mada
Medlem
Hur mkt skiljer det egentligen med en större skiva om man behåller samma ok? Tex i KTM fallet att byta från 260 till 320 med bibehållet tvåkolvsok?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Med större skiva så har du bättre kylning så det är svårare att få bromsen att faida. Ju större skiva man har ju mindre kraft från oket behövs för att få stopp. så skillnaden på en orginal cross broms till en motard broms på 320mm med orginal ok är en stor skillnad.mada skrev:Hur mkt skiljer det egentligen med en större skiva om man behåller samma ok? Tex i KTM fallet att byta från 260 till 320 med bibehållet tvåkolvsok?
mada skrev:Hur mkt skiljer det egentligen med en större skiva om man behåller samma ok? Tex i KTM fallet att byta från 260 till 320 med bibehållet tvåkolvsok?
Gäller väl alla skivor. Även en 320 mm är väl gjord för att tåla normal användning, antar jag.[Danne] skrev:om du anväder en 320mm skivna och utsätter den för hög värme,så kommer skivan expandera ca 3-4mm i dia...dvs den blir skev som satan...
men om den e flytande,så förblir den fortfarande helt cirkulär,och inga vibrationer som följd..
mada skrev:Hur mkt skiljer det egentligen med en större skiva om man behåller samma ok? Tex i KTM fallet att byta från 260 till 320 med bibehållet tvåkolvsok?
Basse skrev:Förstår inte hur bara större skiva skulle kunna ge märkbart bättre bromsverkan. Anläggningsytan från klossarna ändras ju inte alls och det är ju det i förhållande till trycket från kolvarna som ger bromsverkan. OK att dem fadear senare etc pga värmen har större yta att sprida sig men det har ju inget med bromsverkan att göra...?
Basse skrev:Förstår inte hur bara större skiva skulle kunna ge märkbart bättre bromsverkan. Anläggningsytan från klossarna ändras ju inte alls och det är ju det i förhållande till trycket från kolvarna som ger bromsverkan. OK att dem fadear senare etc pga värmen har större yta att sprida sig men det har ju inget med bromsverkan att göra...?
Pingis skrev:TM gör en motard med bromsskiva som fästs i fälgbanan, likt på Buells hoj.
Snyggt tycker jag men jag antar att det inte är särskillt billigt.
P.
Pingis skrev:Vacker hoj med duktiga komponenter !!
Snygg bild Magnus J. !!!
Tillhör du dem som brukar vispa runt nedanför Marin & Fritid ?
Har inte kört där själv eftersom jag är mitt i hojbyte
men jag var nere och tittade i lördags.
P.
Magnus J. skrev:Så ser TM:s fälgmonterade bromsskiva ut, helt klart tufft.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |