Buell - Äldre modeller med stålrörsram.

nevergrowup

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Dalarna
Hoj
Buell
Eftersom den befintliga buelltråden nästan uteslutande handlar om nyare Buell, så tänkte jag att det kan vara användbart för vissa inklusive mig själv om det finns en separat tråd om äldre modeller.

Vad jag förstår så är det dessa:
  • RW750 Road Warrior(1984)
  • RR1000 BattleTwin(1987-1988)
  • RR1200 BattleTwin (1988-1990)
  • RS1200 WestWind (1989)
  • RS1200S WestWind (1990-1992)
  • RSS1200 WestWind(1991)
  • S2 Thunderbolt (1994-1995)
  • S2T Thunderbolt (1995-1996)
  • S1 Lightning (1996-1998)
  • S3 Thunderbolt (1997-2002)
  • S3T Thunderbolt (1997-2000)
  • S1W White Lightning (1998)
  • M2 Cyclone (1997-2002)
  • X1 Lightning (1999-2002)

Diskutera allt vad gäller dessa ovanstående modeller.
 
Oj fascinerande.
Inte så insatt i Buell och har alltid trott att AMC Pacer var det styggaste USA kunnat komma fram med.
Nu vet jag bättre. Tack
 
tja, vad ska man säga.. inte mycket mer att dom äldre är snyggare o buell blir fulare med åren.. :tummenupp
Mcbanken.se-img_Motorcyklar-Buell_s1_Lightning-Saljes_Pris_73000_kr_8103_639x479.jpg
 
Vad har ni för ljuddämpare på era? Någon som har nått helsystem?
Har kollat på D&D, har V&H slipon för tillfället.
 
Trevligt

Här e mitt projekt S1 Turbo, inte klart än men snart e det dags för provstart.
 

Bifogat

  • DSC_0256.JPG
    DSC_0256.JPG
    111.9 KB · Visningar: 286
  • DSC_0260.JPG
    DSC_0260.JPG
    133.2 KB · Visningar: 381
Reservdelskatalog

Godmorgon
Är det någon som vet var man kan få tag i en reservdelskatalog med orginalnr.
till Buell (H-D).
 
Tips

Tänkte ge mig på att byta till en nyare sving i veckan men när jag fick isär det så var gummibussningarna mellan svingen & ramen dåliga.
Dessa var ju inte helt gratis, 1000:- st hos H-D Göteborg :mad: så jag kollade runt och hittade Chicago Harley 32$ st:D så det blev en beställning.
Problemet är att man måste veta oe nummret på delen du skall beställa.
 
Tänkte ge mig på att byta till en nyare sving i veckan men när jag fick isär det så var gummibussningarna mellan svingen & ramen dåliga.
Dessa var ju inte helt gratis, 1000:- st hos H-D Göteborg :mad: så jag kollade runt och hittade Chicago Harley 32$ st:D så det blev en beställning.
Problemet är att man måste veta oe nummret på delen du skall beställa.

ja det var lite skillnad. :)
men dom skeppar över atlanten från en harley butik i usa?
har du föresten turbo på din buell? (såg något inlägg på din profil)
 
Jag har ALLTID gillat Buell, Framför allt XB12R Firebolten!

Lite speciellt utseende och unik! Shyst!
Synd bara att ljudet låter som en häst i galopp :(
 
Hastighets sensor

Hejsan. Jag har haft min bulle sen den var ny,10 år alltså. Så mycket kört har det inte blivit, den har bara gått knappt 1800 mil. På den tiden såhar jag avverkat 3 givare till hastmätaren och nu har den gått igen.. Det ska visst finnas både ett filter och en uppdaterad givare som skall klara strömspikar i elsystemet. Är det någon som har koll på hur man ska gå tillväga med problemet? vilka OEMnummer är det som gäller egentligen?

Är det olika givare på Buell och sportster eller bara olika nummer?
Har kollat runt på andra forum men ämnet verkar ha kallnat,kanske för att "alla" har fått ordning på sina hojar?
 
Turbo

Tjenare
Har varit ute och teståkt turbon, gick väl sådär har problem med att vevhuset fylls med olja så den blåryker. Här kommer iallafall en bild omlackad mattsvart med ny sving.
 

Bifogat

  • DSC_0391.JPG
    DSC_0391.JPG
    87.3 KB · Visningar: 382
  • DSC_0392.JPG
    DSC_0392.JPG
    91.7 KB · Visningar: 329
Tjenare
Har varit ute och teståkt turbon, gick väl sådär har problem med att vevhuset fylls med olja så den blåryker. Här kommer iallafall en bild omlackad mattsvart med ny sving.

Vad kör du med för oljepump, var tar du olja till turbon?
Kom problemet efter turbomontaget? Har du mätt upp att vevhusventilationen är tillfyllest? Om det är mottryck i vevhuset kan det ju vara turbons tätningar som bolmar?

/J
 
Last edited:
Turbo

Hallå Jörgen

Jag tar oljetrycket på en T-koppling vid oljetryckskontakten och dumpar tillbaka oljan igenom kamkåpan.
 
Hallå Jörgen

Jag tar oljetrycket på en T-koppling vid oljetryckskontakten och dumpar tillbaka oljan igenom kamkåpan.

Ok, ja då ska det ju inte vara större volym för returoljepumpen att länsa tillbaks till tanken :va

Har du mätt upp att vevhusventilationen är tillfyllest? Om det är mottryck i vevhuset kan det ju vara turbons tätningar som bolmar? Har du vevhusventen via paraplyventilerna och banjoskruvarna vid topparna?
 
Turbo

Enligt Tassen så kan det störa oljeflödet i motorn att göra på detta vis
så jag funderar på att släppa olan ner i en elektrisk oljepump och pumpa den upp till tanken. alternativet är en pump från Zippers.
Du får gärna slå mig en signal om du har några tips.
Hälsningar Ronny 0703-925031
 
Enligt Tassen så kan det störa oljeflödet i motorn att göra på detta vis
så jag funderar på att släppa olan ner i en elektrisk oljepump och pumpa den upp till tanken. alternativet är en pump från Zippers.
Du får gärna slå mig en signal om du har några tips.
Hälsningar Ronny 0703-925031

Jo jag tror att han kan ha rätt, länspumpen har ju ngt större kapacitet än tryckpumpen för att hålla vevhuset läns. Men från turbon kan det komma skummad olja, då ökar ju det erforderderliga volymflödet i länspumpen trots att det är samma mängd olja.

Du kan ju svetsa på en slangnippel med ngn milimeter stort hål (för att dämpa tryckpulserna) på en timing plugg. Sedan tillfälligt ersätta din befintliga timingplugg med detta mättutag kopplad till en tryck/vacuummätare från Biltema och kolla att du inte har vevhustryck när turbon laddar.

Försök också kolla att retuyrflödet till tanken verkar okej. Du vet ju kanske sedan sugmotortiden ungefär hur mycket det ska skvätta tillbaks i returen när allt är okej.
 
Last edited:
Turbo

Problem 2 är att jag knppt vågar köra hojen för den spikar när den drar i sig olja,
 
Turbo

Problem 2 är att jag knppt vågar köra hojen för den spikar när den drar i sig olja, så jag måste lösa detta problem först.
tack för tipsen
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top