Bromsluftare

Har biltemas luftare med backventil .Tycker den funkar bra.Fick med tre slangar och dom har aldrig lossnat under tryck.

Jag har använt åvaståenda apparatur med blandade resultat. Har nu luftat samt pumpat in bakvägen med hjälp av en vanlig oljekanna. Handtaget är fortfarade svampigt. Mer tips tack...

enhjuling skrev:
Den är nog INTE till för att trycka in bromsvätska bakvägen utan den är tänkt för att man skall slippa lossa luftnippeln för varje pumptag man gör med handtaget.

jag har faktiskt ring och frågat biltema om just denna produkt och man ska inte pumpa med den utan göra som du skrev.

jag och mina kompisar han använt en lite kul variant när vi luftat bromsar på crossen. vi fyllen en två meter lång slang med bromsvätska och sen sätter vi den på nippeln nere vid oket. sen pressar vi in munstycket till en kompressordriven blåsgrej. alltså tryckluft. sen blåser vi bara på förfullt tills att luften börjar närma sig oket. utföres med skyddsglasögon för det flyger olja åt alla håll ibland. med det är kul och funkar bra.

Nu fattar jag varför inte det fungerade....fick inte heller slangen att sitta kvar. dessutom all olja rann ut på SIDAN av slangen.

Slängde oxå bakventilen!

Har provat biltemas och det enda jag behållit var slangen. Backventilen är så hård så att slangen lossar från nippeln innan den öppnar och så skvätter man bromsvätska runtomkring. Bättre att köra det gamla "öppnastäng" tricket.

Veckans trådlyft! :tummenupp

Word!

Köpte också denna flask-backventil-slang-luftningsapparatur och tänkte prova på bilen idag... ska backventilen vara sist på slangen, nere i burken?

Har skruvat upp skruven på backventilen så den blir så slapp som möjligt, verkar vara en sådär bra grej... men vi provar :)

Jag har använt den med backventilen i flera år nu, har kapat av fjädern så att jag fått "lagomt" tryck på kulan. Kapade "lite" i taget och provade mig fram, nu fungerar det klockrent.

/KentW

Bruk et strips til å holde bremsehendelen i spennmot håndtaket i et døgn slik at ventilen til beholderen står åpen og det er trykk i systemet. Klipp stripset slik at hendelen spretter ut. Det hjalp på min bremse som ble hardere og tok lenger ut.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT