BSB 2009. Mycket nytt.

Jo, jag vet...

8a på 2 fria, Camier outstanding
Måste medge att Rutter kör bättre än vad jag förväntat mig.

Camier över en sekund före tvåan, iofs körde Harris också under 1.16 på FP1.


1. Leon Camier GBR Airwaves Yamaha 1min 15.306secs
2. Stuart Easton GBR Hydrex Honda 1min 16.335secs
3. James Ellison GBR Airwaves Yamaha 1min 16.353secs
4. Simon Andrews GBR MSS Colchester Kawasaki 1min 16.368secs
5. Karl Harris GBR Hydrex Honda 1min 16.521secs
6. Ian Lowry GBR Relentless TAS Suzuki 1min 16.622secs
7. Glen Richards AUS HM Plant Honda 1min 16.806secs
8. Michael Rutter GBR Worx Crescent Suzuki 1min 16.832secs
9. John Laverty IRL Buildbase Kawasaki 1min 16.883secs
10. Chris Walker GBR Motorpoint/Henderson Yamaha 1min 17.048secs
11. Gary Mason GBR Quay Honda 1min 17.084secs Cup
12. Graeme Gowland GBR Motorpoint/Henderson Yamaha 1min 17.092secs
13. Josh Brookes AUS HM Plant Honda 1min 17.111secs
14. Tristan Palmer GBR Buildbase Kawasaki 1min 17.129secs
15. David Johnson AUS Maxxis Adept Yamaha 1min 17.143secs
16. Aaron Zanotti GBR Red Viper Honda 1min 17.358secs
17. Peter Hickman GBR Ultimate Yamaha 1min 17.389secs Cup
18. Atsushi Watanabe JPN Relentless TAS Suzuki 1min 17.450secs
19. Tom Tunstall GBR Hardinge Doodson Honda 1min 17.553secs Cup
20. Alastair Fagan GBR Red Viper Honda 1min 17.680secs Cup
21. Martin Jessopp GBR Riders Racing Honda 1min 17.749secs Cup
22. Julien Da Costa FRA MSS Colchester Kawasaki 1min 17.955secs
23. Kenny Gilbertson GBR JX Fuelcard Kawasaki 1min 17.975secs Cup
24. Victor Cox GBR STP/JHS MV Agusta 1min 18.317secs
25. Jason O'Halloran AUS SMT Honda 1min 18.333secs
26. Malcolm Ashley GBR MAR Kawasaki 1min 19.978secs Cup
27. Matt Bond GBR MIST Suzuki 1min 20.708secs Cup
 
Rutter 4a i kvalet! Vilken revansch!

Och Gary Mason på ex Lavillas gamla 07 Honda! Imponerande, men vad gör de andra? Fikapaus?

Kommer ihåg för några år sedan när Mason körde för Rob Mac och blev väl stämplad som en sopa av Rob Mac...


Airwaves 1 o 2. :banana
 
Camier dominant igen med Ellison som tvåa.
Ruskig krasch i Supersport precis efter starten. Dennis Hobbs och Lee Johnston var inblandade. Lee startade i omstarten på teamkompisens hoj. Efter racet visade det sig att han brutit ena fotleden och dessutom hade två ytterligare frakturer/sprickor. :näsblod

BSB Race 1
1. Leon Camier GBR Airwaves Yamaha 25mins 27.557secs 20 laps
2. James Ellison GBR Airwaves Yamaha +1.296secs
3. Stuart Easton GBR Hydrex Honda +7.236secs
4. Simon Andrews GBR MSS Colchester Kawasaki +11.670secs
5. Michael Rutter GBR Worx Crescent Suzuki +11.304secs
6. Glen Richards AUS HM Plant Honda +11.515secs
7. Josh Brookes AUS HM Plant Honda +15.872secs
8. John Laverty IRL Buildbase Kawasaki +19.707secs
9. Gary Mason GBR Quay Honda +23.199secs Cup
10. Julien Da Costa FRA MSS Colchester Kawasaki +27.392secs
11. Karl Harris GBR Hydrex Honda +31.048secs
12. Graeme Gowland GBR Motorpoint/Henderson Yamaha +32.266secs
13. Jason O'Halloran AUS SMT Honda +32.392secs
14. Atsushi Watanabe JPN Relentless TAS Suzuki +33.021secs
15. Tom Tunstall GBR Hardinge Doodson Honda +33.294secs Cup
16. Peter Hickman GBR Ultimate Yamaha +37.265secs Cup
17. Martin Jessopp GBR Riders Racing Honda +38.335secs Cup
18. David Johnson AUS Maxxis Adept Yamaha +42.752secs
19. Ian Lowry GBR Relentless TAS Suzuki +44.363secs
20. Malcolm Ashley GBR MAR Kawasaki +1min 02.467secs Cup
21. Victor Cox GBR STP/JHS MV Agusta +1min 03.101secs
22. Aaron Zanotti GBR Red Viper Honda +1min 04.471secs
23. Alastair Fagan GBR Red Viper Honda +1min 14.291secs Cup
24. Matt Bond GBR MIST Suzuki +1 lap Cup

Not classified
25. Kenny Gilbertson GBR JX Fuelcard Kawasaki 13 laps completed Cup
26. Chris Walker GBR Motorpoint/Henderson Yamaha 1 lap completed

BSB Race 2.
1. Leon Camier GBR Airwaves Yamaha 25mins 25.643secs 20 laps
2. James Ellison GBR Airwaves Yamaha +3.505secs
3. Josh Brookes AUS HM Plant Honda +3.640ecs
4. Stuart Easton GBR Hydrex Honda +5.693secs
5. Michael Rutter GBR Worx Crescent Suzuki +6.632secs
6. Simon Andrews GBR MSS Colchester Kawasaki +8.089secs
7. Glen Richards AUS HM Plant Honda +11.365secs
8. Ian Lowry GBR Relentless TAS Suzuki +11.648secs
9. Karl Harris GBR Hydrex Honda +14.344secs
10. Julien Da Costa FRA MSS Colchester Kawasaki +17.324secs
11. John Laverty IRL Buildbase Kawasaki +21.427secs
12. Gary Mason GBR Quay Honda +25.302secs Cup
13. Graeme Gowland GBR Motorpoint/Henderson Yamaha +33.961secs
14. Martin Jessopp GBR Riders Racing Honda +34.061secs Cup
15. Peter Hickman GBR Ultimate Yamaha +34.260secs Cup
16. Tom Tunstall GBR Hardinge Doodson Honda +34.561secs Cup
17. Jason O'Halloran AUS SMT Honda +34.905secs
18. Alastair Fagan GBR Red Viper Honda +52.764secs Cup
19. Victor Cox GBR STP/JHS MV Agusta +53.017secs
20. Aaron Zanotti GBR Red Viper Honda +1min 00.568secs
21. Matt Bond GBR MIST Suzuki +1 lap Cup

Not classified
22. Atsushi Watanabe JPN Relentless TAS Suzuki 13 laps completed
23. Chris Walker GBR Motorpoint/Henderson Yamaha 8 laps completed
24. David Johnson AUS Maxxis Adept Yamaha 4 laps completed
25. Kenny Gilbertson GBR JX Fuelcard Kawasaki 4 laps completed Cup
26. Malcolm Ashley GBR MAR Kawasaki 3 laps completed Cup

Tristan Palmer GBR Buildbase Kawasaki Did Not Start

BSB Poäng.
1. (1) Leon Camier Airwaves Yamaha 167 points
2. (2) James Ellison Airwaves Yamaha 129
3. (3) Stuart Easton Hydrex Honda 107
4. (5) Glen Richards HM Plant Honda 95
5. (4) Sylvain Guintoli Worx Crescent Suzuki 77
6. (6) Karl Harris Hydrex Honda 72
7. (10) Simon Andrews MSS Colchester Kawasaki 58
8. (8) Gary Mason Quay Mason C 57
9. (7) Chris Walker Motorpoint/Henderson Yamaha 49
10. (9) Ian Lowry Relentless Suzuki 48
11. (12) Julien Da Costa MSS Colchester Kawasaki 41
12. (11) Jason O'Halloran SMT Honda 34
13. (13) John Laverty Buildbase Kawasaki 34
14. (14) Graeme Gowland Motorpoint/Henderson 27
15. (18) Joshua Brookes HM Plant Honda 31
16. (-) Michael Rutter Worx Crescent Suzuki 22
17. (15) Tristan Palmer Buildbase Kawasaki 17
18. (16) Steve Plater HM Plant Honda 16
19. (17) Jon Kirkham Jentin Yamaha 15
20. (19) Atsushi Watanabe Relentless Suzuki 8
21. (20) Martin Jessopp Riders Racing Honda 7
22. (21) Peter Hickman Ultimate Yamaha 4
23. (23) Tom Tunstall Hardinge Doodson Honda 3
24. (22) David Johnson Maxxis Adept Yamaha 2

ViSK.com British Superbike Championship
1. (1) Yamaha 188 points
2. (2) Honda 144
3. (3) Suzuki 117
4. (4) Kawasaki 72

