Buell, amerikanskt skit???

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
Var uppe på 2 hjul mässan och blev totalt förälskad i den röde XB12R firebolten, fan vilken snygg maskin, helt underbar :kär

Jag blev jävligt sugen... Eftersom jag detta va den första gången jag såg en Buell i verkligheten så vet jag naturligtvis inte ett skit om dom, så jag undrar om det finns några som kör eller har kört nån Buell som vill dela med sig av deras kunskaper och erfarenheter...

Gissar att det är en sketkul busmaskin :yoparty

Bifogat

• XB12R_c1.jpg
    XB12R_c1.jpg
    79.5 KB · Visningar: 357
Jag pantade in min R1-01 för att låna en Buell. den där med olja i ramen, vet inte vad den heter, firebolt? Kan ju säga att Jag blev inte helt imponerad av avre sig drag eller register, jäkligt kort chassie så svänga går ju, men....

Bromsarna? De ska ju va så jäkla bra, starka ja men knappast bra, Jag fick en varning innan Jag åkte -bromsa försiktigt, det är många som bromsat omkull sig och så log dom nöjt, Är det ett bra betyg på ett par bromsar? Man blir lite för stark när skivan ligger i fäljbanan så de nyper på en gång!

BridgeMill skrev:
Var uppe på 2 hjul mässan och blev totalt förälskad i den röde XB12R firebolten, fan vilken snygg maskin, helt underbar :kär

Jag blev jävligt sugen... Eftersom jag detta va den första gången jag såg en Buell i verkligheten så vet jag naturligtvis inte ett skit om dom, så jag undrar om det finns några som kör eller har kört nån Buell som vill dela med sig av deras kunskaper och erfarenheter...

provat 9an, allt är bra , men motorn var trött, lite tung maskin överlag. Hade problem med drivrems spänningen som gjorde att den kunde gå av, fast det var nya grejor. Finns massor av godis till dom också. Lite högt pris, HD är ordet. 12 an verkar snäppet värre, finns 1450 trimcyllar mm.. köp till rätt pris.
pruta på o5 or, det finns utrymme. såg en 03 firebolt för 70000:- på blocket.

Har provkört XB12R.

Rolig hoj, väldigt "busig". Kanske lite mycker vibrationer...men det är ju en HD motor.

Skulle kunna tänka mig att byta från R1:an till en Buell. MEn ska du ha en, välj då 12:an. 9:an är för trött.

Daytona595 skrev:
Har provkört XB12R.

Rolig hoj, väldigt "busig". Kanske lite mycker vibrationer...men det är ju en HD motor.

Skulle kunna tänka mig att byta från R1:an till en Buell. MEn ska du ha en, välj då 12:an. 9:an är för trött.

Jo jag har förstått att 9:an e lite för trött...

BridgeMill skrev:
Jo jag har förstått att 9:an e lite för trött...

säger bara, 4 ventils spruce toppar, dubbla 42 mm mic, 1450 cc. då jävlar har du en mördarmaskin i ett techno chassie....nästa steg Spondon tubes...

När tidningen Cycle World testade Buell Ullysses förra året var det första gången som en Buell inte gick sönder under test. De kanske blivit bättre...

I somras pratade jag med några mekaniker från ett företag som säljer HD/Buell och lite japanskt. De var inte direkt övertygade om kvaliten på Buellerna, de var ofta inne på service.

kjellf

Delade garage ett tag med en som körde en buell.Han hade väl en del problem med vibrationer, bla så hade ljuddämparen vibrerat sönder för han.

Men han var på det stora hela nöjd med den ,den var kul att köra.

kjellf skrev:
I somras pratade jag med några mekaniker från ett företag som säljer HD/Buell och lite japanskt. De var inte direkt övertygade om kvaliten på Buellerna, de var ofta inne på service.

kjellf

Det är sant, de kräver mer omsorg än japanska, så är det med vibratorer.
Men det är en kul hoj, kan man skruva men del själv, gillar tekniska lösningar som är lite annorlunda, serva upp den ordentligt och fixa luft/buller, så får man ut mycket av en Buell. Att det vibbar, ja det är en tyckesmak. Prova ett par gånger, dom är kul, men tycker inte att priset är relevant till det du får. Finns de som är bättre på allt som en bulle kan å har. Men då blir det japs..

Daytona595 skrev:
Har provkört XB12R.

väntanuhär.. Skulle du kunna tänka dig att byta din R104 mot en buell? :va

Provkörde XB12R på HD:s provkörningsdag i höstas och den imponerade inte mycket. Långsam acceleration, låg toppfart, bromsarna är inte alls så starka som de sa och den här skiten med att den är lättsvängd..! Fick ju brotta ner hojen i varenda kurva. Måndagsex? Vete tusan. 5 växlar, 6000 varv, trist... Kanske är man lite bortskämd med Aprilia..? :hihi

imaster skrev:
Provkörde XB12R på HD:s provkörningsdag i höstas och den imponerade inte mycket. Långsam acceleration, låg toppfart, bromsarna är inte alls så starka som de sa och den här skiten med att den är lättsvängd..! Fick ju brotta ner hojen i varenda kurva. Måndagsex? Vete tusan. 5 växlar, 6000 varv, trist... Kanske är man lite bortskämd med Aprilia..? :hihi

Finns botemedel mot trötthet, men som sagt, din Aprilia är mycket bättre...vill ha en sån åxå. :tummenupp

Undrar hur en Buell med vässad V-Rod motor skulle kunna vara... :rofl

Har ägt en buell av äldre årsmodell och önskar att jag kunde ta mig råd att köpa en xb12:a.
Vill så gärna ha en buell igen.
Det finns ingen hoj som jag haft som väckt så mycket uppmärksamhet.
Se bara till att du köper en som är kittad med hd:s trimkitt.
Inte för att jag tycker att den är särskilt slö orginal... (körde jämt med polarens vtr1000).
Roligare och mer udda hoj får du leta efter. KÖP.

Måste bara få yla lite. :4skrika

Är en supertoppennöjd ägare av två st Bueller. En XB12R Firebolt -04 och en S3 Thunderbolt -98. Har aldrig haft några som helst problem med dom. :fakta Jag har haft mycket större problem med mina tidigare hojar och de var från Japan.

Självklart finns det barnsjukdomar på nya modeller, ÄVEN på japsare, italienare och tyskar.

Att de inte gör 300 km/h är sant. Då finns det klart bättre alternativ om nu det är målet. På krokvägarna är mina bullar super. Hänger lätt med R1:or m fl både på bana, Bogesund eller Bulten..... Självklart beroende vem som kör.

Dock är det konstigt att många kan konstatera exakt hur en hoj är efter 500 m körning.... :va

Ibland är det trist att fördomar slår mot vissa hojägare, även när man kommer ut på fikastopp med mera. Tur man inte har nåt annat avvikande samtidigt, då kunde ju gnällfolket och fördomsfulla få dubbelt upp...

Ni som undrar över hojarna, kolla med de som äger eller har ägt Buell. De har nog en mer klar bild över läget oavsett + eller -. Om man skaffar en Buell får man räkna med att få mycket skit, :7peta men det är det värt, både för att det retar folk och att det är en kul hoj att köra när man lärt sig. :banana

Ironi :banana
Fördomar :finger

Jag känner en som har en buell jag tror det är s1 lightning den är väldigt känslig i toppen den sitter ihop med ramen så om man ska åka på bakhjulet måste man få ner den perfekt annars spricker toppen det hade hän ägaren innan 3 ggr.

BridgeMill skrev:

Är det bara jag som tycker den är grymt ful?

BridgeMill skrev:
..... så jag undrar om det finns några som kör eller har kört nån Buell som vill dela med sig av deras kunskaper och erfarenheter...

Känner att jag som Buell ägare måste bör dela med mig av mina erfarenheter för bevisligen så kryllar det av fördomar om Buell!!

Äger själv en XB9r och är helnöjd med den :)
Självklart matchar den inte nån japan när det gäller effekten, men den duger alldeles utmärkt för mig. Det är ju en smaksak det där...

Att folk säger att den inte skulle vara kvickstyrd har jag ingen förståelse för!
Hur kan en hoj med 1318mm hjulbas, 21 graders gaffelvinkel och 83 mm försprång upplevas som trögstyrd?! Jag upplever den mycket kvickstyrd :D

Bromsen funkar alldeles utmärkt, det är bara en vanesak som så mycket annat. Det som kan vara ett problem är om man ska tävla på bana med den typen av frambroms. Den genererar mer värme och det blir ett problem, skivan kan slå sig lite och själva ytan kan bli lite "skrovlig". På nya Buell XBRR har dem satt ett 8-kolvs ok fram just för att hantera värmen bättre!

Kvalitétsmässigt så är det inga generella problem dem dras med. Nu kommer det nog komma tusen inlägg angående belten, den är hyffsad på XB9'orna av 2003 års modell. Från och med 2004 kom det en ny typ som funkar utmärkt.
Just 2003 belten är väldigt känslig för stenskott, visserligen sitter det ett bra beltskydd men ändå....
Det funkar att byta till den nyare typen av belt på dem oxå, fast då behövs nya belthjul.
2006 kom ytterligare en ny belt som GoodYear tagit fram med Ullysses modellen i åtanke. Den ska inte vara känslig för sten alls, den ska klara av att "klättra" över stenen mycket bättre så den belten finns det ingen bytesintervall på!

Eftersom jag jobbar med Buell oxå så har jag sett diagram på beltens styrka och den nya är till och med starkare än en kedja! Dock så blir belten svagare med åren vilket inte en kedja blir!!

Och när det gäller kvalitén så bär den gamla modellen av Buell skulden för att Buell dras med ett dåligt rykte kvalitéts mässigt.
Det är rörrams typen det. Dem designades först av Erik Buell innan innan H-D klev in och följdaktligen så är det lite garagemeks varning på vissa grejer!
Men många av dem tuffar och går utan minsta problem oxå :)

Den nya typen av Buell, XB modellerna, har fått ett ordentligt uppsving när det gäller kvalitén och den är det nu förtiden inga problem med.
Självklart förekommer fel, men det gör det på alla märken!
När XB modellen först kom 2003 så var det lite barnsjukdomar och dem var ofta relaterade till vibrationerna. Och dem fåtalet fel som jag känner till på dem nyare så har det ofta varit nån kabel som gått av pga vibrationerna.
Mao inga problem med motor/låda eller andra dyra grejer.
Det har heller inte varit en massa reklamationer på dem nya!
Dem funkar alltså :)

Nu låter det som om den vibrerar satan, men det gör den inte! Bara lite charmigt, som det ska vara :D

Just till '06orna så kom en ny typ av kopplings arm så kopplingen är mycket lättare. Samt att det är en ny typ av växellåda som är mycket mer lättjobbad. Jag är en av dem som aldrig tyckt det varit ett problem men det är ofta nåt som folk kan kommentera, att det kan vara lite jobbigt vid "aktiva" nedväxlingar. Själv tycker jag det funkar bra, även om man måste vara bestämd :)

Om du provkör en XB12'a och tycker den är lite för klen för din smak så är ett enkelt "trimm" knep att byta utväxling på primärtransen till en XB9'as!
Det är bara att byta drevet till motorn och kedjan, tar kanske en halvtimme.
Då blir den rolig :D

Sen finns det oxå bättre ljuddämpare än Buells egna racekit, du kan få ut ca 7-8 hästar till med en annan ljuddämpare och justerbar inspruting. Finns en liknaden box som PowerCommander men det finns tyvärr ingen PowerCommander till Buellen :(

Blev lite långt det här men jag antar att det var den här typen av svar du ville ha!
Inte från nån som provkört den 2 kilometer och dömer ut den för att den inte går som en R1'a :rolleyes:
Vill du ha en hoj som går som en R1'a så är mitt tips att köpa en R1'a :D

Åk till H-D Helsingborg och provkör :tummenupp

MVH

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...