BSB 2009. Mycket nytt.

Slutställningarna i BSB.

Final MCE British Superbike Championship rider standings
1. Leon Camier Airwaves Yamaha 549.5 points
2. James Ellison Airwaves Yamaha 413
3. Stuart Easton Hydrex Honda 374
4. Joshua Brookes HM Plant Honda 188
5. Ian Lowry Relentless Suzuki 170
6. Simon Andrews MSS Colchester Kawasaki 163.5
7. Julien Da Costa MSS Colchester Kawasaki 163
8. Sylvain Guintoli Worx Crescent Suzuki 147
9. Chris Walker Motorpoint/Henderson Yamaha 141
10. John Laverty Buildbase Kawasaki 130.5
11. Tommy Hill Worx Crescent Suzuki/Hydrex Honda 127
12. Glen Richards HM Plant Honda 125
13. Gary Mason Quay Mason C 125
14. Karl Harris Hydrex Honda/Node4 Yamaha/SMT 124.5
15. Graeme Gowland Motorpoint/Henderson 101.5
16. Michael Rutter Yamaha/Suzuki/Honda/Kawasaki/Ducati 78
17. Broc Parkes Kawasaki SRT60
18. Tommy Bridewell Team NB Suzuki 56
19. Jason O'Halloran SMT Honda 54
20. Karl Muggeridge HM Plant Honda 44
21. Tristan Palmer Buildbase Kawasaki 35
22. Peter Hickman Ultimate Yamaha 35
23. Steve Brogan HM Plant Honda 27.5
24. Jon Kirkham Jentin Yamaha/North West 200/Node 4 21
25. Steve Plater HM Plant Honda 16
26. David Johnson Maxxis Adept Yamaha 14.5
27. Sheridan Morais Kawasaki SRT 14
28. Atsushi Watanabe Relentless Suzuki 14
29. Ryuichi Kiyonari HM Plant Honda 13
30. Tom Tunstall Hardinge Doodson Honda 12
31. Alastair Seeley Relentless by TAS Suzuki 9
32. Martin Jessopp Riders Racing Honda 7
33. Richard Cooper Team Co-ordit Yamaha 5.5
34. Howie Mainwaring Maxxis Adept Yamaha 5
35. John McGuinness HM Plant Honda 4
36. Aaron Zanotti Red Viper Honda 1
37. Kenny Gilbertson Jx Fuelcard Kawasaki 1
38. Dan Linfoot Node4 Yamaha 1

Final MCE British Superbike Championship manufacturer standings
1. Yamaha 615.5 points
2. Honda 465
3. Suzuki 293
4. Kawasaki 285.5
5. Ducati 13

Finall Mirror.co.uk British Superbike Cup
1. Gary Mason Quay Mason 635.5 points
2. Peter Hickman Ultimate Yamaha 381
3. Martin Jessopp Riders Racing Honda 326
4. Tom Tunstall Hardinge Doodson Honda 315.5
5. Tommy Bridewell Team NB Suzuki 300
6. Kenny Gilbertson JX Fuelcard Kawasaki 85
7. Alastair Fagan Red Viper Honda 74
8. Matt Bond MIST Suzuki 68
9. Brian McCormack MAR Kawasaki 30
10. Richard Cooper Team Co-ordit Yamaha 25.5
11. David Haire DHR Honda 23
12. Malcolm Ashley MAR Kawasaki 11
13. Dan Stewart Wilcock Honda 10
 
Slutställningarna i BSB.

Final MCE British Superbike Championship rider standings
............................


16. Michael Rutter Yamaha/Suzuki/Honda/Kawasaki/Ducati 78
......................

Ojdå. Den gubben hade svårt att bestämma vad för hoj han skulle köra.:D


Edit: Jäklar, Sandstöm hann före:gnissla
 
Har kollat med folk i England och fått denna info som i praktiken betyder att man får köra i privatcupen om man inte har stöd från tillverkaren. Det går alltså bra att köpa Camiers Airwave Yamaha och köra med i privatcupen 2010.

The British Superbike Cup is a very important part of BSB. It allows teams and riders of independent status to compete with recognition at the highest level of British Championship racing. Application for entry must be made to MSVR who will consider each application individually on its own merits using the following criteria:
1) Declaration by the team of no direct manufacturer assistance
2) The known ability of the rider
3) The motorcycle
4) The team operation, resources and structure
Note: points (2), (3) and (4) will be assessed as a combination
5) Other promotable elements e.g. media support
From 2010 any Cup class rider who has finished within the top 15 of the main BSB Championship within the preceding will be ineligible to compete in the BSB Cup.


Punkt 1 låter som om den är klart töjbar, eller vad menas med att " no direct manufacturer assistance " Att man får en racepreppad motor gratis av Honda eller att du får köpa trimdelar lite billigare av HRC ? Låter som sagt att det blir luddiga regler, men vad jag fattat så skall " cupen " nästa år vara reglerad av trimningsgrad i stället, att cupen kör med i princip STK 1000 regler.

Ojdå. Den gubben hade svårt att bestämma vad för hoj han skulle köra.:D

/QUOTE]

Egentligen var det så att han började säsongen på Yamaha, som han tyckte var för dålig och hoppade av den satsningen.
Fick pga av andra förares skador mm möjlighet att köra enstaka race på Suzuki ( Där man Tyckte att Rutter var för dålig ), Honda och Kawa.
Stog åter utan styrning i slutet på säsongen och fick till en lösning där förra årets Ducati dammades av och så körde han de två sista deltävlingarna på denna.

En riktigt dålig säsong som typiskt nog slutade i sandfållan på Oulton park på säsongens sista race. Rutter är annars en uttalad ickekrashare som kört i en massa år och som presterat toppresultat både i serier om BSB men även inom landsvägslopp som NW 200, IoM och Macau.

Men nu kanske det är dags att göra något annat.
 
Last edited:
Punkt 1 låter som om den är klart töjbar, eller vad menas med att " no direct manufacturer assistance " Att man får en racepreppad motor gratis av Honda eller att du får köpa trimdelar lite billigare av HRC ? Låter som sagt att det blir luddiga regler, men vad jag fattat så skall " cupen " nästa år vara reglerad av trimningsgrad i stället, att cupen kör med i princip STK 1000 regler.
Det kommer en helt ny EVO-klass som liknar STK1000 men jag vet inte om den ersätter dagens privatcup. Relentless Suzuki tog fram en hoj enligt EVO-specen som en kille körde, med stor framgång, på en av årets sista racehelger (Brands Hatch?).
 
Det kommer en helt ny EVO-klass som liknar STK1000 men jag vet inte om den ersätter dagens privatcup. Relentless Suzuki tog fram en hoj enligt EVO-specen som en kille körde, med stor framgång, på en av årets sista racehelger (Brands Hatch?).
Alastair Seeley, Superstock 1000 mästare, körde Relentless TAS EVO-hoj på Silverstone och gjorde det så bra att han fick en Superbike till Oulton Park men där gick det sämre. :näsblod
 
Vinnande teamet i BSB-SBK, GSE Racing, kan vara på väg att lämna serien pga att dom förlorat sponsorer.

Darrell Healey Team owner
"It is with great regret that we have had to issue the team with their notice of redundancy, with a view to withdrawing from the British Superbike Championship at the end of 2009."

"We have enjoyed tremendously our time racing in the most competitive domestic Superbike series in the world, and therefore this decision was not taken lightly. Alongside Yamaha, we will be doing all we can to try and secure a partner in the remaining time available, and greatly hope we can return to once again successfully defend our championship title."

Colin Wright Team manager
"Everyone at GSE Racing is incredibly saddened that we may no longer be able to compete in the British Superbike Championship. We enjoyed our most successful season ever in 2009. Leon Camier and James Ellison were the only two riders to have finished every race in the points (barring Leon's exclusion at Cadwell) and we enjoyed numerous double race wins and double one two's on our way to first and second in the championship standings. We were very much looking forward to continuing this success on into 2010 as we entered our second year in partnership with Yamaha, but unfortunately it looks like this will now not be.

"I would like to take this opportunity to thank the whole team for their unrivalled dedication and hard work, our previous sponsors for their support, and of course the British Superbike fans."
 
Ett nytt Honda team är på ingående. Jag pratade med en snubbe där som köpt Ten Kates hojar från WSBK. Dom hade en hoj extra..
 
Vinnande teamet i BSB-SBK, GSE Racing, kan vara på väg att lämna serien pga att dom förlorat sponsorer.

Darrell Healey Team owner
"It is with great regret that we have had to issue the team with their notice of redundancy, with a view to withdrawing from the British Superbike Championship at the end of 2009."

"We have enjoyed tremendously our time racing in the most competitive domestic Superbike series in the world, and therefore this decision was not taken lightly. Alongside Yamaha, we will be doing all we can to try and secure a partner in the remaining time available, and greatly hope we can return to once again successfully defend our championship title."

Colin Wright Team manager
"Everyone at GSE Racing is incredibly saddened that we may no longer be able to compete in the British Superbike Championship. We enjoyed our most successful season ever in 2009. Leon Camier and James Ellison were the only two riders to have finished every race in the points (barring Leon's exclusion at Cadwell) and we enjoyed numerous double race wins and double one two's on our way to first and second in the championship standings. We were very much looking forward to continuing this success on into 2010 as we entered our second year in partnership with Yamaha, but unfortunately it looks like this will now not be.

"I would like to take this opportunity to thank the whole team for their unrivalled dedication and hard work, our previous sponsors for their support, and of course the British Superbike fans."
Riktigt, riktigt synd om GSE måste packa ihop för de var det absoluta toppteamet.
 
Riktigt, riktigt synd om GSE måste packa ihop för de var det absoluta toppteamet.

Det sägs att Yamaha var nästan 60% dyrare och leasa/köpa och underhålla än Ducati, som dom tidigare kört med och egentligen ville fortsätta med. Ducati drog sig ur BSB eller hur det var och teamet ville till WSBK men det fanns inga bra Ducatis över till dom. När deras sponsor Airwaves gick nu så kunde dom inte få ihop ekonomin för sitt andra år på sitt 2-årskontrakt till Yamaha i BSB.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top