Bromspump, 19x20 el. 19x18?

Allmänna lagen om hur hydrualiksystem fungerar är ju

A1*S1=A2*S2
1=ok
2=handtag
A= area
s= slag

Dvs det intressanta för hur mycket du mycket du måste dra in handtaget är kvoten mellan kolvarean i oket och arean i huvudbromscylindern. Väldigt tydligt blir det när man monterar motardframbroms och behåller den lilla bromscylindern från endurokittet.

Därefter kommer hävstången. 20mm ger en stummare broms där du måste nypa hårdare men med mindre väg till låst hjul.
Så kan man säga i procent hur stor skillnad att gå från 20 till 18 handlar om?

Vilken M1 var det du kände på? Det fanns väl 10 eller 11 st Vale M1 på intermot... Alla utom en hade defintivt inte de 'riktiga' bromsarna monterade. Det var regnsetup eller standardskivor på en, de flesta hade 'vanliga' bromslangar och inte de snabbkopplingar som sitter på riktiga hojarna.

4 eller 6 kolvsok behöver inte vara någon skillnad, det är kolvarereorna som avgör eller fram för allt skillnaden mellan dessa.
Den i Yamaha-montern med ett flertalat hojar, R1 och M1 blandat.

Last edited:

Man kan alltid räkna på det men det överlåter jag åt Ingmupparna. Frågan är väl också vad du skall med en % siffra till du har ju lite svårt att relatera den till något.....

Man kan alltid räkna på det men det överlåter jag åt Ingmupparna. Frågan är väl också vad du skall med en % siffra till du har ju lite svårt att relatera den till något.....
Mja, procentuellt hur mer greppet borde ha i "känsel".

M1an bromsgrepp kändes som en feljusterade broms på en cykel. Svampig.

Mja, procentuellt hur mer greppet borde ha i "känsel".

M1an bromsgrepp kändes som en feljusterade broms på en cykel. Svampig.

Du kanske inte ska gå efter att vilja ha din broms efter en cykel som kanske bara är en "showbike" som ingen förare ens kört på och som har bromsar som bara fylldes på så pass slarvigt nog så det räckte för att kunna rulla den in och ut på mässor. Justeringen på handtaget kanske inte ens är rörd och är helt i botten mm. :tungan

Om man ser till det rent teoretiskt så spelar det ingen roll om du har 4 eller 6 kolvs ok. Inte heller arean spelar någon roll. Men detta är rent teoretiskt.

Mekanik är vackert. Det finns inga genvägar. Svaret är kraft*väg.

Om du håller handen 50mm från pivotpunkten och har en 19x18 pump så blir hävet 2,8. Byter du till en 19x20 så blir hävet 2,5

2,8/2,5= 12% skillnad.

Då tänker du kanske men arean i oken då? varför skulle man ha 6 kolvs ok alls?

Jag vet inte svaret på det. Men jag skulle tro att anledningen att man kör med 19x20 för ett 6-kolvs ok är att: När skivorna snurrar så trycker dom ju in kolvarna en skitaning. Men har man 6 kolvs ok med en totalt sett större area så blir det så pass mycket att det skulle bli för mycket dödläge i pumpen. dvs man skulle få pumpa lite större del av slaget i pumpen innan klossarna börjar ta i skivorna. I en helt teoretisk värld så skulle man alltså inte behöva 6 kolvs ok.

En annan förklaring skulle kunna vara att kraften/area på bromsbelägget skulle bli för stort och man av den anledningen ville ha 6 kolvar för att kunna ha större yta på bromsbelägget.

Så svaret på din fråga är ca 10% men om du flyttar handen från 50mm till 60mm från pivotpunkten så ändras procentsatsen.

Nu har jag flummat lite. Hoppas jag lyckades klargöra det lite iaf.

Om jag inte kommer ihåg helt fel var det en oäkting... Hade inte de rätta bromsledningarna med snabbkopplingar utan något de hade hittat i en container.
Frågan är hur mycket mer av delarna som inte var up to date :va

Den mest äkta jag såg var den i Bridgestones monter :tummenupp

Jag vet inte svaret på det. Men jag skulle tro att anledningen att man kör med 19x20 för ett 6-kolvs ok är att: När skivorna snurrar så trycker dom ju in kolvarna en skitaning. Men har man 6 kolvs ok med en totalt sett större area så blir det så pass mycket att det skulle bli för mycket dödläge i pumpen. dvs man skulle få pumpa lite större del av slaget i pumpen innan klossarna börjar ta i skivorna. I en helt teoretisk värld så skulle man alltså inte behöva 6 kolvs ok.

En annan förklaring skulle kunna vara att kraften/area på bromsbelägget skulle bli för stort och man av den anledningen ville ha 6 kolvar för att kunna ha större yta på bromsbelägget.

Fler kolvar har man för att erhålla ett jämnare tryck över padarean då kolvarna är runda men inte padsen. Ännu hetare ok bla Brembo raceok har individuella pads för varje bromskolv...

Fler kolvar har man för att erhålla ett jämnare tryck över padarean då kolvarna är runda men inte padsen. Ännu hetare ok bla Brembo raceok har individuella pads för varje bromskolv...

På RC8:ans Monoblock så har Brembo återgått från separata pads till ett stort metallbläck med mindre bitar friktionsmaterial, tidigare monoblockbrembos hade helt separata pads. Men det finns väl lite olika versioner?
Det är för övrigt riktigt jefla bra och känsliga bromsar på den hojen...

På RC8:ans Monoblock så har Brembo återgått från separata pads till ett stort metallbläck med mindre bitar friktionsmaterial, tidigare monoblockbrembos hade helt separata pads. Men det finns väl lite olika versioner?
Det är för övrigt riktigt jefla bra och känsliga bromsar på den hojen...

Brembos namngivningsystem är en jäkla soppa....

Tidigare så var det:
Cast
Billet
Mobobloc

Numera finns:
Cast
Billet
Cast Moboblock
Monobloc
Monobloc Racing

Så om jag har förstått det rätt så är Monobloc det som sitter på div highend cyklar och sen kan man med ännu större budget köpa Monobloc Racing som då skall vara deras absoluta värstingprylar.

Samma visa när det kommer till pumpar:

GP Radial
GP Billet Radial
GP Billet Radial Race

Skilnaden mellan race och inte på Brembo's bromsok kan vara vilka belägg man ska ha bl.a. Till racehojar har man skivor med mindre höjd på skivan och beläggen. Kanske 5-6mm. För att förhindra att man sätter fel så brukar racevarianten ha 108mm mellan bultarna så dom bara passar racinggafflar från Öhlins, WP, Showa osv. Gatvarianterna har 110mm mellan bultarna.

Hade man kunnat sätta fel hade beläggen på raceversionens ok tagit på för liten yta på vanliga skivor som gathojar har och skivorna skulle kunna ha risk att slå sig för den inte blir varm över hela ytan som den är tänk att den ska ha belägg på. Hade man satt gatversionens ok och använt raceskivorna hade beläggen slagit i nitarna i skivan.

Så om nån tror sig bli rejsigare med att köpa racevarianten så får ni byta gaffel och skivor med. Det är iof väldigt rejsigt att lätta plånboken har jag hört! Man kör snabbare med en lätt plånbok! :)

Finns en "replica" på monoblock som är till gathojar men som är 2 delad. Men så pass snyggt gjort så den ser ut som som en som är gjort i ett stycke (monoblock). Den har som gamla "Monoblock P2" bara två belägg per ok.

Last edited:
Leta upp en formelsamling, eller se Boris formel.

Skillnaden i area mellan pumpen och oket är också en "hävstång" om man så vill. Den tillsammans med den mekaniska hävstången blir den totala hävstången. Så det jag är ute efter är att istället för att ändra båda bara behöver ändra den ena och få samma resultat. Men det kanske var klumpigt att utrycka det som att den inte påverkar. För det gör den ju.

Swedie skulle kunna behålla sin pump och istället kompensera det med arean på pump vs ok. och få samma resultat.

Hur man än vänder sig så har man röven bak.

Last edited:
Skillnaden i area mellan pumpen och oket är också en "hävstång" om man så vill. Den tillsammans med den mekaniska hävstången blir den totala hävstången. Så det jag är ute efter är att istället för att ändra båda bara behöver ändra den ena och få samma resultat. Men det kanske var klumpigt att utrycka det som att den inte påverkar. För det gör den ju.

Swedie skulle kunna behålla sin pump och istället kompensera det med arean på pump vs ok. och få samma resultat.

Hur man än vänder sig så har man röven bak.
Det enda jag kan påverka enligt reglementet är bromspumpen.

Jag kan inte modifiera nuvarnade bromspumps längd eller pumpstorlek.

Därav tittar på ny pump.

Kludda inte till det för mycket nu.

Därav tittar på ny pump.

Ja, då låter det som att en 19x18 kan va nått för dig.

Jag har själv en Brembo RCS 19, sån som nån la in en bild på. Känslan är inte speciellt stor mellan 18 och 20 läget. På 18 så får man trycka lite längre men inte lika hårt.

En sån pump kanske är nått för dig. Då kan du ju ändra om du inte skulle gilla 18.

Man kan ju köpa ISR med justerbart lite allt möjligt. Bästa är att åka ut till Acke i Tumba så man får se ett riktigt original in action. Helskön snubbe.

21-014-OA.jpg

Därav tittar på ny pump.

Du det finns bättre grejor att lägga pengar på dock så ---- ------ -- -- -------
oj där försvann texten synd jag som så gärna ville hjälpa en konkurrent :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park