Mirror.co.uk British Superbike Cup
1. (1) Gary Mason Quay Mason 200 points
2. (2) Martin Jessopp Riders Racing Honda 145
3. (3) Peter Hickman Ultimate Yamaha 129
4. (4) Tom Tunstall Hardinge Doodson Honda 92
5. (5) Alastair Fagan Red Viper Honda 64
6. (6) Kenny Gilbertson JX Fuelcard Kawasaki 42
7. (8) Matt Bond MIST Suzuki 41
8. (7) Brian McCormack MAR Kawasaki 30
9. (-) Malcolm Ashley MAR Kawasaki 11
10. (9) Dan Stewart Wilcock Honda 10
 
Last edited:
I helgen har jag kollat på MotoGP, WSBK och BSB ....
Det är inget snack om vad som var "da shit" ... BSB rules!
 
Tycker det var riktigt bra race överallt i helgen faktiskt.

Absolut ..

Tyngst dock för Stiggy! Haslam som satte allt på ett kort (vilket såklart var helt rätt) West som plötsligt har "tvärstannat" och Zemke som .. ja, vad gjorde han igentligen där ..!

Fast Hopper såg glad ut i golfbilen snabb comback där tack ..


Sorry, såg att d vart i fel tråd ..
 
Last edited:
Har precis sett båda BSB-racen. Underbar racing med rykande bakhjul och förare som verkligen tar i :yoparty

Hatten av för producenten (Eurosport2) som sket fullständigt i vinnarens målgång i race 1 och istället visade fajten lite längre bak :tummenupp
Finns väl inget menlösare än att klippa in en överlägsen vinnare och visa hans 3-4 sista kurvor.

Simon Andrews som kör helt utan elektroniska hjälpmedel imponerar på mig :Bugar
 
Jag vill ha ett svar varför inget Ducati team finns med i år. Jag har haft en känsla att det är ovanligt mycket politik i BSB.
 
Jag vill ha ett svar varför inget Ducati team finns med i år. Jag har haft en känsla att det är ovanligt mycket politik i BSB.

För att Airwaves som vann förra året bytte till Yamaha i år (och ser ut att vinna igen) :)
Finns mig veterligen ingen tydlig anledning till att ingen kör Ducce, men kanske ligger det en hund begraven nånstans.
 
Finns mig veterligen ingen tydlig anledning till att ingen kör Ducce, men kanske ligger det en hund begraven nånstans.

Tim Maccabee, Managing Director för Ducati UK sa följande: “1098R har bevisat att den har kapaciteten att vinna och detta gör det hela än mer frustrerande att inte ställa upp i BSB nästa år. Men vi är skyldiga Ducati och våra fans att ställa upp med ett team som har möjligheterna att vinna. Tyvärr, på grund av diverse faktorer, så har vi inte kunnat komma fram till en kombination av förare som skulle gett oss möjligheten att tävla på högsta nivån. Vi räknar dock med att vi är tillbaka 2010.”

Även om Ducati inte ställer upp med ett officiellt team så förväntas man ge support till de team som kommer att köra nya 1198S i British Superstock serien.
Samt givetvis så kommer man köra med ordentliga satsningar i både World Superbikes och MotoGP.
 
MSS Colchester Kawasaki completed a successful test at Snetterton today (Thursday 4th June). The team, accompanied by electronics’ experts from Magneti Marelli Competition Systems, used the test time to iron out all the teething bugs in the ZX-10Rs engine management system.

Simon Andrews completed 102 laps of the circuit on both his Marelli bike and kit bike in order to compare data. Despite a fall at Russell’s Chicane, Andrews and the team made great strides, pinpointing problems and systematically eliminating them.

Now the more powerful Magneti Marelli-equipped ZX-10R has the full rider aid package of anti-spin, anti-wheelie and launch control, something the riders and team have craved since the start of the season.

The test also allowed the team to gain crucial set-up data before the next round of the Visk.com British Superbike Championship at the Norfolk track on June 21st.

Quotes
Nick Morgan, Team Owner
‘That’s it - we’re firing on all four now. We’ve identified the source of all the fun and games we’ve been having, rectified it and done a lot of work on fine-tuning the system. To be honest we should really have been doing this in March but things came together so late we had no choice. This is such an important next step in the ZX-10R’s development, I’m genuinely excited about the remaining races.’

Simon Andrews, Rider
‘That was a lot of laps but it’s been a really constructive test in a number of respects. My wrist and arse are sore after my off but it’s nice to have achieved something positive to ease the pain on the way home.’

Cheers
 
West verkar vara en riktig felsatsning. Surt för Stigefelt..

West har väl aldrig vart känd som den pålitliga föraren heller utan blandat rätt friskt skulle jag säga..

Men visst e d trist West verkar ju slutat att köra i racen ..
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top