BSA B50ss -71, från lådor till besiktning

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Ja, så under mitt arbete med att få ihop en gammal sliten BSA brukar jag komma två steg bakåt under tiden jag jobbar på att komma ett steg framåt. 😅
Upptäckte tex igår när jag hade nere och kollade över lamellerna att jag saknar innersta plattan.

Idag har jag kikat på och försökt få till tändningen. Den stod hyfsat fel och jag fick gå från ett ytterläge till det andra på brytarplattans justering.
För det första hade jag velat komma ytterligare lite till och för det andra så känns det tråkigt att skruva ihop och lämna justeringen i sitt ytterläge. Dessutom har det nu blivit väldigt trångt där genomföringen till kabeln är.

Så min fråga är; Är det så enkelt som att släppa på bulten i centrum och vrida kamen en liten bit för att kunna hamna hyfsat i mitten på brytarplattans justering?1000019815.jpg
 
Något är ju galet.
En gång i tiden har ju någon designat och byggt tändsystemet och jag är helt säker på att det inte designades för att vara "rätt" i ena ytterläget.
Mer troligt ikring mitten, så har alla brytartändsystem jag sett varit.
Är du säker på att du har kolven i rätt läge, inte 180gr fel?
Indikeringar på svänghjulet kan ju vara flera, tittar du på rätt?
Skriv ut en gradskiva och sätt på en bit kartong och använd så ser du lättare var du är.
 
Något är ju galet....
Tack för tips gunde
Många år, många ägare och många mil har gjort att allt inte är som konstruktören en gång tänkte sig tror jag.

Jag vet att motorn renoverades för länge sedan men sen har cykeln egentligen aldrig blivit helt färdig efter det. Så min gissning är att tändningen bara varit grovinställd. Dessutom saknas det en justerskruv vad jag kan förstå så ena justeringen står möjligen i ett ytterläge.
Hur som helst, det gick att göra ungefär som jag misstänkte. Så nu står justeringen ganska precis i mitten och tändningen ligger ganska exakt enligt spec.
 
Du kunde ju skrivit vilken modell och årtal det är.
Din bild gör att jag gissar på en B40 cirka 67.
Utdrag ur B40 workshop manual:
( Finns på www.bsaunitsingles.com )
At this stage the auto-advance unit should be
freed from its taper and rotated until the contact
points are about to open. This wiii give an
approximate setting on which to base the final
ignition tirning.
 
Ledsen, missade att det var en B50.
Men dom gjorde inga stora ändringar på tändsystemet.
Men B25 B50 1971 Workshop Manual är lite mer detaljerad. Sidorna B19 till B22.
Har du Rupert Ratios böcker? Innehåller allt värt att veta om BSA unit singles och lite till.
 
Ledsen, missade att det var en B50.
Men dom gjorde inga stora ändringar på tändsystemet.
Men B25 B50 1971 Workshop Manual är lite mer detaljerad. Sidorna B19 till B22.
Har du Rupert Ratios böcker? Innehåller allt värt att veta om BSA unit singles och lite till.
Uppdaterade rubriken efter ditt påpekande. 👍🏼 Hade dock bilden av att de flesta engelska märkena använde samma elsystem, Lucas, på den tiden.

Har tre olika böcker men blev ändå inte helt klar över hur jag skulle göra. Men som sagt, det löste sig. Det gick att göra som jag hoppades/trodde. 👍🏼
 
Ett litet tips. Man kan bli medlem i forumet på Engelska BSA Owners Club utan att vara medlem i klubben.
Inte fel när man har en B40WD och tre B44.
 
Mer diskussioner om engelska efterkrigscyklar är vad sporthoj.com behöver!
 
Ett litet tips. Man kan bli medlem i forumet på Engelska BSA Owners Club utan att vara medlem i klubben.
Inte fel när man har en B40WD och tre B44.
Har du några tips på reservdelsbutik i Sverige? Börjar ta stopp i alla hörn på hojen nu pga delar som behöver bytas eller saknas.
 
Tyvärr har BASmotor lagt ner. Så nån svensk reservdelsbutik med delar känner jag inte till.
Brukar handla BSA delar från https://draganfly.co.uk/ i England. En del från https://www.feked.com/
Lite lurigt med BSA eftersom dom bytte reservdelsnummer nån gång, så samma del kan finnas med olika nummer.
 
Tack för tips, har hittat två svenska; classic-mc.com och veteranmc.se Ska kontakta dem nästa vecka och se hur utbudet är. Mycket var ju samma på alla engelska cyklar på den tiden så jag hoppas slippa beställa från utlandet.

Var över hos basmotor strax innan han la ner och köpte lite, men tyvärr inte tillräckligt. Hörde rykte att någon från Småland köpt upp hans lager och att det eventuellt skulle bli tillgängligt under hösten.
 
Funderar på att åka till Sandviken-trakten för att hitta nåt kul till min A65.
 

Bifogat

  • Screenshot_20250926-151631_Messenger.jpg
    Screenshot_20250926-151631_Messenger.jpg
    338.3 KB · Visningar: 7
Funderar på att åka till Sandviken-trakten för att hitta nåt kul till min A65.
Ja, hade jag haft lite närmare hade jag kikat förbi och sett om jag hittat nån fin uppgradering. Nya gummin till fotpinnarna tex. Dom nya sprack i "sömmen" när jag skulle trä på dem. :huvet
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top