Så kan man säga i procent hur stor skillnad att gå från 20 till 18 handlar om?Allmänna lagen om hur hydrualiksystem fungerar är ju
A1*S1=A2*S2
1=ok
2=handtag
A= area
s= slag
Dvs det intressanta för hur mycket du mycket du måste dra in handtaget är kvoten mellan kolvarean i oket och arean i huvudbromscylindern. Väldigt tydligt blir det när man monterar motardframbroms och behåller den lilla bromscylindern från endurokittet.
Därefter kommer hävstången. 20mm ger en stummare broms där du måste nypa hårdare men med mindre väg till låst hjul.
Den i Yamaha-montern med ett flertalat hojar, R1 och M1 blandat.Vilken M1 var det du kände på? Det fanns väl 10 eller 11 st Vale M1 på intermot... Alla utom en hade defintivt inte de 'riktiga' bromsarna monterade. Det var regnsetup eller standardskivor på en, de flesta hade 'vanliga' bromslangar och inte de snabbkopplingar som sitter på riktiga hojarna.
4 eller 6 kolvsok behöver inte vara någon skillnad, det är kolvarereorna som avgör eller fram för allt skillnaden mellan dessa.
Last edited: