Bromspunkt för bil vs hoj i STCC?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
elwe skrev:
2666546 Hmmm .... det är inte så lätt att "räkna" på det ...
Friktionskoefficient gånger normalkraft är det som håller emot.
Sedan är det teoretiskt skit samma vilken area som ligger i vägen.
Men, gummits flexibilitet och dynamiska egenskaper gör det mer komplicerat än så.
Vill man veta bromssträckan så måste man kolla till stopp och rakt fram. En bil kan gå fortare in i en sväng tack vare möjligheten att glida in ... det kan man inte göra på en hoj.
/QUOTE]

Visst finns där mängder av paramterar jag inte har räknat på, en korrekt mattematisk simulering skulle ta timmar att utföra och kräva teoretiska kunskaper och mätdata lång över min förmåga.

Teorin om att gummi vs asfalt fungerar enl formeln för normalkraft * FC (som man kan slå upp i en vablig fysiktabell) är ju inte riktigt tillämpligt utan jag antog att man använde den däcksbredd som var optimal ur friktionssynpunkt för båda alternativen. Det är långt ifrån sanningen men det är åtminstone närmare än att säga att kontaktytan är irrelevant.

Boris JR skrev:
2666536 Mycket möjligt då en gatbils bromsar och framförallt däck på en gatbil suger fetpurjo....

Sant!!!

Boris JR skrev:
2666536Väldigt bra som demostration till alla de gatsnubbar som hävdar att de kan ligga nära bilister då de är sådana fenomenala bromsare....

Precis det som var tanken med demostrationen...och många fick sig nog en tankeställare :D

Boris JR skrev:
2666557
Visst finns där mängder av paramterar jag inte har räknat på, en korrekt mattematisk simulering skulle ta timmar att utföra och kräva teoretiska kunskaper och mätdata lång över min förmåga.

Teorin om att gummi vs asfalt fungerar enl formeln för normalkraft * FC (som man kan slå upp i en vablig fysiktabell) är ju inte riktigt tillämpligt utan jag antog att man använde den däcksbredd som var optimal ur friktionssynpunkt för båda alternativen. Det är långt ifrån sanningen men det är åtminstone närmare än att säga att kontaktytan är irrelevant.

Mycket snack om däckyta mot asfalten men har inte alla sporthojar dom senaste 20 åren haft tillräckligt med gummi i asfalten för att lyfta bakhjulet utan att låsa upp framhjulet.
Det som avgör borde ju i så fall va geometrin, längd och höjd.. Var vikten sitter osv... precis som elwe skrev

Det är iaf mina helt ovetenskapliga tankar

Jag vet inget om spec värden på det här, men jag ser att "uträkningarna" inte är riktigt riktiga. Det är som sagt nästintill omöjligt att överslagsräkna fram ett vettigt resultat.
Kom ihåg att den kinetiska energin ökar inte linjärt mot hastigheten, en bil som dubblar hastigheten har mer energi än det dubbla emot vad den hade innan.
Ff=Fn*µ och jag tror att vi kan utgå ifrån att mängden gummi i backen är optimerat på båda. Därmed så borde det inte göra något om vi räknar på det här viset. Mao så vette fan vilken som stannar snabbast.
Kan ingen som råkar ha både stcc-bil och mc i den klassen göra ett test? :p

Verkar som att det enda sättet att få svart på vitt är att testa och det är ju lättare sagt än gjort.
Kanske Bike, Bilsport eller någon annan tidning kan göra en test likt den som gjordes 2001 och den här gången testa bromssträcka, acceleration mm.

elwe skrev:
2666546
Friktionskoefficient gånger normalkraft är det som håller emot.
Sedan är det teoretiskt skit samma vilken area som ligger i vägen.

Tyngdpunktens vertikala läge har också betydelse eftersom en högre tyngdpunkt ger större tendens att tippa framåt. Det begränsar framför allt hojens möjlighet att stanna snabbt. Längden på fordonet (tyngdpunktens horisontella läge) har också betydelse av samma skäl som höjden ...

De däcksmodeller (på bilslicks(Good Year och Avon)) jag har sett har avtagande friktionskoefficient när lasten ökar. Dvs mindre viktförflyttning ger mindre negativ påverkan på friktionskoefficienten. Men jag har aldrig känt att fästet är problemet med de däcken jag har använt, utan som du säger tyngdpunktens position ,man tippar över innan hjulet släpper (så länge man bromsar "rakt" och inte "toknyper" :D ). Bilar har mindre viktförflyttning pga lägre tyngdpunkt relativt hjulbas och självklart hjälper ju downforcen att öka den möjliga bromskraften utan att deras hjul låser, sen har de ju platt profil på däcken (dom kör ju med stödhjul :tungan ) dvs ganska stor kontaktyta totalt.

Den siffran jag har hört är att 125R bromsar med lite över 1,7g. Har ingen siffra på bil förrutom typ LeMans bilar och F1 (dvs bilar med sjuk aerodynamik) som bromsar mellan 4 o 4,5 g.

Boris JR skrev:
2666530 Förhållandet mellan massa och kinetisk energi vid en given fart är givetvis linjärt så en bil som väger 5ggr mer behöver bromsa 5ggr mer energi. Förhållandet mellan friktionskoefficent och ytan får anses vara linjärt även om då inte riktigt är fallet i verkligheten dock bör avikelsen vara obetydlig.

STCC Bil+förare= 1200KG
SS600+förare 230 kg (?)
Ger 5,2 ggr högre vikt för bilen

STCC däck 235mm brett
SS600 däck 120 brett

Antar man att vid kompression av motorcykeldäcket får man en effektiv bredd på 100mm medan man bortser från att under bromsning får både bil och MC större yta pga deformation i längdriktningen händer följande:

Bil 235mm*2= 470mm
MC 100mm

DVS bilen har 4,7ggr mer gummi i marken via framhjulen och till det kommer bakhjulen som är mycket effektivare än i en mc då man har mycket mindre tyngdpunktsförskjutning vid bromsning.
[/B]

Du gör ju ett riktigt våldsamt fel här och det är att friktionskoefficienten är mer eller mindre en konstant mellan två material, dvs. mängden gummi i backen har ingen betydelse alls. Mer gummi betyder mindre normalkraft per yta så det tar ut varandra. (Nu är det inte riktigt så då bredare däck ger bättre fäste men det är mycket långt ifrån ett linjärt samband!)

Det som begränsar en motorcykels bromssträcka framför allt är ju att den går upp på framhjulet. Bilens bromssträcka begränsas av fästet. Så en teoretisk uträkning är mycket komplicerad.

EDIT: O nästa gång ska jag läsa klart tråden...

En annan intressant jämförelse skulle ju vara mellan en sporthoj och en glidare? Moderna glidarhojar har ju i regel ganska bra bromsar, dom är tunga och låga, går inte upp på framhjulet, har breda däck och kan använda bakbromsen effektivt. För normalknutten så borde det gå att stanna fortare... Men jag kan inte påminna mej om att ha sett några fantastiska bromssiffror i Bike eller andra tidningar på customtesterna...kan ju bero på att jag sällan läser customtester...:tungan

Jag har hört någonstans, från avrostningarna kanske, att duktiga bromsare på glidare bromsar ut sporthojsförare ganska enkelt, stämmer det? Jag har varit bromsinstruktör på avrostningar men det finns sällan duktiga bromsare på glidare eftersom dom oftast fegar, dom kör ju i regel inte på det sättet så att dom använder bromsarna så dom är mer ovana än SH-folket...

Niklasinorr skrev:
2667140 En annan intressant jämförelse skulle ju vara mellan en sporthoj och en glidare? Moderna glidarhojar har ju i regel ganska bra bromsar, dom är tunga och låga, går inte upp på framhjulet, har breda däck och kan använda bakbromsen effektivt. För normalknutten så borde det gå att stanna fortare... Men jag kan inte påminna mej om att ha sett några fantastiska bromssiffror i Bike eller andra tidningar på customtesterna...kan ju bero på att jag sällan läser customtester...:tungan

Jag har hört någonstans, från avrostningarna kanske, att duktiga bromsare på glidare bromsar ut sporthojsförare ganska enkelt, stämmer det? Jag har varit bromsinstruktör på avrostningar men det finns sällan duktiga bromsare på glidare eftersom dom oftast fegar, dom kör ju i regel inte på det sättet så att dom använder bromsarna så dom är mer ovana än SH-folket...
Lee Parks bekräftar din teori i boken "Total Control" http://www.amazon.com/Total-Control...14039/ref=pd_bxgy_b_img_b/002-7427142-3332022 där skriver han att en glidare har kapaciteten att utan problem bromsa ut sporthojar. Lee Parks har gjort massor av bromstester för någon amerikansk hojtidning, så han borde veta. Men...det finns en faktor som begränsar enligt honom, det är att glidare normalt är standardutrustade med däck som har ett så dåligt grepp. Han menar att sport/racehojar sedan länge har slutat förbättra bromssträckorna just genom problemet med den korta hjulbasen och därigenom viljan att gå upp på framhjulet.

Bmwblade skrev:
2667173 Lee Parks bekräftar din teori i boken "Total Control" http://www.amazon.com/Total-Control...14039/ref=pd_bxgy_b_img_b/002-7427142-3332022 där skriver han att en glidare har kapaciteten att utan problem bromsa ut sporthojar. Lee Parks har gjort massor av bromstester för någon amerikansk hojtidning, så han borde veta. Men...det finns en faktor som begränsar enligt honom, det är att glidare normalt är standardutrustade med däck som har ett så dåligt grepp. Han menar att sport/racehojar sedan länge har slutat förbättra bromssträckorna just genom problemet med den korta hjulbasen och därigenom viljan att gå upp på framhjulet.

Tack, det var precis där jag hade läst det:tummenupp
En glidare har ju också betydligt lättare att med sin låga tyngdpunkt "skjuta" på så att framhjulet mycket lättare låser vilket också begränsar bromsningen.

Fast ska man jämföra bil vs MC efter ursprungstråden så tycker jag man ska jämföra en 125cc räser mot en större gokart. Skulle bli grymt förvånad om räsern bromsade senare från och till samma fart...

Back