Buell - Äldre modeller med stålrörsram.

Kommer ihåg känslan av skräck vid160 km
.batteriet som vibrerade sönder.
Stötdämparen bak som spydde ut oljan..
Vansinniga styrlåset som sitter separat och glöms av att låsas upp.med vurpa som följd.
Min fina nikebag som drogs in i drivremmen
Avgasröret som vibrerade lös iideligen.

Men jag gillade den.?
 
Hur ser läget ut vad gäller reservdelar för Buell i dag? Snackade för ca 1 år sedan med en kille från USA som sa att de har ett helsike att hitta delar till Buell i USA, motordelar var iof enklare baserat på mycket är HD, men tydligen mycket som är specifikt med för Buell. Han avråde mig från att köpa en. :confused:
 
Hur ser läget ut vad gäller reservdelar för Buell i dag? Snackade för ca 1 år sedan med en kille från USA som sa att de har ett helsike att hitta delar till Buell i USA, motordelar var iof enklare baserat på mycket är HD, men tydligen mycket som är specifikt med för Buell. Han avråde mig från att köpa en. :confused:

Tjena,
Jag kör buell och har inte haft ett dugg problem att få hem delar till den via HD återförsäljaren the parts stop vid rotebroleden i sthlmområdet.
Har heller knappt haft några bekymmer med den mer än en läckande framgaffel och byte av kopplingswire. Men har god kontakt med butiken och de kan fixa fram det mesta.
Hojen till salu btw.
 
Probike var inte speciellt intresserade av att ta hem delar till Buell när jag frågade, kanske de mindre handlarna är lite mer service minded. Plastkåpor lär vara svårt att hitta nytt.
 
Ja det stämmer nog rätt bra. Vet att tyskarna är rätt bra på buell också. Jag själv har 95% av kåporna i kolfiber och dessa är rätt lätta att få tag på.
 
Ett michelin 180/60 pålagt (mest för utseendet skull) och fungerar bra. 190 går inte. Synd bara att man behöver en lastbilshylsa för att kunna momentdra hjulmuttern.IMG_6374 kompr.JPG
 
Problem med tvåan på bullen. (Gäller 1200-sportstermotorn.) Växeln hakar inte i som den ska, utan kuggar över. Det förslag jag har fått är krångel med tvåans växelvippa (Shifter cam follower).
Det verkar behövas lite speciella verktyg för att gräva i lådan och själv har jag knappt ens några tumverktyg.
Är det någon som har tips på vxl-lådekunnig (HD) verkstad eller mek i norduppland?
 
Ett långskott men ändå. Hurtigs motor utanför Borlänge.är en trevlig prick.som gärna svarar på frågor om hd motoreroch även fixar o donar. Googla.
 
Det blev en verkstad i Solna och bullen fick åka i buren dit, eftersom den till slut också vägrade att lägga i femman. Att satsa på Borlänge kändes lite för långt med tanke på transporten. Nu är det bara att vänta på diagnosen. Tyvärr står japanen obesiktigad med läckande framgaffel, så det blir plåtlåda ett tag. IMG_7166-1.jpg
 
Det blev en verkstad i Solna och bullen fick åka i buren dit, eftersom den till slut också vägrade att lägga i femman. Att satsa på Borlänge kändes lite för långt med tanke på transporten. Nu är det bara att vänta på diagnosen. Tyvärr står japanen obesiktigad med läckande framgaffel, så det blir plåtlåda ett tag. View attachment 438895

Förmodligen bara "shifter pawl" som ska justeras. Finns beskrivet i servicemanualen. Man använder en 3mm borr som tolk. Transkåpa och kopplingskorgen måste bort först.
 
Kan tänkas har du rätt Jörgen, men den proceduren gjordes när lamellerna byttes för ca 300 mil sedan, strax innan jag övertog cykeln. Så antingen blev det i så fall fel vid justeringen eller så har det ändrat sig på 300mil, eller så rör det sig om något helt annat. Jag var med vid justeringstillfället och tyckte att justeringen gjordes helt enligt boken, men tyckte däremot inte att mekanismen såg så superbra ut. Jag har dessutom tyckt mig förstå att originaltrumman, med dess fastsättning, inte gillas av alla.
Gissningarna hittills har varit shifter pawl alignment, shifter cam felaktig eller feljusterad, brusten fjäder, undermålig trumma, förstört drev, dåliga doggar. (Det sista tror jag inte riktig på. Det passar bättre på sursukan som har gått över 11000mil.) Eftersom jag inte är någon mekfantom så behöver jag hjälp att bena ut detta. Det blir intressant att höra vad han ser när han har öppnar lådan. Synd bara att jag inte har möjlighet att vara med och titta – det vore kul.
 
Nu har jag fått tillbaka bullen från Kenta i Sollentuna. Gafflarna och trumman är bytta. En av gafflarna var så urfräst att det nästan var genombrott. Bullen fick åka släpvagn hem och jag har sedan bara hunnit med en kort tur till macken för tankning, men då växlade den bra. Jag fick i alla fall bra förtroende för Kentas kunskap och verkstad, så lådan ska väl fortsätta att funka som den ska. Nu hoppas jag bara på en torr och klar höst.
 
Vanlig skruv i stället för pinnbult till avgaset?

Upptäckte att en av pinnbultarna till grenröret hade gått av. (Tydligen inte helt ovanligt.) Efter en del borrande kunde jag knacka fast en torx-bit och lyckades slutligen vrida ur skruvänden. Eftersom jag hade en vanlig sexkantsskruv som passade till avgasporten, skruvade jag i den, i väntan på att få tag i rätt pinnbult.
Min fråga är om de funkar att tills vidare köra med den provisoriska skruven. Alltså; varför sitter det pinnbultar där och är de av någon speciell legering/härdning? Handlar det bara om att man inte ska hålla på och skruva in och ur skruvar i aluminiumtoppen?
 
Upptäckte att en av pinnbultarna till grenröret hade gått av. (Tydligen inte helt ovanligt.) Efter en del borrande kunde jag knacka fast en torx-bit och lyckades slutligen vrida ur skruvänden. Eftersom jag hade en vanlig sexkantsskruv som passade till avgasporten, skruvade jag i den, i väntan på att få tag i rätt pinnbult.
Min fråga är om de funkar att tills vidare köra med den provisoriska skruven. Alltså; varför sitter det pinnbultar där och är de av någon speciell legering/härdning? Handlar det bara om att man inte ska hålla på och skruva in och ur skruvar i aluminiumtoppen?

Antagligen har man använt pinnbult för att utnyttja alla gängorna i aluminiumtoppen till 100%. Och minska risken för förstörda aluminiumgängor med för korta skruvar.
Du kan ju göra din egen pinnbult genom en för lång skruv eller gängad stång som du sätter en mutter på, skruvar in till den bottnar i toppen, drar fast grenröret med muttern och sågar av överflödig skruv / gängad stång.
 
Last edited:
OK tack för svaret. Det låter vettigt. Jag tycker att insticket med skruven blev bra, när jag jämför med skruvänden jag fick ut ur hålet. Så jag kör med skruven tills jag har fått tag i en ny pinnbult. Original-pinnarna har UNF-gänga i ena änden och UNC i andra, så det är svårt att tillverka egna och jag vill gärna ha konsekvent bestyckning på alla portarna.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top