Buckla i ram

Buckelhoj

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2024
Hoj
2007 Yamaha YZF-R6
Hallå boys,

Har en mindre buckla i ramen på min motorcykel som jag är lite nervös över inför besiktning. Någon som har erfarenhet av liknande skador och vet hur de bedömer det på besiktningen? Vad jag kan läsa mig till kollar de efter tecken på att ramen är skev och om hojen spårar om man har skador på ramen. Har försökt kolla med blotta ögat och kan inte se något konstigt med ramen utöver bucklan då. Hojen verkar spåra och gå hur rakt som helst av sig själv.

IMG_2012.jpeg

Bifogat

Jag har besiktat med påtagligt större märken i ramen utan problem.

Jag hade en 4×5cm 10mm djup buckla där på en importhoj. Det gick bra både att registreringsbesikta och besikta.

Spacklade över och burksprejlackade ramen fram till närmaste svets på höger och vänster sida. Blev riktigt bra.

Spackla över och sätt på en Honda (eller vad du nu har) dekal på båda sidor är väl inte en helt dum tanke.

"inga problem" säger forumet.

En andrabedömning från experter på området håller med.

Screenshot_20240318-162215~2.png

Din buckla är inget att bekymra sig över.
Efter 10 år längs Road of Bones kanske bucklan visar sig vara origo för lite sprickbildning - men det skall till extrem belastning över lång tid för att något sådant skall uppstå.

Far i frid!

View attachment 496420

Efter 10 år längs Road of Bones kanske bucklan visar sig vara origo för lite sprickbildning - men det skall till extrem belastning över lång tid för att något sådant skall uppstå.

Far i frid!
Det är ju självaste Shervin!! Mannen som uppfann lättningshål i ramen, och på många andra ställen... :D

View attachment 496420

Far i frid!

Killen på bilden är det han som var omtalad för några år sedan pga att han sågade sönder och gjorde lustiga lättningar av ramen?

View attachment 496420

Far i frid!

Lever den mannen ännu?

Lever den mannen ännu?
Vet att någon grävde upp honom för en drös år sen, men vet inte om han dött sen dess.

Här är vår gamla tråd om honom:

Han verkar ha bytt efternamn iaf.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP