Buell - Äldre modeller med stålrörsram.

Snilleblixt

Vad tror ni om denna lösning på mitt problem.

Om jag sätter en 1/8 banjo i avtappningen för vevhuset och pumpar oljan därifrån direkt tillbaka till tanken, om jag lyckas hålla nivån i vevhuset lågt så borde det funka och motorn borde orka varva mer.

Komentera gärna

Hälsningar Ronny
 
Olje rök

Har dratt iväg ett mail till Zippers får se vad dom säjer angående oljepump

Ronny
 
om inte annat ser den grymcool ut :tummenupp då får fixa lite proffsbilder o lägga upp :)
 
Oljepump

En proflow oljepump kostar endast 14000:-, så jag får nog hitta på något annat.:huvet
Ronny
 
En proflow oljepump kostar endast 14000:-, så jag får nog hitta på något annat.:huvet
Ronny

Jo de är inte billiga, handlade en sån till min S&S-sporstermotor när jag satte ihop den för 2 år sedan. :näsblod Men de pumpar som fan. Den består av tre stackade pumpar. Ett för tryckoljan. De andra två stegen är länspumpar. Ena steget länsar från kamaxelhuset och andra steget från vevhuset.

Men har du kollat det andra jag tipsade dig om, att ventilationen är tillräcklig. Om inte kan det ju som sagt vara turbons tätningar som bolmar.
Hur har du dragit ventilationsslangarna, till catchcan?
 
vevhusventilation

Jag har plockat ur timingpluggen mellan cylindrarna och ersatt den med nippel + slang 12,5 mm invändigt har nog därmed ökat ventilationen med typ 200%
problem nr som uppstår med denna modifikation är att jag måste ha en backventil på slangen annars dräneras inte topparna ordentligt.

Ronny
 
Jag har plockat ur timingpluggen mellan cylindrarna och ersatt den med nippel + slang 12,5 mm invändigt har nog därmed ökat ventilationen med typ 200%
problem nr som uppstår med denna modifikation är att jag måste ha en backventil på slangen annars dräneras inte topparna ordentligt.

Ronny

Ok. Då är ju ventilationen säkert tillräcklig. Doherty samt Krankvent har sådana backventiler om du inte redan hittat ngn.
 
Ok. Då är ju ventilationen säkert tillräcklig. Doherty samt Krankvent har sådana backventiler om du inte redan hittat ngn.

Tackar, skall genast kolla detta. Förövrigt så blir det en catchtank till oljan från turbon och en pump därifrån upp till tanken.
Återkommer med bilder.

Ronny
 
Tackar, skall genast kolla detta. Förövrigt så blir det en catchtank till oljan från turbon och en pump därifrån upp till tanken.
Återkommer med bilder.

Ronny

Vad bra, du verkar ju ha bra koll. Men eftersom vi inte känner varann ville jag vara kolla att inte vevhusventen från topparna på originalvis fortfarande var dragna till insuget, då trycksätter man ju motorn på alla möjliga vis med turbo :D

Jag är rätt okunnig på turbokonverteringar men är lite mer bekant med sportstermotorn. Så jag klurar efter bästa förmåga.

Det är som sagt märkligt att nivån stiger i vevhuset eftersom din turboinstallation inte på ngt sett ger ett större oljeflöde in i motorn. Så den befintliga oljepumpen ska ju i teorin inte ha svårare att hålla motorn läns i vevhuset efter din turbokonvertering :va

Har du tittat på returflödet hur flödet ser ut. Kommer det ngt öht?
På sportster sitter det en utjämningsslang mellan kamkåpan och toppen på oljetanken. Detta för att ha samma tryck i oljetanken som i motorn, vilket gör att pumpen slipper mottryck. Sitter det en sån slang till oljetanken även på Buell, har du den slangen kvar isf?

Förövrigt så blir det en catchtank till oljan från turbon och en pump därifrån upp till tanken.
Återkommer med bilder.

Ronny

Ok! På bilderna såg det ut som att returen från turbon gick till kamkåpan :va
 
Last edited:
Hej igen Jörgen du verkar vara en trevlig kille
Jag hade brainstorming med Tassen och det var han som kom på detta med oljenivån, om jag tar ut oljan på oljetryckskontakten och dumpar tillbaka den igenom kamkåpan så stiger nivån i motorn för att oljan till turbon borde aldrig kommit in motorn då den tydligen är reduserad efter tryckgivaren för att det inte skall fyllas på med olja. Problemet är tydligen så att H-D ökade på oljeflödet in i motorn när dom satte dit hydrauliska lyftare men dom missade att oljan skall ut ur maskinen så det är tydligen ett problem om man skall varva lite mer än tänkt.
Det sitter en tunn slang från kamkåpan upp till tanken, om det är denna du menar, mig veterligen så går avluftningen från topparna ihop till en slang som går ner framför främre drevet.
Yepp jag gjorde ett hål i kamkåpan för att få bort oljan ur turbon.
Åkte förövrigt suzuki förut då fanns inte dessa problem.
Ronny
 
Hej igen Jörgen du verkar vara en trevlig kille
Jag hade brainstorming med Tassen och det var han som kom på detta med oljenivån, om jag tar ut oljan på oljetryckskontakten och dumpar tillbaka den igenom kamkåpan så stiger nivån i motorn för att oljan till turbon borde aldrig kommit in motorn då den tydligen är reduserad efter tryckgivaren för att det inte skall fyllas på med olja. Problemet är tydligen så att H-D ökade på oljeflödet in i motorn när dom satte dit hydrauliska lyftare men dom missade att oljan skall ut ur maskinen så det är tydligen ett problem om man skall varva lite mer än tänkt.
Det sitter en tunn slang från kamkåpan upp till tanken, om det är denna du menar, mig veterligen så går avluftningen från topparna ihop till en slang som går ner framför främre drevet.
Yepp jag gjorde ett hål i kamkåpan för att få bort oljan ur turbon.
Åkte förövrigt suzuki förut då fanns inte dessa problem.
Ronny

Jo Tassen har sjuk koll på sportstermotorerna. Jag ringer också honom när jag gett upp på ngt jag inte fattar i sportstermotorn. Bra priser på delar har han också! Tassen har ju hållt på med banracing med sportstermotorer så han har bra koll på alla möjliga urartade driftsfall som motorn inte är byggd för :D

Jo först passerar oljan tryckgivaren sedan går den in i filtret, originalfilter har en bypassventilk som släpper olja förbi filterpappen när oljan är kall. Därefter når olja en reduceringsventil som öppnar på 30 Psi. Helt riktigt. Men grejen är att överströmmaren dumpar oljan in i kamkåpan. Har du haft bort kamkåpan så har du sett hålet. Så överflödig olja hamnar i kamkåpan och sedan till tank ändå.
Men bypassen till din turbo kan ju åas göra att motrycket för tryckpumpen sjunker (fler vägar att rinna igenom) och då kan ju volymflödet för tryckpumpen öka eftersom dess läckoljeflöde beror av mottrycket. Som på alla pumpar.

Bara du är säker på att länspumpsdelen verkligen går som den ska. Det är ju synd om du borrar och gängar i ditt block, bara för att sedan upptäcka att felet berodde på att det sitter ngt skräp i sugkanalen till länspumpen.

Det var därför jag undrade om du kollat att det är normalt flöde på returen till tanken. På sportsteroljetanken kan man lya in i oljetanken med en ficklampa och se att det porlar som det ska.
 
Men så är det väl nästan med allt på den här planeten?

Jag är i alla fall snyggare nu än för 25 år sedan:yoparty

inte jag. jag va söt när jag va 4 år. nu är man snart 30 med stor mage och bitvis hårlös :gnissla
 
Tjenare
Har varit ute och teståkt turbon, gick väl sådär har problem med att vevhuset fylls med olja så den blåryker. Här kommer iallafall en bild omlackad mattsvart med ny sving.

Det är inte så enkelt så att du fulborrat cyllarna och inte använt stressplattor?
Eller slarvat med monteringen av ventiler, harleys orginaltätningar i teflon är mycket känsliga.
 
Jo Tassen har sjuk koll på sportstermotorerna. Jag ringer också honom när jag gett upp på ngt jag inte fattar i sportstermotorn. Bra priser på delar har han också! Tassen har ju hållt på med banracing med sportstermotorer så han har bra koll på alla möjliga urartade driftsfall som motorn inte är byggd för :D

Jo först passerar oljan tryckgivaren sedan går den in i filtret, originalfilter har en bypassventilk som släpper olja förbi filterpappen när oljan är kall. Därefter når olja en reduceringsventil som öppnar på 30 Psi. Helt riktigt. Men grejen är att överströmmaren dumpar oljan in i kamkåpan. Har du haft bort kamkåpan så har du sett hålet. Så överflödig olja hamnar i kamkåpan och sedan till tank ändå.
Men bypassen till din turbo kan ju åas göra att motrycket för tryckpumpen sjunker (fler vägar att rinna igenom) och då kan ju volymflödet för tryckpumpen öka eftersom dess läckoljeflöde beror av mottrycket. Som på alla pumpar.

Bara du är säker på att länspumpsdelen verkligen går som den ska. Det är ju synd om du borrar och gängar i ditt block, bara för att sedan upptäcka att felet berodde på att det sitter ngt skräp i sugkanalen till länspumpen.

Det var därför jag undrade om du kollat att det är normalt flöde på returen till tanken. På sportsteroljetanken kan man lya in i oljetanken med en ficklampa och se att det porlar som det ska.

Jag kollar detta imorgon, vi hörs
 
Jörgen
Jag måste fråga en sak sitter överströmms hålet mittemot filtret, för där tror jag inte att jag har något hål.
 
Jörgen
Jag måste fråga en sak sitter överströmms hålet mittemot filtret, för där tror jag inte att jag har något hål.

Ja det ska sitta mittemot filtret.
Men du kanske har den här varianten på din hoj?
DrainHoleFromHeadsToCamChest.jpg


Pilen markerar här dräneringen från stötstångsrör lyftare.

S&S Jag har den äldre designen från HD 86-90
 
Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Back
Top