Bromspunkt för bil vs hoj i STCC?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Ni som kollat STCC eller själva tävlat i Veidec de senaste åren kanske kan hjälpa mig med en fråga: Hur mycket skiljer sig bromssträckan i slutet på rakorna mellan en STCC-bil och en hoj?

Frågan uppkom i en annan tråd och mitt sunda förnuft (som inte är så stort) säger mig att bilar har en kortare bromssträcka men å andra sidan väger ju en bil 5-6 gånger mer än vad hojen med förare gör.

Kom man inte fram till att bilen pga större anläggningsyta mot asfalten har lättare för att stanna/bromsa. Samt att den stabilare i den mening att den inte går upp på framhjul(en/et) vid kraftig bromsning?

tvålen skrev:
2666318 Kom man inte fram till att bilen pga större anläggningsyta mot asfalten har lättare för att stanna/bromsa. Samt att den stabilare i den mening att den inte går upp på framhjul(en/et) vid kraftig bromsning?
Ingen aning, det är därför jag frågar och hoppas få svar av någon med erfarenhet som sett det på plats.

Ingen aning om några sträckor men rent instinktivt hade jag sagt att bilarna bromsar mycket senare av följande anledningar:
*Mycket lägre toppfart
*Mycket mer gummi i marken
*Högre relativ ingångsfart (toppfart-ingångsfart=relativ ingångsfart)
*Downforce

Bilars bromssträcka är oftast ganska lik hojars, så länge man inte pratar om formelbilar.

Lite OT men ändå inte:
Jag minns bara att jag läste om när Biaggi testade Ferraris F1:a så sa han att när han bromsade sin MotoGP hoj så gjorde han det vid 300 meters märket på den banan. När han bromsade med F1:an så gjorde han det vid 100 meters märket, då hade han dessutom accat 200 meter till...

Inte direkt jämförbart med STCC och Veidec men iallfall...:)

Letar febrilt efter tråden där det postades kurvor från dataloggningen av två förare runt sviestad, var det torkel som hade filerna?
Någon som har logguppgifter från STCC eller pejl på max retardationshastighet?

Måste ju bevisa att mina teorier stämmer.......:rolleyes:

Sitter med en BIKE från 01 där dom jämför Fredrik Ekbloms AUDI och Cralles Supersporthoj. Där bromsar Cralle vid 150-skylten och Ekblom vid 100.skylten. Anledningen sägs vara att:
1. Bilen är långsammare: 234 km/h mot 215
2,. Överlägset fäste
3. Bilen behöver inte bromsas ner till så låg fart som hojen. Fredik kan hålla 94 i kröken där Cralle har 78.

Anna intressant information är att Fredrik Ekblom håller stumt under 58 % av varvet. Det är full eller inget på banans samtliga punkter utom en: snabbvänstern efter hårnålen.
Cralle håller fullt under 14% av varvet!!!!!

magnus_moss skrev:
2666391 Sitter med en BIKE från 01 där dom jämför Fredrik Ekbloms AUDI och Cralles Supersporthoj. Där bromsar Cralle vid 150-skylten och Ekblom vid 100.skylten. Anledningen sägs vara att:
1. Bilen är långsammare: 234 km/h mot 215
2,. Överlägset fäste
3. Bilen behöver inte bromsas ner till så låg fart som hojen. Fredik kan hålla 94 i kröken där Cralle har 78.

Anna intressant information är att Fredrik Ekblom håller stumt under 58 % av varvet. Det är full eller inget på banans samtliga punkter utom en: snabbvänstern efter hårnålen.
Cralle håller fullt under 14% av varvet!!!!!
Vilken bana var detta på?

Efter att ha läst igenom svaren ovan inser jag att frågan borde ha varit ställd annorlunda eftersom det finns ett flertal faktorer som påverkar vart bromsningen börjar.

Den nya frågan blir då istället:
Vilken av STCC-bilen och Veidec-hojen har kortast bromsträcka från samma hastighet till stillastående?

(Vet inte om något sånt test gjorts så det kanske är omöjligt att svara på)

sandstream skrev:
2666468 Efter att ha läst igenom svaren ovan inser jag att frågan borde ha varit ställd annorlunda eftersom det finns ett flertal faktorer som påverkar vart bromsningen börjar.

Vilken av STCC-bilen och Veidec-hojen har kortast bromsträcka från samma hastighet till stillastående?

STCC-bilen pga överlägset fäste (enl inlägg 8)

sandstream skrev:
2666468 Efter att ha läst igenom svaren ovan inser jag att frågan borde ha varit ställd annorlunda eftersom det finns ett flertal faktorer som påverkar vart bromsningen börjar.

Efterssom både bil och MC har tillräckligt med bromsverkan för att låsa hjulen i alla hastigheter så är det bara kinetisk energi vs grepp som avgör och här misstänker jag att bilen vinner men skall räkna lite på det...

Boris JR skrev:
2666485 Efterssom både bil och MC har tillräckligt med bromsverkan för att låsa hjulen i alla hastigheter så är det bara kinetisk energi vs grepp som avgör och här misstänker jag att bilen vinner men skall räkna lite på det...
Vore mycket intressant :tummenupp

magnus_moss skrev:
2666484 STCC-bilen pga överlägset fäste (enl inlägg 8)
Men samtidigt väger den så mycket mer.

Last edited:
Don Quixote skrev:
2666347 Bilars bromssträcka är oftast ganska lik hojars, så länge man inte pratar om formelbilar.

Jo formelbilar kan man bromsa betydligt senare med...., jag brukade bromsa vid 50 metersmärket på Knutstorp och ca: 10-20 meter efter 100 metersmärket på Anderstorp med F3:an. Men som sagts innan kan man hålla en betydligt högre kurvhastighet med vissa tävlingsbilar :)

sandstream skrev:

Svarar inte på din specifika fråga men....

Vi gjorde en bromstest/uppvisning mellan en sporthoj och en personbil på Knutstorp under en SMC kurs och bromssträckan var nästan identisk...

Last edited:
sandstream skrev:
2666501 Vore mycket intressant :tummenupp

Förhållandet mellan massa och kinetisk energi vid en given fart är givetvis linjärt så en bil som väger 5ggr mer behöver bromsa 5ggr mer energi. Förhållandet mellan friktionskoefficent och ytan får anses vara linjärt även om då inte riktigt är fallet i verkligheten dock bör avikelsen vara obetydlig.

STCC Bil+förare= 1200KG
SS600+förare 230 kg (?)
Ger 5,2 ggr högre vikt för bilen

STCC däck 235mm brett
SS600 däck 120 brett

Antar man att vid kompression av motorcykeldäcket får man en effektiv bredd på 100mm medan man bortser från att under bromsning får både bil och MC större yta pga deformation i längdriktningen händer följande:

Bil 235mm*2= 470mm
MC 100mm

DVS bilen har 4,7ggr mer gummi i marken via framhjulen och till det kommer bakhjulen som är mycket effektivare än i en mc då man har mycket mindre tyngdpunktsförskjutning vid bromsning.

Slutsatsen blir att en bil med enbart frambroms troligen bromsar jämt med en MC och får de dessutom använda bakbromsen så får vår kära MC förare se sig slagen oavsett vilka monster ok/skivor han har.

OBS notera att detta är mycket grova beräkningar som bortser från flera faktorer men tendensen är att bilen vinner

Last edited:
Bilen har betydligt mer gummi i backen än hojarna än boris skriver.
Ett hoj däck blir knappast 120 brett i en bromsning..
Även utan vingar knäcker man hojar i bromsningarna med bil.

*Superlight* skrev:
2666513

Vi gjorde en bromstest/uppvisning mellan en sporthoj och en personbil på Knutstorp under en SMC kurs och bromssträckan var nästan identisk...

Mycket möjligt då en gatbils bromsar och framförallt däck på en gatbil suger fetpurjo....

Väldigt bra som demostration till alla de gatsnubbar som hävdar att de kan ligga nära bilister då de är sådana fenomenala bromsare....

sandstream skrev:
2666501

Man ska nog inte hänga upp sig för mycket på vikten. En fjäderlätt STCC-kärra med samma bromsar och däck skulle teoretiskt sett inte bromsa bättre, om man antar att bromsarna klarar att bromsa så mycket greppet tillåter i alla lägen på den normaltunga bilen. Den lätta bilen har mindre rörelseenergi att bromsa bort men samtidigt kan den inte uppnå lika hög friktion.

Hmmm .... det är inte så lätt att "räkna" på det ...
Friktionskoefficient gånger normalkraft är det som håller emot.
Sedan är det teoretiskt skit samma vilken area som ligger i vägen.
Men, gummits flexibilitet och dynamiska egenskaper gör det mer komplicerat än så.
Vill man veta bromssträckan så måste man kolla till stopp och rakt fram. En bil kan gå fortare in i en sväng tack vare möjligheten att glida in ... det kan man inte göra på en hoj.

Tyngdpunktens vertikala läge har också betydelse eftersom en högre tyngdpunkt ger större tendens att tippa framåt. Det begränsar framför allt hojens möjlighet att stanna snabbt. Längden på fordonet (tyngdpunktens horisontella läge) har också betydelse av samma skäl som höjden ...

Högre vikt ger mer normalkraft iom att kraften mot vägen blir högre.
Det innebär att man inte låser hjulen så lätt ...

Det är ett par enkla jämviktsekvationer som man behöver sätta upp. Båda har sitt vridcentrum i framhjulens kontaktpunkt med vägen. Friktionskraften och decelerationen i TP:s höjdläge är en; Normalkraften och mg i TP:s horisontella läge en annan .... sedan är det bara att pussla på :o)

Det är svårare att hantera en hårt bromsande mc än en hårt bromsande bil .. därför stannar bilen fortare ... :tummenupp

Back