Brottslighet.Hur mycket ska den få kosta???

Hur vet du detta?

Jag har bekanta som jobbar/jobbat på diverse fångvårdsanstalter och dem har kunnat TYVÄRR styrka denna statistik eller uppfattning. Dock inte så vetenskapligt... Men att det är överrepresenterat på detta vis är väl ingen hemlighet eller någon som dementerar...
Läste du Brå rapporten?

Hur vet du detta?

Det vet han inte, det är så klart taget ur luften!!! När jag jobbade som fångvårdare på kirsebergs fängelset i Malmö så var ca 75% intagna svenskar! En till intressant fakta var att sexualbrottslingar var till 90% svenskar! Dom som satt längst (mord, knarksmuggling) var dock utlandsfödda i majoriteten!

Tyvärr är det till viss del som SD säger, vissa grupper är överrepresenterade i dessa typer av brott. Eftersom ens tanken på att antyda detta gör en till en fullfjädrad nazist i Sverige idag så kommer Reinfeldt inte röra den frågan med tång...

Tja...hörde på en dokumentär att det var samhällsklasser det var frågan om, inte ursprung. Folk utan gymnasieutbildning är överrepresenterade.
Men visst, tro du blint på vad SD säger.

Det vet han inte, det är så klart taget ur luften!!! När jag jobbade som fångvårdare på kirsebergs fängelset i Malmö så var ca 75% intagna svenskar! En till intressant fakta var att sexualbrottslingar var till 90% svenskar! Dom som satt längst (mord, knarksmuggling) var dock utlandsfödda i majoriteten!

Du jobbade där 1959? :va

ok...:va sen vad som klassas som en "svensk" kan man ju orda om...

fast visst... ALLA seriemördare i ex. USA e ju vita män.!

kan väl dock ge lite exempel på hur det såg ut på de anstalter jag suttit på:

KVA Salberga (B-klass): 1.a avdelningen 20 st intagna , 2 svenskar inklusive mig , resten ryssar , serber , somalier/afrikaner , Iranier, mm 50% kunde prata svenska.,

2.a avdelningen: 18-20st intagna , 3-4 svenskar , resten Colombianer , Iranier/Irakier , Afrikaner mm.

KVA Kumla (A-klass) satt bara en kort stund på "ISOL" där men rösterna man hörde o de man såg genom fönstret på rtastgården var ju INTE svenskar iallafall..

KVA Tidaholm: (B-klass) satt några mån. där på SKI-bunkern 3-4 pers. inklusive mig , jag var ensam svensk resten Eritrean/afrikan , Chilenare , Albanier..

KVA Fosie (C-klass) SRI-avdelning: 6 intagna 3 svenskar resten Iranier/Irakier , somalier mm

för övrigt så ska ju KVA Kirseberg läggas ner då det e så pass gammalt o slitet.

mvh.T

Om 90% av alla som sitter för sexualbrott är ju det en perfekt bild av samhället. I just den typen av brott är alltså ingen folkgrupp överrepresenterad.

Jo, men glöm det där. Skulle vara om det av någon anledning var så just där men det tror jag även T509 vet är en skröna. Undrar nästan om sanningen inte ligger närmare tvärtemot.

Frågor till nån som vet:

1. Går det att få ut nån sammanställning från tingsrätter och annat om exempelvis vilka som dömts för vissa brott? Isf kan vi ju rätt snabbt få slut på alla spekulationer och myter direkt.

2. Info från vilka som sitter på en viss anstalt, är det hemligt?

Som svar på frågeställningen av TS:

Jag tycker man ska sträva efter att de intagna ska få betala så mycket av sin vistelse som möjligt. Detta genom arbete. Kalla det straffarbete om du vill.

ok...:va sen vad som klassas som en "svensk" kan man ju orda om...

fast visst... ALLA seriemördare i ex. USA e ju vita män.!

kan väl dock ge lite exempel på hur det såg ut på de anstalter jag suttit på:

KVA Salberga (B-klass): 1.a avdelningen 20 st intagna , 2 svenskar inklusive mig , resten ryssar , serber , somalier/afrikaner , Iranier, mm 50% kunde prata svenska.,

2.a avdelningen: 18-20st intagna , 3-4 svenskar , resten Colombianer , Iranier/Irakier , Afrikaner mm.

KVA Kumla (A-klass) satt bara en kort stund på "ISOL" där men rösterna man hörde o de man såg genom fönstret på rtastgården var ju INTE svenskar iallafall..

KVA Tidaholm: (B-klass) satt några mån. där på SKI-bunkern 3-4 pers. inklusive mig , jag var ensam svensk resten Eritrean/afrikan , Chilenare , Albanier..

KVA Fosie (C-klass) SRI-avdelning: 6 intagna 3 svenskar resten Iranier/Irakier , somalier mm

för övrigt så ska ju KVA Kirseberg läggas ner då det e så pass gammalt o slitet.

mvh.T

"Taget ur luften."
:D

Men visst ord mot ord. Min kompis gjorde underhållsarbeten ett par dagar på häktet här i stan. Han såg inte en enda som såg svensk ut. Varför skulle han ljuga för mig?

Last edited:
Som svar på frågeställningen av TS:

Jag tycker man ska sträva efter att de intagna ska få betala så mycket av sin vistelse som möjligt. Detta genom arbete. Kalla det straffarbete om du vill.
Jag vill inte betala till Bruno.K.Röijer heller:mad:
Önskescenariot är att få en kryssailista med var deklaration så att man kan välja vad man vill betala för.
Jag lovar,BKR hade inte fått en spänn,tvärtom hade jag gjort ett avdrag för att han sprider sin smörja:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:
Fan,mitt blodtryck,flämt

DI Weekend bilagan

http://di.se/Default.aspx?tr=277780&rlt=0&pid=215165__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

Citatet nedan är bara inledningen till artikeln. Publicerades först för en ca 1 månad sedan.

"Den organiserade brottsligheten är mytomspunnen. Men den finns, och den är ett allvarligt och växande hot mot samhället. Riktigt allvarligt blir det när den
organiserade brottsligheten möter den ekonomiska, vilket ofta sker i fängelser.
”Sätt aldrig de organiserade brottslingarna i samma fängelse som de ekonomiska”, varnar privatspanaren Tommy Lindström."

Last edited:
Lokalt kan det självklart endast finnas utlänningar i avdelningen men vad gäller för samtliga kriminalvårdssanstalter? Att dra slutsater utifrån en självupplevd anstalt ger knappast ett resultat för samtliga anstalter.

Dessutom - vilka ser "svenska" ut? Det finns polacker som är blonda och blåögda, räknas dessa? Och det finns svenskar som ser ut som utlänningar som tex Jimmie Åkesson, som för övrigt har en invandrad släkt. Hur räknas adopterade människor samt andra/tredje generationens invandrare som har anammat den "svenska kulturen" och kan det svenska språket perfekt? Hur är det med skandinaviska och nordeuropeiska invandrare? Finnar lär ju vara duktiga på att sitta inne våra fängelser.

Det blir svårt att skilja ut vilken etnicitet folk tillhör och eftersom Kriminalvården inte för statistik om etnicitet bör man genomföra intervjuer med samtliga inkapaciterade.Man kan göra det lätt för sig att räkna svarta människor samt folk med arabklingande namn men då får man skeva resultat pga ovanstående infallsvinklar. Frågeställningen är alltså mer komplicerad än man vid första anblicken kan tro.

struts1.jpg

Jag tycker man ska sträva efter att de intagna ska få betala så mycket av sin vistelse som möjligt. Detta genom arbete. Kalla det straffarbete om du vill.?

försök få en neger o jobba... i USA så funkade det ett tag på 1700-1800talet när man fick ha kedjor på dem o :rodnar :whip:nicka :whip :D

QUOTE=BoSoZoKu;4961742]
"Taget ur luften."
:D

Men visst ord mot ord. Min kompis gjorde underhållsarbeten ett par dagar på häktet här i stan. Han såg inte en enda som såg svensk ut. Varför skulle han ljuga för mig?[/QUOTE]

vilket skitsnack!!! jag e svensk o jag har suttit på GBG häkte:D

mvh.T

Last edited:

Skillnad på de som sitter i fängelse=fällda och antal anmälningar. Svensson våldtäkt är väll någon som sker på fyllan en
midsommarafton= enkel fällande dom. Medans de utlandsfödda tar med hela kompisgänget och gängknullar någon stackars blondin i en tunnel i Södertälje =svårt att fälla någon för tjejen har lite svårt att precisera vilken kuk som var vart när!

Skillnad på de som sitter i fängelse=fällda och antal anmälningar. Svensson våldtäkt är väll någon som sker på fyllan en
midsommarafton= enkel fällande dom. Medans de utlandsfödda tar med hela kompisgänget och gängknullar någon stackars blondin i en tunnel i Södertälje =svårt att fälla någon för tjejen har lite svårt att precisera vilken kuk som var vart när!

e väl bara o kolla på "efterlyst" (TURK-TV) vad signalementet på förövaren vis våldtäkter har.... "Talade svenska me brytning" , mörk , luktade billig parfym o steks mm..

dock så verkar det ju inte som speciellt många våldtäkter o sexuella övergrepp klaras upp!

faktiskt så sker de flesta våldtäkterna i hemmet av pojkvännen/maken som blir lite upphetsad (oftast på fyllan) fast inte flickvännen/frugan vill... sen tar de sig friheten att "spänna på frugan fast hon inte e på humör o sen dagen efter ligger karljäveln me ångest,,, men nästa helg e det dags igen....:huvet

mvh.T

.

pengar/ersättning:
på häktet så får man 90kr/veckan...:yoparty

på anstalt så får man 200-400kr/veckan beroende på om du jobbar/deltar i nån utbildning mm..

detta ska räcka till cigg/snus , dagstidningar , godis mm... blabl bla

Inte for att lata dryg men... 200-400 kr i veckan, ratt i handen, for att kopa... godis och tidningar? Och det ar tydligen inte tillrackligt?

Stack lite i ogonen.

A andra sidan, Badger, finns det val vissa upplevelser och situationer som ar battre att lasa om an go through yourself...?

Personligen anser jag att da fangelserna ar overfulla med clientel, kan man val avskaffa djurforsoken och fa mer verklighetseniga resultat genom att dessa individer betalar av sin skuld till samhallet.

*duckar*

Last edited:
Tja...hörde på en dokumentär att det var samhällsklasser det var frågan om, inte ursprung. Folk utan gymnasieutbildning är överrepresenterade.
Men visst, tro du blint på vad SD säger.

Det är just detta som är så uppenbart att man inte orkar argumentera med SD-freaksen här på SH. Det finns en gruppering som sitter i fängelse som är långt större än "blattar"-grupperingen.

Den största grupperingenen i svenska fängelser är lågutbildade män. (Ungefär som den största grupperingen som röstar på SD)

Last edited:
pengar/ersättning:
på häktet så får man 90kr/veckan...:yoparty

på anstalt så får man 200-400kr/veckan beroende på om du jobbar/deltar i nån utbildning mm..

detta ska räcka till cigg/snus , dagstidningar , godis mm...
Varför ska man ha någonting alls tycker du?

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär