Bromsträckor?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Jag fick höra att en person här på forumet bromsat sin R1a från 100 knyck till 0 på 25 meter.

Jag har ju läst en del tester i mina dagar och ofta har jag märkt att hojar brukar ha angett en 30-40 meter som bromssträcka från 100.
R1 har jag hittat angivelsen 34meter på.
Är det jag som fattar fel hur dessa mätningar av pressen görs?
Jag menar de måste väl för fasen lätt få ut sina bromssträckor med de medel de har?
Eller är alla de så klantiga att bromsa så det inte är sant?

Vad tror ni om det här, är en mc så pass överlägsen en bil i bromsträckan?, bilar brukar ligga runt 35-40meter.

Ni har kanske egna mätningar eller liknade, låt höra.

Jag har alltid lärt mig att en mc bromsar snabbare än en bil därför bör man se upp så att bilen inte kör in i en bakifrån. Dock beror det helt på underlag och hur vida vägen svänger etc.

En bil har nog mycket bättre bromssträcka vid vått underlag.

Bromssträcka mellan bil och mc skiljer inte speciellt mycket. Det bilen förlorar i högre massa tar den igen på bättre grepp, så det är ganska jämnt skägg.

Naturligtvis under förutsättningen att vi talar fordon på vägen!! En sporthoj med jättemånga roliga bokstäver och ett uppvärmt klibbigt däck bromsar naturligtvis bättre än en V70, samtidigt som en STCC-bil stannar på fan så mycket kortare sträcka än en "vanlig" 'Blade....ni förstår kanske begränsningarna i jämförelsen?

Att stanna med en R1 på 25 meter låter som optimism eller kontrollerade förhållanden med bra grepp i backen och uppvärmda racedäck.

SMC har en intressant videofilm om detta som visar olika underlag och däckstyper.... :rolleyes:

Frågan är ju om "personen här på forumet" kan upprepa sin bravad under kontrollerade former, dvs korrekt uppmätt sträcka.

Det är väl en väldigt gammal och fin myt dethär med att cyklar bromsar på halva sträckan jmfrt med en bil.

Men det KÄNNS ju ofta som att man stoppar på en femöring (om nån här kommer ihåg hur de såg ut).

//Peter

Jag kan ju förstå att låg vikt förbättrar sträckan å andra sidan är ju inte däcksytan på när så stor som på en bil.
Vått underlag struntar vi i då, för det blir för svårt att diskutera, säg torrt väglag och varm asfalt.

Som någon var inne på, en vanlig svensonbil som toppar 200 har normalt inga vidare bromsar. Det är ganska lätt att få dem överhettade på en bana. Det borde knappast jämföras med en sporthoj. Men jämför med en Lotus Elise eller liknande så är det nog lättare som amatör att sätta bättre "sträckor" i bil än mc. Men allt har ju med föraren att göra.

Froven skrev:
Men det KÄNNS ju ofta som att man stoppar på en femöring (om nån här kommer ihåg hur de såg ut).

//Peter

När man är påväg mot dikeskanten eller mot en bil som står parkad efter ett krön så känns det som man har värdelösa bromsar alt någon rycker bakhjulet uppåt med ett snöre eller nått.

Silwer skrev:
Jag fick höra att en person här på forumet bromsat sin R1a från 100 knyck till 0 på 25 meter.

Jag har ju läst en del tester i mina dagar och ofta har jag märkt att hojar brukar ha angett en 30-40 meter som bromssträcka från 100.
R1 har jag hittat angivelsen 34meter på.
Är det jag som fattar fel hur dessa mätningar av pressen görs?
Jag menar de måste väl för fasen lätt få ut sina bromssträckor med de medel de har?
Eller är alla de så klantiga att bromsa så det inte är sant?

Vad tror ni om det här, är en mc så pass överlägsen en bil i bromsträckan?, bilar brukar ligga runt 35-40meter.

Ni har kanske egna mätningar eller liknade, låt höra.

när tidnigen bike har bromsprov från 100 så brukar sporthojar stanna på knappt 40 meter. 25 verkar aningen lite tycker jag..

Jag var faktiskt närvarande när ett sådant experiment utfördes och kan bara konstatera att bromssträckan blev 25 meter som bäst. Man kan iofs spekulera i om det verkligen gick i exakt 100 knyck, om man går på mätarfart så visar den ju oftast lite för mycket... men även om det bara gick i 95 så var det grymma inbromsningar!

jesper skrev:
Jag var faktiskt närvarande när ett sådant experiment utfördes och kan bara konstatera att bromssträckan blev 25 meter som bäst. Man kan iofs spekulera i om det verkligen gick i exakt 100 knyck, om man går på mätarfart så visar den ju oftast lite för mycket... men även om det bara gick i 95 så var det grymma inbromsningar!
Jag tror på mätarfel och på mätfel, barta du kör 85 så sjunker säkert bromssträckan ner till 25 meter, och körde han 92 säger vi och de mätte lite fel på punkterna så kan det ju bli så här.
Men som sagt, inet fasen vet jag.

Silwer skrev:
Jag tror på mätarfel och på mätfel, barta du kör 85 så sjunker säkert bromssträckan ner till 25 meter, och körde han 92 säger vi och de mätte lite fel på punkterna så kan det ju bli så här.
Men som sagt, inet fasen vet jag.
Poäng. Det är dessutom svårt att kolla hastigheten på mätaren och bromsa maximalt samtidigt. Man kollar ju farten först, bromsar vid en markering eller nåt sedan. Då har i allmänhet farten sjunkit en del, men det heter att man bromsar i den fart man hade när man kollade mätaren.
Sen det där med mätarfel, det är väl egentligen oväsentligt. Det har ju alla....

Ja de har koll. Cykelhjulet efter hojen kopplat till en dator ger korrekta värden. Åtminstonde mer korrekt än att bromsa från en given punkt. Då tror jag man gärna fuskar till det lite och bromsar något innan bromspunkten.

Silwer skrev:
jag skulle tro att en mc-tidning mäter från 100 ärliga, de har säkert möjlighet att kolla exakta farter, det var det jag ville få in.

Visst kan det vara av akademiskt intresse :rolleyes: att jämföra bromssträckor mellan bil och MC i en kontrollerad miljö... MEN, och det här tycker jag personligen är lite "viktigare" :7peta , det finns en "förutfattad mening" att hojar alltid stannar snabbare än bilar. I praktiken, dvs ute på vägen där de flesta av oss framför våra hojar, så är "regeln" den att en bil får stopp snabbare än en motorcykel. Då har man tagit med yttre faktorer som underlag, hur lätt det är att bromsa med respektive fordon etc etc.

Detta kan vara värt att ha i åtanke när man som motorcyklist smyger upp bakom en bil... Börjar du "tafsa" på 3-sekundersregeln så är risken stor att du sitter som ett frimärke i arschelet :arsele på Volvokombin framför... Även om du sitter med "bromsberedskap".

/Besserwisser :tungan

.

Jåke skrev:
Bromssträcka mellan bil och mc skiljer inte speciellt mycket. Det bilen förlorar i högre massa tar den igen på bättre grepp, så det är ganska jämnt skägg.

Naturligtvis under förutsättningen att vi talar fordon på vägen!! En sporthoj med jättemånga roliga bokstäver och ett uppvärmt klibbigt däck bromsar naturligtvis bättre än en V70, samtidigt som en STCC-bil stannar på fan så mycket kortare sträcka än en "vanlig" 'Blade....ni förstår kanske begränsningarna i jämförelsen?

Att stanna med en R1 på 25 meter låter som optimism eller kontrollerade förhållanden med bra grepp i backen och uppvärmda racedäck.

SMC har en intressant videofilm om detta som visar olika underlag och däckstyper.... :rolleyes:
Men för fan , kan inte folk sluta anta en massa skit hela tiden, gå ut o mät istället så vi får lite fakta.
Det blir lite jobbigt o massa skitsnacka om den ena tror dittan den andre dattan.

ps detta e inte riktat mot dig valde bara att quota ditt inlägg

Det är tyvärr inte bara att gå ut och mäta. Man måste bestämma förutsättningarna först. Med vissa förutsättningar vinner bilen, med andra vinner hojen. :fakta

25 meter tycker jag däremot är imponerande från 100 km/h. Då är man riktigt bra på att bromsa och har troligtvis dessutom väldigt bra förutsättningarna. Räkna dock inte med denna sträcka ute i trafiken... :död

En normal Svensson bil brukar i tester stanna på runt 37-41 meter från 100 km/tim. I senaste numret av BIKE lyckades de få stopp på en Dragstar 650 på 36 meter. Sporthojarna bör ligga några meter kortare. Det finns alltså tekniska förutsättningar att få stopp på en hoj snabbare än en bil, men det skiljer inte så många meter (25 känns lite väl optimistiskt). Bilisterna har dessutom den fördelen att det är bara att stampa på för fullt och låta automatiken jobba, medan inte lika många hojar ännu är utrustade med ABS. I praktiken har väl därför hojen lika eller längre bromssträcka än en bil om man inte är vältränad med högra handens fingrar.

för några år sen var 37 meter den kortaste bromssträckan som bike hade gjort. hojen var en triumph daytona.

Finns det ingen mer än jag som har mätt bromssträckan?
Har du mätt själv Ravetrancer?

Mina förutsättningar var torr bra asfalt på Lunda flygfält, originaldrevad R1a som väl visar lite fel men när mätaren säger 100 så tror jag då inte att det går mindre än 92 ärliga iaf. När jag hade 110 på mätaren blev bromssträckan fortfarande inte över 30 meter. Jag hade ett Rennsport RS1 däck på, original bromsklossar, men stålomspunnet. Jag hade över 10 pers som stod och tittade och det var minst 3 till som även gjorde egna tester. Jag började inte bromsa före markeringen. Jag fick aldrig till nån 100% ig inbromsning tyckte jag själv för bakhjulet lyfte alltid litegrann.

Jag är helt säker på att tex en CBR1000RR ger förutsättningar för ännu bättre resultat med sina bättre bromsar och längre hjulbas.

Kom igen när ni mätt själva!!

Hur gick mätningen till föresten?
Måttband ifrån en linje eller?

Inte ofta man kan prova sånt här tyvärr, annars skulle jag sticka ut och testa direkt.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti