Bromshandtaget tar långt in

om nippeln är längst ner på oken, skruva loss dom, vänd dom upponer, och lufta

har du provat att suga i luftningsnippeln. fick själv sitta en bra stun efter byte av just slangar och ok. och så fick jag öppna nippeln. suga sedan stänga , och sedan fick jag upprepa detta bra mycket tills det började bli mer vätska än luft. sedan var det bara att lufta på vanligt vis. tog väll en timme eller så . men jävlar vicket bett det är i bromsarna

har du provat att suga i luftningsnippeln. fick själv sitta en bra stun efter byte av just slangar och ok. och så fick jag öppna nippeln. suga sedan stänga , och sedan fick jag upprepa detta bra mycket tills det började bli mer vätska än luft. sedan var det bara att lufta på vanligt vis. tog väll en timme eller så . men jävlar vicket bett det är i bromsarna

Aa, det har jag provat och som du säger tar det en timme eller så. vänder du på oken går det på 35 sekunder.
luften vill ju uppåt och nippeln ligger längst ner...

Rätta mig om jag har fel, men eftersom slangen fylls med bromsvätska så spelar det ingen roll om det är en smal eller tjock....
Det är ju bara volymen i huvudcylindern som skjuter iväg bromsvätskan, borde ju inte spela någon roll om det är en tjock eller smal slang, samma mängd som du skjuter in kommer ju ut i andra ändan.....
Eller tänker jag helt fel?

En större area i bromsslangen kräver mer bromsvätska från bromscylindern. Detta gör att bromsgreppet kommer att färdas en längre sträcka för att kompensera för den större arean i bromsslangen.

I min extremt fina bild har jag visat ett exempel på 2 behållare. Vilken behållare kommer fyllas först, dvs vilken pump från den lilla behållaren kommer stanna först.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    19.7 KB · Visningar: 90
En större area i bromsslangen kräver mer bromsvätska från bromscylindern. Detta gör att bromsgreppet kommer att färdas en längre sträcka för att kompensera för den större arean i bromsslangen.

I min extremt fina bild har jag visat ett exempel på 2 behållare. Vilken behållare kommer fyllas först, dvs vilken pump från den lilla behållaren kommer stanna först.

Nja..... nu hade du lite otur när du tänkte....
Försök en gång till

Din fina bild till trots så har du inte övertygat mig i det här läget, på dessa bilder ser du precis det jag beskrev.
Det är inte slangen som gör skillnaden, utan antingen huvudcylindern eller bromsokets storlek.
Får nog hålla med Totte_kott här, pröva igen;)

Back