BSA B50ss -71, från lådor till besiktning

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Ja, så under mitt arbete med att få ihop en gammal sliten BSA brukar jag komma två steg bakåt under tiden jag jobbar på att komma ett steg framåt. 😅
Upptäckte tex igår när jag hade nere och kollade över lamellerna att jag saknar innersta plattan.

Idag har jag kikat på och försökt få till tändningen. Den stod hyfsat fel och jag fick gå från ett ytterläge till det andra på brytarplattans justering.
För det första hade jag velat komma ytterligare lite till och för det andra så känns det tråkigt att skruva ihop och lämna justeringen i sitt ytterläge. Dessutom har det nu blivit väldigt trångt där genomföringen till kabeln är.

Så min fråga är; Är det så enkelt som att släppa på bulten i centrum och vrida kamen en liten bit för att kunna hamna hyfsat i mitten på brytarplattans justering?1000019815.jpg
 
Något är ju galet.
En gång i tiden har ju någon designat och byggt tändsystemet och jag är helt säker på att det inte designades för att vara "rätt" i ena ytterläget.
Mer troligt ikring mitten, så har alla brytartändsystem jag sett varit.
Är du säker på att du har kolven i rätt läge, inte 180gr fel?
Indikeringar på svänghjulet kan ju vara flera, tittar du på rätt?
Skriv ut en gradskiva och sätt på en bit kartong och använd så ser du lättare var du är.
 
Något är ju galet....
Tack för tips gunde
Många år, många ägare och många mil har gjort att allt inte är som konstruktören en gång tänkte sig tror jag.

Jag vet att motorn renoverades för länge sedan men sen har cykeln egentligen aldrig blivit helt färdig efter det. Så min gissning är att tändningen bara varit grovinställd. Dessutom saknas det en justerskruv vad jag kan förstå så ena justeringen står möjligen i ett ytterläge.
Hur som helst, det gick att göra ungefär som jag misstänkte. Så nu står justeringen ganska precis i mitten och tändningen ligger ganska exakt enligt spec.
 
Du kunde ju skrivit vilken modell och årtal det är.
Din bild gör att jag gissar på en B40 cirka 67.
Utdrag ur B40 workshop manual:
( Finns på www.bsaunitsingles.com )
At this stage the auto-advance unit should be
freed from its taper and rotated until the contact
points are about to open. This wiii give an
approximate setting on which to base the final
ignition tirning.
 
Ledsen, missade att det var en B50.
Men dom gjorde inga stora ändringar på tändsystemet.
Men B25 B50 1971 Workshop Manual är lite mer detaljerad. Sidorna B19 till B22.
Har du Rupert Ratios böcker? Innehåller allt värt att veta om BSA unit singles och lite till.
 
Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Back
Top