Buell - Äldre modeller med stålrörsram.

Ahh synd, men om du ångrar dig eller vill göra en till K&N lösning så säg till :)
Vevhusventlilationen sitter vid tank kranen ungefär. filtret ser ut som följer:
KN621320Y.jpg

Ser ut så, sen om det är ett K&N det vet jag inte.

Ok, då är det redan ombyggt, det är bra. Original så går vevhusröken in i insuget, av miljöskäl. Men det skitar ned motorn internt. Klarar vevhusfiltret oljeröken, inget kladd och dropp?
 
Här är en dålig och gammal mms bild på mc. vevhusventfilter är väldigt proffsigt markerat :)

bbbbbof.jpg


Luftfilter som orginal.
jag har inte röret eller lilla filtret kvar, utan det är ett större filter direkt innanför den stora boxen

aaaaoi.jpg
 
Last edited:
Ok, då är det redan ombyggt, det är bra. Original så går vevhusröken in i insuget, av miljöskäl. Men det skitar ned motorn internt. Klarar vevhusfiltret oljeröken, inget kladd och dropp?

Men att leda upp vevhusventilationen till luftburken hjälper väl även till att hålla ett (litet) undertryck i vevhuset, vilket är önskvärt? Jag hade inte heller sett den varianten av luftburk. Funktion före utseende brukar jag anse, men den var definitivt bajsful.
 
Men att leda upp vevhusventilationen till luftburken hjälper väl även till att hålla ett (litet) undertryck i vevhuset, vilket är önskvärt? Jag hade inte heller sett den varianten av luftburk. Funktion före utseende brukar jag anse, men den var definitivt bajsful.

Jag tror den effekten är försumbar, utom möjligtvis vid fullgas med med igensatt luftfilter.

Däremot är ju ejektorventuri efter headers ett vanligt system, men det får man ju inte köra med på bana.

På HD är dock det viktigaste för vevhusundertrycket att använde backventiler.

Här är en dålig och gammal mms bild på mc. vevhusventfilter är väldigt proffsigt markerat :)

bbbbbof.jpg


Luftfilter som orginal.
jag har inte röret eller lilla filtret kvar, utan det är ett större filter direkt innanför den stora boxen

aaaaoi.jpg

Ja den luftrenaren verkar ju vara mest design, man har ju inte utnyttjat den stora volymen, inuti sitter ju ett rör a la forcewinder plus ett minimalt filter. Iofs kan nog utformningen vara för att dämpa insugsbuller för att få typgodkännande i många länder.

NRHS raceluftfilter kostar ju runt $200, är det över din gräns?
 
Last edited:
Jag tror den effekten är försumbar, utom möjligtvis vid fullgas med med igensatt luftfilter.

Däremot är ju ejektorventuri efter headers ett vanligt system, men det får man ju inte köra med på bana.

På HD är dock det viktigaste för vevhusundertrycket att använde backventiler.



Ja den luftrenaren verkar ju vara mest design, man har ju inte utnyttjat den stora volymen, inuti sitter ju ett rör a la forcewinder plus ett minimalt filter. Iofs kan nog utformningen vara för att dämpa insugsbuller för att få typgodkännande i många länder.

NRHS raceluftfilter kostar ju runt $200, är det över din gräns?

Jag får ju verkligen hoppas på att det inte har något med design att göra, då det ju ser ut som en packbox på sidan. Tror att det är som du skriver, att det har att göra med insugsbuller dämpning för tex vissa stater i USA.

200dollar är ju inte allt för mycket med dagens kurs, men med Buell finns det ju flera hål att stoppa pengarna i :)
 
Jag får ju verkligen hoppas på att det inte har något med design att göra, då det ju ser ut som en packbox på sidan. Tror att det är som du skriver, att det har att göra med insugsbuller dämpning för tex vissa stater i USA.

200dollar är ju inte allt för mycket med dagens kurs, men med Buell finns det ju flera hål att stoppa pengarna i :)

vart hittar man det för 200dollar för övrigt? med frakt?
EDIT: Uppdatera frågan..
 
Last edited:
vart hittar man det för 200dollar för övrigt? med frakt?
EDIT: Uppdatera frågan..


Skickar in en snikvariant i debatten,

om man inte nu är rädd att kapa i plasten förstås
Går att svetsa ihop plasten dock om man nu vill bygga tillbaka,

Kapade helt sonika det vinklade röret i originalboxen -tätade de två hålen med 2 st colaflaskhattar ,
Monterade ett forcewinder? eller en kopia?

kostnad ca 700 om jag inte mins fel,
 

Bifogat

  • DSC05878.jpg
    DSC05878.jpg
    244.5 KB · Visningar: 171
Last edited:
Skickar in en snikvariant i debatten,

Sm man inte nu är rädd att kapa lte i plasten förstås
Går att svetsa ihop plasten om man nu vill bygga tillbaka,

Kapade helt sonika det vinklade röret i originalboxen -tätade de två hålen men 2 st colaflaskhattar ,
Monterade ett forcewinder? eller en kopia?

kastnad ca 700 om jag inte mins fel,

Ser ju bra ut, men dock så har jag inte mitt orginalrör kvar i boxen.
 
Fundering.

Om man är trött på sin buell, kan man köpa en för ändamålet bra ram och återanvända mycket av delarna och på så sätt få sig en glidare? :)

Någon som har ide?
 
Ecm spy

DRY SOCK eller på svenska luftfilter-strumpa till min forcewinder XR-2

Till er som letar usb-kabel för att köra ECM-Spy kan jag rekommendera http://www.linusn.net/webshop/.

VOBBLA ÄR SKÖNT
 

Bifogat

  • Dry sock.jpg
    Dry sock.jpg
    224.6 KB · Visningar: 70
Last edited:
Häftig Isländare med rör ram

Häftig Isländare med rör ram....
.
......klicka på bilderna, för större bild.....
.
.
 

Bifogat

  • Iceland (2).jpg
    Iceland (2).jpg
    229.2 KB · Visningar: 122
  • Iceland.jpg
    Iceland.jpg
    223 KB · Visningar: 144
Last edited:
Hallå!
Är det någon som är på denna tråden?
Har en lite fråga ang. min Buell S1.
Har inte ägt den så värst länge men i slutet på förra säsongen började jag få problem att starta den...
Batteriet är friskt och kämpar på, men det kommer bara ett "Klick"-ljud från motorn... snabbt och rappt.... vill ibland starta, annars står den bara där och klickar...

Har inte någon större erfarenhet av mc-motorer men kan tänka mig att ni har det...
vill gärna fixa med det nu innan nästa säsong börjar..

vad beror detta på?

är tacksam för svar.
 
Det som klickar är (mest troligt) solenoiden till startmotorn. Detta beror vanligen på för låg spänning eller för lite ampere i batteriet. Är du säker på att batteriet är friskt och av rätt styrka (Ah) kan det vara dålig kontakt mellan batteriet och startmotorn eller dålig jord. Ofta beroende på ärg. Ta lös och rengör kontaktpunkterna på batteri och startmotor. Kommer inte ihåg hur det ser ut på S1, men jag snackar principiellt.
 
Efter vintern.......
Ny Showa bakdämpare
Ny Framlampa
Nya PEAK led-blinkers....
 

Bifogat

  • IMG_8867.jpg
    IMG_8867.jpg
    248.2 KB · Visningar: 85
  • IMG_8871.jpg
    IMG_8871.jpg
    187.5 KB · Visningar: 73
Last edited:
Någon som vet om en Buell X1 "Belly pan" passar på en Buell S1?
om det passar... någon som har en till salu?
 
Race Ecu X1

hallå på er ! jag köpte en race ecu till min bulle och glad i hågen när den dök upp i min brevlåda satte dit den bums och ut och provkörde till min besvikelse så klippte hojen på ca 5000 rpm precis som om övervarvningskyddet gick in ? börjar ana att det är nå fel på ecu:n.
Måste man sätt dit någon tändförskjutare för att den ska fungera correkt ? någon som vet tacksam för svar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top