Bromsverkan med större skiva men samma ok?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Hur mkt skiljer det egentligen med en större skiva om man behåller samma ok? Tex i KTM fallet att byta från 260 till 320 med bibehållet tvåkolvsok?
 
mada skrev:
Hur mkt skiljer det egentligen med en större skiva om man behåller samma ok? Tex i KTM fallet att byta från 260 till 320 med bibehållet tvåkolvsok?
Med större skiva så har du bättre kylning så det är svårare att få bromsen att faida. Ju större skiva man har ju mindre kraft från oket behövs för att få stopp. så skillnaden på en orginal cross broms till en motard broms på 320mm med orginal ok är en stor skillnad.
 
Det blir bättre, men fortfarande lite klent i mitt tycke. Byter man bromsbelägg till lite vassare (jämfört med original), så kan man förbättra bromsverkan radikalt. Men det blir förstås inte som om man kör med ett kraftigare ok - bara en bit på vägen.

Jag använder 320mm skiva och 2-kolvsok för is- och offroadåkandet.
 
Skiljer ca 25 % mellan dom skivorna, så den bromsar ca 25 % mer m samma tryck. O om den är tyngre så tål den kraftig bromsning bättre, men kan ta längre tid för att hämta sig, beroende på hur bra den kyls.
/u
 
mada skrev:
Hur mkt skiljer det egentligen med en större skiva om man behåller samma ok? Tex i KTM fallet att byta från 260 till 320 med bibehållet tvåkolvsok?

om du anväder en 320mm skivna och utsätter den för hög värme,så kommer skivan expandera ca 3-4mm i dia...dvs den blir skev som satan...
men om den e flytande,så förblir den fortfarande helt cirkulär,och inga vibrationer som följd...och ju större dia på skiva ju mindre ok behöver du..
 
[Danne] skrev:
om du anväder en 320mm skivna och utsätter den för hög värme,så kommer skivan expandera ca 3-4mm i dia...dvs den blir skev som satan...
men om den e flytande,så förblir den fortfarande helt cirkulär,och inga vibrationer som följd..
Gäller väl alla skivor. Även en 320 mm är väl gjord för att tåla normal användning, antar jag.
(Med någorlunda samma material så utvidgas dom lika mycket (i % räknat) för samma upphettning. Troligen blir den större inte lika varm som den mindre och utvidgar sig därför mindre (i % räknat) o ungefär lika mycket (i mm räknat) som den mindre skivan.)
/u
 
mada skrev:
Hur mkt skiljer det egentligen med en större skiva om man behåller samma ok? Tex i KTM fallet att byta från 260 till 320 med bibehållet tvåkolvsok?

Jag bytte till 320mm på min XR650 o det blev en stor skillnad, ännu större med andra bromsbelägg och sen fixade jag stålomspunnet vilket förbättrade mer ändå..
 
Förstår inte hur bara större skiva skulle kunna ge märkbart bättre bromsverkan. Anläggningsytan från klossarna ändras ju inte alls och det är ju det i förhållande till trycket från kolvarna som ger bromsverkan. OK att dem fadear senare etc pga värmen har större yta att sprida sig men det har ju inget med bromsverkan att göra...?
 
Basse skrev:
Förstår inte hur bara större skiva skulle kunna ge märkbart bättre bromsverkan. Anläggningsytan från klossarna ändras ju inte alls och det är ju det i förhållande till trycket från kolvarna som ger bromsverkan. OK att dem fadear senare etc pga värmen har större yta att sprida sig men det har ju inget med bromsverkan att göra...?


Kanske glömde att klossarna kommer längre från centrum i resonemanget??

/M
 
Basse skrev:
Förstår inte hur bara större skiva skulle kunna ge märkbart bättre bromsverkan. Anläggningsytan från klossarna ändras ju inte alls och det är ju det i förhållande till trycket från kolvarna som ger bromsverkan. OK att dem fadear senare etc pga värmen har större yta att sprida sig men det har ju inget med bromsverkan att göra...?


Moment=kraft*avstånd
Jämför med hävstångseffekt för lättare förståelse.

Ökar man diametern på skivan krävs mindre kraft på skivan för att den ska ha samma "bromsmoment" som en med mindre diameter.
 
Varför har inte fler hojar en sån här skiva? Förutom att det är fult :) Oket långt i från centrum, stor skiva är väl bra? Dyrt, tungt??
Förklara för mig som inte fattar. :va

gallery_3_large.jpg
 
Varför stor/liten skiva? Säg det. Verkar inte finnas nåt som stenhårt säger vilket som är 'bäst'. Liten skiva = lågt tröghetsmoment = bra. Men högt tryck = tunga ok = dåligt. Kanske dyrare göra fälgar för fälgmonterad skiva.
Men 1 stor kanske billigare/bättre/lättare än 2 små.
Med navstyrning vore det nog iaf bättre så.
Med USD gaffel verkar ju inte långa fästen till oken så bra.
Mycket sånt här är modesaker oxå. Man gör vad man tror går att sälja. O då ska det se ut som på Gp-hojarna. Alla kan väl köra som Rossi o gör det oxå o måste följa samma konstruktionsregler; eller hur ?
/u
 
TM gör en motard med bromsskiva som fästs i fälgbanan, likt på Buells hoj.
Snyggt tycker jag men jag antar att det inte är särskillt billigt.
Dessutom kan man ju tänka sig att skivan är mer utsatt när den sitter så långt från navet, någonting som i och för sig inte spelar så stor roll
om man håller sig på asfalt vilket nog är troligt med stålåsnan från Buell...

Fördelarna är de ovan nämnda med längre hävarm och säkerligen en bättre känsla och kontroll vid bromsning.
Dessutom kan man göra ekrarna tunnare (se Buellens blyertpennor) och därmed den ofjädrade vikten lägre eftersom ekrarna inte behöver vara dimensionerade för att ta upp bromskraften...
Smart !
Sedan finns det säkert en massa andra för och nackdelar som jag inte har en aning om så fyll gärna på...

Vi ses på mässan va ??

P.
 
Pingis skrev:
TM gör en motard med bromsskiva som fästs i fälgbanan, likt på Buells hoj.
Snyggt tycker jag men jag antar att det inte är särskillt billigt.

P.

Så ser TM:s fälgmonterade bromsskiva ut, helt klart tufft.
 

Bifogat

  • tm-racing-7.jpg
    tm-racing-7.jpg
    107.6 KB · Visningar: 160
Vacker hoj med duktiga komponenter !!

Snygg bild Magnus J. !!!

Tillhör du dem som brukar vispa runt nedanför Marin & Fritid ?
Har inte kört där själv eftersom jag är mitt i hojbyte
men jag var nere och tittade i lördags.

P.
 
Pingis skrev:
Vacker hoj med duktiga komponenter !!

Snygg bild Magnus J. !!!

Tillhör du dem som brukar vispa runt nedanför Marin & Fritid ?
Har inte kört där själv eftersom jag är mitt i hojbyte
men jag var nere och tittade i lördags.

P.

Näe, inte än. tänkte fara i lördags men då var det typ -20C
ifall det inte är allt för kallt så far jag förmodligen på lördag.

-M-
 
Magnus J. skrev:
Så ser TM:s fälgmonterade bromsskiva ut, helt klart tufft.

jo det ser fränt ut....men borde inte funka speciellt bra för tävlingsmotarder.
väldigt lätt att få bulor/slag i fälgarna vid tävlingar, mitt framhjul e närmast åttakantigt efter två års racing.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top