Buell, amerikanskt skit???

Bonnie skrev:
När tidningen Cycle World testade Buell Ullysses förra året var det första gången som en Buell inte gick sönder under test. De kanske blivit bättre...
:hihi

Mr.Buell skrev:
Hur kan en hoj med 1318mm hjulbas, 21 graders gaffelvinkel och 83 mm försprång upplevas som trögstyrd?!

Nu har jag aldrig kört nån Buell och har ingen aning om hur kvickstyrda dom är, men en hoj med dimensioner som du beskriver skulle ju kunna bli enormt trögstyrd om den t.ex. hade ett vansinnigt tungt svänghjul. Bara som svar på din fråga menar jag. :)

PacMan skrev:
Nu har jag aldrig kört nån Buell och har ingen aning om hur kvickstyrda dom är, men en hoj med dimensioner som du beskriver skulle ju kunna bli enormt trögstyrd om den t.ex. hade ett vansinnigt tungt svänghjul. Bara som svar på din fråga menar jag. :)

Ha ha ha :)
Jo det är ju helt riktigt!
Men jag kan lova att det inte sitter ett svänghjul från nåt 1800-tals ånglok på den!
Buells svänghjul är visserligen tunga men inte så att hojen känns trögstyrd!!!
Snarare skulle jag tippa på taskigt däckstryck, det påverkar ju en jäkla massa!

Buell blev förövrigt utnämda av engelska Bike för ett tag sen till den bästa motorcykeln av 50 när det gällde kurvegenskaper.
http://a1264.g.akamai.net/7/1264/13...buell.com/en_us/news_events/pdf/BikeTop50.pdf

Så att påstå att den är trögstyrd känns lite konstigt :confused:
Nu vet jag att det kommer bli ramaskri pga artikeln ovan, påstår inte att Buells XB modeller är dem mest kvickstyrda i hela världen, har inte tillräckligt med erfarenhet för att bedömma det.
Men kvickstyrd är den allt :)

MVH

Jag gillade också den röda firebolten (12:a väl) de hade i montern. Då hade jag gått o kännt på HD-hojarna med sina glappa plastiga reglage o koppling o gas, biltemabultar o skitdåliga finish. När jag kollade på buell så kändes det som " Ah, äntligen en riktig hoj".

Verkar vara bra kvalitet när man känner på materialet. Tror inte den är ngn värsting. Tror man ska gilla HD´s lågvarviga dunk-twin framför högvarviga italienska twinnar. :)

TreoKwak skrev:
Jag gillade också den röda firebolten (12:a väl) de hade i montern. Då hade jag gått o kännt på HD-hojarna med sina glappa plastiga reglage o koppling o gas, biltemabultar o skitdåliga finish. När jag kollade på buell så kändes det som " Ah, äntligen en riktig hoj".

Verkar vara bra kvalitet när man känner på materialet. Tror inte den är ngn värsting. Tror man ska gilla HD´s lågvarviga dunk-twin framför högvarviga italienska twinnar. :)

Skönt att läsa att det finns några fler därute än jag som är "open minded"... :Bugar

Kan bara säga att de nyare Buellerna är minst lika kvalitativa som vilken annan hoj. Absolut ingen skillnad. I alla fall ur min lilla gryniga erfarenhet som kört Bulle i 4 år och andra olika hojar i 20.

Min S3:a -98(Hustru kör) dock, får man dra lite bultar ibland p g a vibbarna som tidigare nämnt, men går som en klocka och inga fel bara man underhåller den. Måhända ful i mångas ögon men mycket charm och krokvägsförmåga... :tungan, och min :tuttar gillar vibbarna :galen :hoppskrat :tummenupp
Loc tite= :kär
Har kört både R1 och Busa förr och det är häftiga hojar, men för mig helt utan personlighet.. sorry, not my kind of taste!

Absolut inga värstingar rakt fram men i kurvorna knäcker dom-oavsett föregående skribenter....:arsele

P.S: HD och Buell är två helt olika fabrikörer...... :fakta D.S.

Kört XB12r på bana, och det var en besvikelse på många plan!
Motorn var största nackdelen som var trööttttt. Och motorn svarade lika bra på gas som en gammal 240.
Men den låter grymt, och ser ball ut undantaget instrumenten, men efter provturen ska det mycket till innan jag blir sugen på en igen.
TL1000 och VTR1000f är mycket mer hojar.

Gubben har en Buell, den är inte alls dum. Visst inga 250 knyck, jag skulle aldrig ta ut den på bana men det beror inte på hojen utan luftkylningen som jag inte tror är tillräcklig för hård banåkning. Han har en 98:a eller 99:a och visst det kan varit ett måndags ex men där sprak kolven... Den är nu helt renoverad och går väll bra vad jag hört. Vidare sitter det en annan dämpare samt en PC och ett annat bälthjul på den. När jag kört den, vilket jag brukar göra någon gång per år så blir jag inte alls missnöjd. Då jag är rädd för allt och alla på vägen så går det inte så fort. Det fränaste med den är när man står vid ett röd ljus och framhjulet nästan lättar av kolvslagen. Hela hojen står lixom och studsar för sig själv. Sen glor folk efter dig, dels pga ljudet (som skulle få vilken Ducce-fjant som helst att gömma sig) samt att den ser frän ut. Så vill du ha en ball hoj med mycket utstrålning så är det nog hojen för dig. Det är ingen värsting på nått sätt men det lär inte vara därför du köper den heller.

björn

Ps kolla beg marknaden det kryllar av dom ds

ps2 kom på att belysningen slutade funka efter en regnskur, men det kan ju varit otur ds

Last edited:
Mr.Buell skrev:
Kvalitétsmässigt så är det inga generella problem dem dras med. Nu kommer det nog komma tusen inlägg angående belten, den är hyffsad på XB9'orna av 2003 års modell. Från och med 2004 kom det en ny typ som funkar utmärkt.
Just 2003 belten är väldigt känslig för stenskott, visserligen sitter det ett bra beltskydd men ändå....
Det funkar att byta till den nyare typen av belt på dem oxå, fast då behövs nya belthjul.
2006 kom ytterligare en ny belt som GoodYear tagit fram med Ullysses modellen i åtanke. Den ska inte vara känslig för sten alls, den ska klara av att "klättra" över stenen mycket bättre så den belten finns det ingen bytesintervall på!

Eftersom jag jobbar med Buell oxå så har jag sett diagram på beltens styrka och den nya är till och med starkare än en kedja! Dock så blir belten svagare med åren vilket inte en kedja blir!!

Buell har ju kommit fram med en hoj som bara är tänkt för bankörning. På den är det kedja - varför då, om REM är så bra ?

http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=2899&Page=1

Last edited:
Pejo skrev:
Buell har ju kommit fram med en hoj som bara är tänkt för bankörning. På den är det kedja - varför då, om REM är så bra ?

http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=2899&Page=1

Det sitter kedjedrift på nya Buell XBRR för att man ska kunna ändra utväxlingen :)
Det är ett riktigt gissel med belt annars, finns inte så många längder på dem så det är inte bara välja hur som helst :rolleyes:

Och folk skulle skratta rätt duktigt om man säljer en racehoj utan möjlighet till att ändra utväxlingen :tummenupp

MVH

Mr.Buell skrev:
Det sitter kedjedrift på nya Buell XBRR för att man ska kunna ändra utväxlingen :)
Det är ett riktigt gissel med belt annars, finns inte så många längder på dem så det är inte bara välja hur som helst :rolleyes:

Och folk skulle skratta rätt duktigt om man säljer en racehoj utan möjlighet till att ändra utväxlingen :tummenupp

MVH

Bra poäng - "makes sense". :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!