BridgeMill skrev:
..... så jag undrar om det finns några som kör eller har kört nån Buell som vill dela med sig av deras kunskaper och erfarenheter...
Känner att jag som Buell ägare måste bör dela med mig av mina erfarenheter för bevisligen så kryllar det av fördomar om Buell!!
Äger själv en XB9r och är helnöjd med den
Självklart matchar den inte nån japan när det gäller effekten, men den duger alldeles utmärkt för mig. Det är ju en smaksak det där...
Att folk säger att den inte skulle vara kvickstyrd har jag ingen förståelse för!
Hur kan en hoj med 1318mm hjulbas, 21 graders gaffelvinkel och 83 mm försprång upplevas som trögstyrd?! Jag upplever den mycket kvickstyrd
Bromsen funkar alldeles utmärkt, det är bara en vanesak som så mycket annat. Det som kan vara ett problem är om man ska tävla på bana med den typen av frambroms. Den genererar mer värme och det blir ett problem, skivan kan slå sig lite och själva ytan kan bli lite "skrovlig". På nya Buell XBRR har dem satt ett 8-kolvs ok fram just för att hantera värmen bättre!
Kvalitétsmässigt så är det inga generella problem dem dras med. Nu kommer det nog komma tusen inlägg angående belten, den är hyffsad på XB9'orna av 2003 års modell. Från och med 2004 kom det en ny typ som funkar utmärkt.
Just 2003 belten är väldigt känslig för stenskott, visserligen sitter det ett bra beltskydd men ändå....
Det funkar att byta till den nyare typen av belt på dem oxå, fast då behövs nya belthjul.
2006 kom ytterligare en ny belt som GoodYear tagit fram med Ullysses modellen i åtanke. Den ska inte vara känslig för sten alls, den ska klara av att "klättra" över stenen mycket bättre så den belten finns det ingen bytesintervall på!
Eftersom jag jobbar med Buell oxå så har jag sett diagram på beltens styrka och den nya är till och med starkare än en kedja! Dock så blir belten svagare med åren vilket inte en kedja blir!!
Och när det gäller kvalitén så bär den gamla modellen av Buell skulden för att Buell dras med ett dåligt rykte kvalitéts mässigt.
Det är rörrams typen det. Dem designades först av Erik Buell innan innan H-D klev in och följdaktligen så är det lite garagemeks varning på vissa grejer!
Men många av dem tuffar och går utan minsta problem oxå
Den nya typen av Buell, XB modellerna, har fått ett ordentligt uppsving när det gäller kvalitén och den är det nu förtiden inga problem med.
Självklart förekommer fel, men det gör det på alla märken!
När XB modellen först kom 2003 så var det lite barnsjukdomar och dem var ofta relaterade till vibrationerna. Och dem fåtalet fel som jag känner till på dem nyare så har det ofta varit nån kabel som gått av pga vibrationerna.
Mao inga problem med motor/låda eller andra dyra grejer.
Det har heller inte varit en massa reklamationer på dem nya!
Dem funkar alltså
Nu låter det som om den vibrerar satan, men det gör den inte! Bara lite charmigt, som det ska vara
Just till '06orna så kom en ny typ av kopplings arm så kopplingen är mycket lättare. Samt att det är en ny typ av växellåda som är mycket mer lättjobbad. Jag är en av dem som aldrig tyckt det varit ett problem men det är ofta nåt som folk kan kommentera, att det kan vara lite jobbigt vid "aktiva" nedväxlingar. Själv tycker jag det funkar bra, även om man måste vara bestämd
Om du provkör en XB12'a och tycker den är lite för klen för din smak så är ett enkelt "trimm" knep att byta utväxling på primärtransen till en XB9'as!
Det är bara att byta drevet till motorn och kedjan, tar kanske en halvtimme.
Då blir den rolig
Sen finns det oxå bättre ljuddämpare än Buells egna racekit, du kan få ut ca 7-8 hästar till med en annan ljuddämpare och justerbar inspruting. Finns en liknaden box som PowerCommander men det finns tyvärr ingen PowerCommander till Buellen
Blev lite långt det här men jag antar att det var den här typen av svar du ville ha!
Inte från nån som provkört den 2 kilometer och dömer ut den för att den inte går som en R1'a
Vill du ha en hoj som går som en R1'a så är mitt tips att köpa en R1'a
Åk till H-D Helsingborg och provkör
MVH