Tja...hörde på en dokumentär att det var samhällsklasser det var frågan om, inte ursprung. Folk utan gymnasieutbildning är överrepresenterade.
Heads on, är min okvalificerade gissning.
Dock kvarstår i så fall problemet att invandrare, 1a-, 2a- eller 3e-generations, är överrepresenterade som låg-/outbildade.
Min erfarenhet från ghettona är att de svenskar som inte gömmer sig efter 21.00 är de som är värst, kanske har de ännu mer att bevisa? Statiken är likväl att dessa är en minoritet.
Fakta (som har en källa, men jag minns den inte) är också att ungdomar som "hamnar fel", oftare hittar tillbaka och ordnar upp sina liv om de kommer från "ordnade förhållanden", dvs bra familjer.
Undrar hur det sett ut i de värsta områdena, bland de värsta medborgarna, om vi INTE haft en så explosiv invandring de senaste decennierna?
En del av mig tror inte att det skulle varit någon skillnad, bortsett att invandrare inte varit överrepresenterade då.
En annan kan inte släppa tanken på att de erfarenheter flyktingar tar med sig, som växt upp med krig och elände (rena helveten i många fall), sannolikt påverkas våldsutvecklingen och oförmågan att integreras till våra samhälleliga värdegrunder osv. (Undrar om det är PK att säga så?)
Just nu är ju iofs problemet att det gäller att fånga upp alla i dessa områden TIDIGT och ge dem hopp om ett annat liv. Och bygga upp en värdegrund där knarkkung inte är den bästa karriär man kan få.