuell bulleträff.

Sedan kanske scopet för träffen ska kunna vidgas något så att även Jörgen Karlsson får vara med. Hans hoj från storebrormärket har såpass mycket gemensamt med våra att han nästan skulle kunna räknas som bulleägare. Men bara nästan...
 
Gick med
10 Jun 2008
Ort
High coast
Hoj
Daytona 675
Byte?

Hej alla Buell ägare.

Jag kör i dagsläget en r1:a men suget efter en bulle blir bara större och större. en xb9r eller xb12r står högst på önskelistan :)

Ni som kör dessa åk idag, vad tycker ni?
Kända fel?, dyr service?, dyra delar?, andra saker värda att tänka på vid buell köp? m.m m.m.

Ps. Någon av er som behöver en r1? :)

Tjenare,
Jag har varit i tankarna på att byta till en retta, är grymt sugen på att bygga en M1 replica.
Vad har du för årsmodell?? Jag har en xb9r -03.
Jag är grymt nöjd med den, roligaste hojen jag kört. Allt från grymt bottendrag till kurvornas kung.
Vi var till polen på motogp ifjol och inte många hängde på vid alla vilda omkörningar, Fick många bytesförslag från växlingströtta riders när vi tankade.
 

denimblack

rockstjärna
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Suffer City
Hoj
XB12SX 2010
Jag vill vara med på Bulleträff :)


Så det låter som att Norrtälje gav lite mersmak. En bulleträff kanske? Och varför inte en bulle-bankörning? Det sista kanske är mycket begärt, jag vet att det var en för några år sedan och att antalet åkare inte var så stort. Men intressekontroll för det kan ju alltid göras på en eventuell bulleträff.

...
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Så det låter som att Norrtälje gav lite mersmak. En bulleträff kanske? Och varför inte en bulle-bankörning? Det sista kanske är mycket begärt, jag vet att det var en för några år sedan och att antalet åkare inte var så stort. Men intressekontroll för det kan ju alltid göras på en eventuell bulleträff.

Sedan kanske scopet för träffen ska kunna vidgas något så att även Jörgen Karlsson får vara med. Hans hoj från storebrormärket har såpass mycket gemensamt med våra att han nästan skulle kunna räknas som bulleägare. Men bara nästan...

Det vore jäkligt kul att se jörgens hoj in real life (och höra den förstås).

Vid ev. körning måste vi ju isåfall hålla oss på extremkurviga vägar, annars lär man bli avhängd så det skriker om det. :mad: Fast å andra sidan, med tanke på vilken noob jag är, så blir jag garanterat avhängd på kurvig väg också. :D
 

Källe1

Ambivalent? Well, yes and no.
Gick med
7 Jul 2005
Ort
Kolbäck
Hoj
08 Buell 1125R
Det vore jäkligt kul att se jörgens hoj in real life (och höra den förstås).

Mm, samma här. Jag råkar veta att han inte har tummen särskilt nära handens centrum så jag är helt klart nyfiken. Sedan så gick jag och sneglade på lite big bore-kit under X1-tiden men eftersom den hade insprutning så hoppade jag det. Men hans motor är egentligen samma sak så det skulle vara kul att se den av den anledningen också.

Sedan är det ju en del humor att det står 883 på tanken på den:arsele .
 

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
Buell -08
Bulleträff.....mmmmm verkligen tycker jag!!!! Vad det gäller bankörning så är det något som jag pratar och disskuterar ofta med mina chefer i Täby. De är mycket intresserade av det men har som tidigare sagts lite dåliga erfarenheter av deltagarantalet. Jag jobbar på det, kanske en go-kartbana! mest för att få svänga och leka lite. Naturligtvis med lite manöver kunskap inlagt. Ha det bäst//Rickard
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mm, samma här. Jag råkar veta att han inte har tummen särskilt nära handens centrum så jag är helt klart nyfiken. Sedan så gick jag och sneglade på lite big bore-kit under X1-tiden men eftersom den hade insprutning så hoppade jag det. Men hans motor är egentligen samma sak så det skulle vara kul att se den av den anledningen också.

Sedan är det ju en del humor att det står 883 på tanken på den:arsele .

Det vore jäkligt kul att se jörgens hoj in real life (och höra den förstås).

Vid ev. körning måste vi ju isåfall hålla oss på extremkurviga vägar, annars lär man bli avhängd så det skriker om det. :mad: Fast å andra sidan, med tanke på vilken noob jag är, så blir jag garanterat avhängd på kurvig väg också. :D
Smickrare där! :D

Det är klart att vi kan ut och bränna, min hoj är ju äntligen klar för sommaren nu. Besiktigades i tisdags och har gått 81 mil sedan dess. Så jag missade er körning till Custom Bike Show med en vecka.
 

Mr Skåne

Vad håller jag på med?
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Söderförort
Hoj
VESPA GRAND SPORT 200 CC -64
Batteri?

Drar frågan här, då jag fått bra svar innan..


Batteriet på min Bulle verkar helt slut, laddade upp det pga att det var helt slut, sen kom jag ungefär 10 mil o ca 2 timmars körande. Vet inte om det bara är ett fuckat batteri eller om något annat är fel, men tänkte byta batteriet iaf.
Nu är det så att jag måste byta bakdäcket också, o det kostar ju sina pengar + en tandläkarräkning på ca 3500 innan idag (jo jag vet, det går bra nu:mad:)
Så därför en liten undran, om jag nu vill snåla, för ett originalbatteri för 1900 smakar inte bra just nu, var köper jag ett icke original?

Snälla inga svar om att leta i tidigare inlägg i tråden, eller att det bara är att dra ut o leta, eller att endast original är bra nog..
Behöver helt enkelt ett nytt batteri o cashen börjar tryta..
Tacksam för svar...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Drar frågan här, då jag fått bra svar innan..


Batteriet på min Bulle verkar helt slut, laddade upp det pga att det var helt slut, sen kom jag ungefär 10 mil o ca 2 timmars körande. Vet inte om det bara är ett fuckat batteri eller om något annat är fel, men tänkte byta batteriet iaf.
Nu är det så att jag måste byta bakdäcket också, o det kostar ju sina pengar + en tandläkarräkning på ca 3500 innan idag (jo jag vet, det går bra nu:mad:)
Så därför en liten undran, om jag nu vill snåla, för ett originalbatteri för 1900 smakar inte bra just nu, var köper jag ett icke original?

Snälla inga svar om att leta i tidigare inlägg i tråden, eller att det bara är att dra ut o leta, eller att endast original är bra nog..
Behöver helt enkelt ett nytt batteri o cashen börjar tryta..
Tacksam för svar...

Det låter mer som att din hoj inte laddar. 2 timmars körning är ungefär vad ett friskt batteri orkar om ljuset är på.

Starta hojen och mät polspänningen över batteriet, vid 3000 rpm och däröver ska den ladda så att polspänningen ligger över 14 Volt. Annars är laddningen keff.

Om så är fallet så fortsättar man med att mäta upp generatorn. Har denna lagt av så brukat det vara skavsår mellan en klamma som håller växelströmssladdarna innanför transkåpan. Det blir då kortis mellan en fas och motorblocket och generatorn friterar sig själv. Lätt att mäta upp. Jag brukar bocka klamman så att den inte har några vassa kanter när jag sätter ihop en sportster/buell-motor
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top