Bromsträckor?

Hur mycke tror ni förarens mått å vikt spelar in då?

Bike tex har ju 3,5sek 0-100 medans andra har 2,8 0-100 på samma hoj...

OlleR skrev:
Hur mycke tror ni förarens mått å vikt spelar in då?

Bike tex har ju 3,5sek 0-100 medans andra har 2,8 0-100 på samma hoj...
lite har det väl betydelse, men antagligen bara om man är extremt lätt eller extremt tung. 70 eller 100 kg tror jag inte är nån jätteskillnad.

Just 0-100 är fullständigt ointressant, du kan helt enkelt inte ge full gas på 1an med de flesta modernare litershojar, så det kommer spela in på föraren och hur man vill misshandla kopplingen.

Utan säkra mätningar o känd mättnoggrannhet är det ingen ide att försöka
dra några långtgående slutsatser.
Som nån sa så minskar bromssträckan ca 20 % om hastigheten minskar 10 %,
så det är rätt känsligt för mätfel.

Enormt bra grepp hjälper inte, bakhjulet lyfter bara i stället då.

Även om 25 m fr 100 vore sant så kan man iaf inte lita till det på vägen.
Glöm inte heller att bilar har abs, så dom stannar nog snabbare iaf om underlaget
är lite varierande.
/u

soppatorsken skrev:
Som någon var inne på, en vanlig svensonbil som toppar 200 har normalt inga vidare bromsar. Det är ganska lätt att få dem överhettade på en bana. Det borde knappast jämföras med en sporthoj. Men jämför med en Lotus Elise eller liknande så är det nog lättare som amatör att sätta bättre "sträckor" i bil än mc. Men allt har ju med föraren att göra.

De flesta moderna bilar har idag ABS vilket underlättar även för min 73-åriga mor att bromsa så gott som optimalt medan genomsnittsknutten, vare sig han sitter på en hoj med många R eller inte, bara lyckas med en optimal inbromsning någon gång då och då!

En modern normal standardbil med bra sommardäck har , precis som någon redan skrivit, ung. samma bromssträcka som en modern sporthoj med bra däck.

Känslan av att det bromsar ut av bara h-vete är dock, enl. personligt tycke, till hojens fördel. Men uppenbarligen bedrar man sig om man är lite objektiv och gör mätningar!

Skall vi titta på hur det ser ut på tävlingsbanorna så vinner bilarna så det står härliga till där F1 är överlägset bäst. Sedan finns en hel uppsjö bilklassaer där man bromsar bra mycket bättre (läs kortare bromssträckor) än GP-hojarna.

Ledsen om jag gör någon besviken med dessa uppgifter men verkligheten är tyvärr sådan att fysikens lagar gäller även oss motorcyklister!

// Niklas

Silwer skrev:
Hur gick mätningen till föresten?
Måttband ifrån en linje eller?
....

Precis, vi rullade ut ett 50 meters måttband från en linje i asfalten mitt på Lunda. Sen var det ett antal personer som kontrollerade längden vid varje försök.

Ulf Lundin: Jag tycker att det är väldigt intressant att diskutetera även fast mätvärdena kanske har en felmarginal på 5%. De tester vi genomförde är iaf hittills bland det enda i den här tråden som handlar om underbyggt fakta medan ditt mfl inlägg mest bygger på en massa "tro" hit och dit.

Jag var en av dem som trodde en massa i vintras jag med. För att ta reda på hur det egentligen förhåller sig så gjorde vi då en serie tester. Angående vilka förutsättningarna var med underlag och så vidare tycker jag att jag redovisat dem rätt bra med. När jag sen är ute i trafiken och kör är det faktiskt samma villkor för jag kör sällan på våt asfalt och att det ligger sand mitt på vägbanan är rätt ovanligt. I vissa kurvor kan det vara lite grus och i kanterna i rondeller men det ser man ju oftast och håller sig därifrån.

Angående däck så har det en jävla betydelse om det är så bra som ett Rennsport så att det är bakhjulslyft som sätter begränsningen eller om det är så hårt så att det går att få framhjulssläpp vid full bromsning.

Som jag skrev så var ingen av mina bromsningar teknisk perfekt eftersom jag hade bakhjulet nån centimeter upp varenda gång och det enda svåra var faktiskt att hålla det nere men hade jag haft ett sämre däck så hade det kanske släppt istället och det hade resulterat i betydligt sämre resultat.

30 kilo mer vikt som Silwer skriver om tror jag också betyder nån meter i ett sånt här test men jag håller med om att vid acc. prov 0-100 så handlar det nästan bara om teknik med koppling/gas. Det är väldigt få som kan nån 100 knyck på under 3,5 sekunder av de jag sett raca på tex Lunda även om hojarna deras är god för det i rätta händer.

när jag skulle ta mckort var jag ute på kvällarna och tränade inbromsningar. jag körde då i ungefär 95-100. jag gjorde då massor av inbromsningar och hamnade på runt 25 meter massor av gånger. MEN, då hade jag missat att kolla lufttrycket i framdäcket och det hade pyst ut en massa luft. jag hade bara 1,1 bar fram och det gjorde en jäkla skillnad att ha så lite luft. jag fick till mycket kortare inbromsningar med så dåligt tryck än när jag fylld upp till 2,3 bar. jag kommer inte ihåg vad jag fick när jag körde 2,3 men det blev rätt många meter till. det var faktiskt en helt sjuk känsla att bromsa fullt med 1,1 bar. det kändes ofta som att bakhjulet var i luften de sista tio metrarna, så där bara nån centimeter ovanför backen. skitläckert. prova att bromsa med så lite luft i nån gång för det blir ett jäkla sug i inbromsningarna då. asläckert.

bmwjohan skrev:
när jag skulle ta mckort var jag ute på kvällarna och tränade inbromsningar. jag körde då i ungefär 95-100. jag gjorde då massor av inbromsningar och hamnade på runt 25 meter massor av gånger. MEN, då hade jag missat att kolla lufttrycket i framdäcket och det hade pyst ut en massa luft. jag hade bara 1,1 bar fram och det gjorde en jäkla skillnad att ha så lite luft. jag fick till mycket kortare inbromsningar med så dåligt tryck än när jag fylld upp till 2,3 bar. jag kommer inte ihåg vad jag fick när jag körde 2,3 men det blev rätt många meter till. det var faktiskt en helt sjuk känsla att bromsa fullt med 1,1 bar. det kändes ofta som att bakhjulet var i luften de sista tio metrarna, så där bara nån centimeter ovanför backen. skitläckert. prova att bromsa med så lite luft i nån gång för det blir ett jäkla sug i inbromsningarna då. asläckert.
Läckert!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...