Buell 1125 R Turbo?

Jag tror han köpt motorerna från Maddox, den här killen heter Dennis Begyn. Han håller på och räjsar med Harleysar på strippen oxå... Konstig snubbe :hihi
 
Inte helt överraskande så inser jag att det är svårt att få plats med en turbo på denna hoj:confused: Nåväl det ska väl lösa sig om jag flyttar på lite annat!!
1125 R Turbo.jpg
 
Last edited:
Det rullade in en ny distraktion i garaget i dag....... En Dodge Charger Hemi 2012!! Jag får försöka fokusera på Buellen igen:)
Charger.jpg
 
Har inte blivit så mycket tid att skriva på ett tag här. Satte i hop hojen utan snigel för att testa hur den funkade med långsving. Nu börjar det bli kallt igen och jag väntar på ett paket med rostfria krökar och en mc lyft.....

racebulle.jpg
 
Min blev ruskigt hög bak också, men jag köpte justerbara hundben och då var det inga problem att få ner den till original eller t.o.m lägre :tummenupp
 
Eftersom du har underliggande ljuddämpare borde du inte kunna sätta turbon under hojen bakom motorn typ som denna XB´n

Turbo Bulle 2.jpgTurbo Bulle 3.jpg
 
Dogge, precis så har mina tankegångar varit den senaste tiden.... Jag vet att många säger att du förlorar mycket av avgaspulsen (och värmeenergi) genom att ha turbon för långt från avgasventilen. I detta fall tror jag inte att det är så noga, dessutom har jag vrid så det räcker i alla fall på låga varv, så mera vrid långt ned kan bli för mycket för vxllåda & koppling kanske?

Hur som helst så är det väl bara att sätta i gång, det kan ju inte bli mer än fel!

Det skulle ju vara elegant om det blev plats för en laddluftkylare någon stans på vägen oxå....
 
Eftersom du har underliggande ljuddämpare borde du inte kunna sätta turbon under hojen bakom motorn typ som denna XB´n

Nämen så smidig placering! Har du mer bilder/film på den här hojen?

Undrar bara hur det funkar med oljereturen, det lär ju användas en returoljepump så klart men det ryms ju inte något uppsamlingskärl under turbon.

Luftfiltret skulle man nog också vilja flytta till något mindre utsatt ställe eller i alla fall skydda på något sätt, känns som att det lär bli fullt i vatten och vägdamm rätt så fort när det är öppet ner mot backen...:gnissla
 
Jag har kört så med pumpen direkt på returen och en backventil. Så gjorde Yamaha på sin turbohoj också om jag inte missminner mej. fast dom sög med original oljepumpen. Har aldrig förstått vitsen med ett kärl, vad har jag missat?
Och luftfiltert måste bort från undersidan, efter 2 burnisar var mitt helt igentäppt av gummiröken
 
Jag har kört så med pumpen direkt på returen och en backventil. Så gjorde Yamaha på sin turbohoj också om jag inte missminner mej. fast dom sög med original oljepumpen. Har aldrig förstått vitsen med ett kärl, vad har jag missat?
Och luftfiltert måste bort från undersidan, efter 2 burnisar var mitt helt igentäppt av gummiröken

Kärlet har som uppgift att lugna ner oljan lite så att den även går att avlufta

Utan avluftning så suger man lagren torra med haveri som resultat

Volymen på kärlet har också den uppgiften att ta hand om den olja som fylls på efter avslagen motor
(siforeffekten)

Olika Turbosar är naturligtvis olika känsliga för misshandel , Mitsuturbon är ju i det närmaste oförstörbar i jämförelse
 
Utan avluftning så suger man lagren torra med haveri som resultat

Volymen på kärlet har också den uppgiften att ta hand om den olja som fylls på efter avslagen motor
(siforeffekten)

Just så gjorde jag på aprilian då turbon satt under motorn. Ingen blårök vid uppstart eller problem med returen alls. Oljan knuffa pumpen tillbaka till oljetanken. Torrsump är tacksamt emellanåt

Rymde väl en knapp dl, gjorde en enkel konstruktion av en stump 25mm rör.

oljeretur.jpg
 
Jag funderade lite på hur låg jag måste ha hojen bak. För att undvika att kedjan spänner sig när hojen fjädrar ned bak så bör ju svingen vara horisontell i utgångsläget. Nu går det inte att komma så mycket lägre än på bilden om jag fortfarande skall ha tillräcklig markfrigång....

697353.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